درمان چاقی موضعی با حذف نوشابه

درمان چاقی موضعی با حذف نوشابه

درمان چاقی موضعی با حذف نوشابه | قند موجود در نوشابه با بدن ما چه می کند؟ نوشابه نوعی نوشیدنی است که از آب گازدار، اسانس و مواد شیرین کننده تهیه می شود. مواد دیگری مثل کارامل و نگه دارنده ها نیز در تولید این محصول به کار می رود.

تاریخچه نوشابه از چیزی که فکر می کنید طولانی تر است. جوزف کریستلی در سال 1767 هنگامی که برای اولین بار روشی برای تزریق دی اکسید کربن (CO2) به آب اختراع کرد آب گازدار را بوجود آورد. در سال 1771 توربن برگمان شیمی دان، روش مشابه دیگری را برای اضافه کردن دی اکسید کربن به آب اختراع کرد. او که از با مشکلات جسمی دست و پنجه نرم می کرد به دنبال راهی بود تا آبی شبیه به آب چشمه های معدنی تولید کند که در آن زمان تصور می شد برای درمان بیماری ها مفید است. تا اوایل قرن بیستم تولید نوشابه به دلیل تجربه داروسازها در زمینه شیمی و پزشکی توسط داروسازان محلی انجام می شد. در سال 1835 اولین بطری نوشابه در آمریکا تولید شد.

تا اوایل قرن 19 تمام داروها اساسا بدون نسخه بودند و بنابراین داروسازان داروهایی مانند کوکائین و کافئین (برای درمان سردرد) را تجویز می کردند. آنها این مواد را برای خوشبوتر شدن به نوشابه اضافه می کردند. این کار باعث ایجاد نظر منفی نسبت به نوشابه شد زیرا این موارد اعتیاد آور است. نوشابه از زمان آغاز راه طولانی ای را طی کرده است. امروزه تقریبا در بیشتر مکان های عمومی و فروشگاه یک دستگاه برای خرید نوشابه وجود دارد.

درمان چاقی موضعی

چاقی موضعی چیست؟

افراد بسیاری هستند که تنها در بخش های خاصی از بدن شان دچار تجمع چربی و چاقی می باشند. به نوع چاقی، چاقی موضعی می گویند. برای مثال تجمع چربی تنها در یکی از این نواحی: شکم، ران ها، سینه ها و یا بازو ها. این افراد در بسیاری از موارد به دنبال روش های پرخطری برای درمان چاقی موضعی می باشند. مانند پیکر تراشی، لیپوساکشن و دیگر روش های تهاجمی. اما یکی دیگر از روش های درمان چاقی موضعی استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب می باشد.

در یک رژیم سالم خبری از مواد غذایی که منجر به چاقی موضعی می شود نیست. یکی از این مواد نوشابه های شیرین و گازدار می باشند. در این مقاله قصد داریم درباره نوشابه و مضرات آن صحبت کنیم و حذف آن را به عنوان یک روش درمان چاقی موضعی به شما پیشنهاد می کنیم.

تاثیرات قند موجود در نوشابه بر سلامتی

مصرف بیش از اندازه نوشابه به دلیل قند زیاد آن بر سلامتی تاثیر منفی می گذارد. با این حال برخی از قندها نسبت به انواع دیگر آن بدتر اند و مصرف بیش از اندازه آنها مشکلات جدی برای سلامتی بوجود می آورد. البته قند زیاد تنها به نوشابه محدود نمی شود، بلکه انواع آب میوه و قهوه های آماده بسیار شیرین هم در دسته نوشیدنی های به حساب می آیند که به دلیل وجود قند در آنها باید در مصرف شان با احتیاط رفتار کرد. در ادامه این مقاله 10 دلایل مهم تاثیر این نوشیدنی شیرین بر سلامتی اشاره می کنیم.

نوشیدنی های شیرین باعث اضافه وزن می شوند

متداول ترین قندی که در تولید نوشابه استفاده می شود ساکارز است که از گلوکز و فروکتوز تشکیل می شود. این نوع قند باعث می شود که احساس سیری نکنید. بنابراین بعد از نوشیدن نوشابه با وجود آنکه کالری زیادی دریافت کرده اید اما احساس سیری بوجود نمی آید و همچنان به خوردن غذا میل دارید. پس جای تعجب نیست که مطالعات نشان می دهد افرادی که نوشابه می خورند نسبت به افرادی که نوشابه مصرف نمی کنند اضافه وزن پیدا می کنند. زیرا کالری زیادی دریافت می کنند که بدن به آن احتیاج ندارد و به تدریج منجر به چاقی می شود.

قند زیاد در کبد به چربی تبدیل می شود

همانطور که گفته شد ساکاروز از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است که گلوکز توسط هر سلول بدن تجزیه می شود، اما کبد تنها عضوی از بدن است که فروکتوز را تجزیه می کند. 50 درصد ساکاروز از فرکتوز تشکیل شده است. زمانی که این نوشیدنی بیش از اندازه مصرف شود، کبد فروکتوز را به چربی تبدیل می کند. بخشی از این چربی از بدن خارج می شوند اما بخشی از آن در کبد باقی می ماند. به مرور زمان تجمع چربی در کبد منجر به بیماری کبد چرب می شود.

نوشابه باعث افزایش چشمگیر تجمع چربی در شکم می شود

فروکتوز به طور خاص با افزایش چشمگیر چربی های خطرناک اطراف شکم ارتباط دارد. چربی بیش از حد شکم نیز به نوبه خود با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی مرتبط است.

نوشابه باعث مقاومت به انسولین می شود

هورمون انسولین، گلوکز را از جریان خون به درون سلولها هدایت می کند. اما بعد از خوردن نوشابه سلول های بدن نسبت به اثر انسولین حساس تر یا مقاوم تر شوند. این موضوع باعث می شود لوزالمعده انسولین بیشتری ترشح کند تا گلوکز از جریان خون خارج شود، در نتیجه میزان انسولین در خون افزایش می یابد. این وضعیت به مقاومت به انسولین معروف است که زمینه ابتلا به بیماری دیابت و بیمارهای قلبی را فراهم می کند. این بیماری با افزایش قند خون به دلیل مقاومت به انسولین مشخص می شود. تحقیقات ارتباط بین نوشیدن دائمی یک قوطی نوشابه در روز با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاملا ثابت کرده است.

نوشابه فاقد ماده مغذی ندارد

نوشابه تقریبا حاوی هیچ ماده مغذی، ویتامین، مواد معدنی و فیبر نیست. این نوشیدنی چیزی به رژیم غذایی اضافه نمی کند به جز مقدار زیادی قند و کالری های غیر ضروری.

نوشابه باعث مقاومت به لپتین می شود

لپتین هورمونی است که توسط سلولهای چربی بدن تولید می شود. در واقع میزان سوخت و ساز کالری را تنظیم می کند. سطح لپتین در پاسخ به گرسنگی و چاقی تغییر می کند، بنابراین اغلب به آن هورمون پرخوری یا گرسنگی هم گفته می شود. امروزه اعتقاد بر این است که مقاومت به لپتین یکی از اصلی ترین عامل های افزایش چربی در انسان است. بدن پس از خوردن مقدار زیادی فروکتوز، به لپتین مقاوم می شود. به طرز حیرت انگیزی زمانی که به رژیم غذایی بدون قند برگردید، مقاومت به لپتین ناپدید می شود.

نوشابه در بعضی از افراد اعتیاد آور است

خوردن قند باعث ترشح دوپامین در مغز شده و احساس لذت ایجاد می کند. افراط در مصرف نوشابه تاثیرات مشابهی بر روی بسیاری از افراد می گذارد، زیرا مغز به دنبال فعالیت هایی است که باعث آزاد شدن دوپامین می شود. مطالعات بیشمار حاکی از آن است که قند اثری مانند مواد مخدر بر مغز می گذارد. به طور خلاصه می توان گفت که نوشیدنی های قندی اثرات قدرتمندی در سیستم پاداش مغز شما دارند که ممکن است منجر به اعتیاد شود.

نوشابه خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد

مصرف نوشابه به دلیل قند زیاد موجود در آن به مدت طولانی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را با خود به همراه دارد. در واقع ارتباط بین قند و بیماری قلبی به دلیل افزایش قند خون، تری گلیسیرید خون و LDL بوجود می آید. یک مطالعه 20 ساله بر روی مردانی که روزانه یک قوطی نوشابه می خوررند در مقایسه با مردانی که به ندرت نوشابه مصرف می کردند نشان داد خطر ابتلا به سکته قلبی در گروه اول بسیار بالاتر است. مطالعات متعدد ارتباط قاطع بین نوشیدن نوشیدنی های شیرین و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نشان داده اند.

درمان چاقی موضعی

نوشابه خطر ابتلا به سرطان را به همراه دارد

بیماریهای مزمن مانند چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی از جمله عوامل مبتلا شدن به سرطان است. به همین دلیل جای تعجب نیست که نوشیدنی های بسیار شیرین مثل نوشابه که باعث بسیاری از بیماری ها است افزایش خطر ابتلا به سرطان را نیز با خود به همراه دارد.
افرادی که در هفته 2 یا چند قوطی نوشابه می خورند حدود 90 درصد نسبت به کسانی که از خوردن این نوشیدنی خوداری می کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده قرار دارند. زنان یائسه که نوشابه زیاد می خوردند نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر یا سرطان لایه داخلی رحم قرار دارند. علاوه بر این مصرف نوشابه با عود سرطان و ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز ارتباط دارد.

قند و اسیدهای موجود در نوشابه سلامت دندان را به خطر می اندازد

این یک واقعیت شناخته شده است که نوشابه به دلیل قند موجود در آن برای دندان ها بسیار مضر است. نوشابه حاوی اسیدهایی مانند اسید فسفریک و کربن اسید است. این اسیدها محیطی بسیار اسیدی در دهان ایجاد می کنند که باعث می شود دندان ها سریع تر دچار پوسیدگی شوند. قند موجود در نوشابه انرژی لازم و قابل هضم را برای باکتری های بد دهان فراهم می کند. این موضوع همراه با اسیدهای موجود در نوشابه به مرور زمان سلامت دندان را به خطر می اندازد و در ضمن منجر به چاقی موضعی می شود.

در این مقاله دیدیم که یک ماده غذایی به ظاهر بی ضرر با بدن ما چه می کند. بسیاری از ما به دلیل مشغله زیاد به مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم بی توجه هستیم. اما از آنجایی که به سلامت جسم برای ادامه زندگی نیاز داریم بهتر است توجه ویژه ای به رژیم غذایی خود داشته باشیم. اگر وقت یا حوصله کافی ندارید که همه مواد را بررسی کنید و رژیم غذایی مناسب برای خود تهیه کنید سایت من و رژیم این کار را برای شما آسان کرده است. فقط کافی است به این سایت سری بزنید و رژیم غذایی مناسب خود را جهت درمان چاقی موضعی خود دریافت کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل