۷ خوراکی برای رفع خستگی بدن

برخی از انواع خوراکی برای رفع خستگی بدن مفیدند

۷ خوراکی برای رفع خستگی بدن | خوردن غذا به طور کلی باعث تولید انرژی در بدن می شود. گاهی ممکن است خسته باشید و بخواهید انرژی خود را از طریق خوردن غذا بازیابی نموده و خستگی تان را برطرف کنید. انجام کار زیاد، بی خوابی یا کم خوابی، استرس و … ممکن است شما را تا حد زیادی خسته کنند. شاید در این شرایط احساس کنید که بیمار هستید و به پزشک مراجعه کنید، اما هنگامی که متوجه می شوید دلیل خستگی و بی حالی شما منشاء پزشکی ندارد، به فکر استفاده از مواد غذایی انرژی بخش و تبعیت از یک رژیم غذایی سالم می افتید.

شما باید از خوردن برخی مواد غذایی تجدید نظر کنید و در عوض برخی دیگر را که مغذی هستند و سلامتی تان را تضمین می کنند، بیشتر مصرف نمایید. برخی از عادات غذایی ناسالم، ممکن است از انرژی شما بکاهند و برخی دیگر ممکن است خستگی تان را از بین برده و انرژی مضاعفی به شما بدهند. اگر بیشتر اوقات، صبح ها هنگامی که از خواب بیدار می شوید، احساس خستگی دارید، این یعنی بدن شما سعی دارد به شما بگوید که کمبود انرژی و مواد مغذی دارد.

شاید به محض اینکه احساس خستگی می کنید، به سراغ نوشیدنی ها و خوراکی های کافئین دار می روید و سعی دارید با آن ها انرژی تان را بیشتر کنید. اما باید بگوییم که خوردن یک فنجام قهوه، یک لیوان چای، نوشیدنی های انرژی زا و… گزینه های خوبی برای رفع خستگی نیستند. بر اساس نظر پزشکان متخصص تغذیه، شاید در ایتدای مصرف آن ها احساس انرژی کنید، اما به سرعت این حالت از بین ی رود و در انتها خستگی بیشتری خواهید داشت. بدن شما مانند یک ماشین است که باید سوخت رسانی مناسبی داشته باشد. اینکه دائما غذاهای فرآوری شده و یا پر از شکر را مصرف کنید،

فقط شرایط را بدتر می کند. بعد از خوردن این غذاها احساس سنگینی و خستگی بیشتری را تجربه خواهید کرد. بهتر است از مواد غذایی طبیعی و مغذی استفاده کنید تا احساس سبکی و انرژی پایدار را لمس کنید. آجیل و دانه های مغذی، سبزیجات و میوه ها فصلی تازه، غذاهای غنی شده از انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی می توانند خستگی شما را خنثی کرده و در طول روز انرژی شما را حفظ نمایند. اگر می خواهید بیشتر درباره مواد خوراکی انرژی زا و برطرف کننده خستگی بدانید، در ادامه این مقاله از وبسایت من و رژیم همراه ما باشید.

 

۷ خوراکی برای رفع خستگی بدن

1. پروتئین ها (گوشت، ماهی، لوبیا، لبنیات)
بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که اسیدهای آمینه تشکیل دهنده پروتئین ها عناصر مهمی برای بدن هستند. پروتئین ها در واقع باعث رشد و ترمیم می شوند. از رگ های خونی گرفته تا موهای سرتان به پروتئین نیاز دارند. همچنین اسیدهای آمینه باعث افزایش سطح انتقال دهنده های عصبی می شود و هوشیاری و سرحالی را برایتان به ارمغان می آورد. شما باید پروتئین ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید و البته اگر رژیم لاغری دارید در مصرف آن دقت لازم را داشته باشید. می توانید در وعده های غذایی خود برای ناهار مواد پروتئینی مصرف کنید و شاهد انرژی زیاد و عدم خستگی خود باشید.2. مواد خوراکی دارای آهن (سویا، گوشت قرمز، ملاس)
اگر دچار کم خونی باشید، حجم گلبول های قرمز در خون شما کم است و این ناشی از فقر آهن می باشد. بنابراین اگر کم خونی و کمبود آهن داشته باشید، احساس خستگی خواهید کرد. کمبود آهن علائمی همچون رنگ پریدگی، ضعف، شکنندگی ناخن ها و خستگی را به همراه دارد. اگر مشکوک هستید که کم خونی دارید، با یک پزشک مشورت نموده و برنامه تغذیه ای سالمی که سرشار از آهن باشد را دنبال کنید. توصیه شده که در روز مردان و زنان یائسه، باید 8 میلی گرم آهن مصرف کنند و زنان در دوران قاعدگی، باید حدود 18 میلی گرم آهن را در روز استفاده نمایند. جالب است بدانید که بدن آهن موجود در گوشت و غذاهای گیاهی را بهتر جذب می کند. اگر بیشتر نیاز بدن خود به آهن را از منابع گیاهی همچون لوبیا، نخود و عدس تامین می کنید، برای جذب بهتر آهن درون آن ها این مواد غذایی را با ویتامین C مصرف کنید. مثلا خوراک لوبیا را با لیمو ترش میل کنید تا آهن موجود در لوبیا بهتر و بیشتر جذب بدن تان شود.




3. کربوهیدرات های پیچیده (میوه ها، سبزیجات، غلات کامل)
می توان گفت که منبع اصلی تامین انرژی در بدن کربوهیدرات ها هستند. برخی از کربوهیدرات ها ساده هستند و زود هضم شده و تنها قند خون را افزایش می دهند. اما کربوهیدارت های پیچیده ای نیز وجود دارند که تاثیرات منفی ندارند و برای تأمین انرژی دائمی در بدن، می توانید از آن ها کمک بگیرید. شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که چه مواد خوراکی در دسته کربوهیدارت های پیچیده هستند؟ در پاسخ باید بگوییم که غلات حاوی فیبر بالا، برنج قهوه ای، میوه ها و سبزیجات، خوراکی های دارای کربوهیدرات های پیچیده می باشند.

بدین ترتیب با مصرف کربوهیدارت های نام برده می توانید انرژی بالا، قدرت ذهنی بیشتر و مشکلات روحی عاطفی کمتری داشته باشید. غلات کامل، منابع خوبی برای رساندن ویتامین های گروه B به بدن می باشند و از بی حالی و رکود بدن شما می کاهند. می توانید برای وعده صبحانه از غلات کامل با شیر استفاده کنید و در طول روز انرژی و عملکرد بهتری داشته باشید. همواره توصیه می شود که روزانه 7 تا 10 نوبت میوه و سبزیجات استفاده کنید. اگر حداقل سه وعده کربوهیدرات را در برنامه غذایی روزانه تان داشته باشید، سلامت بیشتری را تجربه خواهید کرد.

4. ویتامین C (کلم بروکلی، فلفل، مرکبات)
مطالعات اخیر حاکی از آن هستند که کمبود ویتامین C یکی از دلایل بی حالی و خستگی است. ویتامین C به نوعی آدرنالین خون را بیشتر می کند و باعث می شود که بر استرس و خستگی های روحی و جسمی تان غلبه کنید. از طرفی برای درمان عفونت ها از این ویتامین مفید استفاده می شود و همانطور که قبلا اشاره کردیم، منجر به جذب بهتر آهن در بدن می گردد. زنان باید روزانه 75 میلی گرم و مردان 90 میلی گرم از ویتامین C استفاده نمایند. جالب است بدانید که فلفل دلمه ای قرمز و کلم بروکلی نیز سرشار از ویتامین C هستند. نکته مهم دیگری که وجود دارد و باید بدانید آن است که ویتامین C با پخت و پز چیزی در حدود 25 درصد کاهش می یابد، بنابراین بهتر است که سبزیجات و میوه های حاوی این ویتامین را به صورت خام میل کنید.

۷ خوراکی برای رفع خستگی بدن

5. مواد خوراکی دارای منیزیم (اسفناج، دانه های کدو تنبل)
اسفناج یکی از بهترین نوع سبزیجات است که بسیار مغذی بوده و منیزیم بالایی دارد. منیزیم در بدن به منظور ایجاد مولکولی تحت عنوان آدنوزین تری فسفات بکار می رود. این مولکول برای تبدیل غذا به انرژی مورد نیاز بدن، می باشد. از طرفی مصرف مواد خوراکی حاوی منیزیم، به بهبود خواب کمک کرده و موجب آرامش می شود. اگر احساس خستگی و ضعف دارید، احتمال دارد که میزان منیزیم بدن شما کم باشد. دانه کدو تنبل و اسفناج پخته شده منابع خوبی برای تامین منیزیم به شمار می روند. اگر رژیم چاقی، رژیم لاغری و هر رژیم دیگری دارید، سعی کنید که از مصرف این ماده خوراکی غافل نشوید.6. بتاکاروتن (هویج، سیب زمینی شیرین)
بتاکاروتن ماده ای خوراکی می باشد که به عنوان پیش ماده ویتامین A شناخته می شود. بتاکاروتن رنگ سبزیجاتی همچون اسفناج، سیب زمینی شیرین و هویج را پدید می آورد و بسیار در بهبود سیستم ایمنی بدن موثر است. اگر دائما دچار خستگی های مزمن می شوید، می توانید، بتاکاروتن را در برنامه غذایی خود بگنجانید. همچنین جالب است بدانید که بتاکاروتن برای مقابله با قارچ ها، محافظت در برابر ویروس ها، باکتری ها و کاهش آلرژی ها مفید است.بتاکاروتن سبب افزایش فعالیت سلول ها شده و به مقابله با عفونت ها کمک می کند. از طرفی برای سلول های قرمز خون نیز حیاتی است. بنابراین در وعده های غذایی روزانه خود، میوه ها، سبزیجات زرد یا نارنجی و سبزیجات دارای برگ های سبز را قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر هویج و سبزیجات دارای بتاکاروتن را بخارپز کنید و مصرف کنید، بسیار بهتر است و خاصیت آن بیشتر حفظ می شود.

۷ خوراکی برای رفع خستگی بدن

7. مواد خوراکی دارای پتاسیم (کدو، آووکادو، اسفناج)
اگر پتاسیم در بدن شما به میزان کافی وجود نداشته باشد، احساس خستگی و ضعف عضلات به سراغتان می آید. بررسی ها و مطالعات نشان داده، افرادی که کمتر پتاسیم مصرف می کنند، نسبت به آن هایی که زیاد مصرف می کنند، قدرت بدنی کمتر و ضعیف تری دارند. از جمله کارهای مفیدی که پتاسیم در بدن انجام می دهد، حفظ تعادل آب بدن، انتقال مواد مغذی به سلول ها، حفظ سیستم عصبی، بهبود ضربان قلب و تنظیم انقباض عضلات است. اسفناج پخته شده، آووکادو و کدو منابع ایده آلی برای تامین پتاسیم بدن هستند. خوب است بدانید که پتاسیم از دفع کلسیم جلوگیری می کند و باعث می شود که استخوان های سالم تری داشته باشید.

با داشتن یک رژیم غذایی سالم از وبسایت من و رژیم، خستگی را از خود دور کنید

وبسایت من و رژیم یک مرجع ایده آل برای دریافت انواع رژیم زیبایی ، رژیم لاغری، رژیم تثبیت وزن و رژیم چاقی است که با توجه به مشخصات فردی شما، رژیم هوشمندی را برایتان در نظر می گیرد. شما با پیروی از رژیم های وبسایت من و رژیم می توانید بسیار ساده و سریع به وزن ایده آل و تناسب اندام برسید و با استفاده از مواد مغذی که در این رژیم ها توصیه می شوند، بر مشکلاتی که دارید، از جمله چاقی، لاغری، خستگی، ضعف و نداشتن قوای بدنی کافی، غلبه نمایید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل