چاقی موضعی، معضل همیشگی

چاقی موضعی، معضل همیشگی

چاقی موضعی، معضل همیشگی | یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن مواجه هستند مسئله چاقی موضعی است. در قسمت های مختلف بدن به خصوص شکم و پهلو چربی های اضافی جمع می شوند و زمانی که این چربی ها بیش از اندازه باشد، به بیماری تبدیل می شود. علاوه بر این برای تناسب اندام نیز یکی از چالش های بزرگی است که با وجود آنها، رسیدن به اندام ایده ال را مشکل می کند. دلایل مختلفی برای چاقی موضعی وجود دارد که شاید بتوان گفت اصلی ترین آنها رژیم غذایی نامناسب است. زمانی که از یک برنامه غذایی نامناسب و یا حتی یک رژیم غذایی کاهش وزن نامناسب استفاده کنید سوخت و ساز بدن دچار اختلال شده و نمی تواند به درستی کار خود را انجام دهد.

چاقی موضعی به طور کلی به جمع شدن چربی در قسمت های خاصی از بدن مثل شکم، زیر شکم، پهلوها و ران ها گفته می شود. چربی هایی که در این قسمت ها تجمع می کنند معمولا چربی های مقاومی هستند و به راحتی آب نمی شوند. این نوع چاقی در صورت کم و محدود بودن ممکن است با کمک دستگاه هایی مانند لیزر لیپوماتیک برطرف شوند، اما در صورتی که حجم آنها زیاد باشد دیگر این نوع دستگاه ها بر روی آنها جواب نمی دهد و برای آب کردنشان باید به طور هم زمان از ورزش و یک رژیم غذایی کاهش وزن مناسب استفاده کرد.

تغذیه چه تاثیری در درمان چاقی موضعی دارد؟

معمولا هدف اصلی کاهش وزن و استفاده از انواع روش های لاغری، درمان چاقی موضعی و به خصوص آب کردن شکم است. سوال اینجا است که چه چطور می توان با کمک تغذیه مناسب از شر این چربی ها خلاص شد و آیا با یک برنامه غذایی خوب و مناسب می توان به تناسب اندام رسید؟ در جواب به پرسش ها، ابتدا باید این واقعیت را در نظر داشت که اضافه وزن و در پی آن چاقی موضعی تا زمانی که تبدیل به یک بیماری نشده و بیش از اندازه نباشد، با کمک برنامه و رژیم غذایی می تواند آن را درمان کرد؛ اما زمانی که اضافه وزن بیش از اندازه باشد کار کمی سخت تر می شود. با این حال روش هایی وجود دارند که به طور خاص بر کاهش چربی های موجود در ناحیه شکم، که در واقع اصلی ترین ناحیه ای است که به عنوان چاقی موضعی شناخته می شود، کارآمد هستند. در ادامه بعضی از این روش ها را که به آب کردن شکم کمک می کنند را بررسی می کنیم.

چاقی موضعی، معضل همیشگی

شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنید

خوراکی هایی که قند اضافه دارند برای سلامتی مضرند. خوردن بیش از حد خوراکی های شیرین شده با شکر یکی از دلایل اصلی اضافه وزن است. مطالعات نشان می دهد که شکر اضافه شده به مواد خوراکی اثرات مضری بر سلامتی گذاشته و سوخت و ساز بدن را دچار اختلال می کند. قند به دلیل داشتن مقدار زیادی فروکتوز باعث ایجاد چربی در اطراف شکم کبد می شود.

شکر از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است و زمانی که مقدار زیادی شکر می خورید، فروکتوز در کبد تجمع کرده و آن را به چربی تبدیل می کند. برخی از متخصصین معتقدند که این دقیقا همان دلیلی است که باعث می شود شکر برای سلامتی مضر باشد. علاوه بر این، افزایش چربی شکمی و چرب شدن کبد باعث مقاومت به انسولین شده و مشکلات مختلفی را در سوخت و ساز بدن به وجود می آورد.

در بین خوراکی های شیرین، خوراکی های مایع که با شکر زیاد شیرین شده اند از سایر خوراکی های شیرین مضرتر هستند، چرا که قند موجود در خوراکی های جامد و شیرین تا حدودی سیر کننده هستند، اما نوشیدنی های شیرین با وجود داشتن شکر زیاد و در نتیجه کالری بالا باعث ایجاد احساس سیری نمی شوند. بنابراین نوشدینی های شیرین مانند انواع آب میوه صنعتی و نوشابه ها نسبت به سایر خوراکی های شیرین اثرات زیان بار تری بر سلامتی دارند. بنابراین یکی از اصلی ترین روش ها برای درمان چاقی موضعی و خلاص شدن از چربی های شکم و پهلو حذف کردن خوراکی های شیرین و به خصوص نوشیدنی های شیرین از رژیم غذایی است.

چاقی موضعی، معضل همیشگی

پروتئین بیشتری بخورید

برخی از متخصصین اعتقاد دارند که پروتئین مهمترین ماده مغذی برای کاهش وزن است. تحقیقات نشان می دهد مصرف پروتئین تا 60 درست اشتهای کاذب را کاهش می دهد و به دلیل آنکه برای هضم شدن به کالری بیشتری نیاز دارد، سوخت و ساز بدن را روزانه 80 تا 100 کالری افزایش می دهد. هر دو این عوامل می توانند نقش موثری در کاهش وزن و در نتیجه آب کردن شکم داشته باشند.

پروتئین نه تنها به طور ویژه در کاهش چربی شکم تاثیر دارد، بلکه حتی مطالعات نشان می دهد که افراد یکه پروتئین بیشتری می خورند نسبت به سایر افراد چربی شکمی بسیار کمتری دارند. مصرف غذاهای حاوی پروتئین بالا مانند تخم مرغ ، ماهی ، حبوبات ، آجیل ، گوشت و لبنیات برای افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند توصیه می شود، این مواد غذایی بهترین منابع پروتئینی برای یک رژیم غذایی سالم هستند.

کربوهیدرات کمتری بخورید

کاهش مصرف کربوهیدرات یکی از موثرترین روش ها برای درمان چربی موضعی است. مطالعات زیادی بر رابطه بین کاهش مصرف کربوهیدرات و کاهش وزن انجام شده و نتایج آنها نشان می دهد که مصرف کربوهیدرات باعث کاهش اشتها شده و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر این انواع رژیم های غذایی کم کربوهیدرات جز رژیم های لاغری سریع و موثر محسوب می شوند، به طوری که حتی بعد از گذشت چند روز نیز به خوبی می توان تاثیر آن را بر کاهش وزن دید.

مطالعات انجام شده در مورد مقایسه رژیم های کم کربوهیدرات و رژیم های غذایی کم چربی نشان می دهد که کاهش کربوهیدرات به طور خاص باعث کاهش چربی شکم و پهلو و کبد می شود، و نباید در کاهش مصرف کربوهیدرات ها زیاده روی کرد، اجتناب از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند انواع نان سفید کافی است به خصوص اگر مصرف پروتئین خود را زیاد کنید.

اگر هدف لاغری سریع باشد، کاهش میزان مصرف کربوهیدرات به 50 گرم در روز تاثیر قابل توجهی دارد. این کار بدن را به کتوز تبدیل می کند؛ کتوز حالتی است که بدن چربی را به عنوان منبع اصلی سوخت مورد استفاده قرار می دهد و اشتها کاهش می یابد. رژیم های کم کربوهیدرات علاوه بر کاهش وزن ، مزایای سلامتی دیگری نیز دارند. به عنوان مثال ، در بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تاثیر قابل توجهی دارند.

غذاهای فیبردار بخورید

فیبر لازم برای بدن معمولا از طریق خوراکی های گیاهی تامین می شود. مصرف فیبر زیاد تاثیر قابل توجهی در کاهش وزن دارد، با این حال نوع فیبری نیز اهمیت دارد. تحقیقات نشان می دهد که فیبر محلول در آب تاثیر بیشتری بر لاغری دارد، چرا که با جذب آب به ماده ای ژله ای و چسبناک تبدیل شده و ژل ضخیمی را به وجود می آورد که در روده برای مدتی نسبتا طولانی تری باقی می ماند و باعث احساس سیری می شود.

این ماده ژله ای حرکت غذا در دستگاه گوارش را به طور چشمگیری کاهش می دهد و هضم و جذب مواد مغذی را کمی کندتر کرده و در نهایت باعث احساس سیری طولانی تر و کاهش اشتها می شود. بهترین راه برای دریافت فیبر بیشتر ، خوردن غذاهای گیاهی از جمله سبزیجات و میوه است، علاوه بر این حبوبات و غلات منبع بسیار خوبی برای تامین فیبر مورد نیاز بدن است.

میزان مصرف مواد غذایی خود را یادداشت کنید

افراد زیادی تصور می کنند که غذای زیادی نمی خورند و دلیل چاق شدن خود را به هر چیزی جز خوردن زیاد غذا نسبت می دهند. اما واقعیت این است که اگر فردی مشکل جسمی و بیماری خاصی نداشته باشد که در میزان سوخت و ساز بدن او ایجاد اختلال کرده باشد، هیچ دلیل دیگری جز زیاد غذا خوردن برای اضافه وزن پیدا کردن وجود ندارد. یکی از بهترین روش هایی که متوجه می شوید واقعیت چه مقدار غذا می خورید یادداشت کردن مقدار و نوع غذایی است که روزانه در وعده های مختلف غذایی مصرف می کنید.

البته لازم نیست که این کار را برای زمان طولانی انجام دهید ، فقط کافی است برای دو یا چند هفته این کار را انجام دهید تا متوجه شوید حجم و میزان مصرف مواد غذایی شما چقدر است. این کار به خصوص درمورد افرادی که اضافه وزن زیادی دارند ، اما همچنان اصرار دارند که غذای کمی می خوردند و نفس کشیدن نیز آنها را چاق می کند ، روش بسیار کارآمدی است. از طرفی شاید یک فرد از رژیم غذایی کاهش وزن نیز استفاده کند اما بدون اینکه میزان و نوع غذایی را که می خورد یادداشت کند، این رژیم برایش چندان موثر نباشد.

یادداشت کردن چیزی که می خورید به این معنی نیست که باید همه چیز را وزن کنید و میزان دقیق کالری آن را نیز بدانید. همین که یک اطلاعات کلی از میزان و حجم غذایی که می خورید داشته باشید کافی است؛ چرا که به شما کمک می کند تا بهتر متوجه الگوی میزان و نوع مصرف مواد غذایی باشید و متوجه شوید که چیزی را بیشتر و یا چه چیزی را کمتر می خورید که باعث شده بر روی وزن شما تاثیر بگذارد و دچار اضافه وزن شوید.

چاقی موضعی، معضل همیشگی

چاقی موضعی کدام قسمت خطرناک است؟

بر خلاف چربی که بر روی باسن و ران تجمع می کند، چربی که در اطراف شکم شکل می گیرد خطرات جدی برای سلامتی به وجود می آورد. مهم نیست که فرم بدن شما چه شکلی داشته باشد، در هر حالت چربی اضافی برای سلامتی نه تنها مناسب نیست، بلکه می تواند خطرناک نیز باشد. هر ساله تحقیقات زیادی در مورد چربی های موضعی در قسمت های مختلف بدن انجام می شود، و نتایج نشان می دهد که چربی شکمی که در عمق شکم قرار دارد و با لمس از روی سطح شکم قابل احساس نیست از همه خطرناک تر است. در بیشتر افراد حدود 90 درصد چربی بدن زیر جلدی است و در لایه ای مشخص از پوست قرار دارد. اگر شکم خود را لمس کنید چربی نرمی را که احساس می کنید چربی زیر جلدی است و 10 درصد باقی مانده به چربی داخل شکمی شناخته می شود که در زیر دیواره محکم شکم قرار دارد و قابل لمس کردن نیست. این چربی در اطراف کبد، روده و سایر ارگان ها قرار دارد. چربی داخل شکمی اگر چه تنها بخش کمی از چربی بدن را تشکیل می دهد، اما عامل اصلی در بروز انواع مشکلات برای سلامتی هستند. این نوع چربی در زنان نسبت به مردان هر چه به میان سالی نزدیک تر می شوند افزایش پیدا می کند.

به طور کلی می توان گفت که بهترین راه برای درمان چاقی موضعی استفاده از یک رژیم غذایی خوب و مناسب است. اگر رژیم غذایی اصولی باشد همه مواد مورد نیاز بدن از طریق آن تامین می شود، بدون آنکه فرد دچار اضافه وزن و یا چاقی موضعی شود. به همین منظور سایت من و رژیم با هدف کمک به حفظ سلامتی افراد و آنهایی که می خواهند با برنامه غذایی خوب و سالم به تناسب اندام برسند، برنامه و انواع رژیم غذایی را در نظر گرفته است. این رژیم های غذایی به گونه ای طراحی شده اند که کاملا متناسب با شرایط جسمی هر فرد باشد و در نتیجه هر کس با توجه به شرایط فیزیکی و جسمی خود می تواند یک برنامه غذایی مخصوص به خود را از من و رژیم دریافت کند. تنها کافی است که در من و رژیم ثبت نام کنید و برنامه و رژیم غذایی خود را سریع و آسان دریافت نمایید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل