آیا چربی می تواند در رژیم غذایی سالم قرار گیرد؟

آیا چربی می تواند در رژیم غذایی سالم قرار گیرد؟

آیا چربی می تواند در رژیم غذایی سالم قرار گیرد؟ | چرا چربی های ترانس و اشباع شده همیشه بد هستند و چربی های اشباع نشده خوب؟ این سوالی است که همیشه در ذهن افراد وجود دارد. این کلمه برای سالهای متمادی فقط یک کلمه بود که ما می خواستیم آنرا از رژیم غذایی سالم خود دور نگه داریم. با دوری از چربی و عدم مصرف آن کم کم تمامی غذاها تبدیل به غذاهای کم چرب شد، اما آیا این تغییر در رژیم غذایی ما را سالم نگه می دارد ؟

بدن ما به چربی های سالم نیاز دارد. چربی منبع اصلی انرژی برای بدن است که به آن کمک می کند تا ویتامین و مواد معدنی جذب کنید. بدن ما برای ساخت غشا سلولی، ظاهر حیاتی هر سلول و غلاف اعصاب اطراف آن، احتیاج به چربی داشته و آنرا از چربی خوب بدن تامین می کند. در واقع به انعقاد خون حرکت ماهیچه و رفع التهاب کمک شایانی می کند.

رژیم غذایی

خوردن چربی های مضری که در غذاهای فست فود، شیرینی ها، غذاهای پر چرب و .. موجود است، چربی دور کمر هر فردی را افزایش می دهد. چربی دور کمر شما، خطر بیماری های جدی را افزایش می‌دهد. اگر دچار این حالت هستید و یا بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، یا تری گلیسیرید بالا دارید، خطر سکته ی قلبی، شما را تهدید می کند. تنها با کم کردن وزن و از دست دادن چربی می توانید سلامتی را به بدنتان باز گردانید. در واقع می توانید با کاهش وزن اضافی، خطر مشکلات جدی سلامتی را کاهش دهید. تمامی افرادی که به خوردن مواد غذایی علاقه داشته باشند، می دانند که تمامی چربی های اشباع شده برای سلامتی بدن ما مضر هستند.

این چربی ها همیشه به عروق خونی چسبیده و موجب حمله های سنگین قلبی می شوند. در سال های گذشته، به علت اینکه تمامی دستورالعمل های غذایی آمریکایی ها، که هرم غذایی شان بر اساس آن تشکیل شده بود تغییر کرد، مردم به فکر افتادند که چربی های بد را از خوب متمایز کنند و رژیم غذایی شان را مطابق با آن هماهنگ کنند. در حال حاضر آنها مصرف شکر و قند را محدود کرده و همچنان بر عدم استفاده بیش از حد از چربی های اشباع شده تاکید دارند.

خوردن چربی های اشباع شده روزانه تا چه میزان اشکالی ندارد؟

مطابق با تحقیقات اخیر، انجمن سلامت قلب آمریکا به افراد توصیه می کند که کمتر از 5 تا 6 درصد کالری های وارد شده به بدن فردی که روزانه 2000 کالری مصرف می کند، چربی اشباع شده باشد. در واقع تمامی دستورالعمل های غذایی آمریکایی ها در سال 2015 در این راستا برنامه ریزی شده است که، بهتر است به طور روزانه تنها 10 درصد کالری معادل 22 گرم چربی اشباع شده یا کمتر دریافت شود.

تصور عوام همواره بر این است که چربی های اشباع شده تنها در گوشت های چرب، روغن نارگیل و محصولات لبنی پرچرب یافت می شود اما واقعیت این است که تمامی چربی های موجود در طبیعت، ترکیبی از چربی های مختلف از جمله چربی های اشباع شده هستند. مطابق با این یافته، حتی مصرف غذاهایی که حاوی حداقل چربی اشباع شده باشند نیز بسیار مضر است.

از سوی دیگر مصرف غذاهایی که شامل تمام مواد مغذی باشند ولی حداقل چربی اشباع شده را دارا باشند، نیز بسیار مشکل است. پس راه چاره ی این مشکل چیست؟ اگرچه گفته می شود که مصرف بیش از حد چربی های اشباع برای سلامتی انسانها مضر است، اما شواهدی که دال بر بد بودن قطعی آنها باشد، وجود ندارد .

آیا نتایج تحقیقات نشان می دهد که خوردن چربی های اشباع خوب هستند؟

نتایجی که از بعد از انجام تحقیقات بالا به دست آمد، ممکن است باعث شود که فکر کنیم چربی های اشباع در رژیم غذایی ما نه تنها بد نیست بلکه ممکن است خوب هم باشد. اجازه دهید که در این قسمت احتمالات و افکاری که در مورد چربی های اشباع رایج است، با هم مرور کنیم.

رژیم غذایی

  • اغلب از چربی های اشباع طوری صحبت می شود که انگار چربی های اشباع شده تنها یک نوع هستند .اما در واقع چربی های اشباع در بدن انواع مختلفی دارند، مانند تریگلیسیرید و یا زنجیره های متوسط.
  • چربی های اشباع همواره پایدار ترند و در واقع بسیار کمتر از انواع چربی های دیگر در معرض اکسیداسیون قرار می گیرند. در اصل شاید این نوع چربیها هنگامی مضر باشند که چربی با حلقه ی اشباع نشده به رژیم غذایی خود بیفزاییم و در واقع دلیل آن اینست که بسیار راحت اکسید شده و اثرات مخرب و منفی روی بدن بر جای می گذارند.
  • روغن هایی که از آنها روغن های دارای حلقه ی اشباع نشده گرفته می شود، سرشار از چربی های امگا 6 هستند .
  • تعدادی از دانشمندان هلندی تحقیقاتی بر چربی های اشباع داشتند و نتایج را اینگونه اعلام کردند که: اغلب چربی های اشباع خنثی هستند اما اگر با یک رژیم سرشار از غذاهای فرآوری شده یا کربوهیدرات مصرف شوند آثار منفی و مخربی بر بدن بر جای خواهند گذاشت.
  • نظریه ی دیگری که این دانشمندان ارایه دادند این بود که افرادی که به سندروم متابولیک یا التهاب مزمن مبتلا هستند به چربی های اشباع واکنش بسیار منفی نشان می دهند. در واقع این مطلب تایید کننده ی گفته ی دکتر جف است که اظهار می دارد: وقتی رژیمی سرشار از کربوهیدرات باشد، بدن افراد چربی اشباع شده ی خاصی تولید می کند که بسیار خطرناک است.
  • امکان دارد که هر فرد بسته به شرایط بدنیش به چربی های اشباع به گونه ی خاصی پاسخ دهد. به خصوص افرادی که مبتلا به جهش ژنتیکی هستند ممکن است که واکنش بهتری به چربی های اشباع در رژیم غذایی خود نشان دهند.
    از آنجا که تدوین و اجرای اینگونه رژیم ها تخصص ویژه ای می خواهد و ممکن است که افراد عادی بدون داشتن اطلاعات کافی رژیم هایی را ارایه دهند که اکثرا برای بدن مضر می باشد. لذا با سایت منو رژیم همراه باشید تا از مضرات و آسیب های جدی به بدنتان اجتناب شود و بتوانید به بهترین نحو به شرایط مطلوب بدنی خود دست پیدا کنید.
سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل