تاثیر خواب در تناسب اندام

تأثیر خواب در تناسب اندام | آیا تاکنون فکر کرده اید که خواب چه تأثیری روی تناسب اندام شما خواهد داشت؟ بین خواب و تناسب اندام ارتباط مستقیمی وجود دارد که هرکدام بر دیگری تأثیر می گذارد. هنگامی که افراد خواب کافی ندارند ، می تواند منجر به تناسب اندام بد و حتی افزایش وزن شود. برعکس ، شواهدی وجود دارد که تأیید می کند که داشتن خواب خوب می تواند منجر به تناسب اندام بهتری شود و در مقابل، خواب کافی به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

داشتن خواب کافی نباید یک امری بسیار مهم است و چیزی است که افراد برای عملکرد درست کارهای روزانه خود و حفظ سلامتی به آن نیاز دارند. انسان ها تقریباً یک سوم زندگی خود را در خواب می گذرانند. در حقیقت ، نداشتن خواب کافی می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مانند دیابت ، بیماری های قلبی ، چاقی و افسردگی را افزایش دهد. داشتن خواب کافی نه تنها به رفع این بیماری های مهم کمک می کند بلکه به عملکرد سیستم ایمنی ، متابولیسم ، یادگیری و سایر کارکردهای روزمره نیز کمک می کند.

تناسب اندام

براساس تحقیقات انجام شده توسط یک مؤسسه در آمریکا، نیازهای خواب در سنین مختلف متفاوت است و می تواند تحت تأثیر شیوه زندگی و سلامتی باشد. بزرگسالان بین 26 تا 64 سال به طور متوسط به 7-9 ساعت خواب در شب نیاز دارند. کمبود خواب با افزایش متابولیسم نیز ارتباط مستقیمی دارد که به نظر می رسد خوب است ، اما در واقع می تواند یک مشکل به حساب آید. افزایش زیاد سوخت و ساز بدن ممکن است باعث افزایش سوزاندن انرژی ، افزایش التهاب در بدن و کاهش تستوسترون شود. خواب کمتر از پنج ساعت ، کاهش 11 درصدی در تولید تستوسترون را نشان داده است.

احتمالاً بزرگترین اثر جانبی منفی خواب کمک روی تندرستی ، کاهش تولید هورمون رشد است. برای داشتن بدنی سالم و تناسب اندام خوب ، باید به اندازه کافی استراحت کنید. با داشتن خواب کافی، تناسب اندام شما به تدریج با گذشت زمان بهتر می شود. اگر ورزش می کنید که تناسب اندام داشته باشید، بهترین حالت ریکاوری، استراحت و خواب است.

خواب کافی روی رژیم غذایی و تناسب اندام شما تأثیر دارد.

بحث در مورد بهترین راه برای دستیابی به وزن سالم همیشه در مورد غذا خوردن و تحرک بالا بوده است. یکی از نظراتی که همیشه به افراد توصیه شده است که “کمتر بخورید و بیشتر حرکت کنید.” اما این حرف در واقع در عمل سخت است. گاهی اوقات ممکن است شما کمتر غذا بخورید و بیشتر حرکت کنید و گاهی اوقات بالعکس، بر حسب مشغله کاری که دارید بیشتر می خورید و کمتر حرکت می کنید. این عدم تعادل که گاهی کم می خورید و گاهی زیاد، یک دلیل دارد و آن کم خوابی است. شاید این موضوع برای شما جالب باشد که خواب کافی، مهمترین عامل در تناسب اندام به حساب می آید. براساس پژوهش های انجام شده ، بیش از 35 درصد از مردم کمبود خواب دارند و زمانیکه آمار مربوط به چاقی افراد در نظر بگیرید، با آن یکسان است.
براساس تحقیقات انجام شده ، خواب کافی کمتر از هفت ساعت خواب در هر شب – می تواند تأثیر منفی روی سلامتی و تناسب اندام و رژیم غذایی داشته باشد. در این مطالعه ، افراد با رژیم های غذایی مختلف، به تعداد ساعات مختلفی خوابیدند. هنگامی که بدن آنها استراحت کافی دریافت کرد ، نیمی از چربی های بدن آنها سوخته شد. با این حال ، هنگامی که آنها تعداد ساعت خواب را کم کردند، مقدار چربی سوخته شده به نصف کاهش یافت، حتی اگر رژیم غذایی خاصی را دنبال می کردند. علاوه بر این ، آنها احساس گرسنگی می کردند و بعد از غذا احساس سیری کمتری داشتند و انرژی کافی را برای انجام فعالیت های مختلف را نداشتند.

خواب کم سلول های چربی شما را تغییر می دهد.

آیا تا به حال به آخرین باری که یک شب خواب بد داشتید، فکر کرده اید. وقتی بیدار می شوید چه حسی داشته اید؟ خستگی. گیجی یا بی حالی؟ این فقط شما نیستید که این احساس را دارید – سلول های چربی شما نیز چنین احساسی دارند. هنگامی که بدن شما از خواب محروم می شود ، دچار فرآیندی به نام “سستی متابولیکی” می شود. این اصطلاح توسط محققان دانشگاه شیکاگو ابداع شده است . آنها آنچه را که پس از تنها چهار روز نداشتن خواب کافی رخ می دهد را تحلیل کردند. چیزی که معمولا طی روزهای پر مشغله رخ می دهد. تنها ظرف مدت چهار روز محرومیت از خواب ، توانایی بدن در استفاده صحیح از انسولین (هورمون اصلی ذخیره سازی) کاملاً مختل می شود.

تناسب اندام

در حقیقت محققان دانشگاه شیکاگو دریافتند که حساسیت به انسولین بیش از 30 درصد کاهش می یابد و این همان خبر بد است: زمانیکه انسولین خوب کار کند ، سلولهای چربی، اسیدهای چرب و چربیهای مضر را از جریان خون شما خارج کمی کنند و از ذخیره آن جلوگیری می کنند. هنگامی که بدن شما به انسولین مقاوم تر می شود ، چربی ها (لیپیدها) در خون شما گردش می کنند و انسولین بیشتری را در خون انتقال می دهند. سرانجام این انسولین اضافی باعث ذخیره چربی در تمامی بدن مانند بافت هایی در کبد شما می شود. و این دقیقاً دلیل چاق شدن شما و از دست دادن تناسب اندام شما می شود.

بسیاری از افراد بر این باورند که گرسنگی به اراده شما برای کنترل گرسنگی بستگی دارد ، اما این موضوع درست نیست. گرسنگی توسط دو هورمون کنترل می شود: لپتین و گرلین. لپتین هورمونی است که در سلول های چربی شما تولید می شود. هرچه لپتین کمتری تولید شود ، شکم شما خالی تر می شود. در مقابل هرچه گرلین بیشتر تولید شود، گرسنگی شما بیشتر می شود و در عین حال میزان سوختن کالری (سوخت و ساز بدن شما) را کاهش می دهد و میزان چربی ذخیره شده را افزایش می دهد. به عبارت دیگر ، برای تناسب اندام و داشتن تناسب اندام باید لپتین و گرلین را کنترل کنید.

اما این دو هورمون بدون داشتن خواب کافی به خوبی عمل نمی کنند. تحقیقات انجام شده در یکی از مجلات پژوهشی نشان داد که خوابیدن کمتر از شش ساعت باعث ایجاد ناحیه ای در مغز شما می شود که نیاز خوردن به غذا را افزایش می دهد و هورمون گرلین را تحریک می کند.

تاثیرات بی خوابی و کم خوابی بر بدن

  • انرژی پایین

براساس مطالعات اخیر دانشگاه هاروارد ، کمبود خواب می تواند باعث افسردگی ، اضطراب ، استرس و حملات وحشت شود. مطالعه دیگری که توسط یک مؤسسه تحقیقاتی انجام شده است حاکی از آن است که کمبود خواب باعث 72000 تصادف و 800 مرگ شده است. خواب مناسب به معنای سطح انرژی طبیعی است. اگر می خواهید تناسب بدن خوبی داشته باشید ، قطعاً به انرژی نیاز خواهید داشت. افرادی که کمبود خواب دارند ، نمی توانند انرژی لازم برای کار کردن ، تهیه یک غذای سالم یا دیگر فعالیت های روزانه داشته باشند.

  • پایین آمدن قدرت سیستم ایمنی بدن

همانطور که قبلاً بدان اشاره شد ، خواب ریکاوری و استراحت کافی را برای بدن ما فراهم می کند. سیستم ایمنی بدن نیز از این قاعده مستثنی نیست. در صورت نداشتن خواب کافی ، سیستم ایمنی بدن شما با مشکل روبرو خواهد شد. وقتی خواب کافی نداشته باشید، سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با عفونت ها و بیماری ها دچار مشکل خواهد شد.

  • خواب می تواند متابولیسم شما را تحت تأثیر قرار دهد.

هنگام خواب، سیستم عصبی مرکزی بدن در حال ترمیم است. مطالعات اخیر نشان می دهد که نقش خواب در متابولیسم شما ممکن است به همان اندازه مهم باشد. این مطالعه همچنین شواهدی را نشان داد که نداشتن خواب خواب ممکن است در ایجاد یا تشدید اختلالات متابولیك در بدن نقش داشته باشد.

  • نداشتن خواب کافی باعث عدم تمرکز می شود.

زمانیکه خواب شما به اندازه کافی نباشد، قدرت تمرکز شما کاهش می باید و نمی توانید به درستی فکر کنید. کمبود خواب می تواند گاهی اوقات باعث حواس پرتی شما شود و نمی توانید در کارهای روزانه خود دقت و تمرکز کافی داشته باشید. شاید برایتان عجیب باشد ولی اگر خواب کافی در شب داشته باشید می توانید، قدرت تمرکز را تا حدی بالا ببرید زیرا در شب مغز زمان کافی را برای استراحت خواهد داشت و با شروع روز بعد، بهتر می تواند روی مسائل متمرکز شود.

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل