رژیم غذایی سالم برای سلامت روح و روان

رژیم غذایی سالم برای سلامت روح و روان

رژیم غذایی سالم برای سلامت روح و روان | قطعا شما هم یکی از افرادی هستید که سوال “چه بخوریم تا لاغر یا چاق شویم؟” ذهن تان را درگیر کرده است؛ این سوال که معمولا پاسخ‌ های بسیار زیادی دارد می تواند به روش های مختلفی شما را به آسانی به نتیجه دلخواه تان برساند. اما آیا تاکنون این سوال برای تان پیش آمده که برای سلامت روح و روان تان باید چه چیزهایی بخورید؟ حتما شما هم تا به حال به این سوال فکر نکرده بودید و تصورتان این بود که تغذیه در سلامت روان و اعصاب تان چه نقشی می تواند داشته باشد؟

برای توضیح بیشتر درباره این سوال پیشنهاد ما به شما این این است که خواندن این مقاله را از دست ندهید زیرا قصد داریم در ادامه این مقاله شما را با خوراکی ‌هایی‌ آشنا کنیم که برای حفظ سلامت روان مفیدند.
این نکته را آویزه گوش تان کنید، که برای رسیدن به جسمی سالم و آرام نیاز به روح و روان سالم دارید و روان سالم بدون جسم سالم میسر نیست.

رژیم غذایی سالم

اما جسم را چگونه می توان سالم نگه داشت؟ جسم بدون تغذیه مناسب نمی تواند سالم باشد، چرا که سلامت جسمی و روانی انسان به میزان قابل توجهی به نوع تغذیه، کیفیت مواد غذایی و ویتامین ها مربوط است. متخصصین من و رژیم سعی دارند که در این مطلب به رابطه میان تغذیه و سلامت روان از جمله رابطه تغذیه با یادگیری و حافظه، افسردگی، خستگی، هوش، استرس و…

به طور مختصر اشاره کنند و برای اصلاح این وضعیت ها، راهکار هایی به شما ارائه دهند. البته اگر شما هم یکی از افرادی خواهید بود که پس از خواندن این مقاله، سعی در اصلاح برنامه غذایی خود دارد، می توانید از طریق همین وب سایت رژیم غذایی مناسب خود را دریافت کنید. اما پیش از آن، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

ارتباط میان غذای سالم و سلامت روح و روان

بهتر است بدانید که ارتباط بین غذای سالم، رژیم غذایی سالم و حالات روحی و روانی ارتباطی دو طرفه می باشد. کمبود مواد مغذی مانند آهن، مس، روی و ویتامین های گروه B و اسیدهای چرب امگا 3 می تواند پیش از این که منجر به علایم بالینی شوند، فرد را در معرض بیماری های روحی و روانی قرار دهند. از سوی دیگر از عوارض جانبی برخی داروهای مورد استفاده در درمان بیماری های روانی، ایجاد کمبود های تغذیه ای است که به نوبه خود می تواند وضعیت بیماری فرد را تشدید کند.

متاسفانه اختلالات روحی و روانی مانند سایر بیماری ها به سرعت تشخیص داده نمی شوند و ممکن است علایم واضح و مشخصی نداشته باشند اما با دریافت تاریخچه رژیم غذایی سالم فرد و شناخت عادات غذایی و انجام آزمایش های شیمیایی، می توان کمبودهای رژیمی را اصلاح و وضعیت روانی فرد را بهبود بخشید.

اما سوال اصلی این جاست که غذای سالم چیست؟ غذای سالم یا ایمن، غذایی است که از مواد اولیه سالم و ایمن تهیه شده باشد. به عبارتی، غذای سالم به دور از مواد زیان آور است و متشکل از اجزای مفید برای سلامت مصرف کنندگان است. به طور کلی مراحل تهیه غذا شامل فرآوری، توزیع و مصرف به صورت یک زنجیره درهم تنیده است و چنان چه هر یک از این اجزاء دچار نقص یا کمبود شود، دیگر قسمت ها نیز از آن متاثر خواهد شد.

به طور کلی سلامت نهایی غذا نیازمند تامین سلامت همه این اجزاست، البته ویژگی های دیگری نیز برای غذای سالم در نظر گرفته می شود، از جمله این که درصورت امکان به حالت طبیعی نزدیک تر بوده، تحت حداقل پردازش قرار گرفته، مواد مغذی و فیبر موجود در آن ها حذف نشده و فاقد افزودنی های سنتتیک است.

رژیم غذایی سالم

تاثیر  تغذیه و سلامت روح و روان بر سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری ها

اگر هنگامی که بیمار هستید، به رفتارهای خود دقت کرده باشید، متوجه می شوید که کارهای تان از روی بی حوصلگی و بی میلی انجام می دهید. در حقیقت بیماری شما در اکثر اوقات علاوه بر تضعیف نیروی جسمانی تان، تاثیر مستقیمی بر روح و روان تان نیز می گذارد. برای پیشگیری از این مشکلات می بایست با رعایت رژیم غذایی سالم، سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنید.

به طور کلی تغذیه نقش مهمی در تضعیف یا تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. جالب است بدانید که شایع ترین علت ضعف سیستم ایمنی سوء تغذیه است که ممکن است ناشی از کمبود پروتئین ها، ویتامین ها و املاح یا انرژی باشد و در اثر افزایش دریافت انرژی و چاقی صورت گیرد. به عنوان مثال ماهی ها به عنوان منابع مهم اسید چرب امگا ۳ در ایجاد تعادل در سیستم ایمنی نقش مهمی دارند. برخی از دانشمندان نیز می گویند «ما برآیند آن چه می خوریم هستیم.» .

در حقیقت این که چه می خوریم، چگونه و چه مقدار می خوریم، بر سلامت جسم و روان ما تاثیر بسزایی دارد. امروزه ارتباط بین خوردن و چاقی با بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، دیابت، بیماری های مفصلی مانند روماتیسم و آرتروز، بیماری های کیسه صفرا، نقرس و … کاملا اثبات شده و نگرانی دست اندرکاران سلامت جوامع امروز، نه بیماری های واگیردار و عفونی بلکه بیماری های غیر واگیردار هستند که احتمالا اکثر آن ها با عادات غذایی مرتبط هستند. برای پیشگیری از سرطان ها، بیماری های قلب و عروق و دیابت و به دنبال آن افزایش طول عمر، تغذیه مناسب در دستور کار سیستم های بهداشتی سلامت کشورها قرار گرفته است.

ارتباط بین تغذیه سالم و سلامت روح و روان

در طول پنجاه سال گذشته، اعمال برخی تغییرات در رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در افزایش بیماری های روانی داشته است. روشی که در حال حاضر برای تولید غذاها به کار می رود تعادل مواد مغذی مهم مورد استفاده را به هم زده است. امروزه گرایش مردم به مصرف غذاهای حاوی قند و چربی بیشتر و اجتناب از مصرف مواد غذایی تازه، منجر به افزایش افسردگی و مشکلات حافظه و … می شود.

برخی اوقات توجه به مشکلات سلامت روان با تغییرات در رژیم غذایی در مقایسه با مصرف دارو یا مشاوره نتایج بهتری دارد. دانشمندان معتقدند که افزایش کشاورزی صنعتی باعث ورود آفت کش ها به مواد غذایی شده و ترکیب چربی بدن حیوانات را به علت تغذیه جدید آن ها ، تغییر داده است. این نوع رژیم غذایی بر تغییر تعادل اسید های چرب تاثیر می گذارد که این تغییر با عملکرد مغز در ارتباط می باشد. در کنار آن ها چربی های اشباع شده قرار دارند که مصرف آن ها امروزه افزایش یافته است و به مقدار زیاد در غذاهای آماده یافت می شوند و موجب کندی روند عملکرد مغز می شوند.

یک متخصص تغذیه در این مورد می گوید: در حال حاضر مدارکی که سلامت روان و دریافت مواد غذایی را به هم مربوط می کند اندک است و بنابراین تحقیق و نتیجه گیری قطعی در این باره دشوار است ، اما به طور کلی توصیه‏ های ارائه شده در زمینه مواد غذایی با توصیه های موجود جهت حفظ سلامت مطابقت دارد.

رژیم غذایی سالم

سلامت دستگاه گوارش و سلامت روح و روان

جالب است بدانید که دستگاه گوارش دارای تعداد زیادی سلول عصبی می باشد، به طوری که به آن مغز دوم نیز می گویند. همان طور که عوامل روحی و روانی زمان انتقال مواد خوراکی، سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار می دهند، باکتری هایی که در لوله گوارش نیز زندگی می کنند به وسیله مواد تولیدی شان می توانند بر عملکرد مغز و رفتار اثر بگذارند.

همچنین عفونت های دستگاه گوارش همراه با میکروارگانسیم های مضر می توانند با افزایش نفوذ پذیری غشای دستگاه گوارش به عوامل بیماری زا عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهند. به همین علت مصرف پرو بیوتیک ها جهت تامین سلامت دستگاه گوارش و سیستم عصبی می توانند مفید واقع شوند.

تنظیم قندخون و سلامت روح و روان

متاسفانه دریافت مواد کربوهیدراتی ساده و قند می تواند موجب نوسانات شدید قند خون شود و ناهنجاری های روحی وروانی را تشدید کند. به طورکلی هر دو وضعیت قند خون بالا و افت قند خون بر وضعیت روانی مانند افسردگی ،اضطراب و اسکیزوفرنی تاثیرات قابل ملاحظه ای می گذارند.
افزایش سریع قند خون باعث آزاد شدن ناگهانی انسولین می شود و همین امر منجر به افت سریع قند خون و ورود آن به سلول ها می شود. جهت جبران این کاهش قند خون، بدن هورمون هایی مانند اپینفرین و کورتیزول ترشح می کند که هر دو محرک تغییرات احساسی و رفتاری هستند. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که هنگام استرس های روانی به خوردن شیرینی روی می آورید باید بدانید این امر به این دلیل است که انسولین به صورت انتخابی سایر امینو اسید ها را به درون ماهیچه می راند و تریپتوفان بیشتری وارد مغز می کند. سپس سطح سروتونین افزایش یافته و منجر به احساس آرامش می شود و به همین دلیل مردم در مواجهه با استرس شیرینی مصرف می کنند.

از طرف دیگر مصرف کافی از کربوهیدرات های پیچیده، جزء مهم رژیم غذایی می باشد. چرا که رژیمی که شامل کربوهیدرات کمی باشد نیز اثرات منفی بر حالات روحی می گذارد. درضمن، دریافت پروتئین بیشتر به همراه چربی های سالم می تواند باعث ثبات در قند خون و تغییرات قابل توجه خلق و خویی شود که به دلیلی ایجاد تعادل بین درشت مغذی ها می باشد.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل