رژیم کم کربوهیدرات را بشناسید

داشتن تناسب اندام در این روزها تبدیل به یک آرزو برای خیلی از افراد شده است، غافل از اینکه این موضوع دیگر یک آرزو نیست و اگر سبک زندگی خود را تغییر دهید و یک سری عادت های غذایی سالم برای خود ایجاد کنید، می توانید به این مهم دست پیدا کنید. در عصر جدید رژیم های زیادی برای رسیدن به وزن ایده آل معرفی شده اند که همگی باعث شده، افراد در استفاده از آن ها گیج و سردرگم شوند. آنچه در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است، این است که رژیمی مانند رژیم کم کربوهیدرات را انتخاب کنید که متناسب با وزن و شرایط شما باشد و به سلامت جسمانی شما نیز آسیب نزند. اگر می خواهید بیشتر درباره این رژیم بدانید، در ادامه با ما همراه باشید…


 

 

رژیم کم کربوهیدرات یا لوکرب چیست؟

رژیم کم کربوهیدرات تعداد کربوهیدرات مصرفی شما را در هر وعده غذایی محدود می کند. در این نوع رژیم، شما به جای استفاده از کربوهیدرات ها، بیشتر پروتئین، چربی های سالم و سبزیجات میل می کنید. کربوهیدرات ها یکی از سه نوع ماده غذایی اصلی هستند که بدن برای انجام فعالیت های روزمره خود به آن ها نیاز دارد. کربوهیدرات ها به بدن انرژی می دهند و بدن این ماده غذایی را تجزیه می کند تا در ادامه از آن استفاده کند و یا در صورت لزوم آن را ذخیره کند. اگر بدن ما به کربوهیدرات ها برای تولید انرژی نیاز نداشته باشد آن را در ماهیچه ها و کبد ذخیره می کند. با این وجود اگر بدن از این کربوهیدرات های ذخیره شده استفاده نکند، آن ها را به چربی تبدیل می کند.

 

اما چرا باید از رژیم کم کربوهیدرات پیروی کنیم؟

بسیاری از افراد رژیم کم کربوهیدرات را برای لاغری را انتخاب می کنند تا بدن شان کربوهیدرات اضافی دریافت نکند و مجبور نشود آن را به چربی تبدیل کند. پس عقیده این افراد این است که بدن با خوردن غذاهای بدون کربوهیدرات مجبور می شود چربی ها را برای دریافت انرژی لازم بسوزاند و همین امر موجب کاهش وزن و سوختن چربی های اضافه می شود.

تحقیقات نشان داده، افرادی که از یک رژیم کم کربوهیدرات استفاده می کنند وزن بیشتری نسبت به دیگر افراد پس از شش ماه از دست می دهند. البته هنوز هم برای تایید این ادعا تحقیقات طولانی مدت و بیشتری نیاز هست تا بتوانیم با قاطعیت این موضوع را تایید کنیم و ببینیم آیا پیروی از یک رژیم پر پروتئین و کربوهیدرات کم در مدت زمان طولانی هم همین اثرات را دارد یا خیر و آیا باید در رژیم کم کربوهیدرات از رژیم پر پروتئین هم استفاده کرد یا خیر؟

پس بنا به این دلیل که رژیم کم کربوهیدرات می تواند چربی های اضافی بدن شما را بسوزاند، می توانید از این رژیم پیروی کنید و رفته رفته به وزن ایده آل خود برسید.

 

رژیم لوکرب چگونه عمل می کند؟

رژیم لوکرب یا همان رژیم کم کربوهیدرات معمولا به خاطر اینکه گلوگز کم یا حذف می شود، معروف است. زمانی که شما مواد غذایی و نمونه رژیم کم کربوهیدرات دریافت می کنید، بدنتان ذخایر گلوکز را به سرعت خالی می کند و برای تامین انرژی بدن از چربی استفاده می کند. همین امر هم باعث شده تا رژیم کم کربوهیدرات منجر به کاهش وزن سریع شود و افرادی که سوخت و ساز بدنشان هم کم است به نتیجه ای جالب و باور نکردنی برسند.

 

آشنایی با انواع رژیم کم کربوهیدرات

هر کسی بر اساس نوع و سبک زندگی خود یکی از انواع رژیم لوکرب یا رژیم کم کربوهیدرات را انتخاب می کند، اگر هدف شما کاهش وزن سریع است، بدون شک می توانید با استفاده از برنامه های غذایی این رژیم به تناسب اندام برسید.

  • رژیم کم کربوهیدرات متداول
  • رژیم کتوژنیک
  • رژیم لوکارب با چربی بالا
  • رژیم پالئو
  • رژیم اتکینز
  • رژیم کم کربوهیدرات مدیترانه ای

 

یک رژیم کم کربوهیدرات شامل چه خوراکی‌هایی می‌شود؟

تخم مرغ یکی از سالم ترین و مغذی ترین غذاها است. مواد مغذی متنوعی در تخم مرغ وجود دارد که بعضی از آنها برای سلامت مغز و چشم بسیار مفید هستند.کربوهیدرات این ماده غذایی صفر است. گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، آهو، نیز به دلیل داشتن آهن و ویتامین B12 در رژیم کم کربوهیدرات قرار می گیرد.گوشت بره سرشار از اسیدهای چرب مفید لینولئیک است. میزان کربوهیدارت این ماده غذایی نیز صفر است.

ماهی مانند سالمون، ماهی قزل آلا، ساردین، میگو، صدف، خرچنگ، شاه ماهی، تن ماهی، گربه ماهی و سایر غذاهای دریایی از لحاظ ارزش غذایی بسیار مغذی و سالم اند. این نوع مواد غذایی به ویژه سرشار از ب 12، ید و امگا 3 هستند.

سبزیجات و میوه ها را در غذاهای بدون کربوهیدرات و رژیم لوکرب می توان یافت. این خوراکی ها شامل کلم بروکلی، گوجه فرنگی، پیاز، کلم بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، خیار، مارچوبه، فلفل دلمه ای، قارچ، کرفس، اسفناج، کدو سبز و میوه هایی مثل آووکادو، زیتون، توت فرنگی، زردآلو، لیمو، کیوی، لیمو، پرتقال، توت، گریپ فروت می شوند.

نکته جالب این است که به استثنای سبزیجات نشاسته ای، تقریبا همه سبزیجات از نظر کربوهیدرات در سطح پایینی قرار دارند. به همین دلیل است که می توانید بدون نگرانی از میزان بیش از حد کربوهیدرات مقدار زیادی از آن ها را در رژیم لوکرب خود مصرف کنید.

همچنین میوه جات علاوه بر میزان پایین کربوهیدرات، حاوی ویتامین C، منگنز و آنتی اکسیدان های بسیار بالا هستند.

 

خوراکی‌های غیرمجاز در رژیم کم کربوهیدرات

در رژیم لو کرب مصرف برخی از مواد غذایی جایز نمی باشد. این خوراکی ها را اصلا!!! حتی یک بار هم مصرف نکنید. به عنوان مثال، نوشیدنی ها و خوراکی های شیرین و شکر دار شامل نوشابه، بستنی، کیک، بیسکوئیت، شکلات، غلات مثل گندم، جو، روغن ها و چربی های تراس بالا، لبنیات و حتی کراکر های شور را نباید بخورید. زیرا از آن زمان به بعد، دلیل کم نشدن وزن تان مشخص می شود.

سعی کنید بیشتر مواد غذایی مورد نیاز را به صورت ارگانیک مصرف کنید یا خودتان تهیه کنید و موادی که به‌ صورت صنعتی و بسته‌بندی‌شده در کارخانه‌‌ها تولید می‌شوند را تحت هیچ شرایطی استفاده نکنید. حواس‌تان باشد که باید از خوردن تمام خوراکی‌های غیر مجاز پرهیز کنید حتی اگر روی همه‌ آن ها برچسب «غذای سالم» خورده باشد.

 

 

سخن آخر

رژیم کم کربوهیدرات یکی از رژیم های پر طرفدار می باشد که این روز ها افراد زیادی به پیروی از آن روی آورده اند. دلیل آن هم این است که زمانی که بدن شما کربوهیدرات کمتری دریافت می کند، برای تولید انرژی مورد نیاز خود برای انجام فعالیت های روزانه از چربی های انباشته شده و ذخیره شده خود استفاده می کند.

به همین دلیل افراد رو به مصرف موادغذایی می آورند که کربوهیدرات های کمی داشته باشد. زمانی که شما کربوهیدرات دریافت می کنید، اگر بیشتر از نیاز بدن تان باشد، بدن آن را در ماهیچه ها و یا کبد ذخیره می کند تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کند، اگر هم تا مدت زمان زیادی به این ذخیره کربوهیدرات نیازی نداشته باشد، تبدیل به چربی در بدن شما می شوند. شاید به همین دلیل است که به افراد لاغر توصیه می شود، از کربوهیدرات بیشتری استفاده کنند.
البته فراموش نکنید که پیروی از رژیم لوکرب باید حتما زیر نظر پزشک باشد تا شرایط جسمانی شما کاملا مورد بررسی قرار گیرد.

چون برای برخی از افراد پیروی از یک نمونه رژیم کم کربوهیدرات می تواند اثرات سوء به همراه داشته باشد. این افراد حتی نمی توانند رو به ورزش های سنگین آورند، چرا که بدن برای انجام فعالیت های ورزشی سنگین به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارد. در این میان توصیه می کنیم به فکر جایگزین هایی برای مواد غذایی کم کربوهیدرات هم باشید و مثلا به جای اینکه یک تاکو پر کربوهیدرات بخورید، همان را در رول برگ های کاهو میل کنید. برای راحتی بیشتر هم می توانید از قبل برای پیروی از رژیم کم کربوهیدرات خود برنامه ریزی کنید. چرا که اگر برای آن برنامه ریزی نداشته باشید، خیلی راحت ممکن است برای خوردن غذا های مضر و فست فود های پر کربوهیدرات وسوسه شوید.

پس یک برنامه یک هفته ای از مواد غذایی کم کربوهیدرات آماده کنید و سعی کنید در یک روز تمامی خرید های خود را برای آماده سازی وعده های غذایی تان انجام دهید. سپس یک روز جمعه را وقت بگذارید و چند وعده غذایی کم کربوهیدرات را آماده کنید و در یخچال و فریزر نگهداری کنید تا در طول هفته هر زمان که نیاز داشتید، تنها با گرم کردن آن ها وعده غذایی کم کربوهیدرات خود را آماده کنید.

سمیرا علی جانی

View Comments

  • ممنون از متن خوبتون
    آیا این رژیم برای بیمارانکلیوی هم مناسب است؟

    • درود بر شما. خیر این رژیم فقط برای افرادی مناسبه که از سلامت کامل جسمانی برخوردار هستند. بیماران کلیوی باید حتما زیر نظر پزشک رژیم لاغری درافت کنند.

  • چه جالب نمی دونستم خوردن کربوهیدارت اضافی تو ماهیچه ها ذخیره میشه. پس کسی که عاشق نون و برنج و سیب زمینی چیکار کنه اگه بخواد لاغر بشه؟؟؟/!!!

    • قطعا با یه برنامه ریزی دقیق برای رژیم هم می تونی برنج و سیب زمینی بخورید هم لاغر شید... به من و رژیم اعتماد کنید...

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل