از بذر کتان و خواص آن چه می دانید؟

از بذر کتان و خواص آن چه می دانید؟

از بذر کتان و خواص آن چه می دانید؟ | این روزها که به دلایل مختلفی مانند مصرف مواد غذایی مضر و بی فایده، بیماری های مختلفی گریبان گیر افراد شده و از همه مهم تر خطر اضافه وزن روز به روز در جامعه بیشتر می شود، بسیاری از افراد سعی در تغییر برنامه غذایی خود و استفاده از رژیم های غذایی سالم دارند، به گونه ای که به دنبال این هستند که سفره شان را بیشتر با مواد سالم و گیاهی پرکنند؛ علت آن هم تنها داشتن سلامتی، تناسب اندام و خوش هیکل بودن است.

یکی از این مواد گیاهی که طرفداران بسیاری نیز دارد و اغلب افراد آن را در رژیم غذایی خود می گنجانند، تخم یا بذر کتان است. تخم کتان به دو گونه ی قهوه‌ ای و زرد یا طلایی تقسیم می شود. انواع بذر کتان که از این دو گونه کلی به وجود آمده اند دارای ارزش غذایی یا ویژگی های تغذیه ای مشابهی هستند و در تعداد اسیدهای چرب نیز با هم برابر هستند. جالب است بدانید که علاوه بر بذر کتان، روغنی گیاهی نیز با این نام وجود دارد که از دانه های کتان استخراج می شود و بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. به طور کلی تخم کتان غنی ‌ترین منبع گیاهی دسته‌ ای از اسیدهای چرب امگا ۳ است که با نام آلفا لینولنیک اسید شناخته می ‌شوند و برای سلامتی بسیار مفید هستند.

ارزش غذایی بذر کتان چقدر است؟

با دانستن ارزش غذایی بالای این بذر، مسلما به این فکر خواهید افتاد که آن را وارد رژیم غذایی تان بکنید. یک قاشق غذاخوری یا ۲۸ گرم بذر کتان محتوی مواد معدنی زیر است:

  • ۶۳۳۸ میلی‌گرم امگا ۳
  • ۸ گرم فیبر
  • ۶ گرم پروتئین
  • 31 درصد نیاز روزانه‌ ی فرد به ویتامین B1
  • 35 درصد نیاز روزانه‌ ی فرد به منگنز
  • 30 درصد نیاز روزانه‌ ی فرد به منیزیم
  • 19 درصد نیاز روزانه‌ ی فرد به فسفر
  • 10 درصد نیاز روزانه ‌ی فرد به سلنیم

اما تنها این موارد نیست؛ تخم کتان سرشار از ویتامین B6، پتاسیم، آهن، مس و روی است. این موارد به خوبی نشان می دهند که چرا از تخم کتان به عنوان یکی از مواد غذایی مفید یاد می شود.

بذر کتان و خواص آن

رسیدن به تناسب اندام با مصرف بذر کتان

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است خیلی به گوش تان بخورد، این است که تخم کتان چگونه به کاهش وزن و لاغری کمک می ‌کند؟

تخم کتان سرشار از چربی‌های سالم امگا ۳ و امگا ۶ و فیبرهای غذایی است. یکی از مهم‌ ترین خواص تخم کتان دارا بودن مقدار بالای لیزاب (موسیلاژ) است؛ اما لیزاب چیست؟ لیزاب نوعی فیبر با حالت ژله ‌ای و محلول در آب است. لیزاب مانع تخلیه ‌ی سریع مواد غذایی از معده به روده‌ ی باریک می‌ شود. در نتیجه خوردن دانه کتان باعث ایجاد احساس سیری طولانی ‌تر شده و سبب می ‌شود تا کالری کمتری مصرف نمایید و در نهایت وزن تان کاهش یابد و لاغر شوید.

خواص بذر کتان

  • کاهش کلسترول خون

اغلب افرادی که تنظیم کلسترول خون شان مشکل دارند، سعی دارند که از مواد غذایی استفاده کنند که دارای امگا 3 باشد. چرا که این اسیدهای چرب میزان کلسترول خوب خون را افزایش می ‌دهند و حالت ارتجاعی رگ‌ های خونی و جریان خون را بالا می ‌برند. اما یکی از بهترین مواد غذایی دارای این اسیدهای چرب، بذر کتان است که با مصرف آن سطح کلسترول با چربی بد در خون کاهش می یابد.

دانشمندان معتقدند گنجاندن دانه کتان در برنامه غذایی روزانه افراد بزرگسال می تواند شانس ابتلا به گرفتگی عروق یا آترواسکلروز را در آن ها تا ۷۵ درصد کاهش بدهد. حتی جالب است بدانید، با تحقیقاتی که بر روی بیش از ۱۰۰ خانم یائسه انجام شده، به این نتیجه رسیدند درصد ابتلا به ناراحتی های قلبی و بیماری پرفشاری خون در خانم هایی که به مدت یک سال، روزی ۴ قاشق غذاخوری دانه کتان خام مصرف می کردند، بسیار پایین و ناچیز بود.

  • پیشگیری از دیابت

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که علاقه بسیار زیادی به خوردن مواد قندی و شیرینی دارید و نگران این هستید که به دیابت نوع 2 مبتلا شوید، پس حتما خوردن یک تا دو قاشق چای ‌خوری دانه‌ ی کتان آسیاب شده در طول روز را به برنامه غذایی تان اضافه کنید. پژوهش های صورت گرفته این طور نشان می دهند که نشان می دهد که مصرف این ماده احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۸۰ درصد کاهش می ‌دهد.

  • ضد سرطان

یکی از مهم ترین خواص بذر کتان مبارزه با انواع سطان است. براساس تحقیقات انجام شده دانشمندان برای مبارزه با سرطان‌ سینه، سرطان پروستات، سرطان روده‌ ی بزرگ و تخمدانمی توان از این بذر استفاده کرد. به عنوان مثال در مقالاتی که توسط سازمان مبارزه با سرطان منتشر شده، مصرف تخم کتان می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش بدهد.

  • کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماری‌ های قلبی

تحقیقات بسیاری بر روی بذر کتان انجام شده و دانشمندان به نتایج مختلفی دست یافتند؛ یکی از آن ها تاثیر این بذر بر کاهش فشار خون است. امگا ۳ موجود در دانه های کتان از طریق مکانیسم هایی مانند اقدامات ضد التهابی و تنظیم نمودن ضربان قلب، به بهبود سیستم قلبی عروقی کمک می کند. به همین علت، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز کاهش می یابد. همچنین درصورتی که رژیم غذایی تان دارای تخم کتان باشد، شریان های تان سخت یا گرفته نمی شود و به دنبال آن سلامتی قلب تان نیز حفظ می شود. به طور کلی امگا ۳ نقش بسزایی در تنظیم ریتم قلب دارد و در درمان آریتمی (ضربان قلب نامنظم) و نارسایی قلبی مفید است.

بذر کتان و خواص آن

  • جوان سازی پوست

اگر به فکر پوست خود و جوان سازی آن هستید، مصرف تخم کتان را فراموش نکنید. این ماده غذایی دارای مقادیر زیادی استروژن گیاهی است. فیتواستروژن موجود در بذر کتان هم دارای خواص شبه استروژنی است و هم به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان ها موجب حفاظت سلول از آسیب رادیکال های آزاد می شوند. همچنین بذر کتان به ایجاد تعادل هورمون استروژن و پروژسترون در بدن کمک کرده و نمی گذارد که آکنه به پوست صورت آسیب رساند. برای رسیدن به این هدف، یعنی چوانسازی پوست هم بهتر است با اضافه کردن تخم کتان به ماست یا سالاد آن را مصرف کنید.

  • از بین بردن چربی های دور شکم

چربی های دور شکم و پهلو یکی از مواردی است که موجب می شود افراد به خوردن تخم کتان روی بیاورند. مصرف آن به شما کمک می کند تا چربی های مقاوم دور شکم تان را بسوزانید. تخم کتان حاوی فیبر محلول است که باعث پاک سازی و تنظیم دستگاه گوارش می شود. این کار سبب می شود تا چربی مقاوم دور شکم نیز از بین برود. این بذر در روده به مولکول های شکر و کربوهیدرات چسبیده و با بالا بردن انرژی، روند حل شدن آن ها را در رگ ها کند می کند، و احساس سیری به وجود می آورد.

  • کمک به درمان یبوست

یکی از مشکلاتی که این روزها به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم، بسیاری از افراد دچار آن می شوند، یبوست است. برای رفع این مشکل می توان به مصرف تخم کتان روی آورد. دانه‌ کتان سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول بوده و به همین علت یک ماده ملین بوده و دفع را راحت می ‌کند. برای درمان یبوست مزمن می توانید یک قاشق چای ‌خوری دانه‌ ی کتان را به مدت یک شب در یک لیوان آب خیس کرده و فردای آن آب را به همراه دانه ‌ها بنوشید. یا این که ۲۰ گرم دانه‌ ی خشک را با یک لیتر آب و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و محلول را صاف کنید. صبح و شب بعد از غذا یک فنجان از این جوشانده میل کنید. فراموش نکنید که تأثیر دانه‌ ی کتان تقریبا پس از ۳ روز خود را نشان می ‌دهد.

چه کسانی نباید بذر کتان بخورند؟

لازم به ذکر است که بسیاری از افراد زمانی به مشکل برمی خورند که بدون مطالعه دست به انجام کاری می زنند. بسیاری از افراد هم هستند که بدون اطلاع و آگاهی به مصرف تخم کتان و مکمل های آن روی می آورند، درحالی که نمی دانند چه آسیبی به خودشان می رسانند. تا به امروز مطالعات بسیاری روی مزایای مثبت بذر کتان انجام شده، اما استفاده استانداردی از مکمل های آن صورت نگرفته است. خانم هایی که به طور مرتب از مکمل های این ماده به میزان خیلی زیاد استفاده می کنند بیشتر در معرض تغییرات در دوره های قاعدگی خود هستند. این خانم ها ممکن است بعدا با مشکلات هورمون ، سرطان رحم و سرطان تخمدان نیز مواجه شوند.

همچنین بهتر است که در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی از مصرف تخم کتان پرهیز کنید. بنابراین مطمئن ترین کار پیش از استفاده از مکمل های این ماده غذایی و یا خود آن، مشورت با پزشک متخصصی است که نسبت به شرایط فیزیکی و سلامت شما آگاه باشد. با او درباره مدت زمانی که استفاده از آن برای شما ایمن است و همین طور میزان دوز مصرفی مناسب مشورت کنید.

حتی بسیاری از افراد نیز ممکن است واکنش های آلرژیک به دانه های کتان داشته باشند در حالی که این واکنش ها نادر است. مطالعات نمونه هایی از واکنش های آلرژیک تهدید کننده زندگی مانند گرفتگی شدید تنفسی، کاهش شدید فشار خون و آنافیلاکسی را گزارش می دهند. دیگر واکنش های آلرژیک مرتبط با دانه های کتان عبارت است از حالت تهوع، استفراغ و درد شکمی. همچنین واکنش آلرژیک به بذر کتان می تواند کوتاه شدن نفس، نفس کشیدن سریع، ضعف، سختی در راه رفتن، تشنج یا از کارافتادگی اعضا را درپی داشته باشد.

سخن آخر

تا به این جا با تخم کتان آشنا شدید و دانستید که مصرف این ماده گیاهی چه مزایایی دارد. البته این خواصی ک در این مقاله به آن ها اشاره کردیم تنها بخشی از خواص بذر کتان است؛ درمان نفخ شکم، درمان التهابات پوستی، کمک به کاهش مشکلات یائسگی در زنان، رفع چین و چروک صورت نیز برخی از خواص دیگر تخم کتان هستند. پس اگر سلامتی و از همه مهم تر لاغر و خوش اندام شدن برای تان مهم است، سعی کنید از رژیم غذایی پیروی کنید که دارای این ماده نیز باشد. اما اگر نمی دانید چطور و از کجا این رژیم را دریافت کنید، نگران نباشید؛ من و رژیم همراه شماست.

وب سایت رژیم آنلاین من و رژیم، آماده است تا با دریافت اطلاعات شخصی و پزشکی شما، برنامه غذایی را در اختیارتان بگذارد که با اجرای آن هم به وزن ایده آل تان برسید و هم سلامتی تان را حفظ کنید. همان طور گه گفته شد، تخم کتان یکی از موادی است که مصرف آن در طول روز به اغلب افراد توصیه می شود، اما چرا اغلب افراد؟ این ماده گیاهی نیز مانند هزاران ماده دیگر باید با توجه به اطلاعات پزشکی هر فرد برایش تجویز و مصرفش پیشنهاد شود. به همین دلیل به هر برنامه غذایی حاوی بذر کتان اطمینان نکنید، شاید با اجرای آن نتیجه ای عکس دریافت کنید. وب سایت من و رژیم این موضوع را نیز درنظر گرفته و براساس اطلاعاتی که شما در اختیارش می گذارید، رژیمی حاوی بذر کتان در اختیارتان می گذارد.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل