انرژی بیشتر با ویتامین B12 بیشتر

انرژی بیشتر با ویتامین B12 بیشتر

انرژی بیشتر با ویتامین B12 بیشتر | ویتامین B12 یکی دیگر از ویتامین های گروه B می باشد که به نام ویتامین انرژی شناخته می شود. این ویتامین به ساخت دی ان ای DNA))، عصب ‌ها و سلول ‌های خونی کمک می ‌کند و برای داشتن مغز و سیستم ایمنی سالم ضروری است. در واقع بدون ویتامین B12، متابولیسم بدن انسان ها به خوبی کار نمی ‌کند. در ادامه قصد داریم به برخی از مشکلاتی بپردازیم که درصورت کمبود ویتامین B12 برزو پیدا می کنند. همچنین به شما می گوییم که چطور کمبود این ویتامین را به کمک رژیم غذایی سالم رفع کنید.

انرژی بیشتر با ویتامین B12

بروز مشکلات حافظه

ممکن است کمبود ویتامین B12 باعث به بروز افسردگی، سردرگمی، مشکلات حافظه و زوال عقل شود. همچنین می تواند تعادل شما را تحت تأثیر قرار دهد. شما می توانید برای پیشگیری از چنین مشکلاتی و برای جبران این کمبود از مکمل های ویتامین B12 استفاده کنید. مصرف آن ها خطری نداشته و پزشکان برای بزرگسالان، روزانه 2.4 میکروگرم مکمل را توصیه می کنند. خیال تان هم راحت باشد چرا که این ویتامین از طریق ادرار دفع شده و درصورت مصرف بیش از اندازه مشکلی گریبان گیرتان نمی شود اما یادتان باشد که دوزهای بالا می توانند برخی عوارض جانبی نظیر سرگیجه، سردرد، اضطراب، حالت تهوع و استفراغ را در پی داشته باشند.

احساس سستی و ضعف

کمبود ویتامین B12 کارکرد تمامی ارگان های بدن را تحت تاثیر قرار داده و به آن ها آسیب وارد می کند. برای این که همیشه ماهیچه هایی قوی داشته باشید باید به اندازه کافی به آن ها اکسیژن برسد. اما نکته مهم این جاست که سلول های قرمز خون که اکسیژن را به بدن می رسانند نیز به ویتامین B12 وابسته هستند. درصورت کمبود اکسیژن، سلول های قرمز خون وظایف خود را به خوبی در بدن انجام نداده و در نتیجه عضلات و ماهیچه ها ضعیف می شوند. این نوع ضعف منجر به مشکلات بسیاری می شود و فرد را از انجام کارهای روزمره بازمی دارد. همچنین ضعف عضلات سبب می شود بدن در برابر ابتلا به بیماری تحلیل عضلانی قرار گیرد. اگر در ماهیچه ها و عضلات احساس ضعف دارید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و نسبت به رفع کمبود ویتامین B12 اقدام کنید.

پزشک شما ممکن است آن را گلوزیت آتروفیک بنامد. کسانی که کمبود ویتامین B12 دارند، پاپیل ها یا برآمدگی های ریز روی زبانشان را از دست می دهند که باعث می شود به نظر برسد که زبانی صاف و براق دارند. عفونت ها، داروها و سایر شرایط نیز در بروز این حالت نقش دارند؛ اما کمبود ویتامین B12 یا دیگر مواد مغذی ممکن است باعث زخم شدن زبان شما شوند.

برور مشکلات بینایی

عصب بینایی شما تحت تاثیر ویتامین B12 قرار داشته و با کمبود آن دچار آسیب می شود. همچنین کمبود آن می تواند رگ های خونی چشم را مسدود کرده و موجب شود که دچار دوبینی، تاری دید و یا از دست رفتن بینایی شوید. همین اختلال باعث بروز مشکلات زیادی در زندگی روزمره می شود و اعصاب و خلقیات را تحت تاثیر قرار می دهد. فردی که تاری دید دارد به راحتی نمی تواند رانندگی کند و یا اگر با کامپیوتر کار می کند با مشکلات زیادی رو به رو می شود. درصورتی که در بینایی تان احساس ضعف می کنید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و با انجام آزمایش خون میزان سطح ویتامین B12 را بسنجید.

زبانی صاف و قرمز

توده های بسیاری کوچکی که بر روی زبان وجود دارند پرزهای چشایی نامیده می شوند. افرادی که از کمبود ویتامین B12 رنج می برند، متاسفانه این پرزهای چشایی را از دست می دهند. همین موضوع موجب می شود که این افراد دیگر نتوانند مزه غذاها را احساس کنند و همیشه این حس را دارند که غذاها بی مزه هستند. همچنین مطالعات علمی نشان داده اند که این افراد در پشت زبان شان احساس درد می کنند. آن ها معمولا نمی توانند انواع طعم را تشخیص دهند. اگر نمی توانید طعم غذا را تشخیص دهید و تمامی خوراکی ها برای شما بدون مزه هستند بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید و چکاپ کاملی انجام دهید.

انرژی بیشتر با ویتامین B12

تپش قلب

از دیگر علائم کمبود این ویتامین تپش قلب به طور ناگهانی و با سرعت زیاد است. در این شرایط میزان تپش ها بسیار بالا رفته و حتی آن را در ناحیه گلو یا گردن خود نیز احساس می شود. اگر دچار چنین مشکلی شدید می توانید با یک رژیم غذایی آن را رفع کنید و میزان کمبود ویتامین B12 را رفع کنید. برای مثال مواد غذایی مثل تخم مرغ، مرغ، ماهی، جگر گاو را وارد سبد غذایی تان کنید. اگر هم نسبت نوع رژیم غذایی خود مطمئن نیستید، می توانید وارد وب سایت من و رژیم شده و پس از ثبت نام و وارد کردن اطلاعات تان، رژیم غذایی مناسبی را دریافت کرده، رژیم غذایی که به خوبی می تواند به شما در تامین این ویتامین کمک کند.

ایجاد زخم و آفت در دهان

اگر میزان ویتامین b12 در بدن تان بسیار پایین باشد ممکن است با زخم هایی روی لثه ها یا زبان موجه شوید. البته بروز چنین زخم هایی می تواند نشانه ‌ای از کمبود ویتامین B12، کم ‌خونی و یا مشکلات دیگر باشند. این نوع زخم ها عموما به خودی خود از بین می روند، اما بهتر است در طول این دوران از برخود آن ها با موادی مثل سرکه، مرکبات و ادویه های تند مانند پودر فلفل تند جلوگیری کرد تا سوزش و درد بیشتری حس نشود.

مشکلات گوارشی

به دلیل کمبود ویتامین B12 ممکن است بیش از اندازه وزن کم کنید و اشتهای تان را از دست بدهید و یا دچار یبوست شوید. البته معمولا پزشکان برای درمان این موارد و جبران این کمبود در ابتدا این ویتامین را به صورت تزریقی، به یک عضله شما تزریق می کند تا مطمئن شود که بدن آن را جذب می کند. گاهی اوقات، مصرف دوزهای بالایی از قرص ها نیز درست عمل می کنند؛ اما فراموش نکنید که نشانه های کمبود ویتامین B12 می تواند شبیه به علائم بسیاری دیگر از بیماری ها باشد.

بی حس شدن دست ها

میلین پوشش محافظت کننده اعصاب است که به کمک ویتامین B12 ساخته می شود. بدون وجود این پوسته اعصاب شما دچار آسیب شده چرا که به طور مناسبی شکل نگرفته ‌اند. یکی از متخصصان تغذیه معتقد است زمانی که اعصاب شروع به انقباض کنند، از حس طبیعی تبدیل به سوزن سوزن شدن می ‌شود.

گیاهخواران مراقب کمبود ویتامین B12 باشند
کمبود ویتامین B12 یکی از مشکلات رایج و نادر است که بسیاری از افراد خصوصا گیاهخواران خیلی به آن دچار می شوند. جالب است بدانید که بدن شما می تواند به مدت چند سال موادی که دارای ویتامین B12 هستند را ذخیره کند؛ اما گیاهان اصلا ویتامین B12 ندارند؛ به همین علت گیاهخوارانی که هیچ نوع محصول حیوانی را در برنامه غذایی شان ندارند باید برخی از دانه های فرآوری شده از قبیل نان های غنی شده، کراکر ها و غلات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند تا میزان ویتامین B12 بدن شان به حد نرمال و معمول برسانند.

انرژی بیشتر با ویتامین B12

چه مواد غذایی حاوی ویتامین B12 است؟

کوبالامین یا همان ویتامین B12 به میزان بسیار زیادی در مواد غذایی مختلف خصوصا مواد غذایی حیوانی وجود دارد. از جمله این مواد می توان به دل، جگر و کله پاچه که شامل مقدار بسیار بسیار زیادی کوبالامین هستند، اشاره نمود. از دیگر مواد خوراکی مانند غلات صبحانه، نوشیدنی‌های سویا و غیره نیز با کوبالامین غنی می ‌شود. در ذیل به معرفی تعدادی از مواد غذایی می پردازیم که در هر 100 گرم حاوی چه مقدار ویتامین B12 می باشند:

      • جگر گاو پخته بین ۷۱ تا ۸۳ میکروگرم
      • قلوه، جگر گوساله و بوقلمون بین ۳۷ تا ۷۷ میکرو گرم
      • مغز گوساله بین ۱۰ تا ۲۱ میکرو گرم
      • ماهی تن کباب شده ۱۱ میکرو گرم

همچنین مواد دیگری مثل زرده‌ ی تخم مرغ خام، گوشت گوساله، تن ماهی، ماهی ساردین، دل و جگر مرغ، گوشت گاو و گوساله نیز حاوی ۲ تا ۹ میکرو گرم کوبالامین هستند.
تامین ویتامین B12 با رژیم های غذایی من و رژیم

اگر بدن تان دچار کمبود میزان قابل توجهی کوبالامین یا ویتامین B12 شده است نیازی نیست نگران باشید، تنها با اجرای یک رژیم غذایی سالم و حاوی مواد خوراکی حیوانی می توانید آن را جبران کرده و از بروز مشکلاتی مثل بی حسی دست ها، ضعف و خستگی مداوم ماهیچه ها، تپش قلب، تاری دید و … جلوگیری کنید.

وب سایت ارائه رژیم آنلاین من و رژیم 24 ساعت شبانه روز در دسترس شماست تا به آسانی با وارد کردن اطلاعات تان مثل سن، قد، وزن و … رژیم غذایی مناسب با خودتان را در اختیارتان بگذارد. با پیروی از یک رژیم اصولی می توانید کمبود این ویتامین مفید را جبران کنید، به گونه ای که دیگر نیازی نباشد که از مکمل های مختلف استفاده کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل