سلامت کلیه ها با حذف این سه غذا از رژیم غذایی

سلامت کلیه ها با حذف این سه غذا از رژیم غذایی

سلامت کلیه ها با حذف این سه غذا از رژیم غذایی | کلیه سالم می خواهید؟ این 3 غذا را نخورید | کلیه های اندام هایی لوبیایی شکلی هستند که نقش مهمی در سلامتی بدن ایفا می کنند. این اندام کوچک مسئول فیلتر کردن خون ، از بین بردن ضایعات از طریق ادرار ، تولید هورمون ها ، متعادل کردن مواد معدنی و حفظ تعادل مایعات است. اما همین عضو با همه کوچکی خود در صورتی که به دلیل مختل دچار اختلال در عملکرد شود، انواع بیماری های کلیوی را به وجود می آورد. شایع ترین این بیماری ها دیابت کنترل و فشار خون بالا است.

الکل ، بیماری های قلبی ، ویروس هپاتیت C و عفونت HIV از عوامل اصلی تاثیر گذار در ابتلا به بیماری کلیوی هستند. وقتی کلیه ها آسیب ببینید عملکرد آنها به هم ریخته و باعث می شود تا مایعات مضر و اضافی بدن به جای دفع در بدن جمع شده و بعد وارد خون می شوند. برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد ، پرهیز یا محدود کردن بعضی از غذاهای خاص در برنامه غذایی به کاهش تجمع مایعات در خون ، بهبود عملکرد کلیه و جلوگیری از آسیب بیشتر توصیه می شود. محدودیت های غذایی بسته به مرحله و سطح بیماری کلیوی متفاوت است.

رژیم غذایی

به عنوان مثال ، افرادی که در مراحل اولیه ابتلا به بیماری کلیوی هستند ، نسبت به افرادی که در مرحله پایانی یا نارسایی کلیه قرار دارند، محدودیت های غذایی متفاوتی دارند. آخرین مرحله بیماری کلیوی نیاز به دیالیز است که این وضعیت نیز محدودیت های غذایی متفاوتی نیاز دارد. دیالیز نوعی از درمان است که به جای کلیه مایعات را فیلتر کرده و مواد اضافی را برای دفع شدن به سمت مثانه می فرستد. اکثر افراد مبتلا به بیماری های کلیوی باید از خوردن برخی مواد غذایی در برنامه غذایی خود اجتناب کنند تا برخی مواد شیمیایی یا مواد مغذی در خون آنها ایجاد نشود.کلیه های افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه نمی توانند سدیم ، پتاسیم یا فسفر اضافی را به طور مناسب از بین ببرند. در نتیجه در معرض خطر افزایش این مواد معدنی در سطح خون می شوند. یک رژیم غذایی مخصوص کلیه معمولا شامل محدود کردن سدیم و پتاسیم تا 2000 میلی گرم در روز و محدود کردن فسفر به 800 تا1000 میلی گرم در روز است. اما چه خوراکی هایی بخورید تا کلیه ها به خطر نیفتند؟

نوشابه یک سم شیرین

نوشابه علاوه بر کالری و قند زیادی که دارد ، در تهیه آنها از مواد افزودنی اضافه می شود که حاوی فسفر است، به خصوص نوشابه هایی که رنگ تیره دارند. بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی و آشامیدنی فسفر را در طول فرآوری به محصول اضافه می کنند تا عطر و طعم آن را افزایش دهند ، عمر آنها را طولانی تر کرده و از تغییر رنگ محصول جلوگیری کنند. بدن این فسفر اضافه شده به نوشابه را نسبت به فسفر طبیعی ، حیوانی یا گیاهی بیشتر جذب می کند. برخلاف فسفر طبیعی ، فسفر به شکل مواد افزودنی محدود به پروتئین نیست، بلکه به شکل نمک تهیه می شود و از راه روده بسیار قابل جذب است.

میزان فسفر اضافه شده به یک محصول غذایی معمولا در لیست مواد تشکیل دهنده آن محصول وجود دارد. اما متاسفانه، تولید کنندگان مواد غذایی ملزم به ذکر مقدار دقیق فسفر اضافه شده در برچسب مواد غذایی نیستند. با وجود آنکه مقدار فسفر افزودنی بسته به نوع نوشابه متفاوت است ، اما بیشتر نوشابه های با رنگ تیره حاوی 50 تا100 میلی گرم در 200 میلی لیتر نوشابه هستند. در اگر کلیه سالم می خواهید، نوشابه را تا حد ممکن از برنامه غذایی خود حذف کرده و به جای آن از انواع نوشیدنی های مفید و یک رژیم غذایی سالم و مفید استفاده کنید.

رژیم غذایی

مواد غذایی کنسرو شده دشمن کلیه

غذاهای کنسرو شده مثل انواع سوپ ، سبزیجات و لوبیا اغلب به دلیل ارزان بودن و اینکه راحت استفاده می شوند، طرفداران زیادی دارد. اما ، بیشتر غذاهای کنسرو شده مقادیر زیادی نمک دارند ، زیرا نمک به عنوان ماده نگهدارنده و برای افزایش ماندگاری به آنها اضافه می شود. با توجه به مقدار نمک موجود در مواد غذایی کنسرو شده ، متخصصین تغذیه به افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند، توصیه می کنند که از مصرف این نوع خوراکی ها خودداری کنند.

اگر نمی توانید این نوع خوراکی ها را به طور کلی از برنامه غذایی خود حذف کنید، دست کم آب آن را خالی کنید. سس یا آبی که ماهی تن و انواع خوراکی هایی کنسرو شده در آن قرار دارند، مقدار زیادی ادویه، نمک و مواد نگهدارنده دارند، و با حذف کردن آنها بخش زیادی از نمک اضافی این نوع خوراکی ها را حذف می کنید. تحقیقات نشان می دهد که بین 30 تا 80 درصد نمک غذاهای کنسرو شده را می توانید با همین روش حذف کنید.

رژیم غذایی

نان گندم کامل کلیه ها را به زحمت می اندازد

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کلیوی در انتخاب نان مناسب گیج می شوند و نمی دانند که چه نانی برای آنها مناسب است. برای افراد سالم معمولا نان گندم سبوس دار بیش از نانهای آرد سفید تصفیه شده توصیه می شود. دلیل این توصیه بیشتر به دلیل داشتن فیبر بالاتر گندم سبوس دارد است. با این حال ، نان سفید معمولا برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی بیش از انواع دیگر نان هایی که با آرد کامل تهیه شده توصیه می شود. دلیل این توصیه این است که بالا بودن سبوس به معنی فسفر و پتاسیم بیشتر است.

به عنوان مثال ، 30 گرم نان گندم کامل حاوی حدود 60 میلی گرم فسفر و 70 میلی گرم پتاسیم است. در مقایسه ، نان سفید فقط 28 میلی گرم فسفر و پتاسیم دارد . توجه داشته باشید که اکثر نان ها و فرآورده های نانی صرف نظر از اینکه با آرد سفید یا گندم کامل تهیه شده باشند ، مقدار زیادی نمک دارند. بنابراین بهتر است که در زمان خرید نان ، برچسب های تغذیه ای انواع مختلف نان را مقایسه کنید و در صورت امکان نانی را انتخاب کنید که نمک کمتری داشته باشد.

بیماری کلیه چیست؟

کلیه ها یک جفت اندام لوبیایی شکل هستند که در دو طرف بدن در قسمت پهلو ها در زیر دنده ها قرار دارند و در هر طرف ستون فقرات یک کلیه وجود دارد. وجود کلیه ها برای سلامتی و عملکرد صحیح سایر اندام ها ضروری است. کار اصلی کلیه تصفیه مواد زائد ، آب اضافی و سایر ناخالصی های موجود در خون است. این سموم در مثانه ذخیره شده و سپس از طریق ادرار از بدن خارج می شوند. کلیه ها میزان pH ، نمک و پتاسیم در بدن را نیز تنظیم می کنند. علاوه بر این کلیه ها هورمون هایی تولید می کنند که فشار خون را تنظیم کرده و تولید گلبول های قرمز خون را کنترل می کنند. کلیه ها حتی نوعی ویتامین D را نیز فعال می کنند که در جذب کلسیم نقش دارند.

بیماری کلیه از جمله بیماری های شایع در بین بزرگسال است. وقتی کلیه ها آسیب می بینند و نمی توانند عملکرد همیشگی خود را داشته باشند، یعنی که به بیماری کلیه مبتلا شده اید. آسیب به کلیه ها در اثر دیابت ، فشار خون بالا و سایر موارد مزمن و طولانی مدت به وجود می آید. ابتدا به بیماری کلیه در برخی موارد منجر به سایر مشکلات برای سلامتی از جمله ضعف استخوان ها ، آسیب عصبی و سو تغذیه نیز می شود. اگر بیماری به مرور بدتر شود ، این احتمال وجود دارد که عملکرد کلیه ها کاملا متوقف شود. در چنین حالتی فرد بیمار به دیالیز نیاز پیدا می کند. دیالیز نوعی درمان است که با استفاده از یک دستگاه مخصوص، خون را تصفیه می کند. این بیماری قابل درمان نیست و معمولا تا آخر عمر ادامه دارد.

علائم ابتلا به بیماری کلیه چیست؟

معمولا بیماری های مربوط به کلیه تا زمانی که علائم بیماری شدید نشود به راحتی قابل تشخیص است. اما به طور کلی نشانه های زیر علائم هشدار دهنده اولیه است ابتلا به بیماری کلیوی است:

  • خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در خواب
  • کاهش اشتها
  • گرفتگی عضلات
  • تورم مچ پا یا دست
  • پف دور چشم در صبح
  • پوست خشک و پوسته پوسته شدن
  • تکرر ادرار ، به خصوص اواخر شب

از آنجایی که پیش گیری همیشه بهتر از درمان است، استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب باعث می شود تا سلامتی ما افزایش پیدا کرده و احتمال ابتلای ما به انواع بیماری ناشی از برنامه غذایی نامناسب کاهش پیدا کند. سایت من و رژیم با همین هدف و برای کمک به بهبود سلامتی افراد، با کمک کارشناسان خود متناسب با شرایط فیزیکی هر فرد یک رژیم مخصوص برای آن شخص را ارائه می کند. با رژیم های غذایی من و رژیم دیگر لازم نیست که به خود گرسنگی بدهید تا به وزن مورد نظر خود برسید.

سمیرا علی جانی

View Comments

  • آخه چجوری میشه نوشابه نخورد. من فکر می کنم که خیلی از ما به نوشابه معتاد شدیم

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل