ترک و خشکی لب و رژیم غذایی

ترک و خشکی لب و رژیم غذایی

ترک و خشکی لب و رژیم غذایی| لب های خشک و ترک خورده، مسئله ای شایع و ناراحت کننده است. داروهای خانگی و تغذیه ی مناسب و هم چنین وجود آب کافی در رژیم غذایی افراد می توانند بدون آسیب اضافی به لب، خشکی آنها را درمان کرده و باعث لطافت و نرمی آن شوند. به علت اینکه لبها غدد روغنی و توان ایجاد رطوبت در خود را ندارند و اینکه پوست روی لب ها بسیار نازک تر و لطیف تر از سایر قسمت های بدن است، نیاز به مراقبت بیشتری دارند. لب ها نیز در معرض عناصری از جمله خورشید، سرما و هوای خشک قرار دارد وهمین باعث می شود آنها مستعد خشکی، ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن و زبری لب شوند.

در این مقاله، قصد داریم چگونگی تسکین لبهای ترک خورده با مواد مغذی و مناسب در رژیم غذایی روزانه را آموزش دهیم، درمان های خانگی که به راحتی خشکی و ترک لب را درمان کرده و باعث بهبود آنها می شود و همچنین به بررسی علل و پیشگیری از لب های خشک و ترک خورده می پردازیم. قبل از هر چیز باید بدانید که استفاده از بالم های لب معطر موجود در داروخانه ها گاها باعث خشکی بیشتر لب ها می شود چراکه موادی مانند منتول، کافور و فنل که در بالم های لب موجود است باعث افزایش خشکی لب ها می شود.

رژیم غذایی برای لب

اولین و مهمترین روش برای از بین بردن ترک لبها، استفاده از بالم لب مناسب می باشد. استفاده از بالم لب های گیاهی و طبیعی بسیار مناسبتر از بالم های شیمیایی می باشد. به عنوان مثال، بسیاری از بالم های لب حاوی موادی مانند منتول یا طعم دهنده های دیگر نعنا هستند. اگرچه این ترکیب در ابتدا باعث خنکی لب و دهان می شود اما خود باعث خشکی بیشتر لب می شود. در واقع بالم لب هایی که حاوی منتول، کافور و فنل باشند برای این درمان مناسب نیستند. بدین منظور بالم های لبی خریداری کنید که حاوی ترکیبات التیام دهنده و مرطوب کننده هستند.

داروهای خانگی

داروهای خانگی طبیعی التیام دهنده ی لب را امتحان کنید، که در آشپزخانه ی هر خانه ای وجود دارد.

  • آلوئه ورا: این ژل در داخل برگ گیاهان آلوئه ورا تشکیل می شود. این ماده حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ضد التهابات است که پوست آسیب دیده را تسکین داده و باعث احیاء آن می شود.
  • روغن نارگیل: که از میوه ی نارگیل تهیه می شود، این روغن دشمن التهاب بدن بوده و خاصیت و نرم کنندگی دارد.
  • عسل: بسیار مرطوب کننده است و این خاصیتش باعث می شود درمان خوبی برای لب های خشک باشد. عسل همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد باکتریایی است که به جلوگیری از بروز عفونت در لب های بسیار خشک یا ترک خورده کمک می کند.
  • خیار: مالیدن خیار روی لبها، باعث رطوبت آنها می شود چرا که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که ظاهر لب را بهبود می بخشد.
  • چای سبز: سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی و همچنین حاوی پلی فنول است، که باعث کاهش التهاب می شود. یک کیسه چای سبز را در آب گرم خیس کنید و آن را به آرامی روی لب ها مالش دهید تا زبری لب ها از بین رفته و نرم شوند.
  • آلوئه ورا، روغن نارگیل و عسل همه دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی هستند که می تواند در ضمن مرطوب کردن و تسکین دهنده پوست روی لب از بروز عفونت نیز جلوگیری کند .

لب ها را لایه برداری کنید

لب های ترک خورده مانع از رسیدن مواد مغذی به لب می شوند. افراد می توانند از اسکراب های لب حاوی قند یا جوش شیرین استفاده کنند تا به آرامی پوست های خشک لب را از بین ببرند.

رژیم غذایی برای لب

آب بنوشید

کم آبی بدن می تواند باعث ایجاد لب های ترک خورده و خشک شود. یکی از دلایل عمده ی بروز خشکی لب، کم آبی بدن است. ممکن است افراد هنگام کمبود آب بدن متوجه این موضوع نشوند، بنابراین ایده خوبی است که در رژیم های غذایی خود مصرف روزانه ی آب به اندازه ی کافی را بگنجانید. کمبود آب بدن هنگامی اتفاق می افتد که بدن مایعات بیشتری از دست بدهد یعنی توازن بین نوشیدن آب و دفع آب وجود نداشته باشد. هنگامی که بدن کم آب می شود، آب را از مناطق خاصی بیرون می کشد تا اطمینان حاصل کند که سلول ها در حالت هیدراته باقی می مانند. این حالت به خودی خودی باعث خشکی پوست از جمله لب می شود. علائم دیگر کم آبی شامل موارد زیر است:

  • احساس تشنگی
  • دهان خشک
  • سردرد
  • سرگیجه

میزان مصرف توصیه شده روزانه آب بسته به عوامل زیادی از جمله سن، جنس و میزان فعالیت بدنی فرد متفاوت است.
از مرطوب کننده های لب استفاده کنید

گذراندن زمان زیاد در هوای خشک، منجر به از بین رفتن رطوبت پوست و از جمله خشکی لب می شود که این حالت در زمستان بسیار شایع است. نوشیدن مقدار زیادی آب روش خوبی برای مرطوب نگه داشتن بدن در تمام طول سال است. با این حال، گنجاندن مواد مغذی آبدار و حاوی مایعات کافی برای بدن در رژیم غذایی سالم بسیار موثر است.

از آنجا که سایت من و رژیم با هدف تامین سلامت عمومی و تغییر سبک زندگی افراد به سبک زندگی سالم برنامه ریزی شده است و همواره در پی پایدار کردن سبک زندگی سالم در زندگی افراد بوده است، بهترین روش های تغذیه درمانی و رژیم های درمانی در آن گنجانده شده است تا هر فرد ضمن ایکه بتواند به چاقی و یا لاغری مورد نظر خود دست پیدا کند، بتواند از نتایج دستورالعمل های مناسب تغذیه ای بهره مند شود تا همواره سلامت را در وجود خود احساس کرده و از تبعات آن لذت ببرد.

سایت من و رژیم با بهره گیری از تجارب برترین متخصصین تغذیه، همواره ارایه دهنده ی بهترین رژیم های غذایی برای سالم ماندن و زیبا زندگی کردن می باشد. درمان خشکی لب و مرطوب نگه داشتن آن، یکی دیگر از دغدغه های متخصصین تغذیه سایت من و رژیم می باشد. تمامی دستور العمل های غذایی این سایت دارای مواد مغذی و آبدار بوده به شکلی که آب بدن را در حالت متعادل نگه داشته و از خشکی و ترک لب جلوگیری می کند.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل