مقابل یائسگی و چاقی قد خم نکنید!

یکی از دوران گریز ناپذیر در زندگی همه خانم ها، دوران یائسگی است. زنان معمولا در این دوران تغییرات جدیدی را در خود احساس می کنند، مثل عدم توانایی در باردار شدن، گرگرفتگی، پوکی استخوان و… اما یکی از نگرانی های مهمی که اغلب زنان بعد از دوران یائسگی دارند، افزایش وزن و چاقی است.



چاقی و سندروم متابولیک در این دوره از زندگی زنان سه برابر بیشتر دیده می شود. با این حال ابهامات و سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد و هنوز بسیاری از زنان مطمئن نیستند که آیا یائسگی به خودی خود با چاقی در ارتباط است و یا اینکه به هورمون ها مربوط می شود؟ آیا ابتلا به اضافه وزن اجتناب ناپذیر است و موضوعی است که یک زن در یائسگی باید در مقابل آن قد خم کند و کنار بیاید، یا با داشتن تحرک بدنی و یک رژیم غذایی سالم و مناسب می توان به راحتی چاقی یائسگی را شکست داد؟ چنانچه می خواهید جواب همه این سوالات را بدانید در مطلب پیش رو با ما همراه باشید.

یائسگی چیست؟

یائسگی یکی از مراحل عادی در زندگی یک زن است. زمانی که یک زن یائسه می شود، عادت ماهیانه او به طور طبیعی متوقف شده و در نتیجه دیگر قادر به بارداری نیست. دلیل این اتفاق توقف تولید هورمون های استروژن و پروژسترون توسط تخمدان ها است. این توقف به طور طبیعی در طی سه مرحله در زنان اتفاق میفتد.

یائسگی از بین 49 تا 52 سالگی شروع می شود، اما امکان اتفاق افتادن آن در هر سنی وجود دارد و به طور کلی مستقیما با عملکرد تخمدان ها در تولید هورمون های زنانه و به خصوص استروژن در ارتباط است. در ابتدا عادت ماهیانه نامرتب شده و سپس به طور کلی قطع می شود، و اگر زنی به مدت یک سال عادت ماهیانه نداشته باشد یائسه به حساب می آید.

بنابراین توصیف، به نظر می رسد که به دلیل کاهش هورمون استروژن در این دوران، ارتباط مستقیمی بین یائسگی و چاقی وجود دارد. بخصوص که بسیاری از زنان در این مرحله ممکن است تنش و استرس بیشتری را تجربه کنند و بیشتر به سمت غذاهای پر کالری جذب شوند. پس بهتر است کالری دریافتی خود را بیش از قبل کنترل کنند.

 

 

آیا بعد از یائسگی چاق می شویم؟

طبق یک مطالعه انجام شده، متوسط افزایش وزن در زنان یائسه حدود 3 کیلو گرم است. با این حال، 20 درصد از زنان مورد بررسی در این مطالعه پس از یائسگی 5 کیلوگرم یا بیشتر اضافه وزن را تجربه کرده اند . یکی از دلایل عمده افزایش وزن، افت استروژن است که منجر به کاهش سوخت و ساز بدن می شود.

در بعضی از خانم ها افزایش وزن ممکن است به صورت کلی اتفاق بیفتد، اما زنانی هم هستند که تفاوتی در وزن کلی خود نمی بینند، اما از ناحیه شکم چاق می شوند. به طوری که دیگر نمی توانند لباس های قبلی خود را به راحتی بپوشند. این موضوع برای بسیاری از زنان تعجب آور است و برای آن ها این سوال به وجود می آید که دقیقا چه اتفاقی در بدن آن ها می افتد که چاق می شوند؟ زیرا تغییر به خصوصی در سبک زندگی و یا رژیم و برنامه غذایی خود نداده اند!

جالب است بدانید که استروژن نقش مهمی در ذخیره و توزیع چربی دارد. قبل از یائسگی، استروژن چربی را در ران ها و باسن ذخیره می کند، اما در دوران یائسگی و بعد از آن، پایین آمدن میزان استروژن منجر به افزایش کلی چربی های بدن می شود، و این چربی بیشتر در بخش میانی بدن، یعنی در قسمت شکم و پهلو تجمع می کند، در نتیجه تناسب اندام زنان را به هم می ریزد و باعث می شود که بسیاری از آنها به فکر راه حل های مناسب، بخصوص استفاده از رژیم لاغری شکم و پهلو بیفتند.

استفاده از یک برنامه غذایی سالم و مناسب می تواند کمک زیادی به جلوگیری از چاقی در زنان ایفا کند. سایت من و رژیم با هدف حفظ سلامتی افراد متناسب با شرایط جسمی هر فرد به او یک رژیم و برنامه غذایی مناسب ارائه می کند. فقط کافی است که در سایت من و رژیم ثبت نام کنید و سریع و آسان برنامه غذایی مناسب خود را دریافت کنید.

شاید بگویید که چاقی شکم و پهلو ممکن است برای همه و در همه سنین اتفاق بیفتد و شاید ربطی به یائسگی نداشته باشد. واقعیت این است که بله، این موضوع درست است، اما مطالعات نشان داده است که چربی انباشته شده در دوران یائسگی در شکم، از نوع چربی احشایی شکمی است. یعنی اطراف احشای داخل شکم و اندام های درونی را چربی احاطه می کند و این با تجمع چربی زیر پوستی متفاوت است و حتی ممکن است منجر به بیماری های قلبی، عروقی یا بیماری های التهابی شود. به نظر می رسد که افزایش وزن در دوران یائسگی امری اجتناب ناپذیر است.

اما خبر خوب این است که تنها با رعایت برخی نکات و تغییر رژیم غذایی و البته انجام تحرک بدنی می توانید از این چاقی جلوگیری کنید. خوشبختانه امروزه رژیم های غذایی مناسبی برای تناسب اندام ولاغری موضعی توسط متخصصین تغذیه ارائه شده است.

با توجه به اهمیت مواد غذایی و نقش آن در سلامتی افراد، استفاده از رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. متخصصان من و رژیم با در نظر گرفتن تمام آنچه بدن شما برای سلامتی نیاز دارد رژیمی جامع و کامل و بنابر وضعیت شما، سن و قد و وزن تان، فراهم خواهند کرد.
جهت دریافت رژیم لاغری با تمام این ویژگی ها، کلیک کنید.

رژیم غذایی در دوران یائسگی

محققان دریافتند که مصرف حبوبات تازه مانند نخود فرنگی، لوبیا سبز و ماهی های روغنی مانند ماهی قزل آلا و ساردین ممکن است به تأخیر در شروع یائسگی منتهی شوند، در حالی که خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده، مانند برنج و ماکارونی، ممکن است با شروع زودرس یائسگی مرتبط باشد.

محققان حدس می زنند که آنتی اکسیدان موجود در حبوبات و اسیدهای چرب امگا 3 در برخی از ماهی ها می توانند اثرات محافظتی روی تخمک های زن داشته باشند. محققان همچنین دریافتند که مصرف کافی از دو ماده مغذی، ویتامین B6 و زینک به ترتیب 0.6 الی 0.3 سال یائسگی را به تاخیر می اندازد. با توجه به آنچه گفته شد، با رعایت رژیم غذایی در دوران یائسگی، می توان خوشبختانه سطح استروژن را در بدن بالا نگه داشت، یائسگی را به تاخیر انداخت و از افزایش وزن در این دوران جلوگیری کرد. همچنین با استفاده از موادغذایی که حاوی فیتواستروژن یعنی همان استروژن گیاهی هستند، می توان این کاستی را جبران کرد.

اما علی رغم این اوصاف، اگر وارد مرحله یائسگی شده اید باز هم می توانید با رعایت رژیم غذایی مناسب ومصرف برخی ویتامین ها، از چاقی یائسگی پیشگیری کنید. مواد غذایی که در این دوران بیشتر باید از آن ها استفاده کرد، عبارتند از:

• از حبوباتی مثل لوبیا، چاودار، شبدر، رازیانه، و نخود غافل نشوید. این مواد سرشار از استروژن هستند.
• سبزیجات و میوه های غنی از استروژن، مثل سیب، کرفس، قارچ، چغندر، کلم بروکلی، هویج وگل کلم را حتما در سبد غذایی خود قرار دهید.
• از مصرف زیاد چربی خودداری کنید. افزایش کلسترول بد که همان LDL می باشد ارتباط مستقیمی با کاهش سطح استروژن در بدن دارد.
• آب میوه های طبیعی مصرف کنید و بیشتر از گذشته آب بنوشید.

 

 

آنچه باید برای سلامتی در دوران یائسگی بدانیم

در پایان این مطلب چند توصیه برای سالم ماندن در طول گذار از میان سالی و جلوگیری از بحران های آن را بررسی می کنیم.

• رژیم غذایی سالم وغنی از کلسیم و و یتامینD را رعایت کنید تا از پوکی استخوان در این دوران جلوگیری کنید.
• میزان مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز دریافتی بدن خود را افزایش دهید تا در نتیجه آن آنزیم ها و هورمون های بدنتان تنظیم شده و روند پیری در شما به تعویق افتد.
• احساس گرگرفتگی و یا تعرق شبانه با مصرف غذاهای پر ادویه، شکلات و یا قهوه تشدید می شود. بنابراین توصیه ما به شما این است که مصرف آن ها را مخصوصا شب هنگام کاهش دهید.
• مصرف مغزیجات و تخم کدو را افزایش دهید، چرا که دارای ویتامین و زینک E هستند و روغن موجود در آن ها از خشکی پوست جلوگیری کرده و منجر به تنظیم و تعادل هورمون می شود.
• روش های کنترل استرس را آموزش ببینید، چرا که استرس منجر به خوردن تنقلات و مواد غذایی اضافی خواهد شد که نتیجه آن افزایش وزن در دوران یائسگی است.
• در دوران یائسگی، سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می کند، که این موضوع به علت تغییرات هورمونی است. بنابراین در این دوران حتما میزان تحرک بدنی و فعالیت خود را افزایش دهید.

در واقع یکی از دلایل ارتباط چاقی و یائسگی این است که یک زن نسبت به دوران قبل از یائسگی سبک زندگی و رژیم و برنامه غذایی خود را تغییر نمی دهد، این درحالی است که دوران یا ئستگی نیز مانند تمام مراحل طول عمر انسان همچون کودکی، به رژیم غذایی جدید و اصلاح شیوه زندگی نیاز دارد تا بتوان شادی و سلامتی را در این دوران نیز تجربه کرد.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل