رژیم غذایی و سیستم عصبی

رژیم غذایی و سیستم عصبی

رژیم غذایی و سیستم عصبی | همان طور که می دانید، سیستم عصبی مهم ترین بخش بدن است و افراد باید خود را موظف بدانند تا از این قسمت مراقبت ویژه را به عمل بیاورند. تحقیقات علمی نشان می دهد که کمبود برخی از مواد غذایی ممکن است باعث تحریک و آسیب سیستم عصبی بدن شود. البته امروزه به دلیل وجود مشکلات اقتصادی واجتماعی در میان جوامع بشری، افراد بیشتری دچار بیماری ها و اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی می شوند. بدن انسان برای سلامت باید انواع ویتامین ها مانند B ، C ، D ، E و املاح معدنی را در برنامه غذایی خود جای دهد.

این تحقیق که در ژورنال های برتر جهان به چاپ رسیده است، نشان داد که بیماری روان پریشی به دلیل کمبود مواد مغذی در خون و مقادیر کم ویتامین B9 و D به وجود آمده است و برای جلوگیری از این مشکل باید بدن را از مواد مورد نیاز تامین کنیم. به گفته متخصصان این رشته، شاید در برخی جهات، بیماری های ناشی از مشکلات روحی را مهم ندانیم اما کمبودهای تغذیه ای می توانند سلامت جسمی و روانی جوانان را به خطر بیندازد و علاوه بر این نکات، به دلیل نبود ویتامین D و فولات در بدن، ممکن است علائم بدتری از بیماری خطرناک اسکیزوفرنی در جوانان مشاهده شود. از آن جا که وجود هر دو ماده مغذی برای سلامت جسمی و روانی بسیار ضروری است، پزشکان بر داشتن یک رژیم غذایی سالم برای جوانان مبتلا به بیماری های روانی تأکید کرده اند. به طور بالقوه این امر نشان می دهد که افزودن مواد مورد نیاز بدن به برنامه غذایی می تواند باعث تسریع درمان این دسته از بیماری های روحی شود.

اختلالات روانی و تأثیر آن بر سلامتی

همان طور که می دانید که اختلالات روانی مشکلی بسیار جدی است و منجر به سطح قابل توجهی از پریشانی فرد، خانواده و دوستان می شود و در حالت کلی روی همه تاثیر می گذارد. این نوع بیماری مانند دیگر بیماری های فیزیکی و جسمی خود را نشان می دهد و فرد باید نسبت به درمان آن اقدام کند. زیرا طبق گفته متخصصان، در صورت عدم بهبودی، عمر آن گروه از افراد به مدت 20 سال نسبت به بقیه کوتاه تر می شود. در حقیقت، عواملی موجود است که باعث افزایش بیماری و مرگ زودرس در مبتلایان به بیماری های روان پریشی می شود مانند داشتن رژیم غذایی ضعیف و نامناسب، چاقی، سیگار کشیدن و فعالیت بدنی کم، که خود به خود اختلالات روانی را در فرد افزایش می دهند.

برخی افراد بجای تغییر سبک زندگی و برنامه غذایی خود از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند که معمولا منجر به افزایش سریع وزن شده و احتمال بوجود آمدن بیماری قلبی را بالا می برد. همان طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، آن چه می خورید در سلامت روان شما تاثیر می گذارد و بهتر است بدانید که ارتباط مستقیمی بین رژیم غذایی و احساسات ناشی از مغز و دستگاه گوارش وجود دارد که در صورت عمل کرد صحیح، باعث تناسب اندام فرد می شود. حتما به این نکته علمی توجه کنید که دستگاه گوارش انسان دارای میلیارد ها باکتری است که بر تولید انتقال دهنده های عصبی، مواد شیمیایی موثر بر دستگاه گوارش، مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و می توان دوپامین و سروتین را در این گروه قرار داد. داشتن انواع رژیم غذایی سالم باعث به وجود آمدن باکتریهای خوب روده می شود که به نوبه خود بر تولید انتقال دهنده های عصبی اثری مثبت می گذارد.

انواع رژیم غذایی مناسب برای بهبود سیستم عصبی

هر فردی برای این که در طول زندگی اش تناسب اندام و سلامت روان را حفظ کند، باید از برنامه و رژیم غذایی سالم استفاده کند. برای انجام این کار، می توانید از نظر مشاوران و متخصصان رژیم بهره مند شوید. در این قسمت با مواد غذایی آشنا می شوید که بهتر است آن ها را در برنامه تناسب اندام خود قرار دهید.

  • غذاهای کامل

برخی از مطالعات نشان داده اند که مواد نگهدارنده و سایر مواد افزودنی ممکن است باعث بالا رفتن فشار خون و افسردگی شود. به گفته یکی از محققین رژیم غذایی، برای وعده های غذایی خود ارزش قاعل شوید و از منابع غذایی دارای مواد شیمیایی دوری کنید و به جای آن از سبزیجات و میوه های تمیز و سالم استفاده کنید تا نیاز بدن خود را تامین کنید.

  • فیبر

غذاهای گیاهی سرشار از فیبر هستند که به بدن فرد کمک می کند تا از افزایش وزن جلوگیری کرده، مواد غذایی دارای قند را کند تر جذب کند و فرد را به تناسب اندام برساند. غذاهای سرشار از فیبر شامل میوه، سبزیجات و کربوهیدرات پر از مواد مغذی مانند غلات کامل و لوبیا هستند.

  • آنتی اکسیدان ها

این مبارزان التهابی به ویژه در انواع توت ها، سبزیجات دارای برگ سبز، ادویه زردچوبه و غذاهای دارای اسیدهای چرب امگا 3 از جمله ماهی قزل آلا و دانه های سیاه چیا بسیار زیاد مشاهده می شوند. شکلات تیره همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و قند است که بهتر است برای بهبود سلامت روان  استفاده شود.

  • فولات

فولات تحت عنوان ویتامین B9 شناخته می شود و یک ماده غذایی مهم و ضروری برای تولید و بازسازی سلول هاست و افراد می توانند آن را در سبزیجات، عدس و میوه طالبی پیدا کنند.

  • ویتامین D

ویتامین D به تولید سروتونین کمک می کند و انسان معمولاً آن را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت می کند. اگر دارای کمبود این ویتامین هستید، ممکن است پزشک از شما بخواهد مواد غذایی حاوی ویتامین D را مصرف کنید.

  • منیزیم

برای داشتن بدنی سالم باید از قرص ها، مکمل ها و مواد غذایی حاوی منیزیم استفاده کنید. این ماده معدنی بسیار مهم به بهبود عملکرد اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند تا قلب در شرایط خوبی قرار گیرد و از ایجاد مشکلات آن جلوگیری کند. کمبود مواد معدنی مانند منیزیم می تواند به باکتری های موجود در روده آسیب برساند و باعث افسردگی و اضطراب شود. پس می توانید با مصرف منابع طبیعی مانند شکلات تیره، کاکائو، بادام و بادام زمینی، اسفناج و سایر سبزیجات دارای برگ تیره از ایجاد بیماری های روانی جلوگیری کنید.

رژیم غذایی و سلامت فردی

همان طور که مشاهده کردید، باید برای مصرف مواد غذایی در بدن، کمی احتیاط به خرج دهید و بدون کمک گرفتن از متخصصان این رشته، دست به انجام رژیم های غلط نزنید. توجه داشته باشید که از میان وعده ها و رژیم غذایی مفیدی استفاده کنید که به شما احساس سلامتی و سبکی بدهد. به عنوان مثال، در طول روز باید از انواع رژیم غذایی خاصی استفاده کرد که انرژی و تمرکز فرد را بالا ببرد و موجب اثر بخشی بیشتر درمان شود. بهتر است بدانید که برای بهبود عملکرد سبک زندگی و داشتن سلامت روان، باید از نظر متخصصان و مشاوران در زمینه رژیم غذایی استفاده کنید تا به نتیجه دل خواه خود برسید.

سایت من و رژیم انجام این کار را برای تان ساده کرده است. این سایت، امکانات ویژه ای از جمله دریافت سرویس غذای پیشنهادی، رژیم غذایی متناسب با نوع بدن و تغییرات وزنی در هر دوره کاهش یا افزایش وزن را در اختیار فرد قرار می دهد. فقط کافی است اطلاعات خود را در قسمت مشخص شده بنویسید و وارد سایت شوید. در صورت وجود سوال، مشاوران ما پاسخ گوی شما خواهند بود.

 

امیر احمدی

View Comments

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل