مسمومیت غذایی را با رژیم غذایی کنترل کنیم

مسمومیت غذایی را با رژیم غذایی کنترل کنیم

مسمومیت غذایی را با رژیم غذایی کنترل کنیم | گاهی اوقات بعد از یک مهمانی یا بعد از گذراندن شبی در رستوران، در حالی که حسابی به شما خوش گذشته است و یک عالمه خوراکی های خوشمزه خورده اید، ناگهان احساس می کنید، حال تان خوش نیست! در معده خود احساسی سنگینی می کنید، حالت تهوع دارید، دچار سرگیجه می شوید و … . تقریبا همه ما یک بار هم که شده این شرایط را تجربه کرده ایم و این همان مسمومیت غذایی است.

کارشناسان من و رژیم، در ادامه می خواهند اطلاعات بیشتری درباره مسمومیت غذایی به شما بدهند و چند راهکار ساده نیز برای درمان آن با رژیم غذایی به شما پیشنهاد می دهند. پس اگر در روز های گذشته این شرایط را تجربه کرده اید و یا همین الان احساس ناخوشی دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی یعنی چه؟

قبول داریم که با مسمومیت غذایی حال شما خیلی بد می شود و دچار یک احساس آزار دهنده می شوید، اما نگران نباشید! مسمومیت غذایی خطرناک نیست. این مشکل آنقدر رایج است که گزارشات منتشر شده از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در کشور امریکا نشان داده است، در هر سال از هر شش امریکایی یک نفر مسمومیت غذایی را تجربه می کند.

مسمومیت غذایی یعنی شما شما خوراکی میل کرده اید که دارای باکتری ها، انگل ها و ویروس ها بوده اند. پس درواقع این سه عامل هستند که شما را دچار مسمومیت غذایی می کنند. در این میان ابتلا به مسمومیت های غذایی باکتریایی بیشتر از انگل ها و ویروس های گزارش داده می شود. اما چه می شود که خوراکی های خوشمزه ما آغشته به انگل، ویروس و یا باکتری می شوند؟

عوامل بیماری زا، یا پاتوژن ها همه جا هستند و در هر غذایی که می خوریم یافت می شود. اما انتظار ما این است که با پخت غذا ها و داغ کردن آن، این پاتوژن ها از بین بروند. به همین دلیل است که در بسیاری از موارد توصیه می شود، از خوردن غذاهای خام به طور جد جلوگیری کنید. پس اگر غذایی خوب پخته نشود می تواند حاوی پاتوژن ها باشد.

یک مورد بدتر این است که فرد مسئول تهیه غذای شما، دست های خود را نشسته باشد و با دستی آغشته به باکتری ها و ویروس های موجود در مدفوع دست به آشپزی زده باشد! اما در کل انواع گوشت، تخم مرغ و لبنیات آلوده هستند و ممکن است به جز آن با دیگر ارگانیسم هایی که منجر به بیماری می شوند هم آلوده شوند. حالا چه کنیم که مسموم نشویم؟


 

 

چطور از ابتلا به مسمومیت غذایی جلوگیری کنیم؟

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید، حذف خوراکی های خام از رژیم غذایی تان می باشد. خوراکی هایی که میل می کنید باید کاملا پخته باشند، چون همانطور که گفتیم بسیاری از عوامل بیماری زای موجود در خوراکی ها می توانند با حرارت دیدن از بین بروند.

نکته بعدی رعایت بهداشت آشپزها و خود افرادی است که می خواهند غذا را میل کنند. حتما و بلا استثنا باید قبل از شروع به آشپزی دست های خود را بشویید، کانتر آشپزخانه و ظروف مورد استفاده تان را حسابی تمیز کنید و قبل از میل کردن غذا نیز، دست ها را بشویید. بخشی از باکتری ها و ویروس ها از طریق همین سطوح آلوده و دست های کثیف به بدن ما وارد می شوند و باعث مسمومیت غذایی می شوند.

یک سری از خوراکی ها هم هستند که باید یا از خوردن شان صرف نظر کنید، یا جوانب احتیاط را در مصرف آن ها رعایت کنید. از جمله این خوراکی ها می توان به سوشی اشاره کرد، که حاوی ماهی خام است و همانطور که دریافتید، فرایند پختن می تواند از ابتلا به مسمومیت غذایی جلوگیری کند. علاوه بر این هات داگ هایی که پخته نمی شوند نیز عاملین دیگری برای مسمومیت های غذایی هستند.

توصیه کارشناسان بهداشت و تغذیه این است که حد الامکان از خرید گوشت چرخ کرده آماده هم خودداری کنید، چرا که ممکن است حاوی گوشت حیوانات دیگر هم باشند. لبنیات و شیر های غیر پاستوریزه نیز، موارد دیگری هستند که باید کمی از آن ها بترسید. و البته میوه ها و سبزیجات خام و پخته نشده. حالا اگر مسموم شدیم چه کنیم؟

مسمومیت غذایی

از کجا بفهمیم دچار مسمومیت غذایی شده ایم؟

تشخیص مسمومیت غذایی سخت نیست، خصوصا که خودتان خیلی زود متوجه آن خواهید شد. این که از کدام یک از عوامل مسمومیت غذایی، مسموم شده باشید، می تواند روی علائم شما تاثیر گذارد. جالب است بدانید علائم مسمومیت های غذایی گاهی اوقات تا 28 روز بعد نیز ظهور می کند که این همه به منبع آلودگی بستگی دارد. در صورتی که مسمومیت غذایی دچار شوید، ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنید:

      • اسهال
      • استفراغ
      • تب
      • ضعف
      • کرامپ شکم
      • سر درد
      • از دست دادن اشتها

این علائم نشان از یک مسمومیت خفیف می دهند که شما خودتان هم در خانه می توانید، آن را درمان کنید. اما در موارد شدید تر و مسمومیت های خطرناک تر، ممکن است دچار مشکلات جدی تری شوید که در صورت مشاهده آن ها باید حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند شامل ادامه دار شدن اسهال به مدت بیش از سه روز، تب بسیار بالا، مشکل در دید و تکلم، خشکی دهان و کم آبی شدید و قطع ادرار باشد.

درمان مسمومیت غذایی

معمولا بسیاری از مسمومیت های غذایی خفیف را می توانید در خانه و با رژیم غذایی مشخصی درمان کنید. نکته ای که اهمیت دارد این است که باید بدانید با مسموم شدن، آب زیادی را از دست خواهید داد و باید به فکر جبران آن باشید. پس تا می توانید باید مایعات میل کنید. از آب میوه هایی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند، آب نارگیل است، چرا که نارگیل کربوهیدرات را در بدن شما بازیابی می کند در نتیجه احساس بهتری را بعد از مصرف آن تجربه خواهید کرد.

در رژیم غذایی درمان مسمومیت باید از مصرف کافئین خودداری کنید. به جای مصرف چای و قهوه سعی کنید از دمنوش های آرامبخش استفاده کنید، مانند بابونه، نعناع و … . با مراجعه به داروخانه نیز می توانید از مسئول فنی درخواست داروهای بدون نسخه را بکنید. یادتان باشد در کنار رعایت رژیم غذایی و دارو های تان، باید استراحت کافی داشته باشید.

مسمومیت غذایی

رژیم غذایی برای درمان مسمومیت غذایی

از زمانی که علائم مسمومیت غذایی شما بروز می کند، باید سعی کنید خوردن هر گونه غذای جامد را به حداقل برسانید. تا به تدریج اسهال و استفراغ شما تمام شود. در این مدت بهتر است که غذا های ساده میل کنید و توجه داشته باشید که غذای چرب هم نخورید. خوراکی هایی که می تواند به شما در طول درمان مسمومیت غذایی کمک کند، شامل موز، برنج، جو، ژلاتین، کراکر نمکی، سوپ مرغ، نان تست، لیموناد و آب میوه های طبیعی می باشند.

اما در این میان، مراقب خوراکی هایی که نباید وارد رژیم غذایی تان بکنید هم باشید. خوراکی هایی که دیر هضم هستند فعلا برای شما مناسب نمی باشند. این خوراکی ها شامل محصولات لبنی (خصوصا شیر و پنیر)، غذا های چرب، خوراکی های پر ادویه، غذاهای شیرین با قند زیاد، خوراکی های تند، غذا های سرخ شده و البته کافئین و الکل می باشند.

اگر 48 ساعت دوام بیاورید و با درد ها و حالت آزار دهنده مسمومیت غذایی کنار بیایید، دیگر مشکلی نخواهید داشت. توصیه های رژیم غذایی که در بالا عنوان کردیم، می تواند به راحت تر کردن این طول درمان، کمک کند تا شما کمتر احساس بد داشته باشید. فراموش نکنید که اسهال و استفراغ در شما یک واکنش طبیعی بدن برای بیرون کردن پاتوژن ها یا همان عوامل بیماری زا می باشد. پس از آن نهراسید و خوشحال باشید که بدن تان در حال مقابله با آلودگی هاست.

تنها کاری که باید بکنید این است که مراقب آب از دست رفته بدن تان در این فرایند باشید و با گنجاندن سوپ رقیق، آب میوه و مایعات دیگر به جبران آن بپردازید. با شروع مسمومیت غذاییف پتاسیم و کلسیم زیادی را نیز از دست می دهید، که در رژیم غذایی مناسب خود باید به دنبال منابع غنی آن باشید. برای این کار باید سیب زمینی، گوجه فرنگی، انگور، برگ چغندر، حبوبات، ماست و بادمجان میل کنید.

البته مصرف این خوراکی ها را به زمانی موکول کنید که حالت تهوع، اسهال و استفراغ شما کنترل شده است. به تدریج این مواد غذایی را وارد رژیم خود کنید و تا چند روز به مصرف آن ها ادامه دهید. برای کنترل حالت تهوع تان نیز می توانید از دمنوش زنجبیل استفاده کنید. به طور کلی زنجبیل برای بسیاری از مشکلات گوارشی گزینه درمانی خوبی است. با مصرف زنجبیل مواد غذایی مورد نیاز بدن شما راحت تر جذب می شود و گوارش شما از سلامت بیشتری برخوردار می شود. بهتر است این دمنوش فوق العاده را بعد از صرف غذا میل کنید. برای تهیه آن هم کافی است کمی زنجبیل را ریز خرد کنید برای سه الی چهار دقیقه در یک فنجان آب بجوشانید. در نهایت می توانید با کمی عسل آن را طعم دار کنید و میل کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل