فشار خون بالا و مواد غذایی مناسب برای کنترل آن

فشار خون بالا و مواد غذایی مناسب برای کنترل آن

فشار خون بالا و مواد غذایی مناسب برای کنترل آن | مهم ترین عامل خطر قابل پیشگیری برای افرادی که فشار خون بالا دارند ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. بیش از یک میلیارد و دویست نفر در سرتاسر جهان دچار فشار خون بالا هستند که در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی بوده و سالانه تعداد بسیار زیادی از این افراد بر اثر سکته های قلبی فوت می شوند.

داروهای زیادی از جمله تنظیم کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین وجود دارد که معمولاً برای کاهش سطح فشار خون استفاده می شوند، اما بایستی برای کاهش دادن ریسک ابتلا به بیماری های قلبی موارد دیگری نیز رعایت شود که از جمله ی آنها، تغییر در سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی است که می تواند به کاهش سطح فشار خون تا حد مطلوب کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند و یا داروهای تنظیم فشار خون را مصرف می کنند، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و همچنین برنامه غذایی مناسب توصیه می شود. در واقع دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای لاغری و کاهش وزن و کاهش فشار خون و همچنین حفظ سطح متعادل فشار خون لازم و ضروری است.

تحقیقات نشان داده است که گنجاندن برخی از مواد غذایی در رژیم غذایی و برنامه غذایی افرادی که مبتلا به فشارخون هستند کمک می‌کند که تا حد زیادی بتوانند فشار خون بدن شان را کنترل کرده و سالم تر بمانند. گنجاندن بعضی غذاهایی که حاوی مواد مغذی خاصی مانند منیزیم و پتاسیم هستند، سطح فشار خون بدن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

افراد چاق و کسانی که مبتلا به چاقی و افزایش وزن هستند و از چاقی مفرط رنج می برند نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون هستند.
در ادامه مطالب قصد داریم که نکات مهمی در مورد مواد غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون ذکر کنیم که بهتر است در ادامه مقاله با سایت من و رژیم همراه باشید و از این نکات سودمند بهره مند شوید.

مواد غذای مناسب برای کاهش فشار خون

مرکبات

میوه هایی که در دسته ی مرکبات قرار می گیرند مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت در تنظیم سطح فشار خون بسیار موثر هستند.
این میوه ها با دارا بودن مواد معدنی، ویتامین c و ترکیبات گیاهی خاص در از بین بردن خطر بیماری های قلبی بسیار موثر هستند و به سلامت قلب و کارکرد هرچه مناسب تر آن کمک می کنند.
مطابق با تحقیقی که بر ۱۰۱ بانوی ژاپنی در مدت زمان ۵ ماه انجام شد، مشخص شد که مصرف روزانه آب لیمو ترش به همراه پیاده روی منظم با کاهش فشار خون ارتباط مستقیمی دارد. در این تحقیقات کلیه محققان تاثیرات آن را به اسید سیتریک موجود در لیمو ترش نسبت داده اند. مطالعات دیگر نشان دادند که نوشیدن آب گریپ فروت و پرتقال نیز به کاهش فشار خون کمک می کند.

با این حال خوردن بیش از حد آب گریپ‌فروت ممکن است با مصرف داروهای کاهش فشار خون تداخل ایجاد کرده و موجب اختلال در کارکرد بدن شود.
پس ضروری است که قبل از افزودن این ماده غذایی مناسب برای کاهش فشار خون حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف ماهی قزل آلا و انواع ماهی های چرب

انواع ماهی ها ی چرب منبع خوبی برای امگا ۳ هستند که این ماده دارای فواید بسیار زیادی برای سلامت و کارکرد قلب است. چربی موجود در انواع ماهی ها با کاهش سطح ترکیبات منقبض کننده عروق خونی به نام اکسیلیپین و همچنین کاهش التهاب به کاهش سطح فشار خون در بدن کمک می کند.
با تحقیقات بیشتری که محققان در این زمینه انجام داده‌اند مشخص شده است که مصرف ماهی های چرب با کاهش سطح فشار خون بدن ارتباط مستقیم دارد. در واقع مطالعه بر ۲۵۰۰ فرد بزرگسال مشخص کرده است، کسانی که بیشترین مقدار چربی امگا ۳ را در بدن خود دارند به طور قابل ‌ملاحظه‌ای کمترین میزان SBP و DBP را نشان می دهند. مصرف هر چه بیشتر امگا ۳ باعث کاهش فشار خون و تنظیم آن در بدن می شود.

برگ چغندر

برگ چغندر سبزیجاتی با برگ سبز تیره است که حاوی مواد مغذی پتاسیم و منیزیم است که باعث کاهش و تنظیم فشارخون می شود. در واقع یک فنجان برگ چغندر خرد شده به ترتیب ۱۷ درصد پتاسیم و ۳۰ درصد منیزیم مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند. برگ چغندر از طریق انجام چندین مکانیسم در بدن به عنوان تعدیل کننده میزان کلسیم در بدن عمل کرده و باعث کاهش فشار خون می شود. با خوردن برگ چغندر حرکت کلسیم به سوی سلول های قلب کند شده و بافت های خونی شل می شوند که این حالت در روند انتقال خون باعث کاهش فشار خون می شود.

دانه کدو تنبل

دانه های کدو تنبل منبع سرشار از مواد مغذی برای کنترل و تنظیم فشارخون هستند آرژنین و پتاسیم و اسید آمینه مورد نیاز برای تولیداکسید نیتریک در این دانه ها وجود دارد که باعث شل شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود. همچنین تحقیقات نشان داده اند که دانه کدو تنبل یک داروی قدرتمند طبیعی برای تنظیم فشار خون در بدن است. طی مطالعاتی که بر 24 بانو انجام شده، اینطور مشخص شده که مصرف ۳ گرم روغن دانه کدو تنبل در روز به مدت ۶ هفته منجر به کاهش ۱۵ درصدی فشار خون افراد در مقایسه با گروه های مصرف کننده داروهای شیمیایی می شود.

فشار خون بالا و مواد غذایی مناسب برای کنترل آن

لوبیا و عدس

لوبیا و عدس دو نوع حبوباتی هستند که سرشار از مواد مغذی و فیبر بوده و با دارا بودن پتاسیم و منیزیم به کاهش فشار خون کمک می کنند. مطالعات نشان داده اند، افرادی که در برنامه غذایی خود مقادیر مناسبی از لوبیا و عدس را مصرف می کنند نسبت به سایر افرادی که این دو ماده غذایی را مصرف نمی‌کنند کمتر دچار فشار خون و اختلالات آن می شوند.

توت

مصرف انواع توت ها باعث تضمین سلامتی بدن می شود. توت منبع غنی آنتی اکسیدان و آنتوسیانین ( رنگدانه‌های توت ) که باعث کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی یعنی کاهش فشار خون می شود. مطالعات نشان داده است که آنتوسیانین موجود در توت، سطح اکسید نیتریک در خون را افزایش داده و تولید مولکولهای غشاء رگهای خونی را کاهش می دهد که با انجام این کار سطح فشار خون کاهش پیدا می کند. با این حال برای تایید این مکانیسم تحقیقات انسانی بیشتری لازم است. توت فرنگی، تمشک، توت سفید، توت قرمز، زغال اخته برخی از میوه هایی هستند که باعث کاهش فشار خون می شوند.

دانه گل همیشه بهار

مصرف گیاهی مانند گل همیشه بهار باعث می شود که سطح فشار خون بدن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. مصرف ۳۰ گرم دانه گل همیشه بهار در روز به صورت پخته باعث می شود که ۸ درصد خطر ابتلا به فشار خون بالا کاهش پیدا کند. دانه گل همیشه بهار حاوی مقدار زیادی منیزیم است که باعث تنظیم فشار خون بدن می شود. در واقع یک فنجان پخته آن، ۳۸ درصد از نیاز روزانه شما به منیزیم را تامین می کند.

پسته

پسته، ماده بسیار مغذی است که مصرف آن با کاهش فشار خون ارتباط مستقیم دارد. در واقع این ماده غذایی حاوی مواد مغذی فراوانی برای تنظیم فشار خون و کننرل آن از جمله پتاسیم است. مطابق با 21 مورد تحقیقاتی که بر انسان‌ها انجام شده مشخص شده است که مصرف پسته به طور روزانه ارتباط مستقیمی با کاهش فشار خون و تنظیم سطح فشار خون دارد.




هویج

هویج شیرین و مغزی و ترد یک غذای مناسب در رژیم های غذایی بسیاری از افراد است. هویج ترکیبات فنلی بسیاری دارد که به آرامش عروق خونی کمک می کند و در واقع التهاب آنها را کاهش می‌دهد که این به نوبه خود نیز باعث کاهش فشار خون می شود. مواد موجود موثر بر فشار خون در هویج عبارتند از: اسیدهای کلروژنیک و اسید کافئیک.

اگرچه می توان هویج را به دو صورت خام و پخته مصرف کرد اما مطابق با مطالعه ای که بر ۱۹۵ فرد انجام شده مشخص شده است که مصرف هویج خام به طور قابل توجهی با کاهش فشار خون ارتباط مستقیم دارد. در مطالعه دیگر مشخص شده است که مصرف روزانه ۱۶ اونس آب هویج تازه به مدت ۳ ماه منجر به کاهش فشار خون و تثبیت آن می شود.

کرفس

کرفس یکی از انواع سبزیجات محبوب است که مصرف آن باعث کاهش فشار خون می شود. این ماده غذایی حاوی ترکیبات فتالید است که باعث آرام شدن رگهای خونی و کاهش سطح فشار خون می شود. در همان مطالعه ای که بر مصرف هویج انجام شد، مشخص شده است که خوردن کرفس خام نیز می تواند به مقدار قابل توجهی فشارخون بدن را کاهش داده و به تثبیت آن کمک کند.

فشار خون بالا و مواد غذایی مناسب برای کنترل آن

دنبال کردن رژیم غذایی من ورژیم

حال که با تعدادی از مواد مغذی مناسب برای کاهش فشار خون آشنا شدید، اگر قصد دارید که سبک غذایی سالمی را دنبال کنید و برنامه غذایی مناسبی برای خود داشته باشید، می توانید به سایت من و رژیم مراجعه کرده و رژیم غذایی مناسبی برای خود انتخاب کنید. با دنبال کردن این رژیم قطعاً می توانید به کاهش وزن و لاغری و تناسب اندام و نهایتا کنترل فشار خون برسید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل