رژیم غذایی و آلزایمر

رژیم غذایی و آلزایمر

رژیم غذایی و آلزایمر | آلزایمر و تغذیه ارتباط نزدیکی با هم دارند. مطالعات نشان داده است که در حالی که برخی از غذاها حافظه را تقویت می کنند ، برخی دیگر در واقع خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهند. این غذاها با مشکلات جدی سلامتی مرتبط هستند ، بنابراین محدود کردن یا حذف آنها از رژیم غذایی بسیار مهم است. همچنین، رژیم غذایی سالم در بروز آلزایمر بسیار تأثیرگذار است. رژيم غذایی و تغذیه سالم خطر ابتلا به سرطان ، دیابت و سایر بیماری ها را کاهش می دهد و ذهن ما را سالم نگه می دارد. در حقیقت ، تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی و تغذیه بد بر حافظه تأثیر می گذارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد را افزایش می دهد.

غذا نقش بسیار مهمی در زندگی ما انسان ها ایفاء می کند. فعالیت های روزانه ای که ما به صورت ارادی مانند راه رفتن و غذا خوردن یا به صورت غیر ارادی مانند نفس کشیدن یا هضم غذا نیاز به مواد غذایی دارد. غذا به ما لذت ، قدرت تحرک و راحتی می بخشد. اختلالات روحی و جسمی زیادی برای ما ایجاد می کند که یکی از این اختلالات ، آلزایمر و زوال عقل است.

رژیم غذایی

چرا برخی از غذاها باعث کاهش حافظه و ایجاد آلزایمر می شوند؟

همانطور که ماشین نیاز به سوخت دارد، مغز ما هم به سوخت و مواد مغذی نیاز دارد. مغز ما به چربی، میوه، سبزی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی کافی نیاز دارد. مصرف بیش از اندازه مواد مغذی و کربوهیدرات ها، غذاهای فرآوری شده و قند، تولید مواد سمّی در بدن را افزایش می دهد و باعث کاهش کارایی مغز و در نتیجه آلزایمر می شود. این مواد سمّی می تواند منجر به تورم می شود که منجر به نقص عملکرد شناختی ذهن می شود.

چه غذاهایی باعث افزایش آلزایمر می شوند؟

متأسفانه امروزه به دلیل مشغله زیاد، غذاهایی که در سبدهای غذایی روزانه ما رایج هستند برای مغز و حافظه ما بسیار مضر هستند. غذاهایی مانند فست فود، شیرینی های بسیار چرب، مواد غذایی فرآوری شده مانند انواع کنسروها، کالباس و سوسیس و غیره باعث بروز آلزایمر می شوند. تغذیه مناسب برای حفظ قدرت و سلامت بدن مهم است. برای فردی که مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل هست ، تغذیه نامناسب ممکن است علائم رفتاری را افزایش داده و باعث کاهش وزن شود. برخی از محققان دریافته اند که مصرف بعضی از مواد غذایی باعث می شود تا قند خون بالا رود و باعث تورم شود. بعضی از غذاهایی که باعث افزایش آلزایمر می شوند عبارتند از:

  • پنیر فرآوری شده. این پنیر حاوی مقادیر بسیاری از چربی اضافی است. همچنین پنیر فرآوری شده پروتئین هایی را در بدن ایجاد می کند که به افزایش آلزایمر کمک می کند.
  • گوشت های فرآوری شده. مانند گوشت های دودی حاوی موادی به نام نیتروسامین هستند که باعث می شود کبد چربی تولید کند که برای مغز سمّی هستند.
  • مواد غذایی سفید رنگ: این مواد شامل پاستا، کیک، شکر سفید، برنج سفید می باشند. مصرف این مواد باعث می شود تا در تولید انسولین تداخل ایجاد شود و مواد سمّی به مغز ارسال شود.
  • پاپ کرن مایکروفری: این ماده غذایی حاوی دی استیل است. دی استیل ماده ای شیمیایی است که باعث افرایش آمیلوید در مغز می شود. تحقیقات نشان داده است که افزایش آمیلوید در مغز، احتمال بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.
  • شکر تصویه شده: شکر تصویه شده که غالباً در غذاهای فرآوری شده یافت می شود دارای کالری هستند اما فاقد ویتامین ، مواد معدنی و فیبر هستند. ابتدا ممکن است مواد غذایی شیرین که حاوی شکر تصویه شده باشند، خوشمزه و جذاب باشند اما توجه داشته باشید که در دراز مدت ممکن است اشتهای شما به خوردن غذا کم شود و فقط با اضافه کردن شکر به غذاهای خود اشتها پیدا کنید! مثل نمک که برخی از افراد عادت دارند به غذای خود بزنند، با وجود اینکه غذا باز هم نمک دارد! همانطور که آلزایمر پیشرفت می کند، کمبود اشتها و از دست دادن وزن ممکن است به معضل شدیدی تبدیل شود.

چه غذاهایی باعث کاهش آلزایمر می شوند؟

تغییر رژیم و عادت غذایی هیچگاه آسان نبوده است. با این وجود، پرهیز از غذاهایی که حافظه را کاهش می دهند و باعث آلزایمر می شوند، می تواند به کاهش آلزایمر کمک کند. در زیر فهرستی از مواد غذایی آمده است که برای کاهش آلزایمر مفید هستند:

  • سبزیجات
  • ماهی سالمون و ماهی های آب سرد
  • میوه هایی که پوست تیره دارند.
  • قهوه و شکلات
  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل

در کنار این مواد غذایی، داشتن یک رژیم غذایی خوب و اصولی می تواند به کاهش آلزایمر در سنین بالا به شما کمک کند. اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد معدنی مورد نیاز برای مغز شما باشد، در دراز مدت عملکرد حافظه شما را پایین می آورد. من و رژیم با در نظر گرفتن کلیه موارد و پارامترهای مورد نیاز برای یک رژیم اصولی مانند محاسبه وزن، قد، جنسیت و دیگر فاکتورهای لازم برای یک تغذیه مناسب، مسیر سلامتی را برای شما فراهم می کند. این را بدانید که با تغذیه سالم می توانید با آلزایمر مقابله کنید. یکی از مزایای دریافت رژیم از سایت من و رژیم اینست که در صورت عدم رضایت، می توانید مبلغ پرداختی خود را استرداد کنید.

رژیم غذایی

رژیم غذایی و آلزایمر

رژیم غذایی یکی از عوامل مهم است که بروز آلزایمر تأثیر به سزایی دارد. در مطالعه ای که در مجله آلزایمر منتشر شد، حدود 900 نفر بین سنین 58 تا 98 مورد بررسی قرار گرفتند و پرسشنامه های مربوطه را پر کردند و آزمایشهای مربوطه هم انجام شد. نتایج نشان داد که افرادی که رژیم غذایی آنها درست بوده است، میزان عملکرد شناختی ذهن آنها به اندازه 7.5 درصد افزایش داده است. خبر خوب این است که تعدادی از تحقیقات نشان می دهد که با یک رویکرد جامع تغذیه ای مطلوب می توان خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را در مراحل اولیه کاهش داد. قویترین شواهد تا به امروز مربوط به افزایش سطح هموسیستئین است ، که خطر بروز آلزایمر را پیش بینی می کند و هم می تواند باعث آسیب مغزی در مغز را شناسایی کند که ناشی از کمبود ویتامین های گروه B ، به ویژه B12 است که به طور فزاینده با افزایش سن بیشتر جذب بدن می شود.

علائم آلزایمر چیست؟

دلایل زیدای وجود دارد که باعث بروز آلزایمر می شوند از جمله کمبود ویتامین B12 و اختلالات مغزی ، تیروئید ، نارسایی کلیه یا کبد . با این وجود ، چندین علائم دیگر می تواند نشانه بیماری آلزایمر باشد که در این قسمت می خواهیم به بررسی آنها بپردازیم.

  • از دست دادن حافظه. وقتی سن شما بالا می رود ، ممکن است برخی از خاطرات خود را به یاد نیاورید، اما با آلزایمر ، بخشی از حافظه خود را به طور کامل از دست می دهید. بسیاری از این خاطرات می تواند زمانی باشد که شما برای اولین بار با همسر خود ملاقات کردید ، تاریخ تولد فرزندتان و حتی نحوه نگاه مادرتان یعنی همه چیزهایی است که شما ممکن است فراموش کنید. از بین رفتن این خاطرات می تواند تکان دهنده باشد. از دست دادن حافظه امری ثابت نیست ، و افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است یک روز نام سگ را فراموش کنند و روز دیگر را آن را به باد آورند. کاهش حافظه همچنین می تواند نشانه سرطان مغز باشد.
  • مشکل در نوشتن. توانایی نگه داشتن یک قلم یا مداد و نوشتن از اولین کارهایی است که در ابتدای زندگی در مدرسه انجام می دهیم. عدم توانایی در نوشتن حروف یا فهمیدن حروف و الفبا ممکن است از بارزترین علائم آلزایمر باشد.
  • چالش در حل مشکلات و ارائه راه حل. با بروز آلزایمر برخی از افراد ممکن است تغییراتی در توانایی در حل مشکلات و همچنین کار با اعداد را تجربه کنند. همچنین ممکن است حتی در پرداخت و پیگیری قبوض دچار مشکل شوند که دلیل آن عدم تمرکز کافی است.
  • مشکلات بینایی. یکی از علائم آلزایم و زوال عقل، مشکلات بینایی است که از مشکلات مربوط به بینایی مانند آب مروارید متفاوت است. افراد داری آلزایمر مشکل خواندن، دیدن فاصله از راه دور، تشخیص رنگ هستند. هم چنین ممکن است افراد مبتلا به آلزایمر به آینه نگاه کنند و فکر کنند که شخص دیگری در اتاق است به جای این که فکر کنند این فقط انعکاس نور در آینه است که تصویر فرد را نشان می دهد!
سمیرا علی جانی

View Comments

  • خیلی خوب بود، من همیشه نگران روزگار پیری م هستم :(
    انشالله که با توصیه های شما جواب بگیریم

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل