اضافه وزن و استپ وزنی

اضافه وزن و استپ وزنی

اضافه وزن و استپ وزنی | تا به حال چندین بار برای تان پیش آمده روی وزنه بایستید وقلبتان شروع به تاپ تاپ کند؟ چندین بار به عقربه های وزنه خیره شده اید و در دلتان زمزمه کرده اید که کاش کم شده باشد، چند بال ناامید و خسته تر از وزنه پایین امده اید؟ چند بار امیدتان را برای کاهش وزن و لاغری از دست داده اید؟ چند بار روی وزنه ایستاده اید و عدد روی وزنه ها، عددی تکراری را نشان داده است که گویایی کاهش وزن و لاغری نبوده است؟

مطمئنا برای همه ی ما بارها و بارها اتفاق افتاده است. اتفاقی که مطمئنا بسیار هم تلخ است. کسانی که رژیم‌ لاغری برای کاهش وزن خود می‌گیرند، مطمئنا بارها با این مشکل مواجه شده اند، که علیرغم داشتن رژیم لاغری و برنامه ی غذایی مناسب، فعالیت های ورزشی و … باز هم وزن کم نکرده و لاغر نشده اند و در واقع وزشنشان ثابت مانده و هیچ تغییری در اعداد ترازو نمی بینند و معمولا به این خاطر دچار استرس می شوند و علت را جویا می شوند. اگر شما هم به این مشکل دچار شده اید بایستی بگوییم که دچار استپ وزنی شده اید. اگر دوست دارید بدانید که استب وزنی چیست و چه راه هایی برای درمان آن وجود دارد، خواندن این مقاله به شما کمک می کند که علت استپ وزنی را شناسایی کرده و با رفع آنها به لاغری و کاهش وزن برسید.

استپ وزنی چیست ؟

استپ وزنی معمولا هنگامی رخ می‌دهد که در آن شرایط و وزن بدن در یک وضعیت ثابت می‌ماند و مانند گذشته کاهش وزن ندارد. اگر از رژیم لاغری خود به طور کامل پیروی می‌کنید و فعالیت‌های ورزشی خود را هم‌چنان انجام داده و رژیم غذایی مناسبی دارید، ولی با همه ی این اوصاف، بعد از حدود چهار هفته وزن‌کشی، مشاهده می کنید که وزن‌تان همچنان ثابت مانده است، بدانید که دچار استپ وزن شده‌اید. حالا که متوجه شدید که واژه ی استپ وزنی به چه معناست، اصلا نگران نشوید چون بروز این عارضه، امری کاملا طبیعی است و تمامی کسانی که رژیم لاغری می‌گیرند و یا می خواهند کاهش وزن داشته باشند، لااقل یکبار آن را تجربه کرده‌اند. بدن همه ی انسان ها به طور طبیعی در برابر بروز تغییرات ناگهانی مانند کاهش وزن و لاغری مقاومت نشان می‌دهد.

اضافه وزن و استپ وزنی

چرا به استپ وزن دچار می‌شویم؟ عارضه ی استپ وزن گاهی واقعی و گاهی کاذب است. استپ وزن کاذب یعنی این‌که کلیه ی عواملی که باعث شده تا روند کاهش وزن‌تان تغییر کرده و یا حتی متوقف شود، کاملا ناپایدار و موقتی هستند و مطمئنا بعد از این که علت را پیدا کرده و آن را رفع کردیم، دوباره شاهد کاهش وزن خواهیم شد. از عوامل کاذب عارضه ی بروز استپ وزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

      • عدم رعایت و پی گیری برنامه غذایی مناسب
      • کاهش میزان فعالیت های ورزشی و جسمانی
      • دست کم گرفتن کالری‌های مصرفی روزانه و به اصطلاح چنچنه خواری
      • وزن کشی نادرست
      • محبوس شدن مایعات در بدن
      • نداشتن رژیم لاغری مناسب

ولی اگر تمامی موارد بالا را رعایت کرده‌اید و بازهم شاهد این بودید که وزن تان در چند هفته ی متوالی تغییری پیدا نکرد، استب وزن تان واقعی است و دلایل خاص خود را دارد که در ادامه ی مقاله حتما دلایل آن را بررسی خواهیم کرد. شاید بارها برایتان این اتفاق افتاده باشد،  شاید از خود بپرسید که چرا نتیجه ی رعایت کردن رژیم لاغری و کم خوری خود را نمی بینید؟ مطمئن باشید که در این مسیر سخت تنها نیستید، عازضه ی استپ وزن بارها و بارها برای تمامی کسانی که دوست دارند کاهش وزن پیدا کرده و لاغر شوند اتفاق می افتد اما باید علل و عوامل آن و روش های خلاصی از ان را بلد باشید تا بتوانید به راحتی این مشکل را رفع کنید. قبل از اینکه به بررسی عوامل اصلی استپ وزن بپردازیم، باید بدانید که کاهش وزن همیشه یک فرایند خطی نیست.

اضافه وزن و استپ وزنی

یعنی شما همیشه به طور مداوم و قابل پیش بینی وزن کم نمی کنید. ممکن است یک هفته، مقدار معینی وزن از دست بدهید و دو هفته هیچ وزنی کم نکرده و در واقع لاغر نشوید، و ناگهان در هفته بعد سه پوند از دست بدهید دو همین طور این فرایند تکرار شود.  به همین دلیل معمولا توصیه می شود که افرادی که رژیم لاغری دارند، روزانه خود را وزن نکنید و در واقع وزن کشی خود را به صورت هفتگی یا دو هفته یکبار و یا بهتر ماهانه انجام دهند و بدین ترتیب می توانید نگرانی در مورد وزن کشی را رفع کرده و میانگین وزنی خود را به دست آورید.البته هرچقدر بخواهید بیشتر وزن‌تان را کم کنید به مرور کاهش وزن تان کندتر می‌شود. یعنی اگر کسی دچار عارضه ی چاقی مفرط باشد مجبور است که کاهش وزن خود را به دوره های طولانی مدت رژیم غذایی و رژیم لاغری موکول کند تا دچار استپ وزن نشود. اگر چنین فردی مجبور شود که در مدت زمان کم وزن خود را از دست داده و لاغر شود مطمئنا بیشتر به استپ وزن دچار می شود. حال اجازه دلیل که با هم دلایل بروز استپ وزن را بررسی و تحلیل کنیم.

عوامل ایجاد استپ وزنی کدامند؟

شایع ترین دلیلی که استپ وزنی را ایجاد می کند، احتباس مایعات است

این حالت به ویژه در مورد خانمهایی که از نظر هورمونی تمایل به احتباس مایعت در بدن دارند و همچنین به دلیل چرخه قاعدگی مجبورند با نوسانات خلقی و جسمی بیشماری دست و پنجه نرم کنند، صادق است. آنچه در این روند اتفاق می افتد بسیار ساده است: به ازای کم کردن یک پوند چربی در هفته، یک پوند آب اضافه در بدن انباشته می شود.

خوشبختانه، رفع مشکل احتباس مایعات در بدن بسیار آسان است، معمولاً با در یافت متعادل میزان سدیم و پتاسیم و همچنین نوشیدن آب کافی در روز و ثابت نگه داشتن هورمون کورتیزول در بدن به راحتی می توانید این مشکل را حل کنید. وقتی که توانستید این کارها را انجام دهید و در واقع الکترولیت های بدن شما متعادل شدند، به راحتی دهیدراته شده و و سطح کورتیزول شما طبیعی می شود و در واقع میزان احتباس مایعات در بدن تان طبیعی می شود.

عضله سازی در بدن، یکی دیگر از دلایل استپ وزنی است

یکی دیگر از دلایل عمده ی استپ وزن در افرادی که رژیم چاقی دارند، اما وزن کم می کنند این است که بدنشان در حال ساختن عضله است، در این شرایط افراد چاق می شوند اما وزن کم می کنند، چرا که بدنشان در حال عضله سازی است. هنگامی که تازه رژیم غذایی مناسبی را دنبال می کنید و به دنبال عضله سازی در بدن هستید، در واقع ساختن عضلات در بدن و زیاد نشدن وزن و در واقع استپ وزن نشان دهنده ی عضله سازی در بدن است.

هنگامی که دچار چاقی مفرط هستید

هنگامی که خیلی چاق هستید و میزان کالری بدنتان در ابتدا به اندازه ی کافی برای کاهش وزن و از دست دادن چربی بوده و رفته رفته بیش از حد بدن شده است، در این حالت بعد از گذشت احتمالا 6 هفته از شروع رژیم لاغری دچار استپ وزنی می شوید. چرا که کالری بدن باز هم بیش از حد مورد نظر شده و حتما باید در میزان کالری دریافتی بدن تغییر جدی داد . وگرنه عارضه ی اسپ وزن ادامه دار می شود.

اضافه وزن و استپ وزنی

کم کاری تیروئید یکی دیگر از عوامل اسپ وزن است

تیروئید کم تحرک (کم کاری تیروئید) به این معنی است که غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. این امر متابولیسم بدن را کند می کند و می تواند منجر به افزایش وزن شود. اگرچه تیروئید کم تحرک در هر سنی و در هر جنسیتی رخ می دهد اما در زنان مسن بیشتر مشاهده می شود.
این بیماری معمولاً با قرصهای جایگزین هورمون روزانه، به راحتی درمان می شود.

بیماری دیابت یا مرض قند نیز باعث بروز استپ وزنی می شود

افزایش وزن و چاقی، عارضه جانبی برای افرادی است که مجبورند برای تنظیم قند خون خود و کنترل دیابت ،انسولین مصرف کنند. انسولین به کنترل سطح قند خون کمک می کند. برخی از افراد مبتلا به دیابت های طولانی مدت، معمولا بیشتر از نیاز روزانه ی بدن خود، غذا می خورند تا قند خونشان پایین نیاید.به این پدیده، “هایپو” یا هیپوگلیسمی گفته می شود.

 

مصرف تنقلات روزانه یکی دیگر از عوامل بروز استپ وزنی است.

مصرف تنقلات در وعده های بین غذایی و با مقدار زیاد باعث می شود که رژیم لاغری تان به درستی کار نکرده و استپ وزن را تجربه کنید در این صورت بهتر است که دقیقا مطابق با برنامه ی غذایی مناسب خود پیش رفته و از مصرف اضافه ی خوراکی های غیر برنامه ریزی شده و مصرف تنقلات اجتناب کنید. رعایت رژیم لاغری مناسب و برنامه ی غذایی منظم می تواند برای رسیدن به وزن دلخواه شما بسیار موثر باشد.

حال اگر تمامی دستورالعمل رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید و باز هم دچار استپ وزن شوید، مشکل چیست ؟

برای پاسخ به این سوال سوال بایستی بدانید که بدن شما همواره در حال سوزاندن انرژی بوده و این انرژی را به مصرف تمام اندام های بدن می رساند. با کاهش وزن انرژی کمتری سوزانده و سرانجام کسری کالری شما از بین رفته و مجددا نیاز به تغییر رژیم غذایی خود دارید اگر این کار را انجام ندهید و رژیم لاغری قبلی خود را دنبال کنید مطمئن دچار مشکل استپ وزنی خواهید شد، چراکه دیگر بدن شما قادر نخواهد بود که چربی اضافه را بسوزاند و در این حالت دیگر کاهش وزن صورت نمی گیرد.

پس هرگز خارج از برنامه غذا و خوراکی های مختلف نخورید که به استپ وزن و عدم لاغری و کاهش وزن دچار نشوید. به این معنی باشد که کالری بیشتری را از آنچه نیاز دارید مصرف می کنید. این می تواند به افزایش وزن کلی منجر شود. برای پیشگیری از این وضعیت توصیه می کنیم رژیم های هوشمند من و رژیم را امتحان کنید و از داشتن اندامی ایده آل لذت ببرید…

سمیرا علی جانی

View Comments

  • این اسپ وزنی من و که کلافه کرده، واقعا دارم دیوونه میشم این همه رعایت ولی الان خیلی وقته تغییری نکردم
    شما پیشنهادی دارین؟

    • درود بر شما کاربر خوب
      پیشنهاد ما رژیم هوشمند مرحله اول من و رژیمه . امتحانش کنید و حتما نتیجه را با ما درمیان بذارید

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل