برنامه غذایی قلیایی یا رژیم آلکالین چیست؟

برنامه غذایی قلیایی یا رژیم آلکالین چیست؟

برنامه غذایی قلیایی یا رژیم آلکالین چیست؟ | رژیم آلکاتین که به برنامه غذایی قلیایی نیز معروف است طرفداران بسیار زیادی دارد زیرا به عنوان یک برنامه غذایی در کاهش مشکلاتی مانند ورم مفاصل و جلوگیری از سرطان نقش دارد. هنگامی که ویکتوریا بکهام در ژانویه 2013 در مورد یک کتاب آشپزی یک برنامه غذایی قلیایی را توئیت کرد این رژیم به شدت معروف شد. طرفداران این رژیم غذایی اعتقاد دارند که برخی غذاها مانند گوشت، گندم، شکر و غذاهای فرآوری شده باعث تولید اسید در بدن می شود که عامل بروز بسیاری از بیماری ها به شمار می آیند.

یکی از متداول ترین سؤالات مربوط به رابطه بین برنامه غذایی و سرطان این پرسش است که آیا غذاهای اسیدی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد یا خیر. این پرسش بر اساس این ادعا شکل گرفته است که غذاهای اسیدی تعادل pH را به هم می ریزد و این تغییر منجر به افزایش خطر ابتدا به سرطان می شود. برخی از تحقیقات نشان داده است که سلول های سرطانی در محیط اسیدی که pH پایین است رشد می کنند اما در محیط های قلیایی که میزان pH بالا است توانایی رشد کردن ندارند.

برنامه غذایی قلیایی

آیا می توانید pH بدن خود را قلیایی تر کنید؟

طرفداران برنامه غذایی قلیایی ادعا می کنند که این رژیم علاوه بر اینکه برای جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری مفید است یک رژیم غذایی کاهش وزن نیز محسوب می شود. با وجود آن که استدلال های آنها قانع کننده به نظر می رسد اما دلایلی نیز وجود دارد که نشان می دهد حقایقی نادیده گرفته شده است.

در این رژیم فرض بر این است که مواد غذایی می تواند مقدار pH بدن یا همان میزان اسیدی یا قلیایی بودن بدن را تغییر دهد. متابولیسم یا همان تبدیل غذا به انرژی که در آن غذا در یک واکنش شیمیایی تجزیه می شود درست مثل فرآیند سوختن چوب است که پس از سوختن از آن خاکستر باقی می ماند. مواد غذایی نیز پس از اینکه در فرآیند سوخت و ساز تجزیه شدند موادی از آنها باقی می ماند که به زباله های سوخت و ساز معروفند.

این زباله های حاصل از تجزیه مواد غذایی می تواند قلیایی، خنثی یا اسیدی باشند. اگر باقی مانده مواد غذایی پس از تجزیه اسیدی باشد، pH اسیدی می شود و در صورتی که قلیایی باشند pH قلیایی می شود. این خاکستر اسیدی بدن را در معرض انواع بیماری قرار می دهد اما خاکستر قلیایی برای بدن مفید است. بنابراین با انتخاب یک برنامه غذایی که میزان غذاهای قلیایی آن بیشتر است می توان سلامتی را افزایش داد.

به طور کلی مواد غذایی که خاکستر اسیدی از خود به جا می گذارند شامل پروتئین، فسفات و گوگرد اند و خاکستر قلیایی شامل کلسیم، منیزیم و پتاسیم است.

PH چیست و چه ارتباطی با برنامه غذایی دارد؟

هنگامی که در مورد رژیم غذایی قلیایی صحبت می کنیم باید بدانیم pH چیست. در یک عبارت ساده pH میزان اسیدی یا قلیایی بودن است. مقدار pH از 0 تا 14 متغیر است. بسیاری از طرفداران رژیم قلیایی پیشنهاد می کنند که افراد برای آگاه بودن از میزان pH بدن آن را از طریق ادرار اندازه گیری کنند. عدد بالای 7 قلیایی بودن و عدد پایین تر از 7 اسیدی بودن را نشان می دهد. با این وجود، به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که pH در قسمت های مختلف بدن بسیار متفاوت است. بعضی از قسمت ها اسیدی و برخی دیگر قلیایی هستند و هیچ سطح مشخصی وجود ندارد.

معده با اسید هیدروکلریک پر شده است و pH آن از 2 تا 5 متغییر است و بنابراین آن را در دسته قسمت های اسیدی بدن قرار می دهد. در حقیقت اسیدی بودن معده برای تجزیه مواد غذایی ضروری است. از طرف دیگر خون انسان همیشه کمی قلیایی است. خارج شدن pH خون از حد طبیعی حتی می تواند منجر به مرگ انسان شود. البته این حالت بسیار کم اتفاق می افتد.

غذا بر pH ادرار تأثیر می گذارد اما pH خون را تحت تأثیر قرار نمی دهد. شاید دلیل آن این باشد که ثابت بودن pH نقش مهمی بر سلامتی دارد. به همین دلیل بدن برای تنظیم دقیق pH خون روشهای مؤثر بسیاری دارد. در واقع تغییر مقدار pH خون در افراد سالم تقریبا غیرممکن است اما این امکان وجود دارد که به طور طبیعی نوسانات جزئی در محدوده طبیعی رخ دهد.

با این حال مواد غذایی بر مقدار pH ادرار تاثیر می گذارند. دفع اسید از طریق ادرار یکی از اصلی ترین راه هایی است که بدن pH خون خود را تنظیم می کند. زمانی که یک استیک بزرگ می خورید چندین ساعت بعد از آنکه بدن زباله های باقی مانده پس از سوخت و ساز را از بدن خارج می کند، ادرار اسیدی تر می شود.

بنابراین pH ادرار شاخص ضعیفی برای اندازه گیری pH کلی بدن و سلامت عمومی است. علاوه بر این می تواند تحت تأثیر عواملی غیر از رژیم غذایی قرار داشته باشد.

برنامه غذایی قلیایی

برنامه غذایی قلیایی چه ارتباطی با پوکی استخوان دارد؟

پوکی استخوان یک بیماری است که با کاهش محتوای مواد معدنی استخوان بروز پیدا می کند. این بیماری بخصوص در زنان پس از یائسگی شایع است و می تواند خطر شکستگی استخوان ها را به شدت افزایش دهد. بسیاری از طرفداران برنامه غذایی قلیایی معتقدند که بدن برای حفظ تعادل pH خود مواد معدنی قلیایی مانند کلسیم را از استخوان ها می گیرد تا حالت اسیدی آن را از بین ببرد. طبق این تئوری برنامه غذایی شامل مواد غذایی که در بدن ایجاد اسید می کنند باعث از بین رفتن تراکم مواد معدنی استخوان خواهند شد.

البته باید توجه داشت که این نظریه نقش عملکرد کلیه ها و دستگاه تنفسی در کنترل pH خون و نقش از بین رفتن کلاژن پروتئین در پوکی استخوان را نادیده گرفته است. جالب است بدانید که از بین رفتن کلاژن به شدت با سطح پایین دو اسید ارتزسیلیک و اسید آسکوربیک در رژیم غذایی شما ارتباط دارد.

ارتباط بین رژیم غذایی اسیدی و سرطان

بسیاری از افراد معتقدند كه سرطان فقط در محیط اسیدی رشد می كند و با رژیم غذایی قلیایی قابل درمان است. با این حال بررسی های که در مورد رابطه بین اسیدی شدن خون ناشی از رژیم غذایی و سرطان صورت گرفته هیچ ارتباط مستقیمی را نشان نمی دهد.

اولا مواد غذایی به طور قابل توجهی بر pH خون تأثیر نمی گذارند و دوم اینکه حتی اگر فرض کنید غذا می تواند مقدار pH خون یا بافتهای دیگر را تغییر دهد سلول های سرطانی محدود به محیط های اسیدی نمی شوند. اما سلول های سرطانی در محیط های اسیدی سریعتر رشد می کنند و این سلول های سرطانی هستند که محیط اسیدی را بوجود می آورند.

آیا رژیم غذایی اجداد ما قلیایی بوده است؟

یک مطالعه نشان می دهد 90 درصد رژیم غذایی ما انسان ها پیش از دوران کشاورزی رژیم غذایی قلیایی بوده و پایه اصلی استدلال طرفداران رژیم غذایی قلیایی را تشکیل می دهد.

اما تحقيقات اخير خلاف آن را نشان می دهد. در تحقیقات اخیر نشان داده شده است که تقريبا نيمي از انسان ها قبل از دوران كشاورزي رژيم هاي غذايي قليايي و نیمی دیگر رژیم غذایی اسیدی داشتند. به این موضوع توجه داشته باشید که اجداد ما با دسترسی به غذاهای متنوع در اقلیم های بسیار متفاوتی زندگی می کردند. در حقیقت انسان ها بیشتر دور از مناطق گرمسیری زندگی می کردند و رژیم غذایی آنها بیشتر اسیدی بوده است، چرا که نیمی از آنها شکارچی بودند و غذای اصلی آنها شامل انواع گوشت شکار بود. با این حال اثری از بیماری های دنیای مدرن در آنها دیده نشده است.

برنامه غذایی قلیایی

رژیم قلیایی برای سلامتی مفید است؟

رژیم قلیایی یک رژیم سالم است و ضمن محدود بودن غذاهای فرآوری شده، میزان زیادی میوه، سبزیجات و غذاهای گیاهی سالم در آن وجود دارد. با این حال این تصور که این رژیم به دلیل اثرات قلیایی آن باعث تقویت سلامتی می شود جای بحث بیشتری دارد. در حقیقت این ادعا هنوز توسط هیچ تحقیق معتبری اثبات نشده است.

البته برخی مطالعات تأثیرات مثبتی را بر روی گروه های آزمایشی محدودی نشان می دهد. این مطالعات به طور خاص در مورد رژیم غذایی حاوی پروتئین کم صورت گرفته و نشان داده است که در بهبود افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه اثر مثبتی دارد. به طور کلی داشتن رژیم قلیایی یک رژیم غذایی سالم است، اما هیچ مدرک معتبری نشان نمی دهد که بین این رژیم غذایی و سطح pH خون ارتباط وجود دارد.

اگر برای حفظ سلامتی یا تناسب اندام به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستید از سایت من و رژیم کمک بگیرید. من و رژیم با مشاورین متخصص خود در زمینه انواع رژیم غذایی، یک برنامه غذایی مناسب به شما ارائه می کند.

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل