دهان و رژیم غذایی

دهان و رژیم غذایی

دهان و رژیم غذایی | هیچ کدام از ما دوست نداریم که بوی بد دهان مان، دیگران را اذیت کند. بوی بد دهان یکی از بدترین بلاهایی است که می تواند گریبانگیر ما شود. تنها راه برقراری ارتباط مستقیم با دیگران، حرف زدن است؛ امان از آن روزی که بدبویی دهان مان دیگران را از ما فراری دهد و باعث خجالت ما شود. این مشکل آن قدر جدی است که از آن با نام بیماری هالیتوز یاد می شود و حتی می تواند باعث انزوای اجتماعی و ایجاد اضطراب در فرد شود.

به همین دلیل است که قفسه ی فروشگاه ها پر از انواع و اقسام قرص های خوشبو کننده، آدامس ها، دهان شویه ها و سایر محصولاتی است که برای مقابله با بوی بد دهان طراحی شده اند. اما بسیاری از این محصولات تاثیری موقت دارند و مشکل اصلی را برطرف نمی کنند. از طرفی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان تنها علت بدبویی دهان نیست و بسیاری عوامل دیگر نیز در این موضوع نقش دارند. مواد غذایی و باکتری ها، در اثر ماندن در زیر دندان ها، باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند.

متخصصان من و رژیم در این مطلب سعی دارند که شما را با چند علت اصلی ایجاد بوی بد دهان، آشنا کنند. همچنین با مطالعه این مقاله می توانید با برخی از میوه ها و خوراکی ها که به طور طبیعی این بوی بد را از بین می برند، آشنا شوید.

رژیم غذایی سالم

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

مسلما هنگامی که صحبت از بوی بد دهان می کنیم، اولین چیزی که به فکرتان می رسد، بهداشت و دهان و دندان است. کاملا درست است که این رایج ترین و بدیهی ترین علت بوی بد دهان است اما محتمل ترین عامل این مشکل محسوب می شود. بوی بد دهان در اکثر موارد، اولین نشانه ی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است که ممکن است در انتها منجر به مشکلات پیرادندانی بیشتری شود. یک روش مناسب برای جلوگیری از بیماری پیرادندانی و پوسیدگی دندان، استفاده ی مرتب از مسواک و نخ دندان و مراجعه ی منظم به دندان پزشک برای انجام معاینه است.

ابتلا به بیماری

براساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، همیشه بوی بدی که از دهان خارج می شود، ترکیبات یکسانی ندارد. وجود برخی گازها در دهان می تواند خبر از بیماری جدی ای بدهد که یکی از نشانه های آن بوی بد دهان است. به عنوان مثال، بالا بودن مقدار گاز متیلامین در دهان احتمالا نشان دهنده ی بیماری کبدی و کلیوی و گاز آمونیاک احتمالا نشانه ی نارسایی کلیوی است. از سویی دیگر، افزایش سطح گاز استون می تواند حاکی از بیماری دیابت و گاز نیتریک اکسید می تواند از نشانه های بیماری آسم باشد. علاوه بر این، تحقیقات دیگری نشان داده است ترکیبی از گازهای بدبوی دهان می تواند حتی از علائم سرطان گلو باشد.

کم شدن آب بدن

علاوه بر بیماری و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، کم شدن آب بدن هم می تواند یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان باشد. هنگامی که به اندازه ی کافی آب ننوشید، مواد غذایی و باکتری هایی که از آن ها تغذیه می کنند، مدت زمان بیشتری درون دهان باقی می مانند، تکثیر می شوند و بوی بسیار بدی ایجاد می کنند. پس در طول روز به اندازه ی کافی آب بنوشید. آب معمولی و ساده بهترین گزینه است اما جویدن آدامس های بدون قند هم می تواند به بیشتر شدن جریان بزاق دهان کمک کند.

عدم مصرف ماست

از دلایل بوی بد دهان می توان به تکثیر باکتری های مضر در دهان اشاره نمود. اما نکته جالب این است، ماستی که در برنامه غذایی داریم و میل می کنیم هم پر از باکتری است، با این تفاوت که این ماده ی غذایی می تواند میکروب های مضر درون دهان را از بین ببرد و باکتری های مفید را جایگزین باکتری های مضر می کند. در یکی از تحقیقات نشان داده شد، مصرف روزانه ی ماست به مدت ۸ هفته، میزان هیدروژن سولفید و دیگر باکتری های مضر دهان را تا ۸۰ درصد کاهش داد.

ریسک ابتلا به بیماری قلبی

جالب است بدانید که بوی بد دهان با سلامت قلب رابطه ای مستقیم دارند؛ می پرسید چطور؟ بیماری های لثه و قلب ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، به گونه ای که بیماری ژنژیویت یا همان التهاب لثه یکی از نشانه های اولیه و هشدار دهنده ی مشکلات قلبی و عروقی است. همچنین، یکی از نشانه های اصلی بیماری لثه نیز بوی بد دهان است. بنابراین برای درمان بیماری لثه ی خود حتما اقدام کنید به این دلیل که نه تنها بوی بد دهان تان از بین می رود بلکه سلامت قلبی تان هم بهبود پیدا می کند.

رژیم غذایی سالم

ورزش زیاد در فضای باز

شاید با دیدن این عنوان کمی تعجب کنید، اما حقیقت دارد. یکی از علل ایجاد بوی بد دهان، گذراندن اوقات بسیار در فضای باز است. ورزشکارها بیشتر از افراد معمولی دچار مشکلات تنفسی می شوند. در میان کسانی که در فضای باز ورزش می کنند، تقریبا از میان هر ۱۰ نفر، یک نفر با مشکلات تنفسی ای مثل آسم، خس خس سینه و خشکی دهان دست و پنجه نرم می کند. برای مثال این مشکلات در میان دوچرخه سوارها رایج تر است.

طبق تحقیقات، علت این مساله هوای آزاد است که یکی از دلایل ایجاد بوی بد دهان محسوب می شود. در مفید بودن تنفس هوای آزاد شکی نیست، اما در فصل سرما هوای خیلی سرد موجب خشک شدن دهان می شود و در فصل گرما آلودگی ها و گرده های موجود در هوا به سلامت بدن صدمه می زنند. در هر دو مورد، آلرژی، گرفتگی بینی یا خشکی مزمن دهان منجر به ایجاد بوی بد در دهان می شود. بنابراین بهتر است وقتی هوا خیلی سرد است، در طی فصل آلرژی یا در مناطقی که هوای آلوده ای دارند، مدت زمان کمتری در فضای باز ورزش کنید.

زخم معده

معده درد، مشکلات غذایی و سوزش معده، تنها نشانه های زخم معده نیستند؛ بوی بد دهان هم یکی دیگر از نشانه ی این بیماری است که ممکن است افراد از آن غافل شوند. هلیکوباکتر پیلوری که باکتری عامل زخم معده و بسیاری از سرطان های معده است، باعث بدبو شدن دهان هم می شود.

خوراکی هایی برای از بین بردن بوی بد دهان

همان طور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم، شما می توانید با رعایت یک رژیم غذایی سالم، از ایجاد بوی بد دهان تان جلوگیری کنید. شاید دچار سردرگمی شوید که چطور می توانید تمام مواد غذایی مفید برای این کار را در برنامه غذایی خود بگنجانید، اما نگران نشوید. وب سایت من و رژیم آماده است تا در هر زمان با دریافت اطلاعات شخصی شما، یک رژیم غذایی سالم در اختیارتان قرار دهد. متخصصین من و رژیم با اطلاعات روز تغذیه ای مشخصات شما را بررسی کرده و براساس آن ها یک رژیم آنلاین به شما ارائه می دهند. در ادامه مطلب، شما با 12 خوراکی که بوی بد دهان را بطور طبیعی از بین می برند، آشنا می شوید. جالب است بدانید که در رژیمی که دریافت می کنید، سعی شده که این مواد خوراکی نیز گنجانده شوند.

آب در رژیم غذایی سالم

قطعا شما هم می دانید، دهانی که مثل چوب خشک است، طبیعتا بوی نامطبوعی دارد. آب همیشه روند هضم غذا در دستگاه گوارش را بهبود می ‎بخشد به شرطی که لا به ‌لای غذا خوردن نوشیده نشود. علاوه براین آب سبب پاکسازی دهان و دندان‌ ها شده و نقش پررنگی در رفع بوی بد دهان دارد. خشکی دهان منبع و پناهگاه باکتری‌ ها است و با نوشیدن آب بسیاری از این باکتری ‌ها از بین می ‌رود علاوه بر آن ازسوء هاضمه جلوگیری می ‌کند.

سیب

هرگز سیب را از برنامه غذایی روزانه خود حذف نکنید. خوردن یک سیب در طول روز نفس را پاک می‌ کند. دانشمندان می ‌گویند خوردن سیب تا حد قابل توجهی آنزیم‌ های بوی بد دهان را از بین می‌ برد. میزان بالای پلی فنول (نوعی آنتی اکسیدان) موجود در سیب طعم تند و بد بوی دهان را ریشه کن می‌ کند.

چای سبز

چای سبز سرشار از خاصیت است یکی از جالب ترین این خواص وجود پلی فنول است که مانع از رشد باکتری ‌های بوی بد دهان می ‌شود. پلی فنول موجود در چای سبز برای پوسیدگی دندان و حتی سرطان دهان بسیار مفید است. علاوه بر آن‌ها مطالعات علمی نشان داده است چای سبز برای کاهش کلسترول، جلوگیری از پارکینسون و بیماری های قلبی و بیماری آلزایمر بسیار مفید واقع شده است.

ریحان

مسلما پیش می آید که بر اثر مصرف سیر و پیاز دهان تان بوی بد بدهد، بهترین راه برای رفع این بو، استفاده از ریحان است. ریحان نیز دارای پلی فنول سرشار است و بوی بد دهان را ریشه کن می ‌کند بنابراین هرزمان که وسوسه شدید سیر بخورید همراه آن یک برگ ریحان میل کنید تا بوی سیر را به کلی از دهان تان پاک کند. ریحان علاوه بر خوشبو کنندگی برای کاهش التهاب لثه ها بسیار مناسب است.

جعفری

بهتر است بدانید، افرادی که پس از غذا خوردن یک شاخه جعفری مصرف می‌ کنند بوی بد دهان شان به کلی از بین می‌ رود و در حقیقت عطر و طعم قوی جعفری برای رفع بوی نامطبوع دهان بسیار مفید است. جعفری دارای کلروفیل بوده که ضد باکتری شناخته شده است.

شیر

از میان رفتن بوی بد دهان و مصرف شیر ارتباط مستقیمی با هم دارند. خصوصا وقت هایی که سیر مصرف می ‌کنید و از بوی نامطبوع آن در دهانتان کلافه می‌ شوید، شیر بهترین گزینه برای رفع بوی بد دهان است.

اسفناج

هنگامی که پیاز و سیر استفاده کرده اید؛ اسفناج بهترین انتخاب برای از بین بردن بوی نامطبوع دهان است. این گیاه با آنزیم‌ های داخل دهان مبارزه کرده و آن ‌ها را از بین می‌ برد و نفس تان را خوشبو می ‌کند.

کاهو

طبق مطالعات انجام شده، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که کاهو باکتری‌ های تجزیه شده در پشت دهان را از بین می ‌برد. با خوردن چند برگ کاهو به شما کمک می ‌کند تا در طول روز نفس خوشبویی داشته باشید همچنین برای کاهش وزن بسیار مفید واقع شده است.

گیلاس

این میوه لذیذ که بسیار طرفدار دارد با باکتری‌ های دهان و مواد ساطع کننده بوی بد مبارزه می‌ کند. تحقیقات نشان داده است گیلاس برای هضم غذا هم مفید است.

نعناع

سبزی‌ های سبز رنگ گه حاوی مقادیر بالای کلروفیل هستند مانند نعناع، گشنیز، ترخون، اکالیپتوس، رزماری و هل به طور طبیعی نفس را خوشبو می‌ کند. نعناع یکی از شناخته ترین راه ها برای از بین بردن بوی بد دهان است.

ماست

ماست یکی از قدرتمند ترین خوراکی ها برای مقابله با این مشکل است. پروبیوتیک موجود در ماست باکتری های موجود در دهان را می‌ کشد و نفس تان را پاک و خوشبو تحویل تان می ‌دهد. ماست به راحتی بوی بد دهان که از مصرف مواد غذایی بوجود آمده است را از بین می ‌برد.

مرکبات

پرتقال، گریپ فروت، لیمو، لیموترش و بطور کلی ویتامین سی باعث جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری ها در دهان می ‌شود. چندین کارشناس تغذیه برای رفع بوی بد دهان مصرف مرکبات را توصیه کرده اند. اسید سیتریک موجود در مرکبات غدد بزاقی را تحریک و افزایش می دهد و این عمل باعث تازه شدن طعم و بوی دهان می‌ شود.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل