رژیم غذایی و سلامت ناخن ها

رژیم غذایی و سلامت ناخن ها

رژیم غذایی و سلامت ناخن ها | ناخن های شما نشان دهنده سلامتی شما هستند. متخصصین پوست بر این عقیده هستند که “مشکلات زیادی ممکن است در ناخن ها رخ دهد که می تواند نشان دهنده مشکلات سیستمیک یا پوستی باشد.” به گفته این متخصصین، به هر علامت و یا نشانه ای که در ناخنهای انگشتان دست و پا وجود دارد، باید توجه کرد. “هر چیزی که در ناخن ها به نظر عادی نیست، بایستی مورد توجه قرار گیرد و در صورت مشابه هر مشکلی بهترین کار این است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. ”

اما ما در این مقاله قصد داریم چندین عامل مهمی را که باعث ایجاد علایم خاصی در ناخن ها می شود را بررسی کنیم.

استرس: این عامل با سلامت ناخن و پوستتان ارتباط تنگاتنگی دارد . دقیقاً همانطور که ممکن است موهای شما بعد از یک بیماری یا طولانی شدن شرایط استرس زا شروع به ریزش کنند، ناخن های شما نیز می توانند علائمی از خود بروز دهند. بیشتر اوقات، استرس باعث می شود خطوط جانبی روی ناخن های شما ظاهر شود.

رژیم غذایی و سلامت ناخن

خال یا ملانوم: این خال ها دلیل شایع ترین شکایاتی هستند که افراد در مورد ناخنهای شان به متخصصین پوست مراجعه می کنند. این رنگدانه ها معمولا در خطوط عمودی ناخن ظاهر شده و ممکن است خوش خیم و یا حتی بدخیم باشند. اما وجود این ملانوم ها در ناخن های افراد آمریکایی، آسیایی و آفریقایی، ناشی از قومیت و نژاد خاص آنها می باشد. به گفته ی متخصصین پوست، اگر پوست زیر ناخن – قسمت سخت ناخن ، که نوک انگشتان را پوشانده است – دچار ملانوم شد ، این هشدار را باید جدی گرفت و با متخصص پوست مشورت کرد، هرگونه رنگ قهوه ای ایجاد شده در ناخن، خصوصا اگر فقط در یک انگشت باشد، بیشتر نگران کننده است. خطوط قهوه ای که داخل کوتیکول قرار می گیرند می تواند نشانه ای از ملانوما باشد که معمولا کم خطر تر است.

آرتروز: کیست های کوچک که در نزدیکی یا بر روی کوتیکول ها رشد می کنند ممکن است با آرتروز ایجاد شوند. این کیست ها در اکثریت مواقع خوش خیم هستند و بهترین راه درمان آنها، جراحی های سرپایی است .

پسوریازیس: این بیماری پوستی که معمولاً با لکه های قرمز و بثورات پوستی مختلف بروز می کند، می تواند بر بافت ناخن ها نیز تاثیر گذارده و آنها را به شکل غیر معمولی آسیب پذیر کند. اگر رنگ ناخنهای تان زرد شد و یا به زردی رفت، که اغلب به آن “قطره روغن” یا “لکه ماهی” گفته می شود ، باید با متخصص پوست خود مشورت کنید. علائم دیگری نیز وجود دارد که می تواند نشان دهنده پسوریازیس باشد:

  • تورفتگی های ناخن : گودال های و یا تورفتگی های روی ناخن
  • خطوط: وجود خط های روی ناخن که به شکل موازی ظاهر می شوند .
  • ضخیم شدن پوست / شل شدن ناخن: ضخیم شدن پوست زیر ناخن ، که می تواند ناخن (آنیکولیز) را از بستر ناخن جدا کند. این حالت معمولا از نوک ناخن شروع می شود و به سمت کوتیکول امتداد پیدا می کند .
  • نقطه های سفید: لکه های سفید مشخص روی ناخن ها که به آن لکوونیشیا نیز می گویندیکی از علایم پسوریازیس است اما لکه های سفید ابری که گاهی اوقات روی ناخن ها دست و یا پا ظاهر می شوند، در این رده قرار نمی گیرند و باعث نگرانی نمی شوند.)
  • خطوط سیاه: خطوط سیاه از نوک ناخن تا قسمت پایانی کوتیکول ها امتداد پیدا می کند که معمولا به علت وجود لخته های ریز و یا مویرگ های گشاد شده و پشت سر هم روی ناخن است که یکی از علایم واضح پسوریازیس می باشد.
  • وجود قرمزی روی ناخن: معمولاً نواحی کم رنگ در نزدیکی کوتیکول قرمز می شوند که این حالت نیز یکی دیگر از علایم پسوریازی است.

ابتلا به بیماریهای کلیوی: وجود چندین علامت روی ناخن می تواند نشانه ی ابتلا به بیماریهای کلیوی باشد :

  • وجود خطوط جانبی روی ناخن که نشان دهنده ی بیماری های حاد کلیوی است.
  • خشن شدن ناخن : هنگامی که ناخنها حالت قاشقی شکل و مقعر به خود می گیرند، این حالت می تواند توام با فقر آهن و کم خونی باشد.
  • وجود لکه های سفید روی ناخن مشابه بیماری پسوریازیس، می تواند اشاره به بیماری های کلیوی داشته باشد.

بیماری داریر: بیماری داریر یک اختلال ژنتیکی نادر است که باعث ایجاد بثورات پوستی می شود و بیشتر در نوجوانی ظاهر می شود. در این بیماری ناخن حالت گره دار پیدا کرده و خشن می شود .

رژیم غذایی و سلامت ناخن

نوع تغذیه: مهمترین و اساسی ترین عواملی که باعث ایجاد علایم خاصی در ناخن می شود نوع تغذیه و همچنین عدم وجود مقدار کافی ویتامین در وعده های غذایی افراد می باشد. عدم وجود و استفاده از تغذیه مناسب و رژیم غذایی سالم برای هر رده ی سنی و همچنین فقر ویتامین های مورد نیاز بدن باعث بروز علایمی بر ناخن ها شده و همواره این هشدار را به افراد می دهد که رژیم غذایی سالم و متعادلی را دنبال نمی کنند. به دنبال ذکر کلیه ی موارد فوق حال می خواهیم عنوان کنیم که چگونه از مهمترین دلیل ایجاد آسیب بر ناخن جلوگیری کنیم .

هر چند که جلوگیری از شرایط و دلایل اساسی که روی ناخن های شما تأثیر می گذارد همیشه ممکن نیست ، اما می توانید با رعایت یک رژیم غذایی متعادل و استفاده از مواد غذایی خاص طبق دستور، مراقب ناخن های خود باشید. مطمئن باشید که به مقدار کافی ویتامین B و روی مصرف می کنید زیرا این مواد مغذی ناخن های شما را بسیار تقویت می کنند.

با استفاده از رژیم غذایی سالم مملو از ویتامین و آب کافی همواره می توانید بدن خود را در حالت سلامت و متعادل نگه داشته و از زیبایی ناخنهای تان لذت ببرید. اگر می خواهید ناخن های سالمی داشته باشید، اگر می خواهید تمام ویتامین ها و املاح و پروتئین کافی به بدنتان برسد و همواره از سلامت بدنی و روحی کاملی برخوردار باشید، اگر می خواهید همواره حس شادمانی و نشاط داشته باشید و بدنتان در صحت کامل باشد، از دستور العمل های سایت من و رژیم استفاده کنید.

سایت من و رژیم با هدف ارایه یک سبک سالم زندگی و تغذیه ی مناسب با بکار گیری افراد متخصص در این زمینه همواره آماده ی ارایه خدمات به شما دوستان عزیز می باشد. با ما همراه باشید و با برخورداری از بدنی سالم و سبک زندگی مناسب ، همواره حس خوب سلامتی و زندگی را تجربه کنید.

دغدغه ی ما همواره ، سلامت بدنی و روحی افراد جامعه بوده و همواره در پی آنیم که بتوانیم در این میان تحولی خاص ایجاد کرده و هم وطنانمان را به داشتن سبک زندگی سالم و روحیه ای شاد تشویق نموده و سلامت و شادابی را به آنها هدیه دهیم. با استفاده از رژیم های تخصصی ما، همواره می توانید قدم های بزرگی در مسیر تندرستی برداشته و اطمینان حاصل کنید که سلامت و پویا زندگی می کنید.

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل