مصرف آب در رژیم لاغری و رژیم چاقی

مصرف آب در رژیم لاغری و رژیم چاقی

مصرف آب در رژیم لاغری و رژیم چاقی | وزن بدن ما را حدودا ۶۰ درصد آب تشکیل می دهد و به همین نسبت، همواره بایستی به میزان آب درون بدن توجه کافی داشته باشیم. عموما نوشیدن هشت لیوان آب در روز توصیه می شود. در این مقاله قصد داریم که ۷ مزیت سلامتی مبتنی بر نوشیدن مقدار کافی آب را بیان کنیم.

رژیم لاغری

مصرف آب چه تاثیراتی بر سلامتی دارد؟

  1. آب به افزایش و بهبود عملکرد فیزیکی بدن کمک می‌کند اگر آبرسانی بدن کامل نباشد ممکن است عملکرد فیزیکی بدن آسیب ببیند .این مسئله خصوصا در حین انجام ورزش شدید و یا گرمای زیاد مهم است. اگر روزانه به اندازه ۲ % از مقدارآبرسانی به بدن خود را کم کنید دهیدراته ناشی از آن می تواند می‌تواند اثر منفی قابل ‌توجهی داشته باشد. با این وجود، ورزشکاران حین ورزش ۶ تا ۱۰ درصد از وزن خود را از طریق تعریق از دست می دهند. این مسئله می‌تواند منجر به تغییر کنترل دمای بدن، کاهش انگیزه، افزایش خستگی در انجام تمرینات و بی حالی و ضعف شود.
    آبرسانی به بدن برای جلوگیری از این اتفاقات ناخوشایند توصیه می شود و حتی ممکن است استرس اکسیداتیو که در طول ورزش با شدت بالا رخ می‌دهد را کاهش دهد. مسئله ی بسیار شگفت انگیز دیگری وجود دارد که ماهیچه های بدن حدود ۸۰ درصد آب دارد بنابراین اگر به شدت ورزش کرده و تعریق زیادی داشته باشید و به نحو مطلوب آب از دست رفته را جبران کنید، می‌توانید بدن خود را در حالت بهترین عملکرد خود نگه دارید. در واقع از دست دادن کم ‌تر از ۲ % مقدار آب، می‌تواند به طور قابل‌توجهی عملکرد فیزیکی را مختل کند.
  2. کم آبی تاثیر عمده‌ای بر سطوح انرژی و عملکرد مغز دارد. عملکرد مغز افراد به شدت تحت‌ تاثیر وضعیت کم آبی قرار می‌گیرد .مطالعات نشان می‌دهد که حتی کم آبی خفیف نیز می تواند بسیاری از جنبه‌های عملکرد مغز را مختل کند. مطالعات انجام شده بر زنان نشان دهنده ی این است که کم آبی حدود 1/36% در زنان جوان پس از ورزش باعث افزایش سردرد، تضعیف روحیه و حالت بی حالی می شود در حالیکه مردان با از دست دادن حدود ا/59% آب، با اثرات سو کم آبی بدن مثل اختلال در عملکرد مغز، کاهش حافظه و افزایش اضطراب روبرو می شوند.
    میزان اتلاف آب بین ۱ تا ۳ درصد برابر با ۱.۵ تا ۴.۵ کیلوگرم وزن بدن برای یک فرد 68 کیلوگرمی است. این حالت به راحتی بر اثر انجام فعالیت های روزانه اتفاق می افتد چه برسد به زمانی که فعالیت های سنگین و ورزش های متعدد انجام شود. مطالعات دیگر بر کودکان و سالخوردگان، نشان دهنده ی این واقعیت است که کم آبی حتی به میزان خیلی کم در آنها باعث اختلال عمکرد مغز، حافظه و حال عمومی می شود.
  3. آشامیدن آب به پیش‌گیری و درمان سردرد کمک کند. کم‌آبی می‌تواند باعث سردرد و میگرن در برخی افراد شود. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که نوشیدن آب می‌تواند در بیمارانی که دچار سردردهای مزمن و میگرنی هستند، بسیار خوب عمل کرده و آنها را بهبود می بخشد. در واقع نوشیدن آب آثری بر وقوع سر درد ندارد بلکه فقط شدت و مدت آنرا کاهش می دهد.
  4. نوشیدن آب زیاد برای رفع یبوست و اختلال در گوارش بسیار توصیه می شود. یبوست مشکلی رایج است که به علت کم کاری روده و عدم وجود حرکات روده به وجود می آید. افزایش جذب مایعات معمولاً به عنوان بخشی از پروتکل درمان توصیه می‌شود و شواهد مستندی حاکی بر این مسئله وجود دارد. به نظر می‌رسد که مصرف آب به میزان کم عامل ایجاد یبوست هم در جوانها و هم افراد مسن محسوب می شود.
  5. نوشیدن آب آشامیدنی به مقدار زیاد در درمان سنگ کلیه اثرات بسیار مطلوبی دارد. سنگ‌ها ی کلیوی معمولا از جنس سنگ‌های معدنی هستند که در سیستم ادراری شکل می‌گیرند. شواهد مستندی وجود دارد که دریافت آب به میزان کافی و بیشتر می‌تواند به جلوگیری از عود مجدد سنگ کلیه در افرادی که قبلاً مبتلا شده‌اند کمک کند.
    دریافت مایعات به میزان زیاد، حجم ادراری که از کلیه‌ها عبور می‌کند را افزایش می‌دهد، که این مسئله باعث کاهش غلظت مواد معدنی شده و به همین ترتیب میزان این مواد در ادرار کاهش یافته و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. همچنین نوشیدن زیاد آب باعث می شود که از تشکیل سنگ های اولیه ی کلیه جلوگیری کند.
  6. نوشیدن آب به میزان کافی باعث رفع مسمومیت الکلی شده و اثرات سو آنرا کاهش می دهد. حالت و علائم ناخوشایندی که بعد از نوشیدن الکل تجربه می‌شود، مسمومیت الکی نامیده می شود که باعث می‌شود افراد بیشتر از آنچه که در نظر بگیرید آب را از دست می دهند. این امر باعث ایجاد علائمی نظیر تشنگی، خستگی، سردرد و دهان خشکی می شود. در این زمان بابستی مصرف زیاد آب را نادیده نگرفت و از این طریق به رفع مسمومیت کمک زیادی کرد.
  7. نوشیدن آب به مقدار زیاد می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این مسئله به خاطر این است که آب می‌تواند سیری را افزایش داده و میزان متابولیک شما را افزایش دهد. مطالعات اخیر نشان دهنده ی این است که نوشیدن 2 لیتر آب در روز می تواند هزینه انرژی شما را تا ۹۶ کالری در روز افزایش دهد.

زمان‌بندی نوشیدن آب نیز بسیار مهم است. نوشیدن آب نیم ساعت قبل از خوردن غذا موثرترین روش کاهش وزن و لاغری تلقی می شود.نوشیدن آب باعث می شود که شما احساس سیری کنید. با این روش در طول مدت ۱۲ هفته بیش از ۴۴ درصد از وزن خود را از دست داده ‌است. در واقع بهترین حالت در این روش استفاده از آب سرد است، زیرا پس از نوشیدن آب سرد بدن، مقداری کالری اضافی به منظور گرم کردن مجدد اندام بدن را از دست می دهد که این خود نیز باعث کاهش وزن مجدد می شود. پس می توانید این نکته را در رژیم لاغری خود بگنجانید.

رژیم لاغری

 

بعد از ذکر این مزایا و با استناد به مطالعات اخیر متخصصین رژیم درمانی و تغذیه، همواره نوشیدن آب به مقدار زیاد باعث افزایش سطح سلامتی بدن شده و عملکرد بدن را بهبود می بخشد اگر خواهان بدنی سالم با عملکردی مناسب هستید حتما از نوشیدن آب روزانه به مقدار زیاد غافل نشوید. همواره به میزان لازم آب بنوشید و از مزایای آن بهره مند شوید. رژیم های ارائه شده در وب سایت من ورژیم همگی بر پایه اصول علمی می باشد و با تکیه بر آن ها می توانید از بابت کم آبی و دی هیدراته شدن بدن تان در طول رژیم ها کاملا خیالتان راحت باشد.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل