چاقی ارتباط مستقیمی با فشار خون بالا دارد

چاقی ارتباط مستقیمی با فشار خون بالا دارد

چاقی ارتباط مستقیمی با فشار خون بالا دارد | فشار خون، یک بیماری متداول در میان افراد است که میلیون ها نفر در سراسر جهان با آن دست به گریبان هستند. چاقی نیز مهمترین مشکل این روز های انسان ها در هر جای جهان می باشد که خود عامل بیماری های خطرناکی مانند حمله های قلبی، دیابت و اختلالات کلیه می باشد. تحقیقات نشان داده است که حدود یک میلیارد و نیم انسان در جهان فشار خون بالا دارند. بدتر از آن این که از سال 2000 تا کنون رشد شصت درصدی را در ابتلا به فشار خون تجربه کرده ایم.

با این حساب انتظار می رود، آمار ابتلای افراد به بیماری های قلبی عروقی نیز بیشتر شود و در کنار آن ارگان مهم و حیاتی دیگر بدن نیز مانند کلیه ها و چشم ها نیز آسیب ببینند. در مقاله امروز کارشناسان من و رژیم قصد دارند درباره ارتباط چاقی و اضافه وزن با فشار خون با شما صحبت کنند. دغدغه تیم من و رژیم سلامت جامعه است و واضح است که چاقی می تواند در ابتلای افراد به فشار خون دخیل باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این دو مورد را در کنار هم بررسی کنیم…

فشار خون بالا

آیا ارتباطی میان چاقی و فشار خون بالا وجود دارد؟

تحقیقات نشان داده است که فشار خون بالا ارتباط مستقیمی با افزایش وزن دارد. بر اساس نتایج این تحقیقات یک میلیون بزرگسال در سراسر جهان اضافه وزن دارند. این آمار در امریکا بسیار بیشتر از اروپا است. اما آنچه واضح است این است که چاقی ارتباط نزدیکی با ابتلا به فشار خون دارد و فشار خون بالا نیز زمینه ساز بیماری های مختلف دیگری است. پس این موارد به مانند یک زنجیره به هم متصل هستند. زمانی که پزشک فشار خون بالا را در بیمار خود تشخیص می دهد، برای او قرص و داروهایی تجویز می کند که به کاهش این فشار خون کمک می کنند.

اما در بسیاری از موارد فرد با کم کردن وزن خود تا حدود زیادی می تواند فشار خون خود را کنترل کند. اینجاست که به اهمیت این عبارت بیشتر پی می بریم: “پیشگیری بهتر از درمان است”. شما با رعایت یک رژیم کاهش وزن درست و اصولی می توانید از مصرف هرگونه دارویی برای فشار خون خود، معاف شوید. مهمترین کاری که قبل از انتخاب رژیم غذایی تان باید انجام دهید، تغییر سبک زندگی تان می باشد.

برای این کار هم باید نه تنها خوراکی های موجود در سفره خود را تغییر دهید، بلکه باید تحرک و ورزش را نیز وارد زندگی تان کنید. با پیروی از یک سبک زندگی سالم و رعایت رژیم لاغری اصولی، و البته داشتن عزمی جزم می توانید خودتان را برای سلامتی کامل آماده کنید. اما بیایید ببینیم فشار خون بالا چیست و چطور سلامتی ما را به خطر می اندازد؟

فشار خون بالا

فشار خون بالا داشتن یعنی چه؟

فشار خون بالا به فشاری اشاره دارد که خون به دیواره های رگ ها وارد می کند. تشخیص فشار خون زمانی که فرد در حال مصرف دارو های تنظیم فشار خون است، امکان پذیر نیست. اما فشار خون بالا با تست آن در دو الی سه مرتبه با فاصله زمانی مشخص می شود. پزشکان معمولا فشار خون را به دسته های زیر تقسیم می کنند:

    • فشار خون نرمال: این فشار خون برابر با و یا کمتر از 120 mmHg (120 میلی متر جیوه در حالت سیستولیک) و کمتر از 80 mmHg (80 میلی متر جیوه در حالت دیاستولیک) می باشد.
    • پیش فشار خون: این فشار خون برابر با 120-139 mmHg در حالت سیستولیک و 80-89 mmHg در حالت دیاستولیک می باشد.
    • فشار خون بالا: این نوع فشار خون دو نوع دارد:
      مرحله اول: 140-159 میلی متر جیوه در حالت سیستولیک و یا 90-99 mmHg میلی متر جیوه در حالت دیاستولیک
      مرحله دوم: سیستولیک بیشتر و یا برابر با 160 میلیمتر جیوه یا دیاستولیک بیشتر یا برابر با 100 میلیمتر جیوه

چه افرادی بیشتر به فشار خون بالا مبتلا می شوند؟

شاخص هایی وجود دارند که ریسک ابتلای شما به فشار خون را مشخص می کنند. این موارد شامل:

    • چاقی
    • چاقی شکمی
    • افزایش وزن زیاد

می باشد. چاقی را می توانید با MBI یا شاخص توده بدنی محاسبه کنید و اتفاقا در صفحه اصلی وب سایت من و رژیم به راحتی می توانید با وارد کردن مشخصات خود نظیر سن، قد، وزن و جنسیت MBI تان را محاسبه کنید. اگر شاخص توده بدنی شما بین 20 تا 25 باشد شما دارای وزن ایده آل می باشید. اما اگر بین 25 تا 29 باشد، دچار اضافه وزن هستید و بالاتر از 29 برابر با چاقی می باشد.

توزیع چربی ها در قسمت شکم و پهلو ها را چاقی شکمی می نامند. برای مردان اگر دور کمرشان بیشتر از 102 سانتی متر باشد و برای زنان اگر بیش از 88 باشد، چاقی شکمی وجود دارد. چاقی شکمی تاثیر بسیار زیادی رویی افزایش فشار خون دارد. علاوه براین زمانی که شما ناگهانی دچار اضافه وزن زیادی می شوید، احتمال دارد به فشار خون مبتلا شوید. اما از طرف دیگر با کاهش وزن می توانید، تا حدود زیادی فشار خون تان را پایین آورید.


 

رژیم غذایی DASH برای کاهش فشار خون

این روز ها رژیم های مختلفی ارائه و معرفی می شوند. اما در این میان رژیمی که بیشتر از بقیقه برای کاهش فشار خون افرادی که دارای اضافه وزن هستند، پیشنهاد می شود، رژیم DASH می باشد. این رژیم تمرکز زیادی روی مصرف میوه ها و سبزیجات دارد و به شما توصیه می کند تا به میزان پنج الی شش واحد در روز غلات کامل سبوس دارد مصرف کنید. علاوه بر این لوبیاها و دیگر حبوبات، لبنیات کم چرب هم از جمله خوراکی هایی هستند که در این رژیم مجاز به خوردن آن ها هستید.

اما گوشت کم چرب را باید به یکی دوبار در هفته محدود کنید و ترجیها مرغ و ماهی را جایگزین آن کنید. مصرف اسیدهای چرب اشباع و ترانس نیز در این رژیم باید به حداقل برسد. شکر و هر گونه شیرینی نیز محدود می شود. تا اینجا حتما دریافتید که پیروی از این رژیم ساده است. پس می توانید با خیال راحت خود را موظف به رعایت آن کنید. اما حتی اگر نمی خواهید خود را درگیر چنین رژیمی کنید لازم است که برای کنترل و حتی پیش گیری از ابتلا به فشار خون یک لیست بخوریم و نخوریم داشته باشید.

خوراکی های مفید برای کاهش فشار خون

از جمله مواردی که باعث افزایش فشار خون می شود، مصرف بیش از اندازه سدیم می باشد. بنابراین برای کنترل فشار خون باید مصرف آن را به حداقل برسانید. اما می توانید با دریافت بیشتر پتاسیم و کلسیم هم به کاهش فشار خون خود کمک کنید. چه منابع غذایی حاوی پتاسیم هستند؟

    • انجیر
    • گریپ فروت
    • زردآلو
    • هلو
    • آلو
    • سیب زمینی
    • کدو سبز کلم بروکلی
    • قارچ
    • گوجه فرنگی
    • سیر و بسیاری از سبزیجات دیگر

از آنجایی که میوه ها و سبزی هایی که ذکر کردیم دارای مقدار بسیار کمی سدیم هستند، می توانید هرآنچه دل تان می خواهد از این خوراکی ها میل کنید. این درحالی است که گزارش شده است، گیاه خواران خیلی کمتر به فشار خون بالا مبتلا می شوند که البته ادعا می شود دلیل آن دریافت بیشتر پتاسیم است.

ویتامین ث نیز نقش مهمی در کاهش و یا جلوگیری از ابتلا به فشار خون دارد. برای دریافت این ویتامین می توانید از مرکبات، توت ها و انواع سبزی هایی که دارای برگ سبز تیره هستند استفاده کنید. حتی پزشکان در برخی مواقع برای بیماران خود که دچار پرفشاری خون هستند، مکمل های ویتامین ث تجویز می کنند. پس می توانید برای یک عامل پیشگیری روی این ویتامین حساب باز کنید.

فشار خون بالا

مبتلایان به فشار خون بالا چه نباید بخورند؟

در کنار پیروی از یک رژیم لاغری اصولی، تغییر سبک زندگی و وارد کردن خوراکی هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم به سبد غذایی تان، باید یک سری خوراکی را نیز حذف کنید تا بتوانید با فشار خون بالا مبارزه کنید. برای دریافت رژیم لاغری و کاهش وزن می توانید همین الان با ثبت نام در وب سایت من و رژیم اقدام کنید و یک رژیم کاملا استاندارد که پیروی از آن نیز بسیار ساده و راحت است را خریداری کنید و مسیر کاهش وزن تان را آغاز کنید. اما لازم به ذکر است که خوراکی های زیر را هم مطالعه کنید و سعی کنید کمتر آن ها را مصرف کنید و در صورت امکان حذف شان کنید.

    • سوسیس و کالباس

از مضرات سوسیس و کالباس همیشه شنیده ایم. اما این خوراکی که شاید خیلی هم خوشمزه باشد، برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، مناسب نیست. دلیل آن هم نمک زیاد آن می باشد که برای سلامتی خیلی خطرناک است. جالب است بدانید تنها دو قطعه ژامبون دربردارنده بالغ بر هفتصد میلی گرم سدیم است. در بالاتر هم اشاره کردیم که مصرف سدیم برای فشار خون ضرر زیادی دارد.

    • انواع پنیر

پنیر ها هم به همان دلیل برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مضر است. سدیم موجود در این پنیر ها هم بیش از سیصد میلی گرم می باشد.

    • نوشابه های شیرین

نوشابه های شیرین دو ضرر بزرگ برای سلامتی شما دارند، یکی اینکه با قند اضافی که در آن هاست باعث چاقی و اضافه وزن تان می شوند و دیگری فشار خون شما را بالا می برند.

    • سیب زمینی سرخ شده خوشمزه

سیب زمینی سرخ شده به دلیل استفاده از روغن های نا مناسب و البته نمک فراوان، برای مبتلایان به فشار خون مناسب نیستند.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل