رژیم غذایی و سلامت دندان و لثه

رژیم غذایی و سلامت دندان و لثه

رژیم غذایی و سلامت دندان و لثه | بهداشت مناسب دهان و دندان برای سالم نگه داشتن دندانها و لثه ها ضروری است. این رعایت بهداشت شامل عادت هایی مانند مسواک زدن دو بار در روز و انجام معاینات منظم دندانپزشکی است. با این حال، سلامت دهان فراتر از سلامت دندان و بیماری های لثه است. تحقیقات نشان داده است که بین سلامت دهان فرد و سلامت کلی جسم آنها رابطه وجود دارد. کارشناسان، مشکلات بهداشت دهان و دندان را یک مسئولیت جهانی می دانند.

بدون درمان و رعایت بهداشت، پوسیدگی دندان یا مشکلات لثه می تواند منجر به درد، مشکلات اعتماد به نفس و خرابی دندانها شود. این مسائل ممکن است منجر به سوء تغذیه، مشکلات گفتاری و سایر چالش های کار، مدرسه یا زندگی شخصی فرد شود.

افراد می توانند با مراقبت صحیح از دندان در منزل و در مطب دندانپزشک از بروز این مشکلات جلوگیری کنند. موارد زیر به برخی از بهترین روشهایی اشاره دارد که می تواند دندان ها و لثه ها را سالم نگه دارد.

رژیم غذایی

چه عواملی بر سلامت دندان ها تاثیر می گذارند؟

  • مرتبا مسواک بزنید اما نه افراطی

مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندان می تواند به سالم ماندن دندان ها و لثه ها کمک کند. اکثر مردم می دانند که مسواک زدن دو بار در روز یکی از مهمترین روش های از بین بردن پلاک و باکتری ها و تمیز کردن دندان ها است. با این وجود، مسواک زدن فقط درصورتی که افراد از تکنیک صحیح استفاده کنند، موثر است.

افراد باید با استفاده از حرکات دایره ای کوچک مسواک بزنند و مراقب مسواک زدن در قسمت جلویی، پشت و بالای هر دندان باشند. این روند بین 5 تا 3 دقیقه طول می کشد. مسواک زدن بیش از حد سخت یا استفاده از مسواک سفت و سخت می تواند به مینای دندان و لثه آسیب برساند. اثرات این نوع مسواک زدن، ممکن است شامل حساسیت دندان، آسیب دائمی مینای محافظ روی دندان ها و فرسایش لثه باشد.

متخصصان دهان و دندان استفاده از مسواک هایی را که موهای نرم دارد توصیه می کند و همچنین می گویند كه افراد باید هر 3 ماه یا هنگامی که پرزهای مسواک شروع به خم شدن می کنند، مسواک خود را عوض کنند.

  • از فلوراید استفاده کنید

فلوراید از عنصری در خاک زمین به نام فلورین گرفته می شود. بسیاری از متخصصان معتقدند که فلوراید به جلوگیری از حفره ها کمک می کند و یک ماده معمول در انواع خمیرهای دندان و دهانشویه است. اما برخی از محصولات دندانپزشکی فلوراید ندارند و بعضی از افراد اصلاً از آن استفاده نمی کنند.

شواهد حاکی از آن است که فقدان فلوراید می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود، حتی اگر افراد به اشکال دیگری از دندان خود مراقبت کنند. بررسی اخیر نشان داد که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت توامان بدون استفاده از فلوراید باعث می شود که در دندانهای فرد حفره و پوسیدگی ایجاد شود.

بسیاری از جوامع در ایالات متحده، فلوراید را به منبع آب خود اضافه کرده اند. سازمان های مختلفی از جمله سازمان بهداشت جهانی، افزودن فلوراید به آب مصرفی را جهت کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند.

  • روزی یک بار نخ دندان بکشید.

نخ دندان می تواند پلاک و باکتری ها را از بین دندانها خارج کند، خصوصا جاهایی که مسواک قادر به دستیابی به آن نیست. همچنین با از بین بردن باقی مانده ها و مواد غذایی که در بین دندان ها افتاده است، می تواند از بروز بوی بد دهان جلوگیری کند.

رژیم غذایی

  • مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید

دندانپزشک می تواند مسائل بهداشت دهان و دندان را قبل از شدید شدن تشخیص و درمان کند. کارشناسان توصیه می کنند که افراد هر 6 ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند. در طی معاینه معمول دندانپزشکی، یک متخصص بهداشت دندان ها را تمیز می کند و پلاک ها و جرم سخت شده را از بین می برد.

دندانپزشک علائم بصری حفره ها، بیماری لثه، سرطان دهان و سایر موارد مربوط به سلامت دهان و دندان را بررسی می کند. نتایج یک مطالعه جدید تأیید کرده است که کودکان و نوجوانان باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند تا به جلوگیری از پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان ها کمک کند. با این حال، بزرگسالانی که هر روز مسواک زده و بهداشت دهان و دندان خوبی را رعایت می کنند. ممکن است مرتبا به دندانپزشک مراجعه نکنند.

  • سیگار نکشید

استعمال سیگار به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند و همین امر باعث می شود بدن برای بهبودی بافت ها از جمله دهان در بدن دچار مشکل شود. سیگار کشیدن به عنوان یک عامل خطر بیماری لثه و پوسیدگی دندان محسوب می شود.

  • مصرف غذاهای سالم

یکی دیگر از مواردی که بسیار در سلامت بهداشت و دندان موثر است، خوردن غذاهای مفید و سالم و دوری از غذاهای مضر، شیرین و حاوی گلوکز فراوان، یکی دیگر از عواملی است که باعث می شود، بتوانید وضعیت دندانهای خود را در شرایط مطلوب نگه دارید. این روزها با توجه به مصرف بی رویه ی مردم از غذاهای آماده، کنسروها، شیرینی و شکلات و غذاهای وسوسه انگیز دیگر، محافظت از دندان، کاری سخت تر به حساب می آید.

استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و اصولی با توجه به نیازهای اصلی بدن می تواند پاسخگوی کلیه ی نیاز های بدن به سلامتی عمومی و بهداشت دهان و دندان باشد. رژیم های غذایی موجود در سایت من و زبان، با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده، و با توجه به سلامت عمومی بدن برنامه ریزی شده و همواره سعی بر این داشته است که استفاده کنند گان این رژیم ها به وضعیت مطلوب جسمانی دست یافته و همواره از سلامت عمومی بدن و همچنین دهان و دندان برخوردار باشند.

تمامی این رژیم ها با بهره گیری از دانش متخصصین تغذیه و سلامت بدن تنظیم شده و سلامت عمومی بدن را همواره سر لوحه ی کلیه اهداف خود قرار داده است. با ما همراه شوید و از مزایای اعجاب انگیز این رژیم ها و همچنین یادگیری سبک زندگی سالم بهره مند شوید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل