علت چاقی نوجوانان و راهکار درمان آن

امروزه چاقی چنان شیوع پیدا کرده که انگار گریبان گیر همه سنین شده است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که پای سلامتی افراد هم به میان کشیده می شود. کاهش وزن اضافی برای همه افراد در هر سنی که باشند به بهبود سلامتی آنها کمک می کند، حتی به نوجوانان. لاغری و سلامتی برای نوجوانان از دو جهت اهمیت بیشتری دارد یکی اینکه نوجوانان در سن رشد و بلوغ هستند و از سوی دیگر به لحاظ روحی نیز تاثیرات قابل توجهی مانند افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس را برای آنها به همراه خواهد داشت. با این وصف وقتی موضوع رژیم غذایی کاهش وزن در نوجوانان مطرح می شود، مسئله کمی حساس تر می شود، چون برای نوجوانی که در حال رشد است تغذیه خیلی مهم است،

از سوی دیگر اعتماد به نفس فرد در سن نوجوانی شکل می گیرد، بنابراین ظاهر یک نوجوان هم اهمیت پیدا می کند.
آنچه در این مطلب بدان پرداخته می شود این است که نوجوانان چطور می توانند به شکل سالم از یک رژیم لاغری برای کاهش وزن استفاده کنند، بدون اینکه نگرانی درمورد به خطر افتادن سلامتی آنها وجود داشته باشد؟ در ادامه درباره دلایل چاقی و اضافه وزن در نوجوانان و رژیم لاغری برای نوجوانان چاق مطالب مفیدی خواهید آموخت. پس چنانچه نوجوان چاق در خانه دارید و یا نگران اضافه وزن فرزندان خود هستید با ما همراه باشید…

 

 

چرا این روزها نوجوانان چاق می شوند؟

امروزه از یک سو به دلیل رشد روزافزون مواد غذایی فراوری شده و خوراکی های وسوسه برانگیز و از سوی دیگر بی رحمانه ترین تبلیغات که برای فروش انواع خوراکی ها و تنقلات خصوصا در رابطه با کودکان و نوجوانان انجام می شود، شاهد روند چاقی و افزایش وزن در سنین پایین و نوجوانی هستیم. از مهمترین دلایل چاقی نوجوانان مصرف مواد قندی و شیرین و نوشیدنی های صنعتی مثل انواع نوشابه ها، آب میوه های آماده، چای یا قهوه شیرین شده هستند که همگی مقدار زیادی قند اضافی دارند. مطالعات نشان می دهد که محصولات غذایی که با مواد قندی فراوان شیرین شده اند، باعث اضافه وزن در نوجوانان می شوند و علاوه بر این زمینه ابتلای آنها به بیماری های جدی را هم فراهم می کنند.

 

ضرورت رژیم لاغری برای نوجوانان

چنانچه گفته شد چون یک نوجوان در سن رشد است موضوع رژیم لاغری برای او حساسیت بیشتری پیدا می کند. نوجوانان در سنین نوجوانی مدام درحال رشد هستند و قد می کشند. بنابراین حتی اگر نوجوان شما کمی هم دچار اضافه وزن باشد زیاد حساس نشوید چون به همان نسبت که قد او کشیده تر می شود، به وزن متناسب تری هم خواهد رسید. پس به خاطر داشته باشید که نوجوانان به دلیل شرایط جسمی خود در این دوران هر روز به مقدار قابل توجهی از مواد مغذی نیاز دارد و سلامتی آنها نسبت به تناسب اندام باید در اولویت قرار گیرد.

 

 

اضافه وزن نوجوان زمانی نگران کننده است که دچار چاقی مفرط شده باشد و توانایی برخی از فعالیت های بدنی را نداشته و بدتر از همه به پرخوری روی آورد. در نظر داشته باشید که وقتی فرزند شما به این درجه از چاقی برسد علاوه بر مشکل سلامتی، دچار کمبود اعتماد به نفس نیز خواهد شد و از لحاظ روحی در سن بلوغ آسیب پذیرتر می شود، چون تصور می کند که اگر اندام متناسبی نداشته باشد پس انسان دوست داشتنی نیست و مشخص است که این مسئله چقدر می تواند در پایین آمدن عزت نفس یک نوجوان تاثیر منفی داشته باشد.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد میزان کالری دریافتی نوجوانان است. اگر نوجوان شما به همان میزان که کالری دریافت می کند با فعالیت بدنی بالا کالری و چربی می سوزاند دچار اضافه وزن نخواهد شد در غیراینصورت باید مراقب باشید فرزندتان بیش از حد کالری دریافت نکند. با همه این اوصاف کارشناسان تغذیه در وب سایت من و رژیم، برای دریافت کالری مورد نیاز هر فرد، متناسب با قد و وزن و سن، برنامه های غذایی مناسبی را پیشنهاد می دهند.

 

 

در ادامه عوامل اضافه وزن و چاقی نو جوانان، راه های پیشگیری، مواد غذایی جایگزین و تغییر عادات رفتاری در یک جدول رژیم غذایی برای نوجوانان چاق ارائه شده است.

 

 

جدول رژیم غذایی برای نوجوانان چاق

باز هم یادآوری می کنیم، برای درمان یک نوجوان چاق، در درجه اول باید سلامتی عمومی او را در نظر بگیرید و با استفاده از یک رژیم غذایی کاهش وزن خوب و مناسب با شرایط جسمی به کاهش وزن او کمک کنید و همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که سلامتی یک نوجوان به دلیل آنکه جسم او در حال رشد است نسبت به ظاهر او در اولویت قرار دارد و رژیم غذایی کاهش وزن سریع برای نوجوانان مناسب نیست. پس به جدول زیر دقت کنید:

 

عوامل اضافه وزن

عوارض ناشی از آن

پیشگیری و راه حل

جایگزینی

عادت رفتاری

مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های شیرین مثل انواع نوشابه، کیک و آبمیوه صنعتی

بیماری هایی مثل دیابت نوع 2، کبد چرب غیر الکلی، پوسیدگی دندان و چاقی

حذف و یا کم کردن خوراکی هایی که با قند اضافی شیرین شده اند، مثل کلوچه و نوشابه و..

انواع سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار، چربی های سالم و پروتئین سالم مثل مغزیجات

فیبر موجود در این مواد، باعث ایجاد احساس سیری بیشتر شده و در نتیجه میل به خوردن میان وعده های ناسالم را در نوجوانان کاهش می دهند.

 

عدم تحرک و فعالیت بدنی

افزایش چربی و وزن اضافه و کاهش اعتماد به نفس

 

فعالیت بدنی در یک تیم ورزشی و یا باشگاه

تشویق کردن نوجوان به شرکت در فعالیت های اجتماعی

تغییرات کوچک در سبک زندگی مثل خودداری از نشستن طولانی مدت در یکجا و خوردن تنقلات حین تماشای تلویزیون

 

 

مصرف مواد پر چرب

اضافه وزن و مصرف کالری بیشتر

حذف چربی های مضر مثل مواد سرخ کردنی و فست فود ها

جایگزین کردن چربی های سالم به جای چربی های مضر مثل ماهی های چرب، آجیل، آووکادو، روغن زیتون

چون نوجوان در حال رشد است حذف چربی نه تنها برای آنها مفید نیست بلکه می تواند باعث تاثیرات منفی نیز بر سلامتی نوجوانان شود.

 

مراقب خورد و خوراک نوجوان خود باشید

وقتی می گوییم برای نوجوانتان رژیم لاغری در نظر بگیرید، به این معنی نیست که بیشتر وعده های غذایی را حذف کنید. با این کار ممکن است به ظاهر به کاهش وزن او کمک کنید، اما به هر حال فرزندتان هنوز بزرگ نشده و کنترل کاملی روی خورد و خوراکش ندارد. حذف یک وعده غذایی باعث می شود که در طول روز به دلیل احساس گرسنگی، تازه سراغ تنقلات برود و یا بیشتر غذا بخورد. مطالعات نشان می دهد نوجوانانی که وعده صبحانه را حذف می کنند، بیشتر از نوجوانانی که به طور مرتب صبحانه میل می کنند چاق می شوند. به جای حذف وعده های غذایی بهتر است وعده ها را متعادل کنیم. مثلا انتخاب یک صبحانه متعادل با پروتئین بالا، علاوه بر افزایش میزان سوخت و ساز بدن باعث می شود که تا وعده بعدی غذا احساس گرسنگی کمتری شود. مطالعه بر روی دختران نوجوان نشان می دهد، نوجوانانی که صبحانه تخم مرغ یا سایر مواد پروتئینی مصرف می کنند، نسبت به آنهایی که صبحانه با مواد پروتئینی پایین می خورند، بیشتر احساس سیری کرده و در نتیجه میل آنها به خوردن میان وعده نیز کمتر خواهد شد.

 

هیچ عنوان رژیم های سخت غذایی را برای نوجوان خود در نظر نگیرید.

 

در هر حال عوامل مختلفی در چاق شدن نوجوانان تاثیر دارد که شاید مهمترین آنها نداشتن یک برنامه غذایی خوب و مناسب باشد. عادات غذایی غلط و مصرف غذاهایی که ارزش غذایی پایینی دارند نه تنها باعث چاقی و اضافه وزن نوجوان می شود، بلکه در رشد و سلامتی او نیز تاثیر گذار است. به همین دلیل بهتر است که کودکان را از همان ابتدای رشد به استفاده از یک الگو و برنامه غذایی سالم عادت داد. وب سایت من و رژیم با هدف حفظ سلامتی شما و اعضای خانواده تان، متناسب با شرایط سنی و جسمی فرد یک رژیم غذایی مخصوص را ارائه می کند تا در کنار لذت از خوردن غذا به وزن ایده ال خود برسید. فقط کافی است در سایت من و رژیم ثبت نام کنید و سریع و آسان برنامه غذایی مخصوص به خود را دریافت کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل