خشکی پوست و رژیم غذایی سالم

خشکی پوست و رژیم غذایی سالم

خشکی پوست و رژیم غذایی سالم | یکی از مشکلات پوستی رایج که اکثر افراد هم با آن مواجه هستند، خشکی پوست است که با تغییر فصل به خصوص وارد شدن به فصل های سرد بسیار شایع می شود. متاسفانه افراد برای درمان آن به داروهای شیمیایی رو می آورند. بیشتر آن ها تلاش می‌ کنند پوست خشک خود را با پاک کننده‌ های قوی و تونرهایی درمان کنند که واقعا لازم نیستند. در این شرایط افراد سعی می‌کنند پوست خود را با یک شوینده قوی تمیز کنند، سپس آن را با یک ماده دیگر آغشته نمایند. این کار موجب می ‌شود به مرور زمان، روغن طبیعی پوست بیشتر از بین برود.

ما برای شما پیشنهاد بهتری داریم؛ برای این که پوست خود را سالم و شاداب نگه دارید باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و نوع تغذیه خود را تغییر دهید و غذاهایی را وارد برنامه خود کنید که به مرطوب کردن و شادابی پوست تان کمک کند. به عنوان مثال برخی از این غذاها شامل رب گوجه فرنگی طبیعی است که می ‌تواند پوست شما را از نور ماوراء بنفش مضر محافظت نماید. اگر می خواهید با داشتن یک رژیم غذایی مناسب، پوستی جوان، شاداب و مرطوب داشته باشید خواندن این مقاله را از دست ندهید. ما به عنوان متخصصان من و رژیم، با دریافت اطلاعات شما، برنامه ی غذایی در اختیارتان می گذاریم که با رعایت آن سلامت پوست خود را بازگردانید.

رژیم غذایی سالم

چرا پوست مان خشک می شود؟

یکی از مهم ترین و شایع ترین دلایل خشکی پوست نداشتن رطوبت است. پوست بدن در اثر کاهش ترشح چربی توسط غدد پوستی خشک می شود که در این صورت نسبت به عوامل محیطی و بعضی مواد حساس می شود. پوست حالت سوختگی پیدا می کند که به دلیل نداشتن رطوبت کافی است. گاها پس از شست و شو، پوست سفت و ناخوشایند می شود، مگر این که با کرم آن را نرم کنید.

بهتر است بدانید که از جمله علائم خشکی شدید پوست، ترک خوردن آن است. در اثر دمای زیاد، باد و شرایط آب و هوایی، خشکی و ترک پوست بدتر می شود. پوست روی استخوان ها به سختی کشیده می شود به خصوص روی گونه ها، اطراف لب و چشم که سبب می شود خطوط ریزی در این قسمت ها به وجود آید.

دلایل خشکی پوست عبارتند از:

  • غدد چربی به مقدار کافی پوست را چرب نمی کنند، در نتیجه پوست خشک می شود.
  • قرار گرفتن پوست در معرض عناصر و فلزات بخصوص در زمستان.
  • عوامل ژنتیکی
  • برنامه غذایی نامناسب. کمبود مواد مغذی به خصوص ویتامین A و ویتامین های گروه B باعث خشکی پوست می شود.
  • عوامل محیطی مثل تابش نور خورشید، باد، سرما، مواد شیمیایی یا مواد آرایشی یا شست و شوی زیاد بدن با صابون های تند.
  • بیماری هایی مانند درماتیت (التهاب پوست)، اگزما، پسوریازیس یا سبوره (فقدان ترشح غدد پوستی)
  • خشکی پوست همچنین می تواند در اثر عوامل زیر باشد:
    الف) بیماری دیابت
    ب) کم کاری تیروئید
    ج) برخی داروها مثل دیورتیک ها، ضد اسپاسم ها، آنتی هیستامین ها

درمان و رفع خشکی پوست با تغذیه مناسب

شما می توانید با استفاده از برخی مواد غذایی که موجب هیدراته نگه داشتن بدن می شوند، خشکی پوست خود را درمان کنید، خصوصا خشکی که بر اثر تغییر فصب به وجود می آید. ضمن این که مصرف این گونه غذاها منجر به پدیدار شدن سلول ‌های تازه شده و بافت پوست یکدست خواهد شد. پیش از اشاره به مواد غذایی خاص جهت رفع خشکی پوست بهتر است به طور کلی با موادی آشنا شوید که باید در آن ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. البته با دریافت رژیم غذایی از وب سایت من و رژیم، دیگر نگران تغذیه خود نباشید. متخصصان ما با بهره گیری از اطلاعات به روز تغذیه ای، برنامه ای را در اختیارتان می گذارند که شامل تمام این موارد باشد.

رژیم غذایی سالم

  • پروتئین برای پوست

قسمت عمده پوست بدن از پروتئین تشکیل شده است. مولکول های پروتئینی نمی توانند از طریق لایه های سطحی پوست به داخل بافت ها نفوذ کنند. بنابراین شما باید از طریق غذا، پروتئین مورد نیازتان را تامین کنید. کمبود پروتئین باعث شل شدن پوست می شود. به طور کلی برای حفظ سلامتی مو، پوست، دندان ها، ناخن و سفت شدن پوست باید هر روز به مقدار کافی پروتئین مصرف کنید.

  • کلاژن

کلاژن یکی از مهم ترین پروتئین های بافت پیوندی پوست است که در جلوگیری از ایجاد چین و چروک و برطرف کردن آن نقش مهمی دارد. غذاهای پروتئینی حاوی کلاژن شامل آواکادو، مخمر (ماء الشعیر)، حبوبات، آجیل، کنجد، دانه آفتابگردان وغلات سبوس دار است. سایر غذاهای پروتئینی که باعث می شوند، بدن بین سلول های جدید و سلول های مرده پوستی تعادل برقرار کند، شامل: ماهی، مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، شیر و لبنیات، جوانه گندم و پروتئین های گیاهی است.

  • چربی ها برای پوست

چربی های غیراشباع موجود در روغن های گیاهی باعث جذب ویتامین های محلول در چربی (A,E,D) می شوند. همچنین با تامین چربی پوست باعث درخشندگی و شادابی پوست می شوند. شما می توانید روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن مایع گیاهی همراه با سالاد مصرف کنید. منابع غذایی چربی ها عبارتند از: کره، روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، روغن ذرت، سویا، گلزا (کانولا) و… و آجیل.

  • آب برای پوست

شما می بایست حتما نوشیدن چند لیوان آب را در برنامه غذایی خود بگنجانید. باید روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. آب، رطوبت پوست را تامین می کند. سموم را از بدن دفع می کند و آلودگی های خون را از بین می برد. همچنین مانع زدن جوش روی پوست می شود. درصورتی که به مقدار کافی آب مصرف نکنید، بدن از ذخایر آبی پوست استفاده می کند و باعث کم آبی پوست و خشک شدن آن می شود.

رژیم غذایی سالم

مواد غذایی جهت رفع و درمان خشکی پوست

ماهی: ماهی قزال آلا، آزاد و ساردین جزو ماهی های چرب هستند که حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند و مصرف آن ها منجر به تقویت و حفظ رطوبت پوست می شود. کمبود امگا ۳ در مقابل خشکی پوست را به همراه دارد. اگر هم جزو افرادی هستید که مصرف ماهی برای تان امکان پذیر نیست، از دانه های بذر کتان و یا گردو برای رساندن امگا ۳ به بدن می توانید بهره بگیرید.

آجیل: سرشار از ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدانی است که به عنوان ناجی محصولات مراقبت از پوست شناخته می شود. ویتامین E محافظ پوست در برابر آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو است و مانند اسیدهای چرب امگا ۳ منجر به محافظت از پوست در برابر آسیب های اشعه UV خورشید نیز می شود.

آووکادو: آووکادو نیز همانند آجیل مقادیر بالای ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان ها را دارد. این میوه از چربی های اشباع نشده غنی است و مصرف آن منجر به حفظ رطوبت پوست می شود ضمن این که پیری زودرس پوست را به تاخیر می اندازد و فرایند التهاب را در بدن کاهش می دهد.

سیب زمینی شیرین: به همراه سایر محصولات غذایی که حاوی ریشه هستند، غنی از بتاکاروتن و ویتامین A است؛ یکی از مغذی ترین مواد برای پیشگیری از خشک شدن پوست. ویتامین A به ترمیم آسیب ها در سطح بافت و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می کند.

میگو: یکی از غذاهای دارای بالاترین سطح روی است و منجر به ترمیم پوست با تولید کلاژن می شود. سایر غذاهای غنی از روی عبارتند از گوشت گاو، لوبیا و جوانه گندم.

روغن زیتون: حاوی ویتامین E و چربی های اشباع نشده به علاوه اسیدهای چرب امگا ۳ است و به عنوان یک نیروگاه تغذیه ای برای حفظ سلامت پوست به شمار می آید. همچنین مصرف روغن زیتون پوست را در برابر اگزما و اشعه ماوراء بنفش خورشید نیز محافظت می کند.

خیار: سیلیس، در سبزیجات غنی از آب مانند خیار منجر به افزایش رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست می شود. خیار همچنین سرشار از ویتامین های A و C برای تسکین پوست و مبارزه با آسیب های پوستی است.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل