تغییرات الزامی در برنامه غذایی خانم های باردار

برنامه غذایی خانم های باردار

تغییرات الزامی در برنامه غذایی خانم های باردار | رژیم غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، تمامی افراد به منظور اینکه بتوانند سلامتی خود و البته تناسب اندام شان را حفظ کنند بایستی که برنامه غذایی مناسبی داشته باشند. در واقع هر کسی بنابر شرایط جسمانی و البته اندامی که دارد بهتر است که از یک سری بایدها و نبایدها مطلع باشد تا بتواند سلامتی خود را حفظ کند. یکی از دوران هایی که رژیم غذایی می‌تواند تا حد بسیار زیادی بر روی آن تاثیر سازنده و یا مخرب داشته باشد دوران بارداری است.

جالب است بدانید که رژیم غذایی و جنسیت فرزندتان نیز می تواند به یکدیگر مرتبط باشند. افراد گاه از اهمیت رژیم غذایی غافل شده و در طولانی مدت شاهد آثار منفی جبران ناپذیری بر روی سلامتی خود و جنین شان خواهند بود.



بخاطر داشته باشید که دوران بارداری از جمله مهمترین مراحلی است که هر زن در زندگی اش با آن روبرو می‌شود لذا یک خانم باردار بایستی در این دوره رژیم غذایی مناسبی داشته باشد تا بتواند نیازهای بدن خود و البته جنینی که در شکم دارد را برآورده کند. مادران در دوران بارداری بایستی عادات ناسالم غذایی خود را کنار گذاشته و آنها را با عاداتی سالم جایگزین کنند. این دوران از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است لذا یک زن باردار با توجه به مسئولیتی که در قبال جنین خود دارد بایستی عادات غذایی نادرست خود را به طور کلی کنار گذاشته و در راستای سلامتی خود و البته جنین اقدامات سازنده ای انجام دهد.از جمله عادات غذایی مخربی که بایستی نسبت به آن آگاه باشید تاثیرات مخرب کافئین بر روی جنین می باشد. در نظر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه کافئین منجر به سقط جنین خواهد شد که تجربه ای ناگوار و البته جبران ناپذیر برای مادر خواهد بود. چایی، نوشابه، قهوه و شکلات ها حاوی کافئین بوده، لذا بهتر است که در دوران بارداری مخصوصا سه ماهه اول که خطر سقط جنین بسیار زیاد باشد نوشیدنی های کافئین دار را به طور کلی حذف کنید.

از خرید لبنیات محلی اجتناب کنید چرا که ممکن است حاوی باکتری بوده و منجر به مسمومیت غذایی در مادر شود و با توجه به این مسئله که اصولاً مادران باردار از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به انواع بیماری ها هستند. ابتلا به بیماری هایی که تا حد زیادی منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن زن باردار شود خطر سقط جنین را را به همراه خواهد داشت. در برابر به منظور جذب کلسیم تنها از لبنیات پاستوریزه استفاده کنید.

بهتر است از خرید گوشت های فریز شده نیز اجتناب کنید چرا که اغلب این گوشت ها آلوده به باکتری لیستریا بوده و منجر به مسمومیت غذایی در زنان باردار می شود. از جمله کارهایی که به منظور از بین بردن این دسته از باکتری ها می توانید انجام دهید این است که در حین پخت، گوشت ها را در آب جوش انداخته و بجوشانید تا تمامی باکتری ها از بین بروند، همچنین دقت کنید که گوشت ها به طور کامل پخته شده باشند.

از جمله مواردی که بایستی نسبت به آن آگاه باشید این است که گاهی جیوه از طریق آلودگی وارد آب دریا شده و در نهایت به بدن ماهی ها وارد می شود لذا بهتر است از مصرف ماهی هایی همچون کوسه، ماهی تن آلباکور و البته شمشیر ماهی که بیشتر از سایر ماهی ها آلوده به جیوه می باشند اجتناب کنید. مصرف ماهی سالمون انتخاب مناسبی برای مصرف در دوران بارداری می باشد. به هنگام مصرف ماهی نیز از پخت کامل آن مطمئن باشید.

مصرف تخم مرغ نیز در دوران بارداری برای زنان ضروری می باشد اما نکته ای که بایستی نسبت به آن آگاه باشید این است که از خوردن تخم مرغ عسلی خودداری کنید، همچنین از مصرف تخم مرغ هایی که دارای شکستگی و ترک هستند خودداری کنید. زنان باردار در این دوران بایستی میزان چربی مصرفی خود را حدود ۳۰ درصد کاهش دهند. همچنین میزان مصرف کلسترول در این دوران بایستی تا حد امکان محدود شود.

اولین موردی که باید به آن توجه شود میزان ویتامین ها و البته مواد معدنی موجود در بدن زنان باردار است. در نظر داشته باشید که تمامی افراد برای اینکه بتواند سلامت بدن خود را حفظ کنند نیاز به یک سری از ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند اما طبیعتا این نیاز در بدن زنان باردار بیشتر خواهد بود. از جمله نیازهای اصلی بدن می توان به آهن، اسید فولیک، کلسیم و پروتئین اشاره کرد. لذا بهتر است قبل از انجام هر عملی با مراجعه به پزشک و انجام یک آزمایش چکاپ تحت نظارت یک متخصص به مصرف مکمل‌های مورد نیاز پرداخته شود. و اما در ادامه به یک سری از ویتامین ها و مواد معدنی که مصرف آن ها برای زنان باردار ضروری می باشد اشاره خواهیم داشت.

      • اسید فولیک

در نظر داشته باشید که نیاز بدن به اسید فولیک که از جمله ویتامین‌های گروه B و محلول در آب به شمار می رود که از بروز نقص های مادرزادی در مغز نوزاد جلوگیری می کند. از جمله مواد غذایی که سرشار از این ویتامین می باشد می توان به نخود فرنگی، لوبیا، عدس، تخم مرغ،نان، پاستا، مارچوبه، چغندر، مرکبات،کلم، اسفناج، جوانه گندم و آجیل ها اشاره کرد. البته در کنار این مواد غذایی مصرف یکسری مکمل ها نیز برای زنان باردار ضروری می باشد که بهتر است تحت نظر پزشک مصرف شود.

تغییرات الزامی در برنامه غذایی خانم های باردار

    • کلسیم و ویتامین D

از جمله مواد معدنی که مصرف آن برای زنان باردار ضروری می باشد کلسیم است. کلسیم نقش بسزایی در ساخت دندان ها و البته استخوان ها دارد. چنانچه زنان باردار به اندازه کافی از این ماده معدنی استفاده نکنند در نهایت نیاز به این ماده معدنی از استخوان های مادر کشیده می‌شود که در نتیجه آثار مخربی بر روی سلامتی مادران خواهد داشت و زنانی که در دوران بارداری کلسیم کافی را دریافت نکرده باشند در سنین بالا مبتلا به پوکی استخوان می شوند. البته در نظر داشته باشید که به منظور جذب این ماده معدنی نیاز به ویتامین D نیز ضروری می باشد که نباید از آن غافل شد. همان طور که می دانید منبع غذایی مناسب برای دریافت کلسیم لبنیات همچون شیر، پنیر، ماست، ماهی ساردین و البته آب میوه های طبیعی می باشد.

    • آهن

زنان باردار علاوه بر آنچه گفته شد به آهن نیاز دارند که این میزان تقریبا دو برابر زمانی است که باردار نبوده اند. هر چه میزان آهن موجود در خون بیشتر باشد عمل خون رسانی بهتر انجام می‌شود و در نتیجه به کودک اکسیژن کافی خواهد رسید. در نظر داشته باشید که کمبود آهن در دوران بارداری منجر به کم خونی می شود که می تواند خطر ابتلا به انواع عفونت ها و خستگی را در مادر افزایش دهد. به منظور افزایش جذب آهن بهتر است که در وعده های خود تا می توانید از ویتامین c استفاده کنید. برای مثال نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در روز باعث خواهد شد که عمل جذب آهن به خوبی انجام شود. از جمله منابع غذایی آهن می توان به ماهی، گوشت قرمز و سفید، غلات غنی شده، لوبیا و نخود سبز اشاره کرد.

    • پروتئین

دریافت پروتئین کافی نیز در دوران بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که منجر به ساخت اندام های حیاتی همچون قلب و مغز در کودک می‌شود. از جمله منابع غذایی که تا حد بسیار زیادی سرشار از این پروتئین می باشد شامل انواع گوشت، تخم مرغ، آجیل، لوبیا خشک و نخود می شود. بنابر تحقیقات صورت گرفته مصرف ماهی در دوران بارداری کمک بسیار زیادی به رشد قلب جنین می کند. از این رو بهتر است که مادران نسبت به رژیم غذایی خود آگاهانه اقدام کنند و از مصرف مواد غذایی مفید غافل نشوند.

    • امگا ۳ ها

زنان باردار بایستی حتماً در دوران بارداری خود به مصرف مصرف امگا ۳ ها بپردازند و از آن غافل نشوند. مصرف امگا ۳ در دوران بارداری خطر افسردگی بعد از زایمان را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد و هم چنین برای رشد سیستم عصبی مرکزی و مغز جنین ضروری می باشد. به منظور جذب این اسیدهای چرب بهتر است که که در دوران بارداری مادران برنامه مشخصی برای برای مصرف ماهی سالمون، بذر کتان و همچنین تخم مرغ داشته باشند.

    • فیبر

مصرف فیبر در دوران بارداری نیز برای زنان از اهمیت بسیار زیادی بالا برخوردار می باشند چرا که خطر ابتدا به بیماری‌هایی همچون هموروئید و یبوست را تا حد چشمگیری کاهش داده و منجر به متعادل شدن میزان انرژی در خانم ها می شود. بهترین منابع برای جذب فیبر میوه‌ها، غلات کامل و سبزیجات می باشد.

فراموش نکنید که این دوران بسیار مهم بوده و مواد غذایی که توسط مادر در این نه ماه مصرف می شود نقش موثر و البته تعیین کننده ای بر روی تکامل جنین خواهد داشت. به منظور اطمینان از دریافت مواد معدنی و البته ویتامین های مورد نیاز توسط خوراکی های مصرفی تان از مراجعه به یک کارشناس تغذیه و همچنین پزشکان متخصص زنان غافل نشوید.

اما همانطور که داشتن یک رژیم غذایی مناسب در این دوران حائز اهمیت است، انجام دادن یک سری از فعالیت های ورزشی ساده نیز می تواند به افراد کمک کند تا زایمان راحت تری داشته باشند. پیاده روی فعالیت فیزیکی مناسبی برای نیل به این هدف می باشد. به منظور دریافت دریافت رژیم غذایی مناسب با شرایط تان می توانید از سایت من و رژیم بازدید کنید. این سایت به همت کارشناسان مجرب در امر تغذیه طراحی شده است و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید برنامه غذایی مناسب با شرایط جسمانی خودتان را دریافت کنید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل