پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان چیست؟ | پوکی استخوان یکی از بیماریهای رایج در بین افراد است که بر استخوان ها تأثیر می گذارد. پوکی استخوان و یا Osteoporosis در انگلیسی به معنای استخوان های متخلخل و یا سوراخدار است که اشاره به شکننده بودن و تردی استخوانها دارد. قسمت درونی استخوان های سالم مانند لانه زنبور، دارای فضاهای کوچک و فشرده است. پوکی استخوان باعث افزایش اندازه این فضاها شده و قدرت و تراکم استخوان را از بین می برد. علاوه بر این، قسمت بیرونی استخوان کاملا ضعیف، شکننده و نازک می شود.

پوکی استخوان چیست؟

تمامی افراد در هر سنی می توانند دچار پوکی استخوان شوند، اما این بیماری در بزرگسالان مسن، به ویژه زنان بیشتر دیده می شود. تنها در ایالات متحده، بیش از 54 میلیون نفر یا پوکی استخوان دارند یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند. افرادی که پوکی استخوان دارند، در حالی که فعالیت های معمول روزانه مانند ایستادن یا راه رفتن را انجام می دهند، در معرض افتادن های ناگهانی، خطر شکستگی استخوان یا شکستگی لگن قرار دارند. بیشترین آسیب دیدگی استخوان در افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند مربوط به دنده ها، باسن و استخوان های مچ و ستون فقرات است.

اگر می خواهید که بیشتر در مورد پوکی استخوان بدانید با ما در سایت من و رژیم همراه باشید.

علائم پوکی استخوان کدامند؟

مراحل اولیه ابتلا به پوکی استخوان هیچ علامت یا علائم هشدار دهنده ای ندارد. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به پوکی استخوان نمی دانند که دچار این بیماری هستند تا زمانی که دچار آسیب یا شکستگی شوند.

اما در پاره ای از شرایط بیماری پوکی استخوان با علائم خاصی بروز پیدا می کند که عبارتند از:

      • عقب رفتن لثه ها
      • ضعف عمومی
      • ناخن های ضعیف و شکننده

اگر علائمی ندارید اما سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان دارید مثلا مادر یا پدرتان دچار این بیماری شده اند، حتما در سنین 40 به بالا خود را از لحاظ ابتلا به پوکی استخوان ارزیابی کنید.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان شدید چه علائمی دارد؟

عدم تشحیص و درمان به موقع می تواند باعث بدتر شدن این بیماری و شدت آن شود. با ضعیف شدن و نازک شدن استخوان ها، خطر شکستگی افزایش پیدا می کند. علائم پوکی استخوان شدید معمولا شامل شکستگی در اثر زمین خوردن یا حتی عطسه شدید یا سرفه است. همچنین این بیماری در دراز مدت می تواند باعث کوتاهی قد، گردن درد، کمردرد و سلامت بدن و تناسب اندام تان را به هم بریزد.

کوتاهی قد، کمر یا گردن درد می تواند به دلیل شکستگی های جزئی بر اثر پوکی استخوان ایجاد شود. شکستگی ناشی از پوکی استخوان معمولا در یکی از مهره های گردن یا کمر شما اتفاق می افتد. در این حالت استخوانها معمولا آنقدر شکننده می شوند که حتی با فشار طبیعی ستون فقرات نیز می شکنند.اگرشکستگی ناشی از پوکی استخوان داشته باشید، مدت زمان بهبودی به عوامل زیادی بستگی دارد. این عوامل شامل نوع شکستگی ، شدت آن و همچنین سن و سابقه سلامتی شما است.

پوکی استخوان چگونه تشخیص داده می شود؟

این بیماری معمولا از طریق رادیوگرافی یا سنجش تراکم استخوان تشخیص داده می شود. برای درک پوکی استخوان، می توانید تصویر رادیو گرافی استخوان طبیعی در مقابل استخوان مبتلا به پوکی استخوان را مشاهده کنید. در این تصاویر به خوبی تفاوت استخوان سالم با استخوان مبتلا به پوکی استخوان را خواهید دید.علل احتمالی پوکی استخوان شامل موارد خاص پزشکی است که یکی از مهمترین آنها پرکاری تیروئید است. البته استفاده از داروهای خاص نیز در پاره ای موارد موجب ابتلا به پوکی استخوان می شود.

عوامل خطر پوکی استخوان کدامند؟

سن
بزرگترین عامل خطر پوکی استخوان سن است. در طول زندگی هر فرد، بدن به طور طبیعی استخوان های قدیمی را بازسازی می کند.
با این حال، هنگامی که 30 ساله می شوید، استخوانهای بدن شما به گونه ای بازسازی می شود که نسبت به قبل از تراکم کمتری برخوردار است.
این حالت منجر به تشکیل استخوان هایی می شود که چگالی کمتری داشته و شکننده تر می شوند، در نتیجه بیشتر در معرض شکستگی و آسیب قرار می گیرند.

یائسگی

یائسگی یکی دیگر از عوامل خطرابتلا به پوکی استخوان است که معمولا در زنان 45 تا 55 ساله رخ می دهد. یائسگی به دلیل تغییر در میزان ترشح هورمون ها در بدن و تغییر در سایر فعالیت ها، می تواند باعث از بین رفتن سریع تر استخوان در بدن زنان شود.


 


اگرچه مردان نیز در این سن تراکم استخوان هایشان را تا حدی از دست می دهند اما نسبت به زنان کمتر و با سرعت کمتری دچار این عارضه می شوند. با این حال، تا رسیدن به سن 65 تا 70 سالگی، زنان و مردان معمولاً با سرعت یکسانی تراکم استخوان های خود را از دست می دهند.

سایر عوامل خطر پوکی استخوان کدامند؟

    • جنسیت( زن بودن)
    • اروپایی یا آسیایی بودن
    • داشتن سابقه خانوادگی پوکی استخوان
    • تغذیه ی نامناسب
    • عدم انجام تمرینات ورزشی
    • بی تحرکی جسمی
    • سیگار کشیدن
    • لاغری بیش از حد

راه های درمان پوکی استخوان کدامند؟

برخی از عوامل خطر پوکی استخوان مانند تغذیه نامناسب و کم تحرکی را به راحتی می توان کنترل کرد. به عنوان مثال، با پیگیری یک برنامه غذایی سالم و یا رژیم غذایی به راحتی می توانید در سنین جوانی ابتلا به این عارضه را کنترل کنید. در واقع با شروع یک برنامه ورزشی می توانید سلامتی استخوان ها ی خود را تضمین کنید. با این حال، نمی توانید سایر عوامل خطر مانند سن یا جنسیت خود را نادیده بگیرید و یا آنها را کنترل کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد، سن یکی از عوامل اصلی ابتلا به پوکی استخوان است. در صورت عدم پیشگیری یا اقدامات درمانی مناسب و یا عدم پیگیری رژیم غذایی مناسب، تجزیه روزافزون استخوان ها در بدن می تواند منجر به ضعیف شدن استخوان ها و نهایتا پوکی استخوان شود. طبق آمار جهانی بنیاد جهانی پوکی استخوان، حدود یک دهم زنان 60 ساله مبتلا به پوکی استخوان هستند و این در حالی است که دو پنجم زنان 80 سال به بالا با این عارضه دست و پنجه نرم می کنند.

پوکی استخوان چیست؟

اگر آزمایش های شما نشان دهنده ی این باشد که مبتلا به پوکی استخوان هستید، پزشک ، یک سری راهکارها و روش های درمانی را برای تان تجویز می کند در واقع احتمالاً داروهای خاصی را برای شما تجویز کرده و همچنین راهکارهایی برای تغییر سبک زندگی تان ارائه می دهد. این تغییرات در سبک زندگی می تواند شامل افزایش دریافت کلسیم و ویتامین D و همچنین انجام ورزش های مناسب باشد.هیچ درمانی برای پوکی استخوان به طور صد درصد وجود ندارد، اما درمان مناسب می تواند به محافظت و تقویت استخوان های شما کمک کند. این روش های درمانی می توانند باعث کند شدن تجزیه استخوان در بدن شما شوند و برخی از روش های درمانی جدید منجر به تحریک بازسازی استخوانها در بدن می شوند.

درمان های طبیعی پوکی استخوان کدامند ؟

از آنجایی که داروهای پوکی استخوان می تواند عوارض جانبی داشته باشد، لذا بسیاری از افراد ترجیح می دهند با روشهای مناسب و درمان های طبیعی این بیماری را درمان کنند. مصرف شبدر قرمز، سویا و کوهوش سیاه برای کمک به درمان این عارضه بسیار مناسب است. با این حال بایستی قبل از استفاده از این مکمل ها، حتما با پزشک معتمد خود صحبت کنید.

رژیم غذایی مناسب پوکی استخوان چگونه است؟

علاوه بر برنامه درمانی و داروهای تان، یک رژیم غذایی مناسب می تواند به تقویت استخوان ها کمک کند. به منظورحفظ سلامت استخوان ها، باید مواد غذایی خاصی را در برنامه غذایی روزانه ی خود بگنجانید. مهمترین آنها کلسیم و ویتامین D است. بدن شما برای حفظ استخوان های قوی به کلسیم نیاز دارد و برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. سایر مواد مغذی که باعث سلامت و قوت استخوان ها می شوند عبارتند از: پروتئین، منیزیم، ویتامین K و روی.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک برنامه غذایی مناسب، علاوه بر مشورت با پزشک معتمد خود می توانید از انواع رژیم غذایی مناسب و اصولی سایت من و رژیم کمک بگیرید. این سایت با بهره گیری از دانش و تخصص اساتید و متخصصین تغذیه، همواره بهترین انواع رژیم را در اختیار کاربران قرار داده است تا با رعایت آنها بتوانند سبک زندگی خود را تغییر داده و در جهت هر چه سالم تر شدن سبک زندگی و تغذیه شان قدم بردارند.

در واقع با پیگیری و رعایت انواع رژیم های سایت من و رژیم می توانید سلامت بدن و تناسب اندام تان را تضمین کرده و از ابتلا به پوکی استخوان و سایر بیماریهای مرتبط جلوگیری کنید. اگر بتوانید در دراز مدت و در سنین جوانی عادات مناسب تغذیه و سبک زندگی سالم و انجام تمرینات ورزشی را دنبال کنید، قطعا در سالهای پیری و میانسالی می توانید از شر ابتلا به بیماری های گوناگون خصوصا پوکی استخوان در امان بمانید.

البته همواره به یاد داشته باشید که تغذیه ی مناسب و سالم، تنها کاری نیست که می توانید برای تضمین سلامت استخوان های خود انجام دهید. انجام تمرینات ورزشی نیز در این بین بسیار مهم است که بایستی از انجام آن غافل نشوید. انجام تمرینات ورزشی خصوصا از نوع تمرینات استقامتی و وزنه زدن به راحتی می توانند شما را از خطر ابتلا به پوکی استخوان در میانسالی و پیری مصون نگه دارند.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل