تاثیر استرس بر چاقی و درمان آن با رژیم لاغری

تاثیر استرس بر چاقی و درمان آن با رژیم لاغری

تاثیر استرس بر چاقی و درمان آن با رژیم لاغری | استرس واکنشی طبیعی و ذهنی نسبت به تجربیات متفاوت زندگی می‌باشد. هر شخصی در طول زندگی خود در مواقع مختلفی دچار این احساس می شود. احساس استرس در موقعیت های کوتاه مدت، می تواند به نفع شما باشد و به شما کمک کند تا بر خطرات احتمالی غلبه کنید؛ اما هورمون های استرس زا برای مدت طولانی در بدن شما می‌تواند به سلامتی تان آسیب جدی وارد کند. اضطراب، بی خوابی، بد خلق شدن، افسردگی و سردرد از جمله عواملی هستند که نشان دهنده استرس در وجود افراد می باشد.

شاید بارها به گوشتان خورده باشد که استرس باعث چاقی می شود، اما به راستی چگونه؟ در طول این مقاله سعی کردیم ارتباط بین این دو را برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید. شاید شما هم توجه کرده باشید، هنگامی که دچار استرس می شوید میل به خوردن غذاهای شیرین و چرب در شما بالا می رود. اما چرا؟

رژیم لاغری

تاثیر استرس بر چاقی و هورمون های بدن

استرس می تواند تاثیرات زیادی روی هورمون های مختلف بدن داشته باشد، در ادامه به بررسی چند مورد می پردازیم:

  • کورتیزول

هورمون کورتیزول از جمله هورمون هایی است که توسط غده آدرنال ترشح می شود. میزان ترشح کورتیزول در مواجه با موقعیت های استرس زا افزایش پیدا می کند، از این رو به آن هورمون استرس نیز می گویند. استرس منجر به ترشح هورمون هایی می شود که بر روی عملکرد اعضای بدن تاثیر می گذارد و از طرفی نیز محرک هورمون های اشتها آور است. زمانی که شما در شرایط نامطلوبی قرار می گیرید بدن نوعی واکنش دفاعی از خود نشان داده و آدرنالین ترشح می کند، که بر ذخیره انرژی شما تاثیرگذار است و در نتیجه منجر به ترشح کورتیزول می‌شود. در این زمان به بدن پیغام می دهد که نیاز به جایگزین انرژی دارد در نتیجه شما احساس گرسنگی کرده و تا زمانی که این استرس از شما رفع شود ترشح کورتیزول ادامه خواهد داشت.

همان طور که گفتیم استرس منجر به ترشح کورتیزول می شود و با بالا رفتن میزان کورتیزول در بدن، سطح ترشح هورمون انسولین نیز نیز افزایش پیدا می کند و این امر موجب به افت قند خون می شود. در نتیجه شما تمایل به خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا می کنید، البته که این گونه غذا ها تاثیر آرامش بخشی بر روی شما دارد، اما به خاطر بسپارید که این احساس آرامش موقتی می باشد. با بالا رفتن سطح انسولین، تجمع چربی نیز در بدن زیاد خواهد شد و در نتیجه سوخت و ساز بدن کند می شود.
از طرفی اغلب افرادی که دچار استرس شده اند با کم خوابی مواجه می شوند. کمبود خواب نیز بر هورمون های لپتین و گرلین که با احساس گرسنگی و یا سیری، ارتباط مستقیم دارند، تاثیر گذار است. بهتر است در ابتدا با هورمون های لپتین و گریل آشنا شویم.

  • لپتین و گرلین

لپتین هورمونی است که توسط سلول‌های چربی ساخته و باعث کاهش اشتها می‌شود و گرلین هورمونی است که منجر به افزایش اشتها می‌گردد و در وزن بدن نقش دارد. اما نکته ی قابل توجه این است که با پیروی از یک رژیم سالم می توانید میزان این هورمون ها را در بدن خود تنظیم کرده و در نتیجه بر حس گرسنگی بیش از حد خود غلبه کنید. برنامه های غذایی که از طریق کارشناسان ما طراحی شده است به گونه ای است که تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن، در طول یک روز را برای شما فراهم کند.

رژیم غذایی خوب و استاندارد با رعایت تمامی نکات مرتبط با حفظ سلامتی افراد، تلاش می کند میزان این هورمون های اشتها را در بدن افراد کنترل کند. کارشناسان ما در این جا تلاش کرده اند با توجه به قد و وزن شما، رژیم لاغری مناسبی را به شما ارئه دهند که تضمینی برای سلامتی شما باشد. با وارد کردن اطلاعات خود و تهیه رژیم لاغری مناسب با خودتان، سلامت و زیبایی اندام را برای خود به ارمغان بیاورید.

رژیم لاغری

تاثیر استرس بر چاقی و کیفیت خواب

همانطور که قبلا اشاره کردیم، اختلال در خواب از جمله عوارضی است که به دلیل استرس به وجود می آید، در نتیجه در این مواقع هورمون گرلین که مسئول کنترل اشتهای شما می باشند بیشتر ترشح می شود و منجر به پرخوری و اضافه وزن می شود.
استرس منجر می شود که شما وعده های غذایی اصلی خود را کنار بگذارید، که این کار منجر به کاهش سوخت و ساز بدن خواهد شد و احساس گرسنگی را در شما تشدید می کند و از طرفی پایین بودن سطح قند خون، که ناشی از گرسنگی می باشد منجر می شود فعالیت های روزانه خود را نتوانید به خوبی انجام دهید که این خود عاملی برای تشدید استرس در شما خواهد شد.
از جمله دیگر اتفاق هایی که در زمان مواجه با استرس با آن روبرو می شوید کاهش فوق العاده سروتونین در بدن می باشد اما کاهش این هورمون چه تاثیری بر روی بدن و عارضه چاقی می تواند داشته باشد؟

  • کاهش سروتونین

زمانی که افراد دچار استرس یا اضطراب هستند میزان ترشح سروتونین در بدن آنها کاهش پیدا می‌کند. سروتونین هورمونی است که از لحاظ شیمیایی منجر به ایجاد حس خوب در بدن می شود. اما جالب است بدانید که با مصرف مواد غذایی که دارای کربوهیدرات هستند میزان این هورمون در بدن افزایش پیدا می کند. اما متاسفانه چون افراد تحت استرس انتخاب های مناسبی نخواهند داشت میل به خوردن کربوهیدرات هایی پیدا می کنند که پر از چربی هستند خوراکی هایی همچون شیرینیجات ، شکلات ها و کلوچه ها، و همانطور که می دانید این مواد غذایی خود از جمله عوامل چاقی هستند.

  • نوروپپتید y

در مواقع استرس زا مولکولی به نام نوروپپتید y از سلولهای عصبی آزاد می شود که تجمع چربی در بدن را تقویت می کند، در نتیجه هنگامی که در فشار استرس قرار می گیرید بیشتر مواد غذایی که مصرف می کنید تبدیل به چربی می شود.
همانطور که گفتیم، ارتباط بین استرس و عارضه چاقی کاملا مستقیم است؛ که به منظور درمان آن بایستی هر چه سریع تر عمل کنید.

اولین مرحله درمان را با صحبت کردن با یک درمانگر و مشاور شروع کنید و سعی کنید استرس خود را کنترل کنید، اما نقش اساسی یک رژیم لاغری سالم و از طرفی مهیج را برای مشکل، فراموش نکنید.

به خاطر بسپارید که با صرف کم ترین هزینه و زمان می توانید از تجربیات کارشناسان ما بهره مند شده و در راستای سلامتی و زیبایی اندام خود گامی مثبت بردارید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل