از خطرات جبران ناپذیر کمبود ویتامین E غافل نشوید

از خطرات جبران ناپذیر کمبود ویتامین E غافل نشوید

از خطرات جبران ناپذیر کمبود ویتامین E غافل نشوید | تمام ویتامین ها بدون شک نقش بسیار پررنگی در شادابی و سلامتی ما دارند و به هیچ وجه نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. یکی از آن ها ویتامین E هست، ماده ای مغذی و حیاتی برای حفظ سلامتی بدن که در غذاهای مختلف و البته مکمل های متنوعی یافت می شود. بهترین راه برای این که این ویتامین را به بدن برسانیم، پیزوی از یک رژیم غذایی سالم است چرا که به آسانی می توان با اضافه کردن برخی مواد خوراکی مفید، کمبود آن را جبران کرد. البته کمبود ویتامین E پدیده بسیار نادر است و مصرف بیش از حد آن با استفاده از مکمل ها موجب بروز عوارضی می شود.

به همین دلیل اگر میزان ویتامین E در بدن تان بیش از حد معمول پایین است و با داشتن یک برنامه غذایی سالم هم نمی توانید آن را جبران کنید و یا شرایط خاصی دارید یا از دارویی استفاده می کنید بهتر است حتما به پزشک و متخصص مراجعه کنید تا به اندازه از مکمل ها استفاده کنید. در ادامه قصد داریم شما را کمی بیشتر با ویتامین E و مزایای آن آشنا کنیم همچنین از برخی مشکلات در صورت کمبود آن بگوییم. اگر می خواهید بدانید که چطور می شود با اجرای یک رژیم غذایی مقدار این ویتامین مغذی را به حد نرمال خود در بدن رساند تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چرا مصرف ویتامین E مهم است؟

یکی از ویتامین های قابل حل شدن در چربی، ویتامین E می باشد که دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی نیز می باشد. ویتامین E کمک فراوانی به تقویت سیستم ایمنی بدن می کند. این ماده مغذی و حیاتی به طور طبیعی در شمار زیادی از مواد خوارکی ها و غذاها وجود دارد و حتی می توان آن را به طور مصنوعی به برخی محصولات غذایی اضافه کرد تا به افراد در افزایش مصرف آن کمک کرد. به همین هم پزشکان معتقدند که کمبود ویتامین E بسیار نادر است، مگر این که فردی دچار مشکلی جدی مربوط به سلامتی باشد. همچنین لازم به ذکر است که وجود مقدار بیش از اندازه ی ویتامین E در بدن می‌ تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

کمبود ویتامین E

علائم کمبود ویتامین E چیست؟

ویتامین E نیز مانند دیگر ویتامین ها بوده و کمبود آن می تواند نشانه ها و علائمی داشته باشد، در ادامه به تعدادی از علائم کمبود این ماده مغذی می پردازیم:

اخلال در بینایی: یکی از مهم ترین عوارض کمبود ویتامین E در بدن بروز مشکلات بینایی مثل تخریب یا ضعف آن است. حتی کمبود شدید این ویتامین می ‌تواند گیرنده های نور در شبکیه و سلول های دیگر در چشم را تضعیف کند که به مرور زمان ممکن است به از دست دادن بینایی بینجامد.ضعف عضلانی: برای بهبود عملکر سیستم اعصاب مرکزی در بدن باید به مقدار کافی ویتامین E به بدن تان وارد کنید زیرا ویتامین E از جمله آنتی اکسیدان های اصلی بدن است و کمبود آن منجر به فشار اکسایشی می شود که به خودی خود منجر به ضعف ماهیچه و عضلات می شود.

راه رفتن همراه با مشکل: کمبود ویتامین E می‌ تواند منجر به آسیب دیدن نورون های خاصی که با نام نورون های پورکنژ شناخته می شوند، شود و همچنین به توانایی آن ها برای انتقال سیگنال های تعادل صدمه برساند.

سوزش و بی حسی بدن: از دیگر علائم کمبود ویتامین E در بدن احساس سوزش و بی حسی در بدن است. این کمبود می تواند منجر به بروز آسیب به رشته های عصبی شود، این امر مانع از انتقال صحیح سیگنال ها شده و سبب می شود که فرد احساس بی حسی و سوزش در بدن خود داشته باشد که البته به این نوروپاتی محیطی نیز گفته می شود.

اختلال در سیستم ایمنی: سیستم ایمنی بدن باید به قدری قوی باشد که بتواند به راحتی با ویروس ها و باکتری ها ی مهاجم مقابله کند. نقش ویتامین E در این بین بسیار پررنگ است. سلول ها از ویتامین E برای ارتباط با یکدیگر و انجام بسیاری از کارکرد های ضروری استفاده می کنند. برخی مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین E می تواند مانع رشد سلول های ایمنی شود. به همین دلیل هم افراد مسن بیشتر در خطر قرار دارند.

کمبود ویتامین E

آیا مصرف ویتامین E خود می ‌تواند مشکل ساز باشد؟

به طور کلی مصرف مواد خوراکی و غذاهایی که حاوی ویتامین E هستند، خطرناک یا مضر نیست. متاسفانه افرادی وجود دارند که به امید داشتن بدنی سالم، سیستم ایمنی قوی، تقویت ماهیچه ها و عضلات و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف، به میزان بسیار زیادی مکمل مصرف می کنند. فراموش نکنید که مصرف بسیار زیاد مکمل های قابل حل در چربی می تواند خطرناک باشد. این ویتامین ها و مواد مغذی مانند تعدادی ذدیگر محلول در آب نیستند و مصرف زیاد ویتامین های محلول در چربی مثل A ،D ،E و K می تواند برای افراد مختلف خطرناک باشد. ممکن است مقادیر زیاد ویتامین E موجب خونریزی غیر عادی (به وسیله ی کاهش قابلیت خون برای تشکیل لخته بعد از بریدگی یا آسیب دیدگی)، دردهای عضلانی، اسهال و استفراغ شود. درضمن خونریزی می ‌تواند منجر به بالا رفتن خطر سکته و مرگ زودرس شود.

مزایای مصرف ویتامین E

درمان بیماری قلبی: با افزایش سطح ویتامین E در بدن خط ابتلا به بیماری قلبی نیز به میزان چشمگیری کاهش می یابد. بنابراین مصرف مکمل این ماده مهم و مغذی بر دفعات حمله قلبی، سکته و مرگ ناشی از بیماری قلبی وجود دارد. اما با تمام این نظرات با ویتامنی E موجود در مواد غذایی خطر مرگ ناشی از سکته را در زنان یائسه نیز بسیار کم تر می کند.
سرطان: شما می توانید با مصرف مقدار کافی ویتامین E و همچنین سایر آنتی اکسیدان ها از بروز بیماری مهلک سرطان جلوگیری کنید. بسیاری از بیماران سرطانی دچار کمبود ویتامین ای هستند چرا که آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین ای برای پیشگیری از سرطان مفید است. همچنین در پیشگیری از سرطان نیز مانند درمان بیماری های قلبی نظرات متفاوتی درباره ی مصرف مکمل ویتامین E و خطر ابتلا به سرطان سینه وجود دارد اما با این حال مصرف ویتامین E همراه با دیگر ویتامین های A و C، افراد را در برابر آدنومای کولورکتال مصون می سازد. (آدنومای کولورکتال منشا پیشرفت سرطان کولون می باشد.) به طور کلی نمی توان با قطعیت اعلام کرد که این ماده مغذی موجب پیشگیری از سرطان ریه یا پانکراس می شود اما مصرف ویتامین E با کاهش سرطان ریه و پروستات ارتباط دارد. مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان بسیار مفید و بهتر از مکمل های آن هاست و این غذاها برای پیشگیری از سرطان مفید می باشد. به علاوه افرادی که داروی شیمی درمانی سیسپلاستین و مکمل ویتامین E مصرف می کنند با کمترشدن آسیب های عصبی مواجه می شوند. البته مصرف این ویتامنی در بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی هستند باید طبق تجویز پزشک انجام شود.

درمان فوتودرماتیت: این بیماری نوعی حساسیت یا آلرژی به اشعه ماورابنفش آفتاب است. استفاده از ویتامین های E و C میزان حساسیت پوست را کاهش می دهد.درمان آلزایمر: برای پیشگیری یا درمان بیماری آلزایمر وجود ویتامین E ضروری است و نقش مهمی ایفا می کند. در حقیقت آنتی اکسیدان ها از جمله موادی هستند که برای پیشگیری از آلزایمر مفید هستند. افرادی که ویتامین E مصرف می کنند، کمتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

چگونه کمبود ویتامین E را درمان کنید؟

همیشه به یاد داشته باشید که مصرف خود سرانه ی مکمل‌ های حاوی ویتامین E نیز مانند دیگر مکمل ها می ‌تواند عوارضی جانبی بسیاری برای شما داشته باد، به همین علت بهتر است که یک رژیم غذایی اصولی و سالم دریافت کنید و دقیقا مطابق آن پیش بروید. بسیاری از مواد غذایی وجود دارند که دارای ویتامین E هستند و با مصرف آن ها می توان کمبود آن را جبران کرد.

تعدادی از این خوراکی های که دارای ویتامین E هستند عبارتند از:

      • آجیل‌ ها و دانه‌ هایی مانند بادام، تخمه آفتابگردان، بادام زمینی و کره بادام زمینی
      • غلات به همراه سبوس آن ‌ها
      • روغن‌ های گیاهی به ویژه زیتون و آفتابگردان
      • سبزیجات برگ دار
      • تخم مرغ
      • برشتوک ‌های صبحانه ی غنی شده
      • کیوی
      • انبه
      • و …

کمبود ویتامین E

شاید مصرف مکمل ها برای جبران این ویتامین مهم، روشی بسیار محبوب رایج است اما در مصرف آن ها نیز باید احتیاط کنید. اما برای این که خیال تان راحت باشد می توانید از طریق همان رژیم پیش بروید. ما یک راه بسیار ساده برای دریافت رژیم غذایی سراغ داریم و آن هم چیزی نیست جز، وب سایت ارائه رژیم آنلاین من و رژیم. به کمک این وب سایت معتبر می توانید در خانه بنشینید و بدون مراجعه به متخصص تغذیه، یک رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

سعی کنید خودتان را درگیر خرید و مصرف مکمل ها نکنید، چرا که حتی اگر یک مکمل را از یک برند معتبر خریداری کنید و تحت نظارت سازمان غذا و دارو تولید شده باشد، احتمال این وجود دارد که با سایر داروهایی که مصرف می ‌کنید تداخل دارویی داشته باشد. بعضی از داروهایی که ممکن است با مصرف مکمل‌ های ویتامین E تداخل دارویی داشته باشند عبارتند از:

        • داروهای ضد پلاکت‌ ها
        • داروهای ضد انعقاد خون
        • داروهای شیمی درمانی
        • داروهای سیمواستاتین
        • نیاسین
        • داروهای رادیوتراپی

همچنین درنظر داشته باشید که این مکمل ها دقیقا برای بدن شما تنظیم نشده اند و اصلا مشخص نیست که شما ککدام نوع ویتامین E را دریافت می کنید. برای مثال، بعضی از این مکمل ‌ها تنها دارای یک نوع ویتامین E هستند، این درحالیست که بدن شما به انواع دیگر این ویتامین نیز که در منابع غذایی مختلف یافت می ‌شود، نیاز دارد. به همین خاطر همیشه سعی کنید به جای مصرف مکمل ‌ها، مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از طریق مصرف غذاهای مفید دریافت کنید. خوشبختانه من و رژیم در این راه می توانید همراه بسیار خوبی برای شما باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که مصرف این مکمل‌ ها می ‌توانند باعث بروز مشکلاتی در آن‌ ها شود. از جمله این مشکلات می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

      • حالت تهوع
      • اسهال
      • گرفتگی روده
      • خستگی
      • ضعف
      • سردرد
      • تاری دید
      • حساسیت‌های پوستی مانند راش
      • اختلال عملکرد غدد جنسی
      • افزایش غلظت کراتین در ادرار (کراتینوری)
سمیرا علی جانی

View Comments

  • واقعا رژیم هایی که شما ارائه میدید میتونن این مشکل رو حل کنن ؟؟؟

    • درود بر شما کاربر عزیز
      بله! چرا که رژیم های هوشمند من و رژیم تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کنه و همه اون ها را در رژیم های خود گنجانده. بنابراین شما با رژیم های من و رژیم هیچ کمبود ویتامینی را تجربه نخواهید کرد.

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل