تاثیر رژیم غذایی بر سلامت و زیبایی پوست

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت و زیبایی پوست

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت و زیبایی پوست | ما انسان ها در میان دیگر موجودات جهان، توانایی این را داریم که عمر خود را همواره طولانی و روند پیری خود را کندتر کنیم؛ همچنین جوانی خود را برای مدتی زیادی ثابت نگه داریم. در حالت کلی پیری یک روند طبیعی است و هرگز نباید آن را یک بیماری به شمار آورد که مورد درمان قرار گیرد و یا غیر طبیعی قلمداد شود. اما با تمام این تعاریف و با وجود این که پیری جزو رموز طبیعت است و به شکلی مستمر جریان دارد، می توان آن را با برنامه غذایی مناسب کنترل کرد و به تاخیر انداخت.

بله درست شنیدید، رژیم غذایی مناسب و استفاده از مواد غذایی که موجب جوان تر شدن شما می شوند، بسیار اهمیت دارد و شما را از روند پیری دور نگه می دارد. بنابراین با اصل رعایت اعتدال و اتخاذ تدابیری می توان از پیری زودرس و از گذار مرحله نوجوانی و جوانی به مرحله سالخوردگی فراتر از چیزی که معمول است، جلوگیری کرد. غذاهایی که می خوریم در تمام وجود، حتی در احساس و در راهی که در زندگی انتخاب می کنیم تاثیر می گذارد، بنابراین به خوبی معلوم می شود که غذاها تا چه حد در اعصاب، قدرت و در سلامت عمومی بدن و بطور کل در جوان ماندن و طول عمر، موثر است و به ما کمک می کنند.

رژیم غذایی

تغذیه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و زیبایی پوست ایفا می کند. رعایت الگوی تغذیه صحیح که مبتنی بر تناسب، تعادل و تنوع در رژیم غذایی است برای تامین سلامت عمومی بدن و همچنین سلامت و زیبایی پوست ضروری است. تغذیه و رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از پیری پوست و حفظ سلامت و زیبایی این بافت تقریبا همان رژیمی است که برای سلامت کل بدن مورد نیاز است. این رژیم، فرآیند پیری سلولی را کند می ‌سازد و پوست نیز به عنوان جزیی از بدن با این رژیم از سلامت و زیبایی بیشتری برخوردار است.

برنامه غذایی که با این هدف رعایت می شود باید شامل تمام مواد مغذی باشد، از ویتامین A و B گرفته تا مواد معدنی مانند روی. در ادامه با برخی از این ویتامین ها و مواد معدنی آشنا می شوید. اما پیش از آن می توانید با ارائه اطلاعات شخصی خود از قبیل قد، وزن، شاخص توده بدنی و … در سایت من و رژیم و ارتباط با تیم متخصص آن، رژیم غذایی خود را دریافت کرده و از همین حالا قدم در راه جوانسازی و در کنار آن حفظ سلامت، بگذارید.

انواع مواد مغذی موثر در سلامت و زیبایی پوست

  • ویتامین A

این ویتامین محلول در چربی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و برای رشد طبیعی، تکثیر و بازسازی سلول های پوست لازم و ضروری است. ویتامین A رنگ پوست را بهبود می بخشد و عمیق شدن خطوط صورت را کند می کند. از دیگر مزایای مصرف این ویتامین، افزایش انعطاف پذیری پوست است. همچنین از ویتامین A در داروهای موضعی جوش نیز استفاده می شود، چرا که می تواند پوست را برای احیای سلول های جدید تحریک کند.

شما می توانید در روغن کبد ماهی، جگر و چربی موجود در شیر و تخم مرغ این ویتامین را به وفور بیابید. میوه ها و سبزیجات به ویژه آن هایی که به رنگ نارنجی، زرد، قرمز و سبز هستند از قبیل هویج، زردآلو، طالبی، هندوانه، انبه، هلو، اسفناج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و انواع کلم منابع غنی کاروتنوئیدها از جمله پیش ساز ویتامین A یعنی بتاکاروتن به شمار می روند.

  • ویتامین های گروه B

حضور تمام ویتامین های گروه B برای متابولیسم پروتئین، عملکرد سیستم ایمنی و تولید هورمون ها ضروری بوده و عملکرد سیستم گردش خون را نیز بهبود می بخشند. مهم ترین آن ها بیوتین است که نقش اساسی در سلامت پوست، مو و ناخن ایفا می کند. در صورت جذب ناکافی این ویتامین در بدن، اختلالاتی مانند درماتیت و التهاب پوست رخ می دهد.

نیاسین نیز یکی دیگر از ویتامین های این خانواده می باشد که به حفظ رطوبت پوست کمک می کند، همچنین خصوصیات ضد التهابی داشته و از خشکی و التهاب پوست جلوگیری می کند. به طور کلی ویتامین های گروه B ترشح چربی پوست را تنظیم می کنند و از ایجاد لک های پوستی و همچنین زبر و خشن شدن پوست پیشگیری می نمایند. غلات سبوس دار، گوشت ها، حبوبات، جوانه گندم، مخمر، سیب زمینی، جگر و تخم مرغ از منابع غنی ویتامین های گروه B به شمار می روند.

  • ویتامین C

هرگز ویتامین C را برای تولید کلاژن پوست فراموش نکنید. این ویتامین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و برای خنثی کردن رادیکال های آزاد بدن مورد نیاز است. ویتامین C در التیام زخم ها و کبودی ها نیز بسیار موثر بوده و پوست را در برابر تشعشعات ماوراء بنفش خورشید محفاظت می کند. از جمله منابع غنی ویتامین C را می توان به مرکبات، فلفل دلمه ای، انواع کلم، اسفناج، گوجه فرنگی، سیب زمینی، توت فرنگی و کیوی اشاره کرد.

  • ویتامین D

اگر به دنبال رشد و تمایز سلول های پوست و حفظ رطوبت این بافت هستید، ویتامین D را فراموش نکنید. روغن کبد ماهی منبع غذایی عمده ویتامین D است، همچنین این ویتامین با مقادیر کمتر در ماهی های چرب، تخم مرغ و جگر نیز یافت می شود. تولید این ویتامین در بدن نیز از طریق برخورد اشعه ماوراء بنفش خورشید بر پوست ممکن است.

  • ویتامین K

ویتامین K به رفع کبودی های پوست کمک می کند و همچنین می تواند در کاهش سیاهی زیر چشم موثر باشد. بهترین منابع غذایی ویتامین K سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کاهو، کلم ها و همچنین جگر و چای سبز هستند. جالب است بدانید که ویتامین K توسط باکتری های روده نیز تولید می شود.

  • ویتامین E

ویتامین E مهم ترین آنتی اکسیدان محلول در چربی در سلول است که در حفظ رطوبت و شفافیت پوست نقش داشته، رادیکال های آزاد را خنثی می کند و به بهبود سوختگی، التهاب و بریدگی های پوست کمک می کند. این ویتامین محلول در چربی از پیری پوست و ایجاد چین و چروک های پوستی نیز پیشگیری می نماید. بهترین منابع غذایی ویتامین E عبارتند از روغن های گیاهی، مغزها، حبوبات و جوانه گندم.

  • ویتامین F

اسیدهای چرب ضروری که به ویتامین F موسومند برای رشد و تکثیر سلول های پوست حیاتی بوده و به خاصیت انعطاف پذیری پوست کمک می کنند. مغزها، روغن های گیاهی، آووکادو و ماهی اسیدهای چرب ضروری را در اختیار بدن قرار می دهند.

  • سلنیوم

برای پیشگیری از سرطان پوست، تنها یک آنتی اکسیدان قوی یعنی سلنیوم مفید و موثر است.
سلنیوم به خوبی از پوست بدن در مقابل آسیب اشعه خورشید محافظت می نماید. غذاهای دریایی، جگر، گوشت و غلات سبوس دار سرشار از عنصر سلنیوم هستند.

  • روی

عنصر روی در حفظ سلامت و زیبایی پوست نقش حیاتی دارد. اکثر اوقات جوش های پوستی یا آکنه بر اثر کمبود روی در بدن ایجاد می شوند. روی با مهار تولید چربی در پوست علاوه بر حفظ پاکیزگی پوست، ایجاد آکنه را نیز مهار می کند. همچنین این ماده معدنی در ترمیم زخم ها و جراحات پوستی نقش مهمی بر عهده دارد. گوشت، غذاهای دریایی، تخم مرغ، حبوبات، بادام زمینی و لبنیات منابع غذایی عنصر روی می باشند.

رژیم غذایی

عوامل موثر در حفظ سلامت و زیبایی پوست

علاوه بر مواد مغذی که به آن ها اشاره شد، عواملی هستند که می توانند در زیبایی پوست و سلامت آن نقش اساسی داشته باشند. در ادامه به تعداد از آن ها اشاره می کنیم:

  • مصرف مایعات

اما می رسیم به مهم ترین عامل در حفظ سلامت و زیبایی پوست، مایعات. به طور کلی مایعات نیز اهمیت زیادی در حفظ طراوت و زیبایی پوست و پیشگیری از پیری این بافت دارند. آب در مرطوب نگهداشتن پوست و خارج کردن سموم از بدن و جذب بهتر مواد غذایی در سلول ها نقش اساسی دارد.

بخاطر داشته باشید که پوستی که رطوبت کافی داشته باشد، کمتر چروک می ‌شود. پس با مصرف مقدار کافی آب در طی روز، آب مورد نیاز بافت پوست تامین شده و از خشکی پوست پیشگیری می شود. متخصصان توصیه می‌کنند که در طول یک روز، ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. نوشیدنی هایی همچون چای کمرنگ، چای سبز، آب میوه طبیعی، شیر و دوغ نیز برای تامین مایعات بدن مناسبند. قهوه و نوشابه منابع خوبی برای تامین مایعات نیستند، چرا که حاوی کافئین می ‌باشند که یک ماده دیورتیک (ادرار آور) است و موجب دفع آب می ‌شود.

  • کالری دریافتی

کنترل کالری مصرفی نیز اثر چشمگیری در جوانسازی و پیشگیری از پیری پوست دارد. حتما دیده اید که پوست بسیاری از افراد بر اثر رژیم های لاغری نامناسب کش می آید یا چروک می شود. با اضافه و کم کردن نادرست وزن به سرعت پوست چروک می‌ شود، چراکه با افزایش چربی بدن پوست کش آمده و با لاغر شدن، چربی بدن تحلیل می ‌رود و پوست جمع شده و چروک می ‌خورد.

البته میزان جمع شدن پوست به سن فرد، ژنتیک و دیگر عوامل موثر مانند نوع رژیم غذایی بستگی دارد. پس باید مراقب رژیم غذایی و کالری مصرفی برای پیشگیری از اضافه وزن باشید. اگر قصد کاهش وزن دارید، بهتر است با استفاده از رژیم غذایی مناسب، میزان کالری دریافتی را کنترل کنید، چرا که اضافه و کم کردن مرتب وزن نه تنها برای پوست بلکه برای کل بدن مضر است. متخصصان من و رژیم به خوبی می توانند شما را در این راه همراهی نمایند.

  • روش پخت غذا

پخت غذا نیز تاثیر جدی بر روند پیری پوست دارد. شیوه کلی پخت غذا استفاده از حرارت است و متخصصان معتقدند افزایش حرارت موجب تغییر محتوای مواد غذایی می‌ شود. به عبارت دیگر حرارت، بعضی از ویتامین ها و آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در غذا را کاهش و رادیکال ‌های آزاد را افزایش می ‌دهد.

در نتیجه آنتی ‌اکسیدان کمتر و رادیکال آزاد بیشتری وارد بدن می شود که عامل اصلی پیری پوست است. این نکته به معنی حذف فرآیند پخت غذا نیست. اما بهتر است مدت زمان پخت مواد غذایی را کاهش دهید و از پختن غذاها و سرخ کردن زیاد آن ها با مقادیر فراوان روغن و چربی پرهیز نمایید. بهترین روش پختن غذا با مواد غذایی کاملا تازه در مدت کم و مصرف سریع است.

  • خواب و استراحت

خواب و استراحت کافی در حفظ سلامتی عمومی بدن و همچنین سلامت و زیبایی پوست نقش مهمی ایفا می کند. میزان مناسب خواب سالم و مفید برای بزرگسالان حدود ۶ تا ۸ ساعت و برای کودکان بین ۸ تا ۱۰ ساعت می باشد. اگر خواب کافی نداشته باشید پوستتان دچار پیری زودرس شده و طراوت و زیبایی خود را به مرور زمان از دست می دهد.
نکات دیگر برای جوانسازی و سلامت و زیبایی پوست

  • صبح که از خواب بیدار می شوید پس از شستشوی پوست صورت تان بلافاصله از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و در طول روز نیز چندین بار آن را تجدید نمایید. استفاده از کرم ضد آفتاب حتی در ساعاتی که در منزل هستید و بیرون نمی روید نیز ضروری است.
  • برای طراوت و شادابی پوست باید ورزش و فعالیت بدنی را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. ورزش گردش خون را در پوست افزایش می دهد و موجب تغذیه بهتر سلول های پوستی و سلامت این بافت می شود.
  • پاکیزگی و رطوبت اساس مراقبت از پوست هستند. بر اساس نوع پوست خود از کرم های مرطوب کننده مناسب در طول روز استفاده نمایید.
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل