مزایای هویج؛ از درمان پیرچشمی تا حفظ زیبایی

مزایای هویج؛ از درمان پیرچشمی تا حفظ زیبایی

مزایای هویج؛ از درمان پیرچشمی تا حفظ زیبایی | غیرممکن است تابستان از راه برسد و کسی خوردن آب میوه های خنک را فراموش کند. یکی از این آب میوه ها که همیشه طرفداران زیادی هم داشته و دارد، آب هویج است. مسلما بسیاری از شما هم صرفاً برای خنک شدن و یا در نهایت برای تقویت چشم ها آب هویج می خورید. اما آیا می دانید این نوشیدنی چه خواص باورنکردنی دارد؟ از تاثیرش بر سلامت دهان و دندان و درمان پیرچشمی باخبرید؟ آیا می دانید با مصرف مداوم آب هویج می توانید پوستی شاداب و زیبا داشته باشید؟

اما نکته جالب اینجاست که همه خواص آب هویج به همین موارد ختم نمی شود. ما قصد داریم در ادامه این مطلب به مهم ترین خواص آب هویج اشاره کنیم تا این بار که یک لیوان آب هویج سر می کشید آن را با تمرکزی بیشتری نوش جان کنید و یا حتما نوشیدن آب هویج را حتما در برنامه غذایی سالم خود قرار دهید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید…

مزایای هویج

با این طلای نارنجی بیشتر آشنا شوید

شاید بتوان با قاطعیت این طور گفت که هویج یکی از پرمصرف ترین سبزیجات جهان است. این سبزی خواص بیشماری دارد. براساس نتایج بررسی های انجام شده، هویج حاوی 500 ترکیب فیتوشیمیک است که از هر ماده غذایی بیشتر می باشد. و همین خواص متعدد آن سبب شده که بسیاری از متخصصین تغذیه و سایت های ارائه رژیم آنلاین مثل من و رژیم این ماه غذایی مغذی را در اکثر رژیم های غذایی بگنجانند و افراد به به خوردن آن تشویق کنند. در ادامه می خواهیم شما را با برخی از عناصر مغذی موجود در هویج آشنا کنیم که ممکن است از آن ها چیزی ندانید.

بتاکاروتن

یکی از عناصر موجود در هویج بتاکروتن است که حضور آن دلیل نارنجی بودن رنگ این ماده غذایی پرخاصیت می باشد.  احتمالا از تاثیر هویج یا آب هویج بر سلامتی کبد شنیده اید، دلیل آن دقیقا همین ترکیب مغذی است. وجود بتاکروتن موجب می شود کبد ویتامین A را هضم و جذب کند.  همچنین این ترکیب جزو آنتی اکسیدان های قوی است که اثرات مولکول های خطرناک یعنی رادیکال های آزاد را خنثی می کند.

ویتامین A

یکی دیگر از عناصر موجود در هویج، ویتامین A می باشد که وجودش تاثیرات زیادی بر سلامتی افرادی دارد که آن را به طور مداوم مصرف می کنند. جالب است بدانید که یک لیوان آب هویج 50 درصد نیاز بدن یک فرد بزرگسال به ویتامین A را تأمین می کند. با مصرف این ویتامین دیگر نیازی نیست نگران سلامت چشم های تان باشید و با مصرف آب هویج و ورود ویتامین A به بدن کمک بزرگی به حفظ سلامت چشم های تان کردید.  همچنین این ویتامین همچنین حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. از دیگر مزایای مصرف ویتامین A می توان به حفظ عملکردهای سلولی بدن در وضعیت خوب و افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت ها اشاره کرد.

آلفا کاروتن

اگر یک دوره استرس سخت را پشت سر گذاشته اید یا اینکه احساس خستگی زیادی دارید به سراغ آب هویج بروید. فسفر و پتاسیم موجود در آب هویج انرژی زا بوده و نشاط را به زندگی تان بر می گرداند. آلفاکاروتن آنتی اکسیدانی به ویژه سرشار از فالوونوئیدها است. یک لیوان کوچک آب هویج حاوی حدود 5 تا 9 میلی گرم آلفاکاروتن است. این ماده مغذی قادر است طول عمر را افزایش داده و خطر ابتال به سرطان ریه را کاهش دهد.


 

 

مهم ترین خواص آب هویج

حفظ سلامت دهان و دندان

مصرف هویج خام تاثیر قابل توجهی بر تمیزی دندان ها و لثه ها دارد. اگر تمایل دارید آب هویج را گرفته آن را بدین شکل میل کنید باید بدانید که قدم بزرگی در ارتقای سالمت دهان و دندان برداشته اید. زیرا یکی از مهم ترین خواص مصرف آب تقویت دندان ها و لثه ها می باشد و  به طور مستقیم بر افزایش جریان خون در دهان تاثیر می گذارد. مصرف آب هویج از فیکس شدن باکتری ها روی دندان ها جلوگیری می کند. همچنین این مورد را فراموش نکنید که هویج همچنین حاوی فلوئور است. این عنصر برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها مفید بوده و به حفظ مینای دندان کمک می کند.

افزایش اشتها

براساس مطالعات انجام شده توسط محققان، این نتیجه بدست آمده است که افرادی که به تازگی عمل جراحی انجام داده اند و درحال گذر از دوره نقاهت شان هستند و یا افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند می توانند اشتهای خود را با مصرف آب هویج افزایش دهند. همچنین مصرف این نوشیدنی مغذی به شدت برای کودکانی دندان درمی آوردند توصیه می شود. همچنین افراد سالمندی که بیشتر مصرف مایعات به آن ها توصیه شده می توانند از این نوشیدنی مغذی استفاده کنند.

مزایای هویج

محافظت از چشم ها

بتاکروتن موجود در هویج از پیرچشمی به میزان قابل توجهی جلوگیری می کند. البته این را در نظر داشته باشی، زمانی که از حرف از محافظت چشم به کمک نوشیدن آب هویج می شود منظور این نیست که  آب هویج شما را از عینکی شدن نجات داده و چشم هایتان را خلبانی کند! وجود بتاکاروتن در هویج می تواند از شبکیه چشم شما محافظت کرده و از بروز آب مروارید پیشگیری کند. به همین دلیل افرادی که بیشتردر معرض کاهش بینایی و پیرچشمی هستند می توانند آب هویج بیشتری مصرف کنند تا این اتفاق را تاجایی که می توانند عقب بیاندازند.

مقابله با یبوست

تمام سبزیجات از جمله هویج دارای میزان قابل توجهی فیبر هستند که به بهبود عملکرد رودها کمک می کند و همین عاملیست که یبوست در افرادی که به طور مدام آب هویج مصرف می کنند، کاهش یابد. همچنین آب گرفته شده از این سبزی نارنجی رنگ باعث کاهش دل دردهای ناشی از مسمومیت می شوند و مشکالت مربوط به معده و اسیدیته معده را کاهش می دهند. به طور کلی افرادی که از درد معده رنج می برند می توانند به نوشیدن آب هویج روی بیاورند.

حفظ شادابی و زیبایی

یکی دیگر از خواص آب هویج حفظ زیبایی و شادابی است. همان طور که پیش ترهم گفتیم آب هویج موجب تقویت دندان ها و لثه ها می شود و جریان خون در دهان را تا حد زیادی افزایش می دهد. در حقیقت نوشیدن آب هویج می تواند از فیکس شدن باکتری ها روی دندان ها جلوگیری کند و این کمک بزرگی به حفظ سلامت دندان های شماست. همچنین برای تقویت ناخن ها و درخشان شدن موهای تان چیزی به اندازه آب هویج نمی تواند موثر باشد. گفته شد که هویج دارای مقدار زیادی ویتامین A است و به بدن کمک می کند تا سلول هایی که به واسطه آلودگی محیط زیست یا تماس با ترکیبات شیمیایی، آسیب دیده اند ترمیم شود. فراموش نکنید که این ترکیب هویج همچنین به تولید سبوم در پوست سر کمک می کند.

مزایای هویج

پاکسازی کبد

اگر دچار آسیب های کبدی هستید پس از همین حالا نوشیدن آب هویج را شروع کنید. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده این طور نشان می دهد که نوشیدن آب هویج برای درمان آسیب های کبدی ناشی از مصرف برخی داروهای شیمیایی و همچنین بازگشت بیماری های ناشی از کبد چرب بسیار مفید می باشد. درضمن فیبر موجود در هویج می تواند تاثیر بسزایی بر خروج سموم کبدی از صفرا بگذارد و در حذف آن ها کمک شایانی می کند.

جلوگیری از سرطان

دانشمندان با انجام تحقیقات و مطالعات بر روی مصرف هویج به این نتیجه دست یافتند این سبزی مفید می تواند افراد را از خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان پستان و سرطان روده بزرگ دور نگه دارد و آن را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد. البته ادلیل آن نیز چیزی جز وجود پلی استیلن آنتی اکسیدان ها در هویج نیست که مانع رشد سلول های سرطانی خصوصا در روده بزرگ و دستگاه گوارش می شود.

کالری کم

در یک رژیم لاغری بهتر است که حتما هویج نیز در آن وجود داشته باشد چرا که کالری بسیار کمی دارد و به عنوان یک سبزی دارای فیبر زیاد می تواند یک ماده غذایی مفید در برنامه هرکسی باشد. به همین دلیل هم به شما توصیه می کنیم اگر درحال حاضر از رژیم غذایی پیروی می کنید پس حتما در وعده های غذایی تان کنار بشقاب همیشه مقداری از این سبزی پر خاصیت را به صورت پخته داشته باشید. هم زیبایی خوبی به رنگ و تزیین غذا خواهد داد و هم بسیار مفید و صد البته کم کالری است. درضمن وجود مواد مغذی و آنتی اکسیدان به همراه ویتامین C در هویج به افزایش سیستم ایمنی بدن نیز کمک بزرگی می کند و می تواند از بدن تان در برابر بیماری های مختلف محافظت کند.

البته وب سایت من و رژیم با سابقه ی فوق العاده ای که در ارائه رژیم های آنلاین دارد، همیشه سعی داشته تا در برنامه غذایی که به افراد ارائه می دهد تمام سبزیجات و مواد مغذی از قبیل هویج را نیز بگنجاند، چرا که خواص این سبزی پرطرفدار کم نیست و می تواند در زمینه های مختلف که در بالا به آن ها اشاره کردیم، نقش مهمی را ایفا کند. پس از همین امروز هویج و آب هویج را نیز در سبد غذایی تان بگنجانید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل