آنچه باید در مورد خواص دانه چیا برای لاغری بدانید

چیا گیاهی از خانواده نعنا است که اولین بار در آمریکای مرکزی و دقیقاً در کشور مکزیک یافت شد. گفته می‌شود قرن‌ها پیش قوم مایا با دانه این گیاه برای خود غذا درست می‌کردند. ولی بعدها به دلیل کاربرد این دانه در مراسمات مذهبی، خوردن آن برای مردم عادی ممنوع شد.

چیا یک گیاه غیر علفی است و درست مثل غلات، می‌توان از تخم آن در رژیم غذایی روزانه استفاده کرد. در اصل یک شبه دانه است، ولی سرشار از کربوهیدرات بوده و می‌تواند جایگاه خوبی در رژیم غذایی داشته باشد. دانه چیا از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به تخم ریحان و تخم شربتی دارد و به همین دلیل گاهی با آنها اشتباه گرفته می‌شود. این شبه دانه پرخاصیت می‌تواند آب زیادی را به خود جذب کند. در واقع، وقتی به آن آب اضافه کنیم، حجمش بیشتر شده و به شکل ژله‌ای در می‌آید.

علارغم خواص زیادی که دارد، تخم چیا برای لاغری در چند سال گذشته مورد توجه چشمگیری قرار گرفته است. در ادامه با ما باشید تا شما را با تأثیر دانه چیا در لاغری بیشتر آشنا کنیم.

چگونه با دانه چیا لاغر شویم؟

گفتیم که می‌توان از خوردن چیا برای لاغری استفاده کرد. ولی شاید از خودتان بپرسید کیا با دانه چیا لاغر شدن؟ دانه چیا سرشار از فیبر محلول در آب است. به همین دلیل وقتی آن را داخل آب می‌ریزیم حجیم‌تر شده و باعث می‌شود برای مدت زمان بیشتر احساس سیری کنیم.

البته تعداد زیادی از افرادی که دانه چیا را در طول برنامه خود مصرف کرده‌اند، می گویند که این دانه به شدت اشتهای آنها را کاهش داده و باعث می‌شود کمتر احساس گرسنگی کنند. دانه چیا علاوه بر داشتن مقدار قابل توجهی فیبر، خیلی چرب است و کالری زیادی به بدن می‌رساند.

به همین دلیل است که تصور می‌شود بین مصرف دانه چیا و لاغری ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد. صرف نظر از خواص چیا برای لاغری، گفته شده که این دانه گیاهی برای قلب بسیار مفید است. علت این موضوع، وجود امگا 3 فراوان در این دانه ریز است.

مواردی که درباره خواص دانه چیا در لاغری گفته شد، دقیقاً از لحاظ پزشکی ثابت نشده و نتایج به دست آمده صرفاً تجربی هستند. البته مطالعات در این زمینه ادامه دارد. اولین و مطمئن‌ترین راه برای کاهش و یا افزایش وزن استفاده از رژیم‌های غذایی است، ولی باید توجه داشته باشیم که سلامتی ما در گرو داشتن یک رژیم غذایی مناسب است و نباید به هیچ قیمتی در مورد آن ریسک کنیم.

با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع، کارشناسان سایت من و رژیم نتیجه سالها تجربه و مطالعه خود را در قالب رژیم‌های چاقی و لاغری در اختیار شما قرار داده‌اند. این رژیم‌ها تضمینی و منحصر بفرد هستند. به طوری که بر اساس شاخص توده بدنی شما یا همان BMI، ارائه می‌شوند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید از طریق پنجره گفتگو که در کنار صفحه قرار داده شده، با آنها ارتباط برقرار کرده و برای دریافت رژیم مورد نظر خود اقدام کنید.

 

رژیم غذایی مناسب مهمترین انتخاب شما برای داشتن یک سبک زندگی سالم

با طرز استفاده از دانه چیا برای لاغری آشنا شوید

طرز استفاده دانه چیا برای لاغری می‌تواند به اشکال مختلف باشد. دانه چیا هیچ طعم خاصی ندارد و همین باعث می‌شود بتوانیم آن را در خوراکی‌های مختلف به راحتی استفاده کنیم. البته استفاده از چیا به صورت خشک چندان توصیه نشده است. چون ممکن است بعد از خورده شدن در مری حجیم شده و باعث بسته شدن راه گلو شود. بهترین طرز مصرف دانه چیا برای لاغری این است که آن را با آب یا هر نوشیدنی دیگری که دوست داریم، مخلوط کنیم. البته قبل از مصرف باید مطمئن شویم که کاملاً نرم شده و به حالت ژله‌ای درآمده است.



اگر هدف ما مصرف دانه چیا برای لاغری باشد، می‌توانیم آن را به اشکال مختلف در برنامه غذایی خود جای دهیم. در مورد روش مصرف دانه چیا برای لاغری نظرات مختلفی وجود دارد، ولی می‌توان آن را همراه با خوراکی‌های زیر مصرف کرد.

• اسموتی
• بلغور جو دوسر
• سالادها
• سس سالاد
• ماست
• سوپ یا آب گوشت
• مافین
• نان خانگی
• پودینگ چیا

نکته مهم در مورد نحوه مصرف دانه چیا برای لاغری این است که هرچه از مقدار بیشتری استفاده کنید و مدت زمان خیس خوردن آن در مایعات بیشتر باشد، مخلوط نهایی غلیظ‌تر خواهد بود. اگر زیاد از بافت دانه چیا خوشتان نمی‌آید، بهتر است از مقدار کمی از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

دانه چیا چه فواید دیگری برای بدن دارد؟

تا اینجا با مواردی که درباره خواص گیاه چیا برای لاغری گفته شده، آشنا شدیم. درست است که دانه‌های چیا برای لاغری مفید هستند، اما حاوی مواد مغذی دیگری هم هستند که باعث می‌شود به استفاده از آن، در برنامه غذایی روزانه خود بیشتر فکر کنیم.

تخم چیا حاوی مقدار زیادی پروتئین، کلسیم، چربی، منگنز، منیزیم، فسفر و انواع ویتامین‌های ب است. این مواد معدنی هریک به تنهایی می‌توانند نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن داشته باشند. به عنوان مثال انواع ویتامین ب در لاغری نیز مؤثر هستند.

گفتیم که چیا مقدار زیادی منگنز، منیزیم و امگا 3 دارد و این مواد در کنترل قند خون تأثیر زیادی دارند. بنابراین مصرف چیا برای لاغری بیماران دیابتی هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. ولی این افراد با توجه به شرایط خاصی که دارند، بهتر است قبل از به کارگیری هر رژیم یا ماده غذایی ابتدا با پزشک خود مشورت کنند.

شواهد نشان داده که مصرف چیا برای گوارش نیز مفید است. هضم کامل غذا یکی از مواردی است که از بروز چاقی جلوگیری می‌کند. همین دلیل خوبی است برای اینکه لاغری با دانه چیا نتیجه بخش باشد.

به جز فوایدی که خوردن دانه چیا برای لاغری دارد، ممکن است در درمان بی خوابی، تقویت سیستم عصبی، درمان یبوست و بالابردن انرژی بدن هم مؤثر باشد.

 

فراموش نکنید استفاده از هر ماده‌ای در برنامه غذایی بدون نظر کارشناسان تغذیه، اصلاً کار درستی نیست. اگر می‌خواهید وزن خود را افزایش دهید و یا قصد لاغر شدن و رسیدن به اندامی متناسب را دارید، بهتر است قبل از انتخاب هر رژیم غذایی ابتدا با متخصصان تغذیه مشورت کنید. امکان این کار هم به سادگی و رایگان برای شما فراهم شده است. تنها با ارسال یک پیامک می‌توانید با کارشناسان سایت من و رژیم ارتباط برقرار کرده و از فرصت مشاوره رایگان با آنها استفاده کنید.

توصیه من و رژیم درباره لاغری با چی

در مورد رژیم لاغری با دانه چیا، چیزهای زیادی گفته شده است. این دانه‌های ریز، حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی هستند که می‌توانند برای بدن مفید باشند. ولی واقعیت این است که نباید انتظار داشته باشیم دانه چیا برای لاغری بدن ما معجزه کند. یک نکته مثبت در مورد طرز تهیه دانه چیا برای لاغری این است که می‌توانیم آن را با هر نوشیدنی که بخواهیم مزه دار کنیم. چون به خودی خود بی مزه است. ولی قبل از استفاده از آن حتماً با کارشناس تغذیه یا پزشک خود مشورت کنید. مخصوصاً اگر بیماری خاصی دارید یا دارو مصرف می‌کنید.

مورد خاصی در مورد بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری مطرح نشده است. توصیه سایت من و رژیم در این مورد این است که قبل از استفاده از آن در هر زمانی از شبانه روز، با هر روشی و به هر اندازه‌ای، حتماً با یک کارشناس تغذیه مشورت کنید. در صورت تأیید، می‌توانید آن را به صورت روزانه در برنامه غذایی خود قرار دهید.

به نظر نمی‌رسد چیا سید برای لاغری مضر باشد. ولی به یاد داشته باشید به کارگیری رژیم‌های غذایی تنها نباید با هدف چاقی یا لاغری باشد. مهم‌ترین مساله بهبود سلامتی بدن و حفظ آن در بلند مدت است. سایت من ورژیم به شما توصیه می‌کند قبل از انتخاب هر ماده یا رژیم غذایی ابتدا به فواید و تاثیرات مثبت و منفی آن بر بدن توجه کنید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل