چاقی و ناباروری، پرهزینه ترین مشکل خانواده های امروزی

چاقی و اضافه وزن در کشور ما کم کم دارد به یک اپیدمی بزرگ تبدیل می‌شود و زنگ خطر بیماری‌های ناشی از آن چند سالی می شود که به صدا درآمده است. در ایران سبک تغذیه نادرست و گرایش زیاد اکثر جوانان به خوردن غذاهای فست‌فود و آماده کنسرو شده باعث شده بیشتر افراد با این مشکل دست و پنجه نرم کنند. یکی از مهمترین تاثیرات منفی که چاقی بر بدن افراد باقی می گذارد ضعیف شدن قدرت باروری در مردان و زنان است. موضوع چاقی و ناباروری در خانم‌ها و آقایان حرف جدیدی نیست و بارها بر رابطه مستقیم این دو در سرتاسر جهان تاکید شده است.

بر اساس گزارشات ارائه شده از سازمان بهداشت جهانی، ناباروری به عنوان یکی از مهمترین مشکلات بهداشت عمومی مطرح شده است. در تمامی دنیا حدود ۱۵ درصد از افراد سالانه با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند. حال، شاید از خود بپرسید” آیا چاقی باعث ناباروری میشود؟؟” یا چگونه چاقی باعث این اتفاق است؟؟” در بین اکثر مراجعانی كه ماه ها و گاها سالهاست که به دنبال پدر مادر شدن هستند و هزینه های سنگینی را برای درمان پرداخت می کنند، می توان نقش چاقی در عدم باروری را به خوبی مشاهده کرد.

 

 

رابطه چاقی و ناباروری در زنان

خانم‌های چاق معمولا عادت ماهیانه ی نامنظمی دارند و پروسه ی تخمك‌گذاری آن ها درست انجام نمی شود. این افراد به علت وجود لایه‌های چربی و مقاومت بالا به انسولین، میزان هورمون‌های مردانه در خونشان بالا می‌رود. این اتفاق سبب می شود تا اختلالات عمده قاعدگی و تخمک‌گذاری به نازایی منجر شود. رایج ترین اختلالات مربوط به تخمک گذاری، ابتلا به تخمدان پلی کیستیک است. امروزه، این بیماری شایع‌ترین علت ناباروری در زنان به حساب می آید. معمولاً، چیزی حدود ۷ تا ۱۱ درصد از زنان در سن فرزندآوری تحت تاثیر تخمدان پلی کیستیک قرار گرفته و با مشکلات ناباروری روبرو هستند.

همزمان، با افزایش BMI بدنی و یا شاخص توده بدنی، معمولا واکنش به درمان های ناباروری در زنان چاق کمتر می شود. در این حالت، هزینه های زیادی برای امتحان راه های بارداری پرداخت خواهد شد. راه هایی که نتیجه آن ها نامشخص است. در کنار کسیت تخمدان و اختلالات قاعدگی، چاقی باعث سقط جنین، بروز دیابت در دوران حاملگی، جنین ماکروزوم، پره اکلامپسی و … می شود. حتی، اگر چاقی به ناباروری منجر نشود تاثیرات زیان باری بر سلامت مادر و جنین می گذارد. تاثیراتی چون سندرم متابولیک، هیپرلپیدمی، مسمومیت حاملگی و …

 

 

رابطه چاقی و ناباروری در مردان

در همین ابتدای کار می خواهیم نظرتان را به یک آمار جالب در رابطه چاقی و ناباروری جلب کنیم. ” با توجه به بررسی های انجام شده، 20 درصد از زوج های جوان از ناباروری رنج می برند و این پدیده به طرز تعجب برانگیزی در مردان رو به افزایش است. ” اما چرا ناباروری در مردان رو به افزایش است؟ به بیان ساده تر، افزایش شاخص توده بدنی معمولا با کاهش تعداد کلی اسپرم ها در مردان و یا افزایش اسپرم ها با DNA ناقص و آسیب دیده همراه است.

چاقی و افزایش وزن باعث ایجاد اختلال در میزان ترشح هورمون های مختلف، کاهش ترشح هورمون های تولید اسپرم، تولید سموم محیطی در بافت چربی، افزایش سطح استرس و … در بدن مردان شده و ناباروری را در آن ها بالا میبرد. همچنین، چاقی پتاسیل تولیدمثل و باروری را تا 90 درصد در مردان کاهش می دهد. در این افراد، معمولا احتمال بارداری حتی با انجام روش های تولیدمثل کمکی مانند IVF کاهش می یابد و زمان لازم برای بچه دار شدن را به طور قابل توجهی طولانی می کند. به علاوه، تحقیقات درباره رابطه چاقی و ناباروری در مردان نشان می دهد، مردانی که اضافه وزنی حدود 7 کیلو به بالا دارند حدودا 15 درصد نسبت به سایر مردان با وزن عادی به ناباروری دچار می شوند.

 

 

درمان چاقی و ناباروری با کم ترین هزینه

انجمن‌های معتبر علمی و تخصصی در سراسر دنیا به تمامی زنان و مردانی که در شرایط چاقی به سر می برند، توصیه می کنند که قبل از هر چیز مشکل اضافه وزن خود را درمان کنند و سپس به سمت درمان های ناباروری بروند. چرا که، در 80 درصد موارد بعد از این که افراد چاق کاهش وزن پیدا کرده و لاغر می شوند مشکل شان به خودی خود حل می شود. کاهش وزن در مردان چاق معمولا منجر به تنظیم سطوح هورمون ها و افزایش شانس قدرت باروری می شود. همچنین، با کاهش وزن و لاغری در زنان، اختلالات تخمک گذاری کاهش یافته و مسیر عادی خودش را طی می کند. معمولا، توصیه شاخص BMI برای زنان باید بین 19 تا 25 باشد. پس می توان گفت، رعایت یک رژیم لاغری درست و اصولی می تواند کم هزینه ترین روش درمان ناباروری برای زوج های داری اضافه وزن باشد.

 

سخن آخر

حال که با رابطه چاقی و ناباروری آشنا شدید، لطفاً قبل از اقدام به بارداری از رژیم غذایی اصولی و مناسب استفاده کرده و وزنتان را به حد ایده‌آل برسانید. بدین منظور می توانید از رژیم های غذایی و دستورات موجود در سایت من و رژیم استفاده کرده و بهترین نتایج را دریافت کنید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل