کبد چرب چه علائمی دارد؟

کبد چرب چه علائمی دارد؟

کبد چرب چه علائمی دارد؟ | کبد یکی از حیاتی ترین اعضای بدن است که با توجه به فعالیت های مختلف و متعددی که انجام می دهد، نقش مهمی در سلامت بدن داشته و از اعضای مهم به حساب می آید. از جمله مهم ترین نقش ها و فعالیت های این غده مهم می توان به شرکت در فعالیت های گوارشی، تنظیم سوخت و ساز بدن و ترشح آنزیم ها اشاره کرد. کبد چرب، یکی از مهم ترین و رایج ترین بیماری های مربوط به این عضو مهم می باشد که احتمالا شما نیز بارها نام آن را شنیده اید.

در بیماری کبد چرب، لایه های چربی این عضو را در بر گرفته و مانع فعالیت صحیح آن می شود. داشتن مقدار کمی چربی در کبد طبیعی است، اما افزایش این مقدار می تواند به یک مشکل و معضل برای سلامتی بدل شود. از این رو نه تنها در این عضو، بلکه در بسیاری از فعالیت های دیگر بدن نیز اختلالاتی رخ می دهد. کبد چرب مراحل مختلفی دارد که هر کدام نیز نشانه هایی دارند. می خواهیم در این مقاله نگاهی به نشانه های کبد چرب بیندازیم. با من و رژیم همراه باشید.

کبد چرب چه علائمی دارد؟

علائم و نشانه های کبد چرب

کبد، دومین اندام بزرگ بدن است که که مواد غذایی و نوشیدنی های مصرفی را در بدن پردازش کرده و مواد مضر و زائد را فیلتر می کند. وجود چربی زیاد در کبد منجر به التهاب و حتی نارسایی کبد شده و می تواند سلامتی کل بدن شما را در خطر بیندازد. افرادی که مشروبات الکلی زیادی مصرف می کنند، به کبد چرب الکلی مبتلا می شوند و افرادی نیز که بدون مصرف الکل و نوشیدنی های الکی به این عارضه دچار شده اند، کبد چرب غیر الکلی دارند که البته هر دوی این موارد تهدید کننده سلامت بدن بوده و می تواند خطرناک باشد.

در بسیاری از موارد، کبد چرب هیچگونه نشانه و علایمی نداشته و به صورت خاموش و پنهان باقی می ماند. در برخی موارد معدود، درد در قسمت بالای سمت راست شکم و یا خستگی مفرط می تواند نشانه های کبد چرب باشد. البته لازم به ذکر است که نشانه های کبد چرب مختلف و متعدد بوده و از این رو شناسایی آن ها ساده نیست. وقتی بدانیم که این نشانه ها و علایم همچنین می توانند نشانه های بیماری ها یا شرایط دیگر نیز باشند، این موضوع سخت تر می شود. در واقع شما نمی دانید این نشانه ها، مربوط به کبد چرب است یا یک بیماری یا وضعیت گذاری دیگر در بدن. در هر حال کبد چرب دارای چندین نشانه و علائم رایج است که در ادامه با مهم ترین آن ها آشنا خواهیم شد.

 


ضعف و خستگی

یکی از نشانه های رایج کبد چرب، ضعف و خستگی است. کبد چرب در مراحل اولیه نشانه هایی ندارد اما اگر پیشرف کرده و به سیروز تبدیل شود، ممکن است نشانه هایی همانند ضعف و خستگی بروز پیدا کند. این علایم خطرناک بوده و نشان دهنده پیشرفت کبد چرب است. بنابراین به محض مشاهده آن ها می بایست به پزشک مراجعه کرده و دلیل اصلی این مورد را بیابید و اگر مربوط به کبد چرب سریعا تحت درمان قرار بگیرید.

کاهش وزن

تغییرات وزنی خصوصا کاهش وزن یکی از علائم شایع کبد چرب است. در سیروز کبدی بافت های چرب و ناسالم جایگزین بافت های سالم شده و کبد را در بر می گیرد. در نتیجه در روند فعالیت کبد اختلال ایجاد شده و یکی از این اختلالات مربوط به متابولیسم بدن است. با ایجاد این تغییرات در سوخت و ساز و متابولیسم بدن، موجب نوسانات وزنی خصوصا کاهش وزن می شود. در صورت مشاهده این نوسانات وزنی و یا کاهش وزن غیر طبیعی و غیر منتظره، سریعا به پزشک مراجعه کرده و دلیل اصلی آن را بیابید، زیرا ممکن است این نوسانات مربوط به کبد چرب و پیشرفت این بیماری در بدن شما باشد.

بزرگ شدن پستان مردان

از دیگر علائم و نشانه های پیشرفت و خطرناک شدن کبد چرب، بزرگ شدن پستان ها در مردان می باشد. بزرگ شدن پستان ها معمولا در کبد چرب غیر الکلی رخ داده و در آن بافت های پستان مردان به دلیل اختلالات هورمونی بزرگ می شوند. این اختلالات در تولید هورمون های استروژن و تستوسترون رخ داده و موجب بزرگ شدن بافت پستان ها در بدن مردان می شود. در صورت مشاهده بزرگ شدن اندازه پستان ها در بدن خود، سریعا به پزشک مراجعه کرده و علت آن را بیابید زیرا این مورد می تواند یکی از علائم شایع کبد چرب و اختلالات کبدی و هورمونی باشد.

کبد چرب چه علائمی دارد؟

تورم پا و شکم

از دیگر نشانه ها و علائم کبد چرب می توان به تورم پا اشاره کرد. تورم در بدن می تواند دلایل بسیاری داشته باشد اما یکی از دلایل آن نیز وجود اختلالات کبدی و کبد چرب است. ورم پاها معمولا به دلیل افزایش فشار در ورید باب بوده و موجب تجمع آب در پاها و شکم شده و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد. همچنین اگر شکم شما متورم شده است، دلیل آن می تواند عدم توانایی کبد در تولید برخی پروتئین ها همانند آلبومین باشد. از این رو، در صورت مشاهده ورم در پاها و شکم به دنبال یافتن دلایل آن بوده و آن را جدی بگیرید.

بی اشتهایی

بی اشتهایی دلایل مختلف و متعددی دارد اما یکی از آن دلایل می تواند کبد چرب باشد. چرب شدن کبد می تواند بر روی اشتها اثر گذاشته و میزان آن را کم کند. اگر به طور ناگهانی و اتفاقی اشتهای شما کاهش پیدا کرده است، حتما به دنبال یافتن دلیل آن رفته و آن را بیابید.

با برخی از مهم ترین و رایج ترین علایم و نشانه های کبد چرب آشنا شدیم. کبد چرب ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به افزایش سطح آنزیم های کبدی از جملهAST و ALT، افزایش سطح انسولین، افزایش سطح تری گلیسیرید، تهوع و استفراغ و زرد شدن چشم و پوست اشاره کرد. همان طورکه گفته شد، این علائم و نشانه های می توانند نشانه بیماری یا شرایط دیگری نیز باشند، از این رو لازم است این موضوع را بررسی کرده و دلایل اصلی بروز این علائم را بیابید. از جایی که این نشانه همچنین می تواند زنگ خطری برای کبد چرب و پیشرفت آن به مراحل خطرناک تری همانند سیروز باشند، در صورت مشاهده آن ها سریعا به دنبال یافتن دلایل و مشورت با پزشک متخصص باشید.

برای درمان کبد چرب چه کنیم؟

رعایت برخی نکات می تواند به شما در بهبودی کبد چرب و کاهش میزان چربی آن کمک کند. یکی از مهم ترین نکاتی که می توان برای جلوگیری از چرب شدن کبد و کاهش آسیب های آن پیش گرفت، رژیم غذایی سالم است. اگر اضافه وزن دارید و غذاهای پر کربوهیدرات و چرب مصرف می کنید، کاهش وزن و کاهش و حذف مصرف چربی ها و کربوهیدارات ها از رژیم غذایی می تواند به شما برای جلوگیری از آسیب های کبد چرب و بهبود آن کمک کند. در صورتی که اضافه وزن یا چاقی دارید، کاهش وزن یکی از بهترین راه های درمان کبد چرب برای شما است.

کبد چرب چه علائمی دارد؟

در همین راستا لازم است عادات و آداب غذایی خود را نیز اصلاح کرده و از پر خوری و مصرف غذاهای چرب دوری کنید. در حقیقت، کاهش وزن باعث کاهش چربی در مبتلایان به چربی کبد می شود البته صرف نظر از این که این کاهش وزن به واسطه رژیم های لاغری، ورزش کردن و یا جراحی است. مطالعات مختلف و متعددی در این زمینه انجام شده است که در یکی از آن ها که بر روی بزرگسالان دارای اضافه وزن انجام شده است، نتایج نشان دهنده این موضوع بود که کاهش 500 کالری در روز منجر به از دست دادن 8 درصد از وزن بدن می شود که این موضوع نیز با کاهش قابل توجهی در چربی کبد همراه است.لازم به ذکر است درمان های دارویی مختلف و متعددی نیز در این زمینه وجود دارند که کارایی و تاثیر گذاری آن ها در درمان و بهبود کبد چرب هنوز به اثبات نرسیده است. اما در این زمینه، تغییر سبک زندگی و کنار گذاشتن عادات غذایی نامناسب و در اختیار داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب می تواند به بهبود کبد چرب و در مان آن بسیار کمک کند. کاهش وزن تدریجی، حذف مواد غذایی ناسالم از سبد غذایی، کاهش مصرف چربی ها خصوصا چربی های مضر و ترانس بالا، کاهش مصرف گوشت، افزایش مصرف فیبر و چربی های سالم مانند امگا3 و امگا 6 و ورزش منظم می تواند عوامل و زمینه های بروز و تشدید کبد چرب را از بین برده و تضمین کننده فعالیت سالم این عضو حیاتی بدن باشد.

همان طور که گفته شد، کبد یکی از حیاتی ترین اعضای بدن بوده که بسیاری از فعالیت ها و عملکردهای بدن به آن وابسته است. از این رو مراقبت از این عضو حیاتی در درجه اول بسیار مهم است. لازم است بیماری های این عضو حیاتی را شناخته، با عوامل زمینه ساز این بیماری ها آشنا شده و از آن ها دوری کنید. آشنایی با علائم این بیماری و اقدام به موقع در صورت مشاهده آن ها نیز می تواند در پیشگیری از بروز مشکلات سلامتی کبد جلوگیری کند.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل