رژیم غذایی مناسب پسوریازیس

رژیم غذایی مناسب پسوریازیس

رژیم غذایی مناسب پسوریازیس | بیماری پسوریازیس یک مشکل پوستی است که به دلیل وجود اختلال در سیستم ایمنی فرد ایجاد می شود. این بیماری انواع مختلفی دارد و شدت آن نیز در بین افراد متفاوت است. اما در این میان پسوریازیس پلاکی رایج ترین آن می باشد و زمانی رخ می دهد که سلول های پوست با سرعت بیشتر از حد معمول، رشد می کنند و همین باعث می شود بخش هایی از پوست قرمز شده و پوسته پوسته های شبیه فلس ایجاد شود. درمان های مختلفی برای این بیماری در نظر گرفته شده است اما شاید هنوز هم افرادی که از پسوریازیس رنج می برند نتوانسته باشند با این درمان ها از این بیماری رهایی پیدا کنند. تیم متخصص من و رژیم در مقاله امروز قصد دارد شما را با این بیماری پوستی بیشتر آشنا کند و درمان های خانگی و رژیم غذایی مناسبی را برای این افراد ارائه دهد. پس با ما همراه باشید…

علائم بیماری پسوریازیس چه هستند؟

همانطور که گفتیم این بیماری با یک اختلال در سیستم ایمنی آغاز می شود. به طوری که سلول های تی (T) که نوعی گلبول سفید هستند اشتباها به سلول های پوستی حمله می کنند و همین باعث می شود پوست با سرعت بیشتری تولید شود و منجر به تورم و فلسی شدن پوست می شود. پس می توان علائم این بیماری را موارد زیر در نظر گرفت:

  • زبری و قرمزی پوست به همراه پوسته پوسته شدن و فلسی شدن پوست
  • خشکی پوست و ترک آن که گاها با خونریزی همراه خواهد بود
  • خارش و سوزش و البته گاها درد در پوست
  • برآمده شدن ناخن ها و ضخیم شدن غیر عادی آن ها
  • در موارد نادر هم ممکن است بیمار شاهد تاول های چرکی روی پوست خود شود

معمولا این علائم روی زانو ها، آرنج و پوست سر می باشد. اما ممکن است هر جای دیگر از بدن را درگیر کند. اما چرا افراد دچار این مشکل پوستی می شوند؟ عواملی که منجر به این بیماری می شود بیشتر ژنتیکی و ارثی است. اغلب در سنین 15 تا 35 سالگی فرد ممکن است به این بیماری مبتلا شود. اما نگران نباشید این بیماری در بخش های دیگر بدن شما پخش نمی شود و بین افراد نیز منتقل نمی شود.

رژیم غذایی مناسب پسوریازیس

معمولا این بیماری را با اگزما اشتباه می گیرند اما اگر پزشک، متخصص و متبحر باشد با یک معاینه فیزیکی می تواند پسوریازیس را تشخیص دهد. در برخی موارد نیز از پوست نمونه گیری می کنند و نمونه را به آزمایشگاه می فرستند تا نتیجه دقیق تری کسب کنند. شدت این بیماری در افراد مختلف، متفاوت است و بسته به میزان درگیری پوست شما دارد. به هر حال این بیماری ممکن است بر انجام فعالیت های روزانه فرد تاثیر بگذارد و او را با مشکلاتی مواجه کند. متاسفانه نمی توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد اما امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه تحقیقات بر این بیماری به دست آمده است تا حد زیادی می توان آن را کنترل کرد.

اگر می خواهید علائم پسوریازیس در شما کاهش پیدا کند، حتما موارد زیر را از زندگی خود حذف کنید:

  • استرس زیاد
  • خشک شدن پوست
  • تحریک پوست
  • آب و هوای سرد و خشک
  • استعمال دخانیات و سیگار
  • عفونت در بدن
  • هر بیماری که سیستم ایمنی را مختل یا تضعیف کند
  • و مصرف برخی ازدارو های خاص

روش های درمان پسوریازیس

درمان های مختلفی برای کنترل پسوریازیس ارائه شده است، مانند مرطوب کردن پوست به کمک مرطوب کننده ها و لوسیون ها. در کنار آن پزشک شما دارو های موضعی برای تان تجویز می کند مانند انواع کرم، پماد و ژل. برای پسوریازیس سر هم شامپو های خاصی وارد بازار شده است که توصیه می کنیم از آن ها را برای شست و شوی موهای تان استفاده کنید. در کنار این موارد، دارو های خوراکی و تزریقی هم می توان کمک کننده باشد. اما خود شما چه کار می توانید برای کنترل این بیماری انجام دهید؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید، تا توضیح بیشتری دهیم…

خوراکی هایی که می تواند بیماری پسوریازیس را تشدید کند

در وهله اول اگر دچار بیماری پسوریازیس شده اید بهترین کار این است که محرک های این بیماری را بشناسید و تا می توانید از آن ها دوری کنید. در بالاتر به استرس و خشکی پوست و آب و هوا اشاره کردیم، اما اجازه دهید مواد خوراکی تحریک کننده پسوریازیس را هم بررسی کنیم. در کنار این خوراکی، مواد غذایی هم هستند که به درمان و کنترل آن کمک می کنند. خوراکی های زیر در تحقیقات مختلفی به عنوان تحریک کننده پسوریازیس شناخته شده اند اما این به آن معنا نیست که در همه افراد مصرف این خوراکی ها منجر به بدتر شدن پسوریازیس می شود. متخصصین من و رژیم بر این باورند که با حذف این خوراکی ها می توانید تورم، درد و خونریزی را تا حد زیادی کاهش دهید.

رژیم غذایی مناسب پسوریازیس

  • گوشت قرمز

گوشت قرمز والبته تخم مرغ در بر دارنده اسید های چرب غیر اشباعی هستند به نام اسید آراشیدونیک. تحقیقات نشان داده است که وجود این ماده در مواد غذایی می تواند منجر به تشدید بیشتر پسوریازیس شود. پس از غذاهایی مانند موارد زیر باید پرهیز کنید و یا خیلی کم استفاده کنید:

گوشت قرمز، سوسیس، بیکن و دیگر فراورده های گوشتی، تخم مرغ و غذا هایی که در آن از تخم مرغ استفاده شده است

  • گلوتن

بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمن است که باعث آسیب به روده باریک و جذب موارد غذایی می شود. در بسیاری از موارد این بیماری افراد نمی توانند از غذاهایی که حاوی گلوتن هستند استفاده کنند. این موضوع در خصوص بیماران پسوریازیس نیز در تحقیقات اخیر نشان داده شده است. پس ضروری است که مواد غذایی حاوی گلوتن را از چرخه غذایی خود خارج کنید. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

گندم، مشتقات گندمی، چاودار یا گندم سیاه، جو و مالت، پاستا، نودل، برخی از غذا های فراوری شده، برخی از سس ها و طعم دهنده ها، آب جو و نوشیدنی های مالت

  • غذا های فراوری شده

مصرف غذا های فراوری شده و پر کالری می تواند منجر به چاقی ، سندروم متابولییک و دیگر بیماری های مزمن شود. شرایط خاصی مانند این موارد، می تواند سیستم ایمنی بدن را نیز با مشکلاتی مواجه کند و این دقیقا همان چیزی که پسوریازیس به آن حساسیت دارد.

مواد غذایی فراوری شده ای که نباید مصرف کنید: گوشت های فراوری شده، غذاهای آماده، کنسرو ها و کمپوت ها و هر غذایی که حاوی شکر، نمک و چربی زیاد است.

  • گیاهان تاجریزی

یکی از محرک هایی که تاثیر بسیار زیادی در تحریک بیماری پسوریازیس دارد، مصرف گیاهان تاجریزی است. این گیاهان در بردارنده سلانین می باشند که می تواند باعث تاثیر های مخرب روی گوارش شوند و در نهایت التهاب به همراه داشته باشند. مانند: گوجه، سیب زمینی، بادمجان و فلفل ها.

  • الکل

الکل از آنجایی که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد می تواند یکی دیگر از محرک های پسوریازیس باشد. در صورتی که به این بیماری مبتلا هستید باید مصرف آن را متوقف کنید.

رژیم غذایی مناسب پسوریازیس

برای کنترل بیماری پسوریازیس چه بخوریم؟

تا اینجا با مواد خوراکی آشنا شدید که منجر به تحریک پسوریازیس می شود. اما حالا می خواهیم مواد غذایی را به شما معرفی کنیم که مصرف آن ها می تواند به شما در کنترل این بیماری کمک زیادی کند. مانند موارد زیر:

میوه ها و سبزیجات

تقریبا تمامی رژیم های ضد التهای مصرف میوه و سبزیجات را توصیه می کنند. میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان های زیادی دارند که منجر به کاهش استرس و التهاب می شوند. یک رژیم سرشار از میوه و سبزی برای بیماران مبتلا به پسوریازیس می تواند گزینه بسیار ایده آلی باشد. بدین منظور باید خوراکی های زیر را مصرف کنید:

  • کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل
  • گیاهان برگ سبز مانند کلم پیج، اسفناج و آراگولا
  • توت ها مثل توت فرنگی، بلوبری، تمشک و توت سیاه
  • آلبالو، گیلاس و دیگر میوه های رنگی

ماهی های چرب

رژیم سرشار از ماهی های چرب می تواند بدن شما را در مقابل التهابات به دلیل داشتن امگا سه، ایمن کند. ماهی هایی مانند سالمون، ساردین و ماهی کاد ازین دسته می باشند. لازم به ذکر است که هنوز درباره تاثیر گذاری امگا سه بر پسوریازیس، نیازمند تحقیقات بیشتری می باشد.

چربی های سالم برای قلب

مانند ماهی های چرب، روغن های گیاهی خاص هم دارای اسید های چرب ضد التهای هستند. اما باید توجه داشته باشید که تمرکز خود را روی روغن های بگذارید که امگا سه و اسید های چرب امگا شش بیشتری داشته باشند. مانند: روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن کتان و روغن گلرنگ.

مکمل ها

در تحقیقات اخیر مشخص شده است که مکمل ها هم می توانند به کاهش التهاب در بیماران پسوریازیس کمک زیادی کنند. مانند روغن ماهی، ویتامین دی، ویتامین B-12 و سلنیوم. تمامی این موارد در این تحقیقات ارزیابی شدند و مزایای آن ها بر این بیماری مشهود می باشد. پس حتما زیر نظر پزشک خود این مکمل ها را نیز مصرف کنید.

پس حتما متوجه شده اید که تمامی رژیم های برای بیماران پسوریازیس مناسب نیست و این افراد باید از برنامه غذایی خاصی برای کنترل پسوریازیس، کاهش وزن و یا افزایش وزن استفاده کنند. به طور کلی متخصصین من و رژیم بر این باورند که این افراد باید به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند. این کار هم تنها از طریق رعایت مواردی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، امکان پذیر است. پس باید میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید، مصرف گوشت، لبنیات و تخم مرغ را به حداقل برسانید، مواد گوشی و مواد غذایی فراوری شده و آماده را نیز از رژیم غذایی تان حذف کنید.

کاهش وزن هم ارتباط مستقیمی با کنترل بیماری پسوریازیس دارد، چرا که چاقی منجر به التهابات بیشتر می شود. بر اساس تحقیقات انجام گرفته مشخص شده است که افرادی که BMI یا شاخص توده بدنی شان بالاتر از حد مجاز باشد، شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری را دارند. کاهش وزن اصولی با استفاده رژیم غذایی سالم و مناسب می تواند به شما در رسیدن به کنترل این بیماری کمک زیادی کند. توصیه من و رژیم به شما این است که با پیروی از یک سبک زندگی سالم و انجام ورزش و ایجاد انگیزه در خود، سلامت روح و جسم تان را تقویت کنید تا شاهد کاهش علائم این بیماری در خود باشید.

نکات پایانی

  • آب زیاد بنوشید
  • از مصرف شکر پرهیز کنید
  • از مصرف غذا های مصرف پرهیز کنید
  • اسید های چرب اشباع نشده را از رژیم غذایی تان حذف کنید
  • ماهی های چرب و روغن های سالم را فراموش نکنید
  • مصرف میوه و سبزیجات را بالا ببرید
  • مصرف کافئین، الکل و فلفل را تا حد زیادی کاهش دهید.

فراموش نکنید این توصیه ها حتی برای افرادی که این بیماری را ندارند هم توصیه می شود چرا که می تواند مزایای زیادی برای فرد به همراه داشته باشد. به هر حال مصرف میوه و سبزی و غذا های سالم و تازه همیشه بهترین گزینه بوده است. اما برای افرادی که از پسوریازیس رنج می برند، مصرف هله هوله های نا سالم، شیرینی جات و غذا های تند به هیچ وجه توصیه نمی شود، چرا که می تواند منجر به بدتر شدن شرایط پوستی شان شود.

سمیرا علی جانی

View Comments

  • من چند ساله این بیماری و دارم فقط با رژیم غذایی و دوری از استرس کنترل ش کردم. توصیه های این مقاله هم عالی بود.

    • خوشحالیم که مورد توجه تون قرار گرفته
      و ممنون که تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

  • واقعا درست میگید با یه برنامه غذایی خوب و کامل میشه این بیماری و کنترل کرد :)

    • درود بر شما کاربر عزیز
      بله بیماری خود ایمن پسوریازیس، به شدت تحت تاثیر خوراکی هایی است که ما میخوریم. اگه مراقب رژیم غذایی مون و البته کنترل استرس باشیم، تا حد زیادی می تونید این بیماری را کنترل کنید.

  • من تیروئید کم کار دارم و سالهاست از بیماری پیوریازیس هم رنج میکشم آیا ارتباطی دارند؟

    • درود بر شما
      از اونجایی که هم بیماری تیروئید و هم پسوریازیس به سیستم ایمنی بدن ارتباط دارند، ممکنه روی یکدیگر تاثیر بگذارند. اما توصیه اکید ما اینه که مشکل تون را با پزشک متخصص درمیان بگذارید.

  • باسلام.بابای من حدودا 10سالی هست که مبتلا به پسوریازیس هستن.در طول این سالها نئوتیگازون مصرف کردن منتها باتوجه به مصرف این قرص هم کف دست و کف پاشون پوسته میده.از لحاظ تغذیه هم تا به اموز متوجه موردی نشدم که این بیماری رو تشدید کنه و یا بتونه کمتر کنه.و از طرفی آدم پرخوری نیستن. و همینطور اصلا فست فود نمیخورن.ممنون میشم راهنماییم کنین.

    • درود بر شما
      عزیزم بیماری پسوریازیس در مواردی هم می تونه با استرس و فشار های عصبی و هم مواد خوراکی تشدید بشه. اما در خصوص مصرف دارو و کنترل نشدن بیماری حتما باید با پزشک معالج شون در ارتباط باشید.
      امیدوارم بهبودی حاصل کنن

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل