ناخن های شیار شیار خبر از چه بیماری می دهند؟

ناخن های شیار شیار خبر از چه بیماری می دهند؟

ناخن های شیار شیار خبر از چه بیماری می دهند؟ | ناخن شیار شیار دار مشکلی است که نه تنها زیبایی شما را خدشه دار می کند، بلکه می تواند خبر از بیماری جدی بدهد. پس اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که توجه زیادی به ناخن های تان ندارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید، تا بیشتر درباره علت این مشکل، درمان و روش های پیشگیری از آن صحبت کنیم.

اما چرا سلامت ناخن ها تا این حد مهم است؟ از لحاظ پزشکی، ظاهر ناخن ها بیانگر وضعیت داخلی بدن تان می باشد . استرس، بیماری های کلیوی، دیابت، تیروئید و حتی داشتن تغذیه ناسالم در ظاهر ناخن تغییرات زیادی را به وجود می آورند. یکی از این تغییرات، ایجاد خطوط شیاری بر ناخن ها است.

در این مقاله از من و رژیم قصد داریم تا به بررسی علل، نشانه ها و روش درمان بیماری شیار شیار شدن ناخن ها بپردازیم پس با ما همراه باشید.

ناخن های شیار شیار

ناخن شیارشیار چگونه به وجود می آید؟

به طور کلی ناخن ها از از سلول های زنده پوستی که روی انگشتان وجود دارد، ساخته شده اند. از این رو هر مشکلی که برای پوست دست رخ دهد بر سلامتی ناخن ها نیز تاثیر مستقیم می گذارد، مانند اگزمای پوست و خشکی آن. از طرف دیگر، در صورت کمبود ویتامین ها، مواد معدنی و برخی مواد غذایی مهم، ظاهر ناخن ها به حالت شیاری تغییر می کند. از جمله این مواد می توان به پروتئین، کلسیم، زینک و ویتامین A اشاره داشت.

از این رو، استفاده از یک برنامه غذایی مناسب برای داشتن ناخن هایی زیبا به شما کمک زیادی خواهد کرد. برنامه ای که تمام گروه های غذایی مفید در آن گنجانده شده باشد. رژیم های وب سایت من و رژیم جز آن دسته از برنامه ها است که تمام آنچه که شما برای داشتن بدنی سالم نیاز داشته باشید را در اختیار تان قرار می دهد.

    • شیار عمودی

شیار های عمودی از نوک ناخن تا جایی که رشد آن شروع می شود ادامه دارد که به اصطلاح به مکان رشد، کوتیکول می گویند. این شیار ها غالبا با نام خطوط طولی شناخته می شوند. وجود این نوع شیار ها تا حدی طبیعی است و بسته به نوع و جنس ناخن در برخی افراد وجود دارد و فقط در بعضی موارد خاص که با عوارضی دیگر دیده شود، نشانه وجود بیماری است.

از طرف دیگر، با بالا رفتن سن افراد، این شیارهای عمودی به دلیل کند بودن روند بازسازی سلول های جدید بوجود می آیند. چرا که هنگام بازسازی ناخن ها، سلول های جدید به زیر سلول مرده می روند و تا هنگامی که روند ترمیم کامل نشود، روی سطح ناخن شیار دیده می شود. حتی در بعضی موارد کم خونی نیز این نوع شیار ها را روی ناخن ایجاد می کند. حال، اگر همراه با شیار ها مواردی مانند تغییر رنگ، نازک شدن ناخن و شکستن مشاهده شد، نشان دهنده شرایط نامناسبی در بدن خواهد بود.

    • شیار افقی

شیار های افقی عمیق اصولا با نام خطوط بیو در علم پزشکی شناخته می شوند. وجود این نوع خطوط نشان دهنده بیماری جدی در بدن است. شیار ها افقی از رشد ناخن ها جلوگیری و شرایط خطرناکی را ایجاد می کنند. یکی از نشانه های ابتلا به بیماری های جدی کلیوی و سوء تغذیه در این نوع از ناخن پدیدار می شود. هنگامی که در هر 20 انگشت شیار های افقی عمیق بوجود آید، نشان دهنده این است که فرد به دیابت، تیروئید، سیفلیس و اوریون مبتلا می باشد. البته تجربه داشتن این نوع از ناخن، در اکثر کسانی که شیمی درمانی انجام می دهند نیز وجود دارد.

نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است، وجود لکه های قرمز و یا قهوه ای در زیر این شیار ها است. اگر به ناخن ضربه وارد شود، ایجاد این نوع لکه ها طبیعی می باشد اما اگر ضربه ای در کار نباشد، این لکه های رنگی می تواند نشانگر بیماری های جدی تری مانند اندوکادیت یا التهاب درون شامه قلب و ملانوما باشد.

ناخن های شیار شیار

چگونه می توان ناخن شیار شیار را درمان کرد؟

در صورت وجود هر تغییر در ظاهر ناخن ها به ویژه شیار شیار شدن آن ها و بودن لکه و یا تغییرات جانبی در کنار آن باید حتما به پزشک مراجعه کرد. در این موارد با یک آزمایش، احتمال ابتلا به بیماری ها تشخیص و از پیشرفت آن ها جلوگیری می شود. در اصل، درمان شیار ناخن وابسته به نوع بیماری که فرد به آن مبتلا شده است، می باشد. از این رو، با تشخیص به موقع می توان ناخن ها و در نهایت سلامت بدن را تضمین کرد. لازم به ذکر است که درمان خودسرانه و استفاده از دارو ها بدون تایید پزشک می تواند نتایج غیر قابل جبرانی برای شما به همراه داشته باشد.

در کنار تمام موارد مربوط به پزشک و تشخیص، داشتن یک رژیم غذایی سالم به داشتن بدنی سالم و ناخن هایی زیبا و طبیعی کمک شایانی می کند. چرا که بعضی از افراد با چشم پوشی از داشتن برنامه درست، ویتامین ها و مواد غذایی مفیدی که برای بدن نیاز است را فراهم نمی کنند. چربی خون، قند خون، کم خونی، کمبود کلسیم و هزاران شرایط دیگر سبب می شود تا ظاهر ناخن ها دست خوش تغییر شود، حال آنکه با رعایت رژیم غذایی مناسب با فیزیک بدن، این مواد به درستی به بدن می رسد.

ناخن های شیار شیار

تا چه اندازه مراقبت های ناخن اهمیت دارد؟

مراقبت از هر چیزی به بهتر شدن آن کمک می کند. همان گونه که مراقبت های پوستی باعث شادابی و زیبای آن می شود، توجه به ناخن هم سبب سلامتی، رشد بهتر و محکم بودن آن می گردد. از جمله این مراقبت های ناخن می توان به موارد زیر اشاره داشت.

    • مانیکور و پدیکور: مانیکور به رسیدگی به ناخن های دست و پدیکور به توجه به ناخن های پا گفته می شود. هر دو این روش ها در آرایشگاه ها و مراکز مربوط به ناخن انجام می گردد. حتی بعضی از افراد تجهیزات مربوط به آن را داشته و خود در خانه به انجام آن مشغول می شوند.
      کوتاه کردن ناخن ها: همیشه ناخن های خود را کوتاه کنید. توجه داشته باشید که نباید ناخن های خود را از انتها کوتاه کنید.
    • سوهان کشیدن: بعد از کوتاه کردن، نوک ناخن ها را سوهان زده و به آن فرم دهید.
    • روغن زدن: بعد از سوهان کشیدن، نوبت به چرب کردن ناخن ها با روغن مخصوص می رسد. روغن باعث می شود تا ناخن ها از حالت نرمی خود خارج شوند.
    • نوشیدن آب: بله درست خواندید! همان گونه که می دانید نوشیدن آب برای عملکرد هر قسمتی از بدن مهم و ضروری است. شما باید روزانه 8 لیوان آب میل کنید. نوشیدن آب سبب می شود تا ناخن های شما دچار خشکی نشوند و همیشه رطوبت خود را داشته باشند.
    • مصرف مکمل ها: ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین A و کلسیم می توانند نقش مهمی در سلامت ناخن های شما ایفا کنند. علاوه بر تامین این ویتامین ها از طریق مواد غذایی، باید مصرف مکمل های را نیز در برنامه خود قرار دهید.
    • کنترل استرس: استرس عاملی که به صورت ناخود آگاه شما را وادار به جویدن ناخن های تان می کند. این کار باعث می شود تا ناخن های شما همیشه کوتاه و بد فرم بمانند. مضرات جویدن ناخن به اینجا ختم نمی شوند و بیماری های دیگری را با خود همراه می آورند. برای نمونه، هنگامی که شخصی شروع به جویدن ناخن ها، چه از سر عادت و چه از سر استرس می کند، میکروب ها و باکتری های زیادی که روی دستان و ناخن ها قرار دارند را از طریق دهان به بدن انتقال می دهد. پس تا جای ممکن استرس خود را کنترل کنید تا مجبور به جویدن ناخن های تان نشوید.
نکته: خانم هایی که از ژلیش و یا کاشت ناخن برای زیبای استفاده می کنند، هر از چند گاهی باید مواد سفت کننده و نگه دارنده را پاک نمایند تا ناخن ها نفس بکشند، چرا که سطح ناخن ها از سلول های زنده تشکیل شده است.


 

 

چگونه من و رژیم بر درمان شیار شیار شدن ناخن تاثیر می گذارد؟

استفاده از برنامه غذایی سالم می تواند سلامت بدن را در هر زمینه ای تضمین کند. یک رژیم غذایی استاندارد و اصولی تمامی مواد غذایی که بدن شما نیازمند آن است را مهیا می کند. داشتن چنین برنامه ای باعث می شود تا تغییر در ظاهر ناخن ایجاد نشود و اگر بیماری در بدن وجود دارد، به واسطه تغذیه مناسب و مصرف دارو های پزشکی درمان شود. چه بسا اینکه ژریم غذایی می تواند بر اندام، پوست و موی شما تاثیر شگفت انگیزی بگذارد.

برای داشتن برنامه غذایی اصولی و درست، من و رژیم می تواند گزینه مناسبی باشد. رژیمی که با گرفتن آن، سلامتی، زیبایی و خوش اندامی را برای خود به ارمغان خواهید آورد. اگر اضافه وزن دارید می توانید با تهیه آن، بدون لحظه ای گرسنگی کشیدن به وزن ایده آل خود برسید و اگر لاغر هستید می توانید به صورت کاملا اصولی وزن اضافه کنید. چرا که این رژیم متناسب با شرایط شما و اطلاعاتی که تکمیل می کنید، ارائه می شود. برای دریافت این برنامه، کافی است به وب سایت من و رژیم مراجعه کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل