آیا کاهش وزن با شیر نارگیل امکان پذیر است؟

آیا کاهش وزن با شیر نارگیل امکان پذیر است؟ | اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به دلیل حساسیت یا به هر دلیل دیگر نمی توانید از شیر معمولی استفاده کنید و قصد جایگزین کردن آن را با یک شیر گیاهی دارید بهتر است شیر نارگیل را امتحان کنید. شیر نارگیل می تواند جایگزین فوق العاده ای برای شیر معمولی باشد که خواص زیادی برای سلامتی دارد. بنابراین بهتر است به طور کلی به اجزای نارگیل و خواص آن نگاهی بیندازیم.

روغن، شیر و آب نارگیل چیست؟

نارگیل جز مواد غذایی بسیار محبوب در سراسر جهان است. دلیل محبوبیت این ماده غذایی در آن است که تقریبا تمام قسمتهایش، حتی پوسته سخت آن به عنوان یک سوخت فوق العاده، قابل استفاده است. با این وجود، در مورد نام و کاربرد اجزای مختلف نارگیل بعضی از افراد دچار سردرگمی می شوند. آیا می دانید تفاوت بین شیر نارگیل و روغن نارگیل چیست؟ و آب نارگیل برای چه استفاده می شود؟

روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل در حقیقت یک نوع چربی است که در دمای معمولی اتاق جامد است. به محض افزایش دما فقط در حد چند درجه این چربی به مایع تبدیل می شود. روغن نارگیل از گوشت خشک شده نارگیل (به نام کوپرا) تهیه می شود که پس از خشک شدن و تحت فشار زیاد خارج می شود. نتیجه آن یک چربی با طعم بی نظیر و با کیفیت است که مصارف متنوعی از جمله استفاده در آشپزی، مواد آرایشی و بهداشتی و غیره دارد.

آیا کاهش وزن با شیر نارگیل امکان پذیر است؟

شیر نارگیل چیست؟

قبل از توضیح در مورد ویژگی های تغذیه ای شیر نارگیل، ابتدا باید موضوعی را که اغلب افراد آن را اشتباه می گیرند روشن کنیم. زمان که یک نارگیل را باز می کنیم درون آن آبی وجود دارد که به اصطلاح به ان آب نارگیل گفته می شود. آب نارگیل را نباید با شیر آن اشتباه گرفت. شیر نارگیل به عنوان یکی از عناصر طبیعی در نارگیل وجود ندارد، و این یعنی باید طی یک فرآیند آن را تهیه کرد.

شیر نارگیل از گوشت رنده شده نارگیل تهیه می شود، به این ترتیب که پس از خیساندن در آب داغ در دستگاه ریخته شده و مخلوط می شود. نتیجه آن یک مایع غلیظ شبیه به شیر است به همین دلیل به آن شیر نارگیل گفته می شود. در مرحله بعد، این شیر در ظرف دیگری منتقل شده در دمای بسیار زیاد گرم می شود و در آخر در قوطی پر می شود.

با وجود آنکه شیر نارگیل را می توان از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کرد، اما همه می توانند به راحتی شیر نارگیل تهیه کنند. فقط کافی است گوشت میوه نارگیل را رنده کرده و در آب داغ خیس کنید و سپس آن را در یک صافی و تحت فشار قرار دهید تا شیره آن گرفته شود.

شیر نارگیل چه خواصی دارد؟

شیر نارگیل خالص معمولا عاری از هر نوع مواد افزودنی است. این نوشیدنی خوشبو و خوش طعم سرشار از فیبر است و علاوه بر آن، حاوی بسیاری از مواد معدنی با ارزش مانند منیزیم، پتاسیم، فسفر و کلسیم است و تا حدودی همه ویتامین های B و ویتامین E را نیز در خود دارد. تنها موردی که در مصرف این نوشیدنی گیاهی باید به آن توجه کنید کالری بالای آن است. یک لیوان شیر نارگیل (250 میلی لیتر) تقریبا 400 کیلو کالری دارد.

آیا شیرنارگیل در کاهش وزن تاثیر دارد؟

شاید فکر کنید چطور ممکن است یک نوشیدنی با کالری و چربی بالا برای کاهش وزن مفید باشد؟ علاوه بر فیبر موجود در شیر نارگیل، این ماده غذایی حاوی نوعی چربی است که بدن ما کاملا به آن نیاز دارد، یعنی چربی که سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. شیر نارگیل بین 15 تا 22 درصد چربی دارد که در مقایسه با خامه هنوز هم می توان گفت که میزان چربی آن بسیار کم است؛ خامه بین 30 تا 35 درصد چربی دارد. برای افرادی که سطح کلسترول خون آنها بالا است، مصرف شیر نارگیل جایگزینی عالی برای خامه محسوب می شود، زیرا به هیچ وجه چربی اشباع در خود ندارد.

شیر نارگیل نه تنها چربی کمی دارد بلکه چربی آن بسیار خاص است. اسیدهای چرب تری گلیسیرید زنجیره ای نادر از چربی ها هستند که بدن سریع آنها را می سوزاند و به انرژی تبدیل می کند. در حالی که انواع دیگر اسیدهای چرب در واقع باعث افزایش چربی در بدن می شوند. به همین دلیل شیر نارگیل می تواند به کاهش وزن کمک کند و بنابراین می توان از آن در یک رژیم غذایی کاهش وزن استفاده کرد.

در یک مطالعه صورت گرفته بر روی مردان دارای اضافه وزن مشخص شد آن دسته از مردانی که در وعده صبحانه شیر نارگیل مصرف کرده اند به تدریج کاهش وزن پیدا کرده اند. دلیل این موضوع تری گلیسریدهای با زنجیره متوسط است که به آنه MCT نیز گفته می شود. MCT از طریق فرآیندی به نام تولید گرما باعث ایجاد انرژی در بدن می شود. در واقع تری گلیسرید ها به سرعت در بدن می سوزند. علاوه بر این تری گلیسریدها باعث افزایش حساسیت به انسولین می شود که همین موضوع در کاهش وزن بسیار موثر است. انسولین هورمونی حیاتی است که گلوکز را تجزیه کرده و قند خون را کنترل می کند.

شیر نارگیل برای سلامتی چه فوایدی دارد؟

تری گلیسیرید های با زنجیره های متوسط به وفور در شیر نارگیل یافت می شود. این اسید چرب از 40 تا 50 درصد اسید لوریک تشکیل شده است که یک اسید چرب قابل هضم با خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی است. این اسید لوریک همان اسیدی است که در شیر مادر وجود دارد و به سیستم ایمنی کودک کمک می کند تا در برابر میکروب ها از او محافظت کند. مطالعات نشان می دهد که شیر نارگیل برای کسانی که میزان کلسترول بالایی دارند، به دلیل کاهش LDL و افزایش HDL بسیار مفید است.

آیا کاهش وزن با شیر نارگیل امکان پذیر است؟

شیر نارگیل را برای تهیه چه غذاهایی می توان استفاده کرد؟

شیر نارگیل را می توان با سایر مواد غذایی مانند ماهی، گوشت، سبزیجات، میوه یا برنج ترکیب کرد. علاوه بر این استفاده از شیر نارگیل در تهیه چاشنی ها طعم فوق العاده ای را بوجود می آورد. دستورات غذایی مختلفی برای استفاده از سیر نارگیل وجود دارد که می توانید از آنها در یک رژیم غذایی کاهش وزن استفاده کنید:

  • کاری نارگیل گل کلم
    کاری انبه به همراه کلم بروکلی
    کاری نارگیل و کدو

علاوه بر غذا می توانید از شیر نارگیل در تهیه انوع شیک ها، دسرها و اسموتی ها و حتی در تهیه قهوه استفاده کنید.

حد مجاز استفاده از شیر نارگیل چقدر است؟

مانند هر غذای سالم و خوشمزه باید مراقب میزان مصرف شیر نارگیل باشید. مصرف هر ماده غذایی باید در حد نرمال باشد و به دلیل مفید بودن شیر نارگیل نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. اگر می خواهید در رژیم کاهش وزن خود از این ماده غذایی استفاده کنید بهتر است که میزان مصرف خود را به 60 میلی لیتر در روز محدود کنید.

زمانی که به هر دلیل مجبور به کاهش مصرف لبنیات هستید، جایگزینی شیر معمولی با شیر نارگیل می تواند یک قدم هوشمندانه برای کاهش وزن باشد. نکات و ترفندهای بسیار ساده ای به کمک انواع رژیم غذایی برای کاهش وزن در سایت من و رژیم وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر به من و رژیم مراجعه کنید و رژیم غذایی کاهش وزن خود را سریع و آسان دریافت کنید.

امیر احمدی

Published by
امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل