۵ قانون طلایی تغذیه در دوران بارداری

۵ قانون طلایی تغذیه در دوران بارداری

۵ قانون طلایی تغذیه در دوران بارداری | یکی از مهم ترین و حیاتی ترین دوران در زندگی هر خانم ها، بارداری است. به همین دلیل در این دوران باید برنامه غذایی مناسبی وجود داشته باشد تا افراد با توجه به آن مواد غذایی مفید و مغذی مصرف کنند. احتمالا به این موضوع واقف هستید که یک زن باردار هر چه در این دوران می خورد و می نوشد به عنوان منبع اصلی تغذیه جنین به حساب می آید. دقیقا به همین خاطر پزشکان و کارشناسان توصیه می کنند که یک مادر برای انتخاب انواع غذاها و نوشیدنی های سالم برای تهیه مواد مغذی مهم کودک خود باید بیشتر از هر زمان دیگری دقت کند و با برنامه پیش برود. حتما این سوال در ذهن تان پیش می آید که در این دوران حساس باید چه نوع مواد غذایی به مادر و جنین برسد؟

تغذیه دوران بارداری باید شامل تمام مواد غذایی و معدنی مایحتاج بدن مادر و جنین باشد. در حقیقت این باید به گونه ای باشد که با رعایت آن، مراقبت از مادر باردار و جنین کامل انجام شود. متاسفانه بسیاری از مادران از ترس چاقی و افزایش وزن در این دوران سعی می کنند کمتر از آن میزانی که برای شان تعیین شده غذا میل کنند و این اصلا درست نیست. این ترس را کنار بگذارید و به رژیم غذایی خود پایبند باشید. افزایش وزن در زمان بارداری طبیعی است و نباید هیچگونه نگرانی در اینباره داشته باشید. وزن اضافه مادر تغذیه کودک را فراهم می کند و قدری از آن هم ذخیره می شود تا پس از زایمان برای شیردهی کودک استفاده شود.

این موضوع یعنی تغذیه مادران در این دوران بسیار اهمیت دارد به همین دلیل ما نیز قصد داریم در ادامه این مقاله شما را با مواد غذایی مهمی که حضورشان در برنامه غذایی مادران باردار بسیار اهمیت دارد آشنا کنیم.



افزایش نیاز به مواد مغذی

در طول دوران بارداری نیاز بدن مادر به مواد مغذی بسیار افزایش می یابد. اگرچه ضرب ‌‌المثل قدیمی “تغذیه برای دو نفر در دوران بارداری” چندان صحیح نیست، اما باید به آن توجه کرد! زنان باردار در این دوره حساس می بایست از درشت مغذی‌ ها و ریزمغذی ‌‌های متعددی استفاده کرده و نیازهای بدن و کودک خود را تأمین کنند. خوشبختانه تعداد زیادی از مادران می توانند به کمک یک رژیم سالم و مغذی که شامل غذاهای سالم و مفید هستند، نیازهای بدن خود را تأمین کنند. در حقیقت بهترین روش برای تأمین این مواد مغذی از طریق استفاده از غذاهای متنوع در طول روز است. لازم به ذکر است تمام غذاهایی که یک مادر باردار در این دوره مهم مصرف می کند باید شامل حداقل سه گروه غذایی باشند. هر گروه غذایی تأثیر خاصی بر بدن شما دارد. برای مثال:

    • غلات منبع خوبی از انرژی به حساب می آید
    • میوه‌‌ ها و سبزیجات سرشار از آنتی ‌‌اکسیدان، فیبر و ویتامین ‌‌های محلول در آب و چربی هستند.
    • گوشت، آجیل و حبوبات برای تأمین پروتئین و آهن موردنیاز ضروری هستند.
    • محصولات لبنی منبع خوبی از کلسیم و ویتامین D هستند.

نان و غلات

مهم ترین و اصلی ترین منبع انرژی بدن، این گروه غذایی هستند. انواع نان، انواع ماکارونی، برنج، رشته و غلات صبحانه ی طبیعی را می توان جزئی از مواد غذایی این گروه دانست که سرشار از نشاسته و کربوهیدرات می باشند. شاید برای تان جالب باشد که بدانید نان و غلات علاوه بر آن که منبع اصلی تأمین انرژی بدن است، منبع تامین کننده ی بخشی از پروتئین، آهن و ویتامین ‌های گروه B نیز می باشد. مادران باردار در رژیم غذایی مخصوص خود می بایست از نان ‌های سالم و کم ‌نمک و غلات استفاده کنند. مصرف این مواد مهم علاوه بر آن که به وزن‌گیری مناسب مادران در دوران بارداری کمک می‌کند، می ‌تواند به رشد دستگاه عصبی جنین نیز کمک کند.

تغذیه در دوران بارداری

سبزیجات

از دیگر گروه های غذایی مهم که حضورش در سبد غذایی مادران باردار به شدت توصیه می شود، سبزیجات است. سبزیجات به خانم ها کمک می کند تا ویتامین های موردنیاز بدن شان مثل A، B، C، فولیک ‌اسید و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم تأمین شوند. همچنین فیبر موجود در سبزیجات، در زمان مصرف به همراه غلات و نان موجب می شود نشاسته ی موجود در این مواد غذایی دیرتر هضم و جذب شود که این موضوع به حفظ سطح قند خون بدن برای مدت طولانی در روز کمک می‌ کند.  مادران می بایست در طول روز حداقل یکی از انواع سبزی ها را مصرف کنند، برای مثال انواع سبزی ‌های برگ‌ دار، هویج، بادمجان، کدو، نخودسبز، قارچ، خیار، گوجه ‌فرنگی، پیاز و کرفس در گروه سبزیجات قرار گرفته می توانند انتخاب خوبی باشند.

شاید بهتر باشد که بدانید هر واحد سبزیجات معادل نصف لیوان سبزی پخته و خردشده، یک عدد گوجه ‌فرنگی یا نصف لیوان آب ‌هویج است. به همین هر مادر باردار باید روزانه به مقدار کافی سبزی تازه مانند سبزی ‌خوردن یا کاهو، گوجه ‌فرنگی یا مواردی که پیش تر به آن ها اشاره کردیم را میل کنند.

میوه ‌ها

میوه ها نیز مانند سبزیجات دارای فیبر هستند، این گروه علاوه بر فیبر حاوی مقادیر زیادی ویتامین ‌ها، مواد معدنی، قند و آب نیز می باشند. زنان باردار باید به این موضوع توجه داشته باشند که با مصرف انواع میوه ها می توانند به جذب مواد معدنی و ویتامین ‌های مورد نیاز بدن شان کمک کنند. تفاوتی هم ندارد که میوه مصرفی به چه شکل باشد، خام، آب ‌میوه یا میوه‌ های خشکی مثل کشمش و توت خشک، تمام این ها می توانند مفید باشند. مادران باردار می بایست در طول یک روز ۳ تا ۴ واحد از گروه میوه‌ ها مصرف کنند.

تغذیه در دوران بارداری

البته در نظر داشته باشید که میوه تازه حاوی فیبر و آب بیشتری است به همین دلیل مصرف آن بسیار بیشتر میوه های خشک توصیه می شود. مادران می توانند در طول روز انواع میوه ‌های تازه ی فصل را مصرف کنند یا از میوه ‌های خشک مانند کشمش، توت خشک، برگه هلو یا زردآلو به عنوان میان ‌وعده استفاده کنند. البته بعضی از میوه و مصرف آن همراه با پروتئین و مواد حاوی آهن می ‌تواند در جذب بیشتر آهن توسط بدن کمک کند.

لبنیات

دیگر گروه غذایی که حتما می بایست در سبد غذایی مادران باردار وجود داشته باشد، لبنیات است. شیر و سایر محصولات لبنی، منابع سرشاری از کلسیم، فسفر، ویتامین ‌های A، B2 و همچنین پروتئین هستند. مصرف این مواد غذایی مهم می تواند تاثیر بسزایی در استحکام دندان و استخوان ‌های جنین داشته باشد به همین دلیل نباید از مصرف این مواد در طول روز غافل شد. مادران باردار با مصرف به اندازه کلسیم می توانند در این دوران احتمال بروز پره ‌اکلامپسی در حاملگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. لازم به ذکر است که با کمبود کلسیم در بدن مادر، جنین برای رشد استخوان ‌ها از منابع کلسیم استخوان ‌های مادر استفاده خواهد کرد و این موجب بروز مشکل ‌هایی در مادر خواهد شد. به همین دلیل پزشکان و متخصصان مصرف روزانه ۳ تا ۴ واحد از گروه لبنیات را توصیه می‌کنند.

علاوه بر خود شیر، تمام فرآورده‌ های آن شامل ماست، بستنی، پنیر، دوغ و کشک از این خانواده بوده و می ‌تواند توسط مادر در دوران بارداری مصرف شود. حتما هم نباید شیر خالی مصرف شود، مادران می توانند با خوردن غذاهایی مثل فرنی یا شیربرنج این میزان کلسیم را جبران کنند. البته آن ها باید دقت داشته باشند که حتما از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند. اگر به عنوان یک خانم باردار دل تان می خواهد که با خوردن شیر میزان کلسیم لازم را تأمین کنید اما نسبت به لاکتوز آن حساسیت دارید و با خوردنش دچار نفخ یا درد معد می شوید، می ‌توانید به ‌جای مصرف شیر، نیاز روزانه ی خود را از سایر منابع لبنی مانند ماست و پنیر تأمین کنید.

تغذیه در دوران بارداری

پروتئین و آهن

از دیگر گروه های غذایی که باید مصرف آن را در طول دوران بارداری گنجاند پروتئین و آهن و روی می باشد. گوشت و حبوبات، ماهی، تخم ‌مرغ و مغز دانه‌ ها، منبع اصلی تأمین پروتئین، روی و آهن بدن هستند و مصرف شان به مادران باردار به شدت توصیه می شود. یکی از گروه هایی که حضورش در رشد چنین تاثیر زیادی دارد، پروتئین است و مصرف میزان کافی آن در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری نقش اساسی دارد. کمبود پروتئین ممکن است باعث اختلالات رشد و شکل‌ گیری سلول و بافت ‌های جنین شود. همچنین آهن موجود در این گروه غذایی برای تولید گلبول قرمز، افزایش هموگلوبین، رشد و همچنین تأمین ذخایر آهن کبد جنین ضروری است. اگرچه مادران میزان کافی آهن را از این گروه غذایی دریافت نمی‌ کنند، اما مصرف کافی این گروه غذایی در کنار مصرف مکمل ‌های آهن می ‌تواند در رفع مشکل فقر آهن در مادر مؤثر باشد. مواد غذایی این گروه شامل انواع گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی و همچنین تخم ‌مرغ، حبوبات و مغز دانه ‌هایی مانند گردو، بادام و فندق می ‌شود که حداقل مادران باید روزانه ۳ واحد از این گروه غذایی را مصرف کنند.

در این میان مصرف ماهی نباید فراموش شود. ماهی به این دلیل که سرشار از امگا۳ می باشد باید در رژیم غذایی بارداری باشد چرا که برای تکامل سیستم عصبی جنین مفید است. البته به عنوان یک مادر باردار دقت کنید که در این دوره هرگز گوشت قرمز، مرغ یا ماهی و تخم‌ مرغ خام یا نیم ‌پز مصرف نکنید. مصرف این محصولات به صورت خام یا نیم‌ پز ممکن است باعث ایجاد برخی از عفونت ‌ها شود. همچنین در طول این دوران حساس از مصرف زیاد جگر و فرآورده ‌های آن پرهیز کنید، جگر حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که برای بارداری خطرناک است.
امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل