بایدها و نبایدهای یک برنامه غذایی بدنسازی

بدنسازی یکی از رشته‌های ورزشی است که مخصوصاً در بین جوانان طرفداران زیادی دارد و اغلب فعالیت در آن مستلزم به کارگیری برنامه غذایی بدنسازی خاصی است که شامل مواد غذایی معینی باشد. البته این رژیم به تنهایی کافی نیست و ورزشکاران این رشته باید هم زمان در باشگاه هم حضور داشته و به تمرینات ورزشی بپردازند. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بدنسازی را تعریف کنیم، باید بگوییم این ورزش چیزی نیست به جز ورزیده کردن ماهیچه‌های بدن با استفاده از تمرینات کششی یا وزنه برداری. به طوری که اندام بدن مخصوصاً ماهیچه‌ها ساختار ظاهری خاصی پیدا می‌کنند. اما عامل اصلی در به نتیجه رسیدن این تمرینات سخت، داشتن یک برنامه غذایی برای بدنسازی است.

بیشتر طرفداران ورزش بدنسازی جوانان کم سن و سال هستند. اغلب این جوانان در مرحله اول سریعاً به سراغ برنامه غذایی بدنسازی می‌روند که بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن ماهیچه‌های بدن خود را ورزیده کرده و به اصطلاح حجم بیاورند.
انتخاب یک برنامه غذایی بدنسازی مناسب تأثیر زیادی در حفظ سلامتی دارد. با توجه به اهمیت موضوع، با ما همراه شوید تا در ادامه آن را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

آیا هر برنامه غذایی برای بدنسازی مناسب است؟

اغلب جوانانی که می‌خواهند برنامه غذایی برای بدنسازی دریافت کنند، از مربی باشگاه خود کمک می‌گیرند. ولی باید بدانیم که انتخاب یک برنامه غذایی بدنسازی نامناسب یا غیر حرفه‌ای می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به بدن فرد بزند. مخصوصاً اینکه در مواردی دیده شده که برنامه غذایی بدنسازی ارائه شده اصلاً تناسبی با فیزیک بدنی ورزشکار ندارد.

علاوه بر این باید توجه داشته باشیم که گاهی ممکن است رژیم غذایی بدنسازی باعث ایجاد سوء تغذیه در فرد شده و یا انباشته شدن مقادیر زیادی از یک ماده معدنی یا حتی چربی در بدن، اندام‌های داخلی از جمله کبد یا کلیه او را دچار سوء عملکرد کند و این مساله می‌تواند خطر مهمی برای سلامتی به حساب بیاید.

به همین دلیل است که هنگام انتخاب یک برنامه غذایی برای بدنسازی باید نهایت دقت و وسواس به خرج داده شود. همین باید این مساله مد نظر قرار داده شود که هدف از به کارگیری برنامه غذایی بدنسازی افزایش مقاومت و قدرت بدنی است نه ایجاد ضعف و بیماری!

البته مواردی که گفته شد باید در انتخاب هر رژیم غذایی با هر منظور و نیتی در نظر گرفته شود. شرط حفظ سلامتی و تداوم آن لازمه هر رژیم غذایی است. به عنوان مثال رژیم‌هایی که برای چاقی و لاغری انتخاب می‌شوند باید علاوه بر تأثیر گذار بودن، برای بدن فرد خطر ساز نباشند.
با توجه به اهمیت موضوع، سایت من و رژیم هم در این راستا اقدام به ارائه انواع رژیم‌ چاقی و لاغری نموده است. این رژیم‌ها بر اساس شاخص BMI فردی برنامه ریزی شده و علاوه بر سالم بودن، کاملاً تضمینی هستند.

 

آیا برنامه غذایی بدنسازی برای افزایش حجم مؤثر است؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید در مورد بدن سازی بدانیم، این است که بدنسازی با وزنه برداری تفاوت‌های زیادی دارد. به طوری که شکل ظاهری ماهیچه بدن از جمله ماهیچه‌های شکمی، پا و دستها بسیار بیشتر از استقامت و قدرت آنها اهمیت دارد. به اصلاح می‌توان گفت ماهیچه‌های بدن فرد بدنساز باید به خوبی حجم آورده باشند.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که برنامه غذایی بدنسازی برای افزایش حجم می‌تواند فرد را به این هدف برساند؟ تعداد زیادی از کسانی که در رشته بدنسازی تمرین می‌کنند، رژیم غذایی بدنسازی خاصی را برای خود انتخاب می‌کنند. این برنامه غذایی بدنسازی طوری تنظیم شده که آنها ابتدا حجم آورده و سپس این مرحله را متوقف می‌کنند و همه این‌ها صرفاً با استفاده از جدول برنامه غذایی بدنسازی است که به صورت زمان بندی شده همراه با انجام تمرینات ورزشی به کار گرفته می‌شود.

در واقع برنامه غذایی بدنسازی برای افزایش حجم به شکلی است که فرد ورزشکار در طول ماهها و شاید هم سالها، از یک برنامه رژیمی بدنسازی پر کالری و غنی از پروتئین استفاده می‌کنند و البته در کنار آن ورزش‌های مخصوص بدنسازی انجام می‌دهند تا جایی که ماهیچه‌ها تا حد ممکن حجیم شوند.

 

با دریافت رژیم های من و رژیم اندام خود را بسازید.

 

چرا برنامه غذایی بدنسازی چربی سوزی برای سلامتی مفید است؟

در پاسخ به این سؤال که رژیم غذایی بدنسازی برای چربی سوزی بر سلامتی هم مؤثر است یا نه باید بگوییم که معمولاً ورزشکاران یا کسانی که بدنسازی کار می‌کنند، با انتخاب رژیم بدنسازی در بلند مدت چربی‌های بدن خود را کاهش داده و همین مساله باعث کاهش چشمگیر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

همین طور تمرکز آنها بر رژیم غذایی برای بدنسازی باعث می‌شود تمام مواد مغذی مورد نیاز برای بدن به اندازه لازم را مصرف نموده و همین به خودی خود از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند. البته غذاهای بدنسازی سالم در بلند مدت باعث ایجاد تناسب بدنی، لاغری و استقامت عضلانی می‌شوند. البته اگر سلامت روحی افراد را در نظر بگیریم همین عضلانی بودن بدن و تناسب، باعث خوش تیپ‌تر شدن و افزایش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

 

یک صبحانه رژیمی بدنسازی چه ویژگی‌هایی دارد؟

بارها شنیده‌ایم که صبحانه مهمترین وعده غذایی است و قطعاً این مساله در یک نمونه برنامه غذایی بدنسازی هم در نظر گرفته می‌شود. گفته می‌شود که صبحانه باعث تقویت عضلات بدن، افزایش متابولیسم و تأمین انرژی روزانه می‌شود. پس در واقع اگر این ادعا درست باشد، یک صبحانه رژیمی بدنسازی را می‌توان از سه جنبه مهم دانست. کاهش چربی، عضله سازی و در نهایت حفظ سلامتی عمومی بدن. بنابراین صبحانه افراد بدنساز باید با تمرکز بر این سه نکته انتخاب شود. البته برای اینکه در این مورد بیشتر بدانید می توانید از طریق پنجره گفتگو که در گوشه تصویر قرار داده شده، از مشاوران و کارشناسان تغذیه من و رژیم کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره رایگان می توانید عدد 650 را به شماره 30006016 ارسال نمایید.

 

 

آیا برنامه غذایی بدنسازی برای لاغری هم کارساز است؟

برنامه غذایی بدنسازی برای کاهش وزن هم می‌تواند تأثیر گذار باشد. ممکن است در این رژیم‌های غذایی انواع غذاها گنجانده شده باشند، ولی کم نیستند مواد غذایی که ورزشکاران از خوردن آنها منع شده‌اند. علاوه بر اینکه برخی مواد غذایی به سختی هضم شده و یا باعث ناراحتی معده می‌شوند، که این مساله به خودی خود منجر به ایجاد ورم یا چاقی ظاهری در فرد می‌شود. با این حساب می‌توان گفت که برنامه غذایی بدنسازی برای لاغری در تغییر شکل ظاهری افراد و لاغرتر شدن آن‌ها تأثیر زیادی دارد.

 

 

یک برنامه غذایی هفتگی بدنسازی مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه بدانیم بهترین غذا برای بدنسازی چیست و برنامه غذایی هفتگی بدنسازی چه ویژگی‌هایی دارد، باید در ابتدا مشخص کنیم که این برنامه غذایی با چه هدفی انتخاب شده است. گاهی برنامه غذایی بدنسازی برای چاق شدن است. البته همانطور که می دانیم چاقی برای سلامتی مضر است. ولی گاهی منظور از چاق شدن تنها کمی اضافه‌تر شدن وزن فرد است. بسیاری از کسانی که از لاغری بیش از حد رنج می‌برند، تصمیم می‌گیرند از یک برنامه غذایی برای افزایش وزن در بدنسازی استفاده کنند.

اینجاست که برنامه غذایی برای چاق شدن در بدنسازی استفده می‌شود. البته اگر قصد دارید وزن خود را کاهش یا افزایش دهید می‌توانید از رژیم‌های معرفی شده در سایت من و رژیم استفاده کنید. این رژیم‌ها علاوه بر اینکه به حفظ سلامتی شما کمک می‌کنند، باعث چاقی یا لاغری شما در منطقی‌ترین زمان ممکن خواهند شد. تنها با ارسال یک پیامک می تونید با کارشناسان و مشاوران سایت من و رژیم ارتباط برقرار کرده و از مشاوره رایگان با آنها بهره ببرید.

 

برنامه غذایی فیتنس راهی برای تغییر در سبک زندگی

اغلب به نظر می‌رسد که رژیم‌های غذایی برای بدنسازان محدود کننده، تکراری و خسته کننده باشد. اما اگر این رژیم‌ها به درستی انتخاب شوند، می‌توانند حتی تأثیر مثبتی در سبک زندگی فرد داشته باشند. به عنوان مثال برنامه غذایی فیتنس بانوان به آنها کمک می‌کند با روش مطمئن‌تری به اندام دلخواه خود برسند. علاوه بر این بسیاری از خانم‌ها بعد از زایمان تناسب اندام خود را از دست می‌دهند. اینجاست که اهمیت یک برنامه غذایی فیتنس بانوان مشخص می‌شود. علاوه بر این انتخاب یک برنامه غذایی فیتنس در بلند مدت می‌تواند بر سبک زندگی افراد تأثیر گذاشته و باعث شود تغذیه سالم‌تر و هدفمندتری داشته باشند.

 

جمع بندی آنچه باید در مورد برنامه برنامه غذایی بدنسازی بدانیم

بدن سازی بیشتر از اینکه به عنوان یک ورزش در نظر گرفته شود، به معنای آمادگی عضلانی و افزایش مقاومت بدنی است. داشتن یک رژیم غذایی بدنسازی از جمله ضروریات رسیدن به وضعیت مطلوب بدنی است. رژیم‌های غذایی که معمولاً ورزشکاران زن یا مرد در طول تمرینات بدنی خود از آن استفاده می‌کنند ممکن است با عناوین مختلف ارائه شوند.

از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه غذایی برای کاهش وزن در بدنسازی، برنامه غذایی بدنسازی چربی سوزی بانوان، برنامه غذایی بدنسازی بانوان برای کاهش وزن، رژیم غذایی برای بدنسازی بانوان، رژیم فیتنس بانوان، برنامه غذایی حجمی بدنسازی، برنامه غذایی بدنسازی بانوان برای افزایش وزن و بسیاری برنامه‌های غذایی دیگر اشاره کرد. آنچه که در هنگام انتخاب یک رژیم غذایی بدنسازی اهمیت دارد، در درجه اول حفظ سلامتی و در درجه دوم افزایش مقاومت بدنی در بلند مدت است.

هر رژیم غذایی می‌تواند بر وضعیت سلامتی ما تأثیر گذار باشد. خوب است که قبل از انتخاب و به کارگیری هر رژیمی نهایت دقت را به کار بگیریم تا از عوارض احتمالی آن در امان بمانیم. کارشناسان من و رژیم با سالها تجربه و مطالعه در زمینه انواع رژیم‌های غذایی آماده ارائه نتایج دانسته‌های خود در قالب رژیم‌های لاغری و چاقی هستند.

امیر احمدی

Published by
امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل