10 نوع از عجیب ترین فوبیاهای دنیا

10 نوع از عجیب ترین فوبیاهای دنیا

10 نوع از عجیب ترین فوبیاهای دنیا | به هر نوع ترس غیر منطقی از یک شی ، موقعیت یا موجود زنده فوبیا گفته می شود. ترس یک واکنش طبیعی در برابر خطر است، اما فوبیا معمولا در واکنش به چیزی اتفاق میفتد که بعید است باعث ایجاد آسیب واقعی شود.

فوبیا پریشانی قابل توجهی است که اغلب منجر به اجتناب فرد از منبع ترس می شود. شاید نام اکثر فوبیاهای دنیا مثل ترس از ارتفاع یا ترس از عنکبوت را شنیده باشید، اما آیا با عجیب ترین فوبیاهای دنیا هم آشنا هستند؟

فوبیاهای عجیبی در دنیا وجود دارد که ممکن است تا به حال حتی نام آنها را نیز نشنیده باشید. در ادامه 10 نوع از عجیب ترین فوبیاهای دنیا را بررسی می کنیم، آیا شما هم چنین فوبیاهایی را دارید یا آنها را شنیده اید؟

10 نوع از عجیب ترین فوبیاهای دنیا

1. اپتوفوبیا: ترس از باز کردن چشم

اگر قرار باشد برای عجیب ترین فوبیاهای دنیا، یکی به عنوان عجیب تر از همه شناخته شود احتمالا آن فوبیا، اپتوفوبیا خواهد بود. اپتوفوبیا به ترس از باز کردن چشم گفته می شود. با وجود اینکه باز کردن چشم چیزی است که احتمالا هرگز به آن فکر نمی كنیم، اما برای فردی که چنین فوبیایی دارد این عمل ساده می تواند به کابوسی وحشتناک تبدیل شود.

به طور کلی، فوبیا از ترکیب رویدادهای خارجی به عنوان مثال وقایع آسیب زا و عوامل ذاتی مثل وراثت یا ژنتیک به وجود می آید. ریشه بسیاری از فوبیاهای خاص به یک اتفاق خاص که معمولا یک تجربه آسیب زا در سنین پایین است بر می گردد. متخصین اعتقاد دارند که وراثت ، ژنتیک و شیمی مغز با تجارب زندگی ترکیب می شوند و نقش اصلی را در ایجاد فوبیا دارند. اگر در حال خواندن این مقاله هستید، خوشبختانه از اپتوفوبیا رنج نمی برید!

2. کروفوبیا: ترس از رقصیدن

شرکت در جشن، عروسی و به طور کلی رقصیدن  در بعضی از افراد ایجاد احساس وحشت می کند. افرادی که از رقصیدن می ترسند، به کروفوبیا مبتلا هستند. هر نوع رقص و هر موقعیت یا رویدادی که به رقصیدن مربوط شود می تواند باعث ایجاد این هراس شود.

افرادی که از کروفوبیا رنج می برند برای جلوگیری از رقص به هر شکل و نوعی دست به هر کاری می زنند. هر رویداد، شخص یا موقعیتی که شبیه رقص باشد یا به نماد رقص مربوط باشد، می تواند باعث تحریک افراد با اختلال کروفوبیا شود.

این نوع فوبیا معمولا به دلیل برخی تاثیراتی که از رقصیدن در زندگی فرد از طریق رسانه ها مانند سینما ، تجربیات کودکی و خانوادگی ، خواب ، کتاب ، اخبار و غیره به وجود می آید. برخی از افراد ممکن است در گذشته رقصیدن در مقابل جمعیت و به دلیل مسخره شدن را تجربه کرده و احساس تحقیر شدن کرده باشند و از آن زمان رقصیدن را با چیزی که به نوع با رقص در ارتباط باشد باعث ترس در آنها می

علائم معمول کوروفوبیا شامل تنگی نفس ، تنفس سریع ، ضربان قلب نامنظم ، تعریق ، حالت تهوع ، وحشت و پرهیز از مکان هایی است که در آن رقص انجام می شود. درمان کوروفوبیا مختلف است و بیشتر از طریق روان درمانی و هپنوتیزم انجام می شود.

 

 

 

3. ژلیوفوبیا: ترس از خنده از عجیب ترین فوبیاهای دنیا

 

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که خنده برای سلامتی ما بسیار مفید است. خندیدن به تشکیل پیوندهای اجتماعی ، بهبود سلامت روان و حتی سلامت قبل کمک می کند. با این حال ، برای کسانی که از ژلیوفوبیا رنج می برند خندیدن یا قرار گرفتن در کنار کسانی که می خندند ، می تواند ترس و اضطراب وحشتناکی ایجاد کند.

دلایل مختلفی برای به وجود آمدن این ژلیوفوبیا وجود دارد. برخی از افراد اضطراب در مورد خندیدن در موقعیت های نامناسب یا مورد تمسخر دیگران قرار گرفتن باشد. اگر فردی که ژلیوفوبیا دارد با خنده روبرو شود ، ممکن است شروع به تعریق ، احساس کمی ناراحتی یا حالت تهوع کند.

در موارد شدیدتر، فرد مبتلا به این فوبیا ممکن است دچار اضطراب فلج کننده و یا حالت های پنیک تپش قلب ، بی حسی ، لرزش ، تحریک پذیر و غیره می شود.

روش های مختلفی برای درمان ژلوفوبیا وجود دارد مانند هیپنوتیزم درمانی ، گفتاردرمانی ، تکنیک های کمک به خود مانند شل کردن عضلات ، تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق و تجسم ، قرار گرفتن در معرض خندیدن و درمان شناختی-رفتاری. برای مبتلایان به بیماری شدید داروهای ضد اضطراب تجویز می شود.

4. آراچی بیتروفوبیا: ترس از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان

این فوبیا شاید یک بیماری مختل کننده نباشد که باعث ایجاد تغییر در زندگی شود ، اما با این وجود قطعا لیست عجیب ترین فوبیاهای دنیا قرار می گیرد. آراچی بیتروفوبیا، ترسغیر قابل توضیح از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان است.

در حالی که همه می دانند کره بادام زمینی برای داشتن زندگی سالم اجباری نیست ، این فوبیا باعث می شود تا از مزایای احتمالی کره بادام زمینی برای سلامتی ، از جمله توانایی های آن در کاهش کلسترول و کمک به دفع بیماری های قلبی، محروم شوید.

10 نوع از عجیب ترین فوبیاهای دنیا

5. هلی فوبیا: ترس از نور خورشید

هلی فوبیا یک فوبیا نادر و عجیب است که به ترس از نور خورشید مربوط می شود. در معرض نور خورشید قرار گرفتن، نه تنها احساس شدید اضطراب و وحشت را در مبتلایان به وجود می آورد ، بلکه فرد مبتلا ممکن است نسبت به نورهای شدید نیز حساسیت داشته باشد.

بیشتر اوقات این ترس به دلیل اضطراب از آسیب نور خورشید است. با این حال ، اجتناب کامل از نور خورشید یک کار غیرممکن و غیر ضروری است، مگر اینکه شما یک خون آشام باشید! علاوه بر این، برای سلامتی نیز خطرناک است ، زیرا نور خورشید برای تنظیم خلق و خو و محافظت از سلامت استخوان لازم است.

6. دیپنوفوبیا: ترس از صحبت در هنگام خوردن شام

بسیاری از افراد ممکن است از یک نوع اضطراب اجتماعی عمومی رنج ببرند، اما دیپنوفوبیا پیچیدگی نسبتا خاصی دارد و محدود به ترس از ادامه مکالمه هنگام غذا خوردن است. شاید این کار برای میهمانان باعث ایجاد احساس ناراحتی شده و تجربه ناخوشایندی باشد، اما این فوبیا معمولا به کسی آسبی نمی رساند و حتی ممکن است مفید هم باشد، زیرا سکوت هنگام غذا خوردن به هضم غذا کمک می کند. این فوبیا نیز جز عجیب ترین فوبیاهای دنیا شناخته می شود.

7. نیوفوبیا: ترس از چیزهای جدید

بسیاری از افراد نسبت به تغییر احتیاط می کنند و این حس چندان عجیب نیست، اما نیوفوبیا هراسی است که به ترس شدید و غیر منطقی از تمام چیزها و تجربیات جدید مربوط می شود. این اختلال باعث می شود تا بسیاری از مبتلایان از تجربیات جدید و در نتیجه پیشرفت کردن عقب بمانند.

نیوفوبیا، بر شادی و سلامتی تاثیر می گذارد. برای مثال، اگر فردی به رژیم غذایی خاصی نیاز داشته باشد که برای سلامتی او ضروری است، به دلیل این فوبیا نمی تواند از رژیم غذایی جدید استفاده کند و سلامتی او به خطر میفتد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که استرس ناشی از هراسی می تواند امید به زندگی را کاهش دهد.

10 نوع از عجیب ترین فوبیاهای دنیا

8. سینجنسوفوبیا: ترس از بستگان

بسیاری از افراد زمانی که در جمع بستگان قرار می گیرند، گاهی احساس خجالت یا ناراحتی را تجربه می کنند. اما این موضوع در مورد مبتلایان به سینجنسوفوبیا بسیار شدید تر است؛ به طوری که تحمل قرار گرفتن در جمع بستگان خود را ندارند.

این فوبیا از آن دسته هراس هایی است که به شدت بر روابط فرد بیمار تاثیر گذاشته و باعث اختلال در زندگی فرد می شود. دلیل مشخص و قابل توجیهی برای این فوبیا وجود نداشته باشد و ممکن است ریشه آن به ترس و آسیب های دوران کودکی از بستگان مربوط باشد.

9. آبلوشوفوبیا: ترس از شستن

اگرچه بسیاری از کودکان در برابر حمام کردن مقاومت می کنند، اما این وضعیت در بزرگسالان بسیار کمتر دیده می شود. با این حال ، برای تعداد کمی از افراد ، فکر قرار گرفتن زیر دوش ایجاد هراسی وحشتناک و کشنده می کند!

این فوبیا نیز که در لیست عجیب ترین فوبیاهای دنیا قرار می گیرد، می تواند باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد مبتلا شود. هیچ کس دوست ندارد در کنار فردی قرار بگیرد که به نظافت شخصی خود اهمیت نمی دهد.

10. ژنیوفوبیا: ترس از چانه

ژنیوفوبیا هراس غیر قابل تحمل از چانه است. مگر می شود از چانه هم ترسید؟ بله می شود و اسم این اختلال ژنیوفوبیا است و فرد مبتلا تصور می کند چانه قسمت اضافی در بدن است که صورت او اضافه شده است.

در مورد سایر اعضای بدن نیز فوبیاهای دیگری وجود دارد که شامل ژنوفوبیا (ترس از زانو) ، کیروفوبیا (ترس از دست) و ایشیکاسکادیگگافوبیا (ترس از آرنج) است. از آنجا که این ترس ها می توانند تعاملات عادی اجتماعی را بسیار دشوار کنند حتما باید درمان شوند.

جمع بندی

فوبیا را باید جدی گرفت. اگر به آن توجه نشده و درمان مناسبی برای آن در نظر گرفت نشود، زندگی فررد مبتلا را محدود و دچار اختلال می کند. در بعضی موارد تا مرز انزوا و افسردگی شدید نیز پیش می رود.

به طور کلی، مشکلات و مسائل روحی با مدیریت افکار و کمک گرفتن از درمانگر تا حد زیادی امکان پذیر است. هر فوبیا بسته به درجه آن در هر فرد متفاوت است. لرزش بدن ، درد قفسه سینه ، تپش قلب ، افزایش فشار خون ، تنگی نفس ، اختلال در تکلم ، خشکی دهان ، ناراحتی معده ، حالت تهوع و گرگرفتگی شایع ترین علائم در اکثر فوبیاها هستند.

امیر احمدی

Published by
امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل