علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد و می‌تواند مقدمه‌ای برای بروز بسیاری از بیماری‌های دیگر هم باشد.

چاقی می‌تواند ناشی از عوامل موروثی، تغییر سبک زندگی و یا استفاده از رژیم‌های غذایی نادرست باشد. البته این پایان ماجرا نیست. چاقی مقدمه‌ای است برای بروز بسیاری از بیماری‌ها.

چاقی را می‌توان یکی از خطرناک‌ترین عارضه‌هایی دانست که سلامتی بسیاری از مردم جهان را تهدید می‌کند. البته وقتی از چاقی صحبت می‌کنیم، منظور ما تنها اضافه شدن چند کیلو به وزن فرد و یا تغییر شکل ظاهری او نیست. علائم چاقی تنها بخشی از ماجراست که به چشم ما می‌آید. مهم‌ترین مساله این است که علت چاقی شناسایی شده و درمان شود.

معمولاً چاقی همراه با اضافه شدن توده‌هایی از چربی روی اندام‌های بدن از جمله شکم، پهلوها، صورت و غیره ظاهر می‌شود. ولی جالب است بدانیم که همین اتفاق برای اعضای داخلی بدن ما از جمله قلب هم می افتد. آیا شما هم چاق شده شده‌اید و می‌خواهید بدانید علت چاقی شما چیست؟ در ادامه با ما باشید تا با نگاه دقیق‌تری به بررسی علت چاقی افراد بپردازیم.

 

 

چطور عوامل چاقی را شناسایی کنیم

مسائل مختلفی می‌تواند علت چاقی فرد باشد که روی هم رفته به آنها مجموعه‌ای از سندرم‌های متابولیک گفته می‌شود. البته این سندرم‌ها شامل فشار خون بالا و افزایش سطح قند و چربی خون هم می‌شود.

تا کنون مطالعات زیادی در مورد عوامل چاقی و چگونگی پیشگیری یا درمان آن انجام گرفته که بسیاری از آنها هم نتیجه بخش بوده است.

ممکن است افرادی باشند که ادعا کنند علت چاقی بی دلیل خود را نمی‌دانند. البته در این رابطه باید گفت که عوامل چاقی و حتی دلایل چاق نشدن بسیار متنوع و پیچیده هستند و شاید ناشی از بروز یک حالت خاص در بدن یا تغییر وضعیت فیزیکی یا روحی باشند.

بیماری، مصرف داروهای خاص، سبک زندگی نادرست، رژیم غذایی نا مناسب از جمله تغییر حالات بدن هستند. البته دیده شده که برخی از زنان و مردان با ایجاد تغییر در وضعیت زندگی خود، مثلاً بعد از ازدواج، دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند.

همانطور که گفتیم چاقی تنها یک عارضه ظاهری نیست و به همین دلیل شناسایی عوامل چاقی اهمیت زیادی دارد. این پدیده ممکن است بستر ساز بسیاری از بیماری‌های خطرناک باشد. از جمله بیماری‌های قلبی، انوع دیابت، فشار خون بالا و سرطان‌های مختلف. به همین خاطر است که افراد باید درمان سریع چاقی را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

یکی از راهکارهایی که افراد بلافاصله بعد از تشخیص چاقی خود و تصمیم برای درمان آن به سراغ آن می‌روند، به کارگیری رژیم‌های غذایی برای لاغری است.

انتخاب یک رژیم غذایی مناسب خیلی بیشتر از آنچه به نظر می‌رسد، اهمیت دارد. یک انتخاب نادرست نه تنها سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد، حتی ممکن است روند درمان را در او متوقف کرده و تازه باعث بروز بیماری‌های جدیدتری در وی شود.

در همین راستا و بنا به وظیفه حرفه‌ای و انسانی، کارشناسان سایت من و رژیم نتیجه سالها تجربه و مطالعه خود را در قالب رژیم‌های چاقی و یا لاغری در اختیار کسانی قرار می‌دهند که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. برای برقراری ارتباط با این کارشناسان کافی است تنها یک پیامک برای آنها ارسال کنید.

 

آیا دلایل چاقی قابل پیشگیری هستند؟

دلایل چاقی افراد ممکن است بسیار متفاوت باشند. عوامل موروثی، توام با شرایط محیطی، رژیم غذایی و نیز میزان تحرک افراد می‌تواند باعث چاق شدن آنها شود. شاید به همین دلیل هم باشد که افراد در برخی موارد نمی‌توانند از چاقی خود جلوگیری کنند.

علاوه بر این بسیاری از اینها خود به تنهایی دلیل چاقی شکم یا علت چاقی بالاتنه هستند. مثلاً برای کسی که به لحاظ ژنتیکی تمام اعضای خانواده‌اش هیکل درشت و گلابی شکل دارند، علت چاقی شکم و پهلو تا اندازه‌ای مشخص است. ولی این توجیه قطعی نیست و تا اندازه‌ای می‌توان با شناسایی دلایل چاقی، به درمان یا کاهش آن کمک کرد.

 

علت چاقی شکم چیست؟

شکم یکی از قسمت‌های بدن است که معمولاً به دنبال چاق شدن افراد تغییر شکل داده و توده‌هایی از چربی را به خود جذب می‌کند. البته علت چاقی زیر شکم و نواحی اطراف آن می‌تواند متفاوت باشد. از جمله شایع‌ترین علل چاقی شکم را می‌توان افزایش سن، ورزش نکردن، تزریق انسولین به این ناحیه در افراد دیابتی، نوشیدن الکل، مصرف فست فود ها و غذاهای پرچرب و غیره دانست.

بسیاری از افراد سؤال می‌کنند که علت چاقی بالاتنه چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوئیم که شکم یکی از نواحی بدن است که در مقایسه با سایر نقاط بدن، مستعد جذب چربی‌های اضافه بیشتری است. از طرف دیگر راه رفتن و تحرک بیشتر افراد در قسمت پایین تنه و انجام ندادن ورزش‌هایی که دستان و بالاتنه را درگیر کند باعث می‌شود در مواردی چاقی افراد در قسمت بالاتنه بیشتر به چشم بخورد.

نکته مثبت اینجاست که دلیل چاقی شکم هر چه که باشد، با انتخاب یک رژیم غذایی مناسب می‌توان کاملاً و یا تا اندازه‌ای آن را درمان نمود. افراد زیادی با این مشکل مواجه هستند و بسیاری از آنها حتی می‌خواهند بدانند که علت چاقی شکم در کودکان و بزرگسالان چیست.

رژیم‌های چاقی و لاغری که سایت من و رژیم ارائه می‌دهد بر اساس شاخص BMI تنظیم شده و به همین دلیل می‌توان گفت کاملاً منحصر به فرد هستند. BMI یا همان شاخص توده بدنی نشان می‌دهد که قد و وزن شما تا چه اندازه باهم تناسب دارند و آیا دچار کمبود یا اضافه وزن هستید یا نه؟ بدیهی است که این شاخص بر حسب جنسیت و سن شما تعیین می‌شود.

 

علت چاقی ناگهانی چیست و تا چه حد می‌تواند نگران کننده باشد؟

گاهی در افراد دیده می‌شود که در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی به وزن آنها افزوده شده و در اصطلاح چاق می‌شوند. قطعاً این تغییر ناگهانی می‌تواند نگران کننده باشد.

علت چاقی ناگهانی می‌تواند دامنه گسترده‌ای را در بر گیرد. مثلاً یکی از مهم‌ترین آن‌ها ممکن است اختلال در عملکرد تیروئید باشد. البته با انجام یک آزمایش خون می‌توان به این مساله پی برد و در بیشتر موارد قابل درمان نیز هست.

در برخی موارد دیگر علت چاقی ناگهانی اختلال در کار کلیه‌ها است. چاق شدن ناگهانی یا در برخی موارد ورم کردن، یکی از عوارض ابتلا به بیماری کلیوی است. وقتی کلیه‌ها نمی‌توانند به درستی مواد زاید و یا املاح اضافی بدن را تصفیه کنند، این مواد در بافت های بدن جمع شده و باعث متورم شدن آن‌ها می‌شوند. این نوع چاقی ظاهری به شدت نواحی پا و زانو را تحت تأثیر منفی خود قرار می‌دهد.

البته باید بگوئیم که در موارد نادری هم ممکن است تغییر ناگهانی در وزن بدن به دلیل تغییر در شرایط محیطی و سبک زندگی ما باشد. از مهمترین دلایل چاقی می‌توان به دلایل چاقی بعد از ازدواج اشاره کرد. البته این مورد بیشتر در خانم‌ها شایع است، ولی در مردان هم دیده می‌شود و می‌توان آن را به تغییر هورمون‌ها نسبت داد.

هنگام بررسی عوامل چاقی از انجام جراحی‌ها، مصرف داروها، توقف فعالیت‌های ورزشی و البته زایمان و بسیاری عوامل دیگر هم نباید غافل شویم.

علت چاقی ناگهانی هر چه که باشد، نباید نسبت به آن بی توجه بود. گاهی افزایش و کاهش وزن ناگهانی علامتی است از بیماری نهفته که در بدن شما در حال پیشرفت است.

 

با من و رژیم علت چاقی خود را بشناسید و از بیمار شدنتان پیشگیری کنید

چاقی مشکل بزرگی است که می تواند همه زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار دهد. ولی نگران نباشید! مساله آن قدرها هم حل نشدنی نیست. هیچ چیزی در این دنیا بی علت نیست. کافی است علت چاقی خود را بدانید.

خبر خوب اینکه حتی کمترین میزان کاهش وزن هم می‌تواند عوارض ناشی از چاقی را بهبود ببخشد و یا از خطر آن بکاهد. تغییرات رژیمی یکی از راههایی است که می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

به همین دلیل است سایت من و رژیم هم اقدام به ارائه انواع رژیم‌های غذایی چاقی و لاغری برای شما نموده است. رژیم‌های ارائه شده در سایت من و رژیم کاملاً تضمینی بوده و در زمانی منطقی شما را به وزن مطلوبتان خواهد رساند.

امیر احمدی

Published by
امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل

عادات افراد موفق در تثبیت وزن

چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات مهمی است که به خودی خود می‌تواند برای… Read More

% روز قبل