رفع گرسنگی کاذب با رژیم غذایی سالم

رفع گرسنگی کاذب با رژیم غذایی سالم

رفع گرسنگی کاذب با رژیم غذایی سالم | مطابق با تحقیقات و مطالعات جدید،  “گرسنگی یا میل به خوردن غذا برای  چشیدن طعم و مزه باعث تحریک سیستم پاداش بدن شده  و پرخوری را تحریک می کند. هنگامی که در رستوران شیک و جدیدی نشسته اید و در حال دیدن منوی رستوران هستید،  تمامی تصویر های ذهنی غذاها و طعم های آنها را درذهن مرور کرده و قبل از اینکه سفارش دهید،  بزاق دهانتان ترشح شده و در واقع به اصطلاح عامیانه دهانتان آب افتاده است.

این حسی است که شما هر چه بیشتر در رستوران بنشینید و منتظر رسیدن غذا باشید،  بیشتر آن را تجربه خواهید کرد و در واقع ولع شما برای خوردن بیشتر می شود. هر چه ولع خوردن بیشتر شود،  بایستی بگوییم که پر خوری هم بیشتر می شود. در واقع این نوع غذا خوردن،  صرفا خوردن برای رفع گرسنگی نیست بلکه برای ارضای حس و ولع خوردن می باشد که دایما توام با پرخوری می شود.

رژیم غذایی سالم

در چنین مواقعی وقتی منو به میز می رسد،  بسیاری از ما فکر می کنیم که می توانیم یک اتاق بسیار بزرگ از غذاهای خوشمزه در معده ی خود بگنجانیم،  مرتبا سفارش می دهیم و از هر کدام مقداری از آنرا می خوریم و نهایتا بعد از اینکه چندین دقیقه گذشت متوجه می شویم حجم وسیعی از غذا را در مدت زمان بسیار کوتاهی در معده ی خود جای داده ایم  و دیگر بقیه ی غذاها را یا نمی توانیم بخوریم و یا به زور فرو می بریم. در واقع برای رفع گرسنگی غذا نخورده  ایم بلکه صرفا به خاطر لذت غذا خوردن و به اتمام رساندن غذا،  معده ی خود را پر کرده ایم.

در این مواقع وقتی منوی دسر نیز به سر میز می آید،  دسر شیرینی را سفارش می دهیم و این در حالیست که نه گرسنه هستیم و نه جایی برای خوردن غذای اضافی داریم. هنگام رسیدن دسر،  فقط یک نوک به آن زده و دیگر حتی نمی توانیم به آن نگاه کنیم،  اما برای اینکه آنرا تمام کنیم،  باز هم می خوریم.  این میل به خوردن صرفاً برای لذت است،  نه گرسنگی و به عنوان گرسنگی هیدونیک نامیده می شود و می تواند بعضی از افراد را در مسیر خطرناک پرخوری سوق دهد. خوردن با لذت،  برخلاف غذا خوردن برای گرسنگی،  سیگنال های پاداش درون زا را در مغز فعال می کند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد،  هنگام فعال شدن قسمت ارسال سیگنالهای پاداش مغزی،  افراد مشتاق به خوردن غذاهای دلپذیر می شوند ،  حتی اگر بدن آنها به آن احتیاج نداشته باشد. محققانی که این تحقیق را در دانشگاه ناپل سون ایتالیا انجام داده اند،  اعلام کرده اند که این پدیده ارتباط نزدیکی با شاخص توده بدنی (BMI) دارد و ممکن است عاملی در افزایش چاقی در جهان غرب باشد.

رژیم غذایی سالم

چگونه می توانید هوس خوردن و گرسنگی کاذب را در خود مهار کنید

اگر مرتباً مرتکب دچار گرسنگی کاذب هستید،ضمن بهره مندی از رژیم غذایی سالم، دفعه ی بعد که دچار این حالت شدید مراحل زیر را انجام دهید تا بتوانید از پس مشکل بر آمده و دچار چاقی مفرط نشوید.

  • آب بنوشید. اغلب هنگام تشنگی، فکر می کنیم که گرسنه هستیم و این در حالیست که واقعا فقط تشنه هستیم. اولین قدم برای کاهش حس خوردن و رفع هوس ،  آشامیدن یک لیوان کامل آب است. احتمالا در این شرایط میل شدید به خوردن در شما کاهش پیدا می کند.
  • مرحله ی بعدی، هنگام بروز چنین حالت هایی،  آدامس جویدن می تواند احساس ولع و حرص به غذا خوردن را کاهش دهد.  یک قطعه آدامس بدون قند بجوید. جویدن باعث کاهش این احساس شده و احتمالاً با ملایمت  و آرامتر غذا می خورید.
  • مرحله ی مهم و در عین حال تاثیر گذار دیگر، ایجاد حواس پرتی است. حواس خود را پرت کنید. وقتی در خانه هستید یا روی میز کار خود نشسته اید، معمولا برای رفع کسالت از کار و یا خستگی و نه گرسنگی،  تمایل به خوردن پیدا می کنید. هر بار که به علت رفع بیکاری یا خستگی،  می خواهید چیزی بخورید و یا در یخچال را باز کنید،  کاملا حواس خود را پرت کنید و برای تکمیل این حالت دوستان سالم و طرفدار ورزش خود را پیدا کرده و به پیاده روی بروید  یا یک کتاب را انتخاب کنید – هر کاری انجام دهید تا ذهنتان از خوردن منحرف شود .
  • به غذایتان سه نوک کوچک بزنید. از قانون سه لقمه ی اول استفاده کنید که هوس و میل شما را به خوردن کاهش داده و سپس قاشق و چنگال خود را کنار بگذارید و بیست دقیقه صبر کنید، در این حالت از وسوسه دور شده و دیگر به خوردن غذای اضافی میل پیدا نمی کنید هنگامی که بعد ازبیست دقیقه دوباره خواستید،  غذا بخورید دیگر ولع خوردن ندارید و فقط برای رفع تشنگیتان غذا خواهید خورد.
  • با سایت من و رژیم همراه شوید و با کلیه ی ترفندهای سالم زندگی کردن، تغذیه ی سالم،   بدن خود را سالم نگه داشته و از آن لذت ببرید.
سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل