تغذیه سالم و میگرن

تغذیه سالم و میگرن

تغذیه سالم و میگرن | با توجه به این موضوع که اغلب سردرد های میگرنی، در میان اعضای خانواده منتقل می شود و دارای ویژگی ژنتیکی هستند، اما انتخاب نوع و شیوه زندگی می ‌تواند تاثیر زیادی بر دفعات و شدت حملات داشته باشد. براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، تا ۴۰ درصد از میگرن ‌ها در صورتی که فرد رژیم غذایی خود را بهبود بخشد و از محرک ‌ها پرهیز کند، قابل پیشگیری هستند. رژیم غذایی ضعیف که حاوی موادی مانند حبوبات فرآوری شده و سدیم است، یکی از بزرگ ‌ترین عوامل محرک برای سردردهای میگرن می‌ باشد.

اگر شما هم از افرادی هستید که سردرد میگرنی دارند، قطعا می دانید که چقدر دردناک و عذاب آور است. درحالی که علائم میگرن بسیار ناتوان کننده هستند، افراد مبتلا به آن تمایل دارند بدانند که چگونه می‌ توانند از شر آن رهایی یابند. وبسایت من و رژیم قصد دارد در این مقاله به شما کمک کند که بدون استفاده از داروهای تجویزی، دیگر میگرن نداشته باشید!

خوشبختانه برای تسکین این درد و درمان سردردهای شدید و میگرن، درمان‌های طبیعی نیز وجود دارند که در ادامه این مقاله به شما معرفی می کنیم. مباحث ما شامل اصلاح رژيم غذایی به منظور پرهیز از غذاهای محرک، جلوگیری از کمبود مواد مغذی و یادگیری نحوه کنترل استرس بصورت موثرتر می‌ باشد. پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

تغذیه سالم

عوامل موثر بر بروز میگرن

رفع اضافه وزن و چاقی با تغذیه سالم

مطالعات انجام شده در طول سال های اخیر نشان می دهند که شیوع حملات میگرن در بین افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند، افزایش یافته است. علاوه بر افزایش دفعات حملات، تشدید این حملات در افراد چاق دیده شده است و از این رو نقش کاهش وزن در درمان و کنترل حملات میگرن مورد مطالعه است. در واقع چاقی عامل مهمی در تبدیل حملات سردرد به سردرد مکرر روزانه و میگرن طولانی مدت است. براساس این تحقیقات، از جمله عامل مهمی که موجب کاهش و حتی گاها بهبود حملات میگرن می شود، کاهش وزن بدن در افراد چاق و دارای اضافه وزن است. برای رسیدن به این فواید ، دستیابی به وزن ایده آل ضروری نیست بلکه آن چه اهمیت دارد کاهش وزن است.

مقدار پایین سرتونین (پروتئین)

جالب است بدانید، افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، مقدار سرتونین (نوعی انتقال ‌دهنده‌ های عصبی) در بدن شان پایین است. در حقیقت پایین بودن سطح سروتونین و به دنبال آن افسردگی باعث بروز اختلالات در خواب، سردرد میگرنی، درد عضلات و مفاصل و خستگی مزمن می شود. چرا که سرتونین مهم ترین شروع کننده خواب است و این بی خوابی، می تواند باعث بروز حملات شود.

تریپتوفان (یکی از بیست و دو اسید آمینه‌ ی اصلی بدن ما و از اسیدهای آمینه ضروری در رژیم غذایی انسان) موجود در رژیم غذایی که در واقع یک اسید آمینه است، در بدن به سرتونین تبدیل می شود. از آنجایی که پروتئین منبع اصلی تریپتوفان است، افزایش مصرف پروتئین در رژیم غذایی، از طریق افزایش مصرف گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، سویا، شیر و لبنیات می تواند در درمان و پیشگیری از میگرن تاثیرگذار باشد. ریبوفلاوین اسید آمینه دیگری است که با کاهش دفعات حمله سردرد در کنترل و درمان میگرن های مزمن کمک کننده است.

تغذیه سالم

سطح پایین قند خون – هیپوگلیسمی (کربوهیدرات)

از جمله عواملی که موجب کاهش قندخون و به دنبال آن بروز حملات میگرن می شود، گرسنگی حتی برای ۳ تا ۴ ساعت است. در واقع برنامه غذایی پر از کربوهیدرات دسترسی مغز به تریپتوفان را افزایش می دهد و سنتز سرتونین در مغز را بهبود می بخشد. به همین دلیل، احتمالا افت قندخون می تواند علت بروز سردرد میگرن باشد.
مصرف قندهای خالص به سرعت باعث افزایش قندخون و و همچنین کاهش سریع قندخون می شود. هنگامی که قندهای خالص مصرف می شود، مقدار زیادی انسولین تولید می شود. به دلایلی، افراد مبتلا به میگرن، مقدار بیشتری انسولین ترشح می کنند. انسولین آزاد سازی آدرنالین را تحریک می کند و این باعث شروع مرحله یک میگرن یعنی همان انقباض عروق می شود.

نخوردنی های میگرن

در لیستی که در اختیار بیماران دچار میگرن و سردرد های قوی قرار می گیرد، تعداد بسیار زیادی از مواد غذایی گنجانده شده اند؛ آجیل، سوسیس و کالباس، شکلات، قهوه، شیر، ماهی تنها بخشی از این مواد غذایی هستند. اما سوال مهمی به وجود می آید، آیا واقعا یک فرد مبتلا به میگرن باید از تمام این غذاهای خوشمزه خودداری کند؟ پزشکان در این باره می گویند: «اغلب غذاهای تشدید کننده میگرن، خاصیت محرک یا حساسیت زا دارند.

انواع افزودنی های شیمیایی به کار رفته در کنسروها و مواد غذایی آماده، می تواند عامل تشدید سردردهای میگرنی باشد مانند تن ماهی، سوسیس و کالباس و نوشابه های گازدار.» یکی از این افزودنی ها گلوتامات (یکی از مهم‌ترین انتقال دهنده های عصبی در مغز که برای برخی عملکردهای حیاتی بدن ضروری است) است؛ نمک اسید آمینه ای که دریافت های عصبی موجود بوده و در انواع کنسروها و غذاهای یخی به کار می رود. اما مواد غذایی طبیعی و سالم مانند لبنیات، مغزها و برخی میوه ها هم ممکن است حملات میگرنی را افزایش دهند.

اما انواع آجیل از جمله پسته، تخمه، گردو و بادام زمینی به خاطر داشتن روغن و مس می توانند احتمال بروزحملات میگرنی را افزایش دهند. بین تمام این مغزها، بادام زمینی و فرآورده های آن مثل کره بادام زمینی حاوی مقدار بیشتری مس است و بنابراین پرهیز از مصرف آن ها برای میگرنی ها ضروری به شمار می آید. علاوه براین، مس در شکلات، جوانه گندم، مرکباتی مثل پرتقال، نارنگی و گریپ فروت هم به مقدار قابل توجهی وجود دارد.

حضور مس در این خوراکی ها سبب به هم خوردن تعادل میان عناصر معدنی مانند روی، آهن و مس می شود. مس در متابولیسم فعال کننده آمین ها نقش اساسی دارد و میگرن هم چیزی نیست جز تغییر قطر رگ های خونی در سر. البته مرکبات به جز مس، دارای ماده ای به نام اکتوپامین هم هستند که فعال کننده رگ هاست و می تواند موجب انقباض رگ های خونی درمغز و شروع حمله میگرن شود.

کشف غذاهای سردردآور

کافئین؛ یکی دیگر از مواد زیان آور برای افرادیست که میگرن دارند؛ چای، قهوه، شکلات کاکائویی و نسکافه می تواند عالم محرک سردردهای میگرنی باشند. ممکن است سبزی ها و میوه های آلرژی زایی همانند موز، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان در برخی افراد میگرن را تشدید کنند. مصرف سویا و فرآورده های آن مثل شیر سویا وهمچنین استفاده زیاد از گوشت یخ زده یا کهنه، ماهی به خصوص ماهی دودی و نیز تخم مرغ به میگرنی ها پیشنهاد نمی شود. متاسفانه این مواد دارای ترکیبات محرک و حساسیت زا هستند. البته یکی از مواردی که بهتراست بدانید این است که همه ی مواد، الزاما روی تمام میگرنی ها تاثیر یکسانی ندارند. به عنوان مثال یک نفر ممکن است به مرکبات حساسیت داشته باشد ولی در مقابل تخم مرغ و ماهی چندان واکنشی نشان ندهد.

تغذیه سالم

روش حذفی

از نکات مهمی که باید به آن توجه داشت، تنظیم برنامه غذایی میگرنی است، به گونه ای که پیش از آن بفهمند به چه خوراکی هایی حساسیت بیشتری دارند. حال چطور می شود این موضوع را فهمید؟ متخصصان اسم این روش را روش حذفی گذاشته اند. این گونه که شما اول هیچ رژیم غذایی خاصی ندارید، همه چیز می خورید و سردردهای تان هم به طور مداوم تکرار می شوند بعد در یک حرکت سریع، تمام گروه های غذایی مشکوک را از برنامه غذایی تان حذف می کنید، دیگر موادی مثل لبنیات، مرکبات، ماهی و سوسیس و کالباس و بقیه موادی را که ذکر شد، نمی خورید.

به جای آن ها باید مواد کم ضررتری مثل میوه های تازه، سیب زمینی، غلات، کپسول امگا 3 یا روغن ماهی، گوشت قرمز و گوشت مرغ را در رژیم غذایی تان جایگزین کنید. پس از چند هفته که علایم میگرن در شما خفیف تر شد، تازه شروع می کنید به اضافه کردن یک به یک گروه های غذایی بالا؛ یعنی ابتدا، لبنیات را در برنامه غذایی تان می گنجانید و سپس آجیل، سوسیس و کالباس را؛ تا ببینید با خوردن دوباره کدام یک از این مواد، سردردهای تان شروع می شود. با این روش، شما کشف می کنید که به کدام دسته از مواد غذایی حساسیت بیشتری دارید و دیگر درباره مصرف آن ها احتیاط بیشتری باید به خرج دهید.

البته اجرای این برنامه نیاز به بررسی بیشتر در هر فرد دارد، براین اساس شما نیاز دارید که حتما و حتما این نوع برنامه را زیرنظر پزشک تان اجرا کنید. در این میان هم می توانید به وبسایت من و رژیم مراجعه کرده و با وارد کردن تمام اطلاعات و مشخصات تان، یک برنامه غذایی ویژه و مناسب خودتان دریافت کنید و با مشورت پزشک تان آن را رعایت کنید تا به آرامی میگرن را کمرنگ کنید.

چرا بعضی از غذاها موجب بروز سردرد می شوند؟

همان طور که در بخش های قبل هم گفتیم، برخی از مواد غذایی هستند که سردرد های شدید و میگرن را افزایش می دهند. در حقیقت تمام غذاهای موثر در ایجاد سردرد نقطه مشترکی ندارند، اما برخی معتقدند که سردردهای ناشی از غذا از وجود حساسیت در فرد نشات می گیرد که این نظریه مورد توافق بیشتر کارشناسان نیست.

آن ها معتقدند که این موادغذایی محتوی مواد خاصی هستند که عامل سردرد می باشند که این مواد یا از طریق تغییر در مقدار سیروتین مغز و یا از راه تاثیرگذاری بر مویرگ های مغزی تأثیر خود را می گذارند.

ه طور کلی اغلب کارشناسان مشروبات الکلی را از عوامل اصلی بروز سردرد تشخیص داده اند و مصرف قهوه را البته به مقدار کافی و معقول یک درمان طبی خوب و موثر برای سردرد می دانند که باید توجه داشت در مصرف آن زیاده روی نشود، چون زیاده روی در مصرف قهوه خود عامل سردرد می باشد. دلیل این مساله نیز از وجود کافئین در قهوه ناشی می شود، چون کافئین به عنوان یک عامل ایجاد سردرد تشخیص داده شده است. بنابراین باید به این جمله مهم ایمان داشت که “غذا خود درمان است، اگر مصرف آن درست و صحیح باشد.”

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل