کاهش وزن ناگهانی و اضطراب

کاهش وزن ناگهانی و اضطراب

کاهش وزن ناگهانی و اضطراب | کاهش وزن یکی از نشانه های متداول اضطراب است. در این مقاله رابطه اضطراب و کاهش وزن ناگهانی را برای شما توضیح داده ایم. تصور کنید بدون هیچ دلیل واضحی دچار کاهش ناگهانی وزن می شوید، یعنی در مدت زمان کوتاهی چندین یا چند کیلو وزن کم می کنید و دلیل کاهش وزنتان معلوم نیست. این اتفاق به سرعت در طی چند روز، هفته یا چند ماه اتفاق می افتد. اما آیا فکر کرده اید چرا این اتفاق پیش می آید؟

کاهش وزن

کاهش وزن ناگهانی و اضطراب چه ارتباطی با هم دارند؟

اول از همه توصیه می کنیم در مورد همه علائم اضطراب که به تازگی تجربه کرده اید، یا آنهایی که قبلا داشتید و مجددا برگشته اند با پزشک صحبت کنید، زیرا برخی از شرایط و داروها می توانند علائم مشابه با اضطراب ایجاد کنند. اگر پزشک نتیجه بگیرد که علائم شما فقط مربوط به اضطراب است، آنوقت مطمئن می شوید که دلیل دارویی وجود ندارد. به طور کلی، پزشکان به راحتی تفاوت بین اضطراب و علائم دیگر که مشابه آن است را تشخیص می دهند. البته تشخیص پزشکی هم گاهی اشتباه است و بهتر است خودتان توجه دقیقی به حالات و وضعیتی که در آن هستید داشته باشید. بیایید ببینیم دلایل تاثیر اضطراب بر کاهش وزن چه می باشند:

  1. استرس: اضطراب، استرس را تشدید می کند، و در واقع توانایی بدن در مقابله با تهدید را افزایش می دهد، یعنی بدن با آن مبارزه یا از آن فرار می کند. به همین دلیل به این حالت غالبا جنگ یا پاسخ اضطراری گفته می شود.
    هورمون های استرس محرک هایی هستند که باعث افزایش متابولیسم بدن و مصرف سوخت می شوند. افزایش سوخت و ساز بدن، منابع انرژی بدن را بیشتر از حد طبیعی استفاده کرده و باعث می شود منابع سریعتر بسوزند. هر چه بدن سوخت بیشتری را بسوزاند، به منبع انرژی جدید نیاز بیشتری پیدا می کند. اگر بدن سوخت کافی از غذا هایی که می خوریم دریافت نکند، آن را از ذخیره چربی بدن می گیرد. در نتیجه اگر غذایی که می خوریم به اندازه کافی نباشد تا جبران افزایش مصرف سوخت بدن را بکند، وزن کاهش می یابد.
  2. تحریک شدید : زمانی که به ندرت به استرس پاسخ داده می شود، بدن به تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و عاطفی نسبتا سریع واکنش نشان می دهد. وقتی واکنشهای استرسی خیلی زیاد اتفاق می افتد، بدن نمی تواند سریع کامل بهبود پیدا کند، درنتیجه در حالت نیمه آماده برای پاسخ به استرس قرار می گیرد. این حالت باعث بروز مشکلات معده و دستگاه گوارش می شود. افرادی که این حالت را تجربه می کنند، به دلیل ناراحتی معده، معمولاً کمتر غذا می خورند. خوردن کمتر، باعث کاهش منبع انرژی موجود برای بدن می شود، و منبع انرژی کمتر باعث می شود بدن از چربی خود استفاده کند. با کم شدن ذخایر چربی، وزن بدن کاهش پیدا می کند.
    بعلاوه، مشکلات معده و دستگاه گوارش بر متابولیسم غذایی که می خوریم تأثیر می گذارد و باعث کاهش جذب مواد مغذی شده و همین موضوع دلیل دیگر کاهش وزن است.
  3. تحریک شدید و افزایش انرژی عصبی: افزایش انرژی عصبی باعث می شود بدن سوخت بیشتری مصرف کند. به عنوان مثال، افزایش انرژی عصبی استراحت و آرامش را دچار اختلال می کند. این موضوع باعث بی قراری فرد می شود. جنب و جوش دائمی به انرژی بیشتر و انرژی بیشتر به سوخت بیشتر نیاز دارد. در این حالت بدن دوباره سوخت بیشتری را مصرف می کند و در نتیجه باعث کاهش وزن می شود.
  4. اختلال خواب: اختلال خواب یکی از علائم شایع استرس مزمن است. وقتی خواب به طور مرتب مختل می شود، کورتیزول بیشتر از حد طبیعی در بدن تولید می شود. کورتیزول یک محرک هورمون استرس است، در نتیجه سوخت و ساز بدن افزایش می یابد. بنابراین هرچه اضطراب و استرس بیشتری داشته باشید، احتمال کاهش وزن نیز بیشتر است. درست است که از دست دادن وزن حس ناخوشایندی ایجاد می کند، اما از آنجایی که بدن می تواند وزن کافی برای بقای خود حفظ کند، به طور کلی مضر نیست.

کاهش وزن

چطور علائم کاهش وزن ناگهانی و اضطراب را از بین ببریم ؟

با بررسی دلایلی که اضطراب را بوجود آورده و رفع آنها، بدن نیز به وزن طبیعی بر می گردد. زمانی که به استراتژی های بهبود خود پایبند باشید، عوامل اساسی کاهش وزن را پیدا کرده و با از بین رفتن آنها وزن بدن به سمت متعادل شدن می رود. از آنجا که اختلال خواب از بین می رود و معده و دستگاه گوارش به عملکرد عادی خود برمی گردد، کم کم متوجه می شوید که وزنتان تثبیت شده و در نهایت به حالت عادی باز می گردد.

گاهی ممکن است وزنتان قبل از دچار شدن به اضطراب از حالت نرمال بالاتر بوده و در این حالت تصور کنید که وزن زیادی از دست داده اید، در نتیجه هر چه وزن تان بیشتر باشد، احتمالا وزن بیشتری نیز کم می کنید. به طور متوسط، در اثر اضطراب و استرس مزمن ناشی از آن، از دست دادن 10 تا 15 درصد از وزن کلی بدن طبیعی است. باز هم به این موضوع اشاره می شود که، اگرچه از دست دادن وزن ممکن است احساس ناخوشایندی ایجاد کند، به طور کلی نباید در مورد آن نگران بود. برای تثبیت یا افزایش وزن بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

درمان های کوتاه مدت برای کاهش وزن ناگهانی به دلیل اضطراب

علاوه بر برنامه بلند مدت، برای از بین بردن اضطراب چند کار را می توانید بلافاصله برای متوقف کردن کاهش وزن ناشی از اضطراب انجام دهید

  1. استرس را تا حد ممکن کاهش دهید. کاهش استرس باعث کاهش مصرف سوخت و در نتیجه حفظ وزن می شود.
  2. با افزایش استراحت و خواب، سوخت و ساز بدن را کاهش دهید. کند کردن سوخت و ساز باعث کاهش مصرف سوخت می شود.
  3. مصرف مواد غذایی و به ویژه غذاهای پر پروتئین و کربوهیدرات را افزایش دهید. این کار نیاز بیشتر به منبع سوخت را جبران کند.
  4. از مکمل غذایی استفاده کنید. این مکمل ها نیاز بیشتر بدن به منبع انرژی را جبران می کند.
  5. با متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصص در مورد افزایش منابع انرژی بدن و مقابله با عوارض جانبی مشکلات معده و گوارشی ناشی از استرس و اضطراب شما را راهنمایی می کند.

در کنار همه این موارد، وقتی کار درست را انجام می دهید بدن بهبود می یابد. اگر در رفع نگرانی خود مشکل دارید، با یک درمانگر ارتباط برقرار کنید. همکاری با یک درمانگر موثرترین روش برای غلبه بر نگرانی ها و اضطراب های غیرقابل کنترل است. تا زمانی که به دلایل اصلی اضطراب پی نبرید، مبارزه با اختلال اضطراب به نتیجه ای نمی رسد. شناسایی عوامل اساسی بهترین راه برای رفع اضطراب است. همچنین می توانید با ثبت نام در وب سایت من و رژیم و دریافت رژیم هوشمند منحصر به فرد خود نسبت به افزاش وزن از دست رفته خود اقدام کنید و دوباره از حس آرامش و اعتماد به نفس خود لذت ببرید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل