خوراکی های بی اعصاب را بشناسید

خوراکی های بی اعصاب را بشناسید

خوراکی های بی اعصاب را بشناسید | بسیاری از افراد برای کاهش استرس و نگرانی خود حاضرند هر کاری انجام دهند. این نوع ناامیدی می تواند منجر به تصمیم گیری های سریعی شود که عواقب ناگواری برای سلامتی و بهداشت فردی به دنبال دارد. برخی ممکن است نوشیدنی های ناسالم را بجای آب میوه های سالم استفاده کنند یا اینکه بجای ورزش کردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب، مرتب سیگار بکشند.

برخی دیگر نیز در زمان استرس به خوردن خوراکی هایی روی می آورند که به مراتب مصرف شان به عادت تبدیل می شود. پس از مدتی نیز فرد دچار چاقی و افزایش وزن شده و تناسب اندامی که از قبل داشته را از دست می دهد. چرا که خوراکی هایی که در لیست برنامه غذایی روزانه وی وجود دارد مملو از شکر، نمک، کربوهیدرات و روغن های ناسالم است. این غذاهای پر کربوهیدرات قادر هستند سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش دهند. این روند نیز موجب می شود تا شخص نتواند به راحتی اعصاب را تحت کنترل در آورد.

خوراکی های بی اعصاب را بشناسید

برخی دیگر نیز به منظور فرار از استرس از فست فود استفاده می کنند چرا که ذهن درگیر این حس شده و فکر می کنند تنها راه درمان و کنترل اعصاب، مصرف این غذاها است. برخی دیگر که از ابتدا اندامی تراشیده و ایده آل داشته اند نمی تواند وضعیت خود را ببیند و تلاش می کنند تا از این حالت هرچه زودتر خارج شوند. یکی از روش های کنترل استرس، پیدا کردن هدف در زندگی است، چرا که انسان ها معمولا زمانی که در مسیر گمراه می شوند و نمی دانند از زندگی آینده چه می خواهند دچار استرس می شوند، برخی دیگر نیز انگیزه و اشتیاق را برای ادامه را از دست می دهند و باید فعالیتی را انجام دهند که انرژی از دست رفته را به آن ها باز گرداند.همچنین اگر فرد بتواند در درمان چاقی نقشی مهم داشته باشد و اقداماتی را برای فرار از افزایش وزن صورت دهد، خواهد توانست نه تنها روحیه خویش را بدست آورد بلکه استرس را کنترل نماید. وب سایت من و رژیم با بیان راه حل های موثر به کمک این گروه از افراد می آید و با ارائه رژیم غذایی هوشمند مشکلات را از سر راه این عزیران بر می دارد.

آشنایی با بیماری های مربوط به اختلال غذایی

اگر فردی هستید که به تازگی دچار اختلال در غذا خوردن شده اید و یا فکر می کنید که با بی اشتهایی یا پرخوری عصبی به درمان این روند کمک کرده اید، سخت در اشتباهید. اما بهتر است بدانید که شما در این مسیر تنها نیستید چرا که تقریبا حدود 20 میلیون زن و 10 میلیون مرد در طول زندگی خود دچار اختلال عصبی در غذا خوردن شده اند یا در طول انجام فعالیت های روزانه به آن دچار شده اند.

البته این افراد در چند گروه تقسیم می شوند، افرادی که با خوردن غذا حس بهتری به آن ها دست می دهد که باید رژیم لاغری سریع و موثر را در برنامه روزانه قرار دهند، گروه دیگر مملو از اشخاصی است که دچار بی اشتهایی عصبی می شوند و روز به روز از وزنشان کاسته می شود که آن ها باید رژیم افزایش وزن سالم را در برنامه روزانه خویش قرار دهند.

خوراکی های بی اعصاب را بشناسید

در حالت کلی جالب است بدانید که بی اشتهایی عصبی نوعی اختلال غذایی است که منجر به الگوی مصرفی محدود می شود. این جمله به این معنی است که فرد با داشتن این عارضه روحی دچار ترس و اضطراب شده یا اینکه عموما نگران افزایش وزن یا تغییر شکل ظاهری خود است. به همین ترتیب آن ها به سختی در میان مردم، رستوران ها یا سایر مکان های عمومی غذا می خورند چرا که از بالا رفتن وزن خویش می ترسند.

همچنین آمار نشان می دهد که بی اشتهایی در زنان بیشتر از مردان است و آن ها باید زیر نظر پزشک برنامه ها و فعالیت های خود را به انجام رسانند زیرا اختلال دو قطبی، اختلالات افسردگی و اضطراب عموما در آن ها یافت می شود. آن هایی هم که دارای پرخوری عصبی هستند در مدت کوتاهی اقدام به خوردن حجم بالایی از غذا می کنند اما پس از آن به دلیل خوردن این حجم از غذا دچار احساس ندامت می شوند.

خوردن این غذاها استرس را افزایش می دهد

جالب است بدانید که غذاهایی که حاوی قند و گلوتن هستند می توانند لذت های نادرست و زود گذر را در فرد به وجود آورد، به این صورت که شخص با خوردن این غذاها احساس شادمانی به دست می آورد که این حس خیلی زود از بین می رود و به مراتب باعث افزایش استرس می شود. از این جهت به منظور رهایی از اضطراب توصیه می شود که خوردن این خوراکی ها پرهیز شود.

    • ذرت: خوردن ذرت یا محصولات پایه ذرت می تواند شخص را دچار اضطراب و استرس کند. ذرت سرشار از کربوهیدرات بوده که قادر است موجب افزایش قند خون شود. لازم به ذکر است که ذرت دارای نشاسته زیادی می باشد که احساس خواب آلودگی و کسلی بسیاری را در فرد ایجاد می کند.
    • شکر: شاید فکر کنید با مصرف شکر انرژی از دست رفته به بدن باز می گردد اما این یک طرز فکری غلط است. بدون شک از برخی شنیده اید که می گویند پس از مصرف ناهار شیرینی بخورید تا از به وجود آمدن احساس خواب آلودگی پس از ناهار جلوگیری کنید اما تحقیقات نشان می دهد که این کار بسی اشتباه است و پس از مدتی قدرت تمرکز را از فرد گرفته و استرس و اضطراب را در شخص می افزاید.
    • گندم: همان طور که می دانید به سختی می توان مواد و محصولاتی همچون نان، تورتیلا، نان تست و غیره با پایه گندم را حذف کرد چرا که حضور این خوراکی ها در رژیم لاغری سریع و موثر و رژیم چاقی ضروری است. جالب است بدانید که زمانی که این کربوهیدرات ها در بدن در حال تجزیه و تحلیل است، بلافاصله به قند تبدیل می شوند. گلوتن موجود در گندم می تواند به روده انسان آسیب برساند اما اگر فرد سبک زندگی و رژیم غذایی خویش را تغییر داده و موادی همچون میوه ها، سبزیجات، چربی های سالم و پروتئین ها را در برنامه غذایی قرار دهد، از مشکلات که ممکن است در آینده بوجود آید جلوگیری کند.

خوراکی های بی اعصاب را بشناسید

آشنایی با غذاهایی که در تقویت روحیه و کاهش استرس موثرند

از آنجا که استرس یکی از متداول ترین عوامل برای پرخوری عصبی است کمتر فکر کردن به مشکلات و تغییر سبک زندگی می تواند یکی از مهم ترین بخش های درمان و کنترل استرس و اعصاب و روان باشد. همان طور که می دانید اضطراب یکی از بیماری های روحی است که تعداد بی شماری از انسان ها در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. البته عوامل در هر شخص متفاوت است چرا که هر فردی با ساختار های بیولوژیکی مختلفی بدنیا آمده است. از این رو علائم این مشکل روحی که ممکن است پیامد های فیزیکی و جسمی هم بهمراه داشته باشد، شامل موارد زیر می شود.

      1. ترس از اتفاقات که پیش آمده یا ممکن است در آینده پیش آید
      2. تنش و مشکلات زندگی
      3. نگرانی بیش از حد در مورد حوادث و مشکلات روزمره
      4. پدید آمدن مشکل در تمرکز
      5. بوجود آمدن مشکل در روابط اجتماعی و کاری
      6. بالا رفتن تپش قلب و افزایش ضربان آن
      7. پدید آمدن تنش عضلانی
      8. تنگی قفسه سینه

قرار دادن گوشت مرغ و طیور در رژیم غذایی

جالب است بدانید که طیور منبع عالی تریپتوفان، اسید آمینه ای است که بدن فرد قادر نخواهد بود به تنهایی آن را تولید کند. تریپتوفان برای ایجاد سروتونین که یکی از مواد شیمیایی اصلی تنظیم کننده روحیه در مغز است، ضروری می باشد. با افزایش تریپتوفان در بدن، روحیه بهبود پیدا می کند. اگر اهل خرید مرغ و مصرف آن هستید، باید از اینکه آن در هوای سرد رشد کرده اطینان حاصل کنید.

افزایش مصرف توت برای کنترل اعصاب

توت یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان در گیاهان است که به دلیل داشتن مواد مغذی در آن به پادشاه معروف است. هر چه توت بیشتری مصرف کنید، به مراتب آنتی اکسیدان بیشتری را دریافت خواهید کرد. لازم به ذکر است که زغال اخته، تمشک و توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های موجود در این توت ها به محافظت از مغز و سایر اعضای بدن در برابر استرس کمک می کنند و اضطراب که آلاینده های سمی نامیده می شود را از بدن خارج می کنند.


 


مصرف شکلات تیره برای رهایی از استرس

همان طور که گفته شد مصرف خوراکی های شیرین موجود افزایش وزن می گردد و فرد را وارد مراحلی همچون درمان چاقی می کند، اما شکلات تیره و تلخ نه تنها باعث تقویت اعصاب و روان می شود بلکه در صورت مصرف به اندازه و کافی، از افزایش وزن جلوگیری می کند و می تواند میان وعده مناسبی برای رژیم غذایی کاهش وزن به شمار آید.

شکلات تلخ سرشار از پروتئین و فیبر است که جریان خون در مغز را بهبود می بخشد و فرد را خوش اخلاق تر می کند. همچنین مطالعات و تحقیقات متعددی نشان داده که شکلات تلخ باعث کاهش سرعت تولید کورتیزول می شود و به علاوه موجب ترشح دوپامین و اندورفین در مغز شده و سطح سروتونین را افزایش می دهد که همه این موارد باعث می شود تا اعصاب و روان فرد بهبود پیدا کند.

نوشیدن چای سبز برای تقویت روحیه

جالب است بدانید که چای سبز حاوی GABA، انتقال دهنده عصبی و آرامش بخش مغز است. علاوه بر این نکته ذکر شده، چای سبز حاوی l-theanine می باشد که به استرس را به مراتب کاهش می دهد. این گیاه از سالم ترین نوع چایی در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که بسیاری از چای ها و نوشیدنی های گیاهی مانند بابونه، چای های سیاه، سفید و قرمز (رویبوس) سرشار از آنتی اکسیدان هستند و انرژی فرد را بالا می برند. از این جهت فرد می تواند تنها با نوشیدن یک فنجان چای سبز استرس و اضطراب را از خود دور کرده و آرامشی عالی را نصیب خویش گرداند.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل