رژیم غذایی و آسم

رژیم غذایی و آسم

رژیم غذایی و آسم | آسم یک بیماری ریوی است که از التهاب مجاری تنفسی بوجود می آید. علائم بارز آسم تنگی نفس و سرفه است. این علائم معمولا در هوای سرد یا هنگام ورزش شدیدتر می شود. تحقیقات نشان می دهد که بهبود تغذیه و انتخاب مواد غذایی مناسب در بهبود علائم آسم تاثیر قابل توجهی دارند. در برخی از افراد ارتباط مستقیمی بین غذا و آسم وجود داشته باشد. غذا محرک آسم نیست. اما آسم را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین در صورتی که به آسم مبتلا هستید با انتخاب غذای مناسب می توانید علائم این بیماری را کمتر کنید.

به طور کلی رژیم غذایی وجود ندارد که بتواند آسم شما را کاملا از بین ببرد یا آن را درمان کند، اما مصرف یا پرهیز از مصرف بعضی از مواد غذایی تاثیر قابل توجهی در کاهش علائم آسم دارد. البته باید به این موضوع هم توجه داشت که واکنش افراد به مواد غذایی بسیار متفاوت است، با این وجود دستورالعمل های کلی در مورد مصرف برخی مواد غذا که علائم آسم را کاهش می دهند یا حداقل آن را بدتر نمی کند وجود دارد.

سیب در رژیم غذایی

چرا سیب در بالای لیست مواد خوراکی قرار دارد که هر روز باید آن را مصرف کرد؟ مطالعات نشان می دهد که در کنار کنترل عوامل موثر بر بروز آسم، درصد بروز علائم این بیماری در افرادی که هفته ای دو تا پنج سیب می خورند نسبت به آنهایی که کمتر از این میزان سیب مصرف می کنند به شکل قابل توجهی کمتر است. ترکیبات مفیدی به نام فلاونوئیدها در سیب وجود دارد که در کاهش علائم مبتلا به آسم تاثیر می گذارند. فلاونوئید مجاری تنفسی را باز می کند و در نتیجه تنفس راحت تر می شود.

رژیم غذایی

طالبی

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که با مبارزه با رادیکال های آزاد از آسیب به ریه ها جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد درصد ابتلا به آسم در افرادی که روزانه ویتامین C بیشتری دریافت می کنند در مقایسه با سایر افراد کمتر است. اگرچه ویتامین C در بیشتر میوه ها و سبزیجات وجود دارد، اما مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت، کیوی، کلم بروکلی، کلم بروکسل و گوجه فرنگی سرشار از این ویتامین هستند.

هویج

هویج به داشتن بتاکاروتن معروف است. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان قوی است. این آنتی اکسیدان در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و این ویتامین علائم بروز آسم را کاهش می دهد. این ویتامین برای چشم و سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مفید است و حتی به بهبود بیماری های قلبی، سرطان و آلزایمر نیز کمک می کند. بتاکاروتن نه تنها در هویج بلکه سایر میوه ها و سبزیجات مانند زردآلو، فلفل سبز و سیب زمینی شیرین نیز وجود دارد.

قهوه

نوشیدن قهوه به دلیل داشتن کافئین موجود در آن مزایای زیادی دارد. یکی از این مزایا تاثیر بر کاهش علائم ابتلا به بیماری آسم است. کافئین موجود در قهوه باعث می شود که تا چهار ساعت پس از مصرف آن مجاری تنفسی عملکرد بهتری داشته باشند. این ماده لوله های تنفسی را بازتر کرده و در نتیجه تنفس آسان تر می شود که برای افراد مبتلا به آسم بسیار حیاتی است. به همین دلیل چای سیاه نیز می تواند برای آسم مفید باشد.

تخم کتان

تخم کتان سرشاز از امگا 3 و منیزیم است. امگا 3 که در ماهی قزل آلا و ماهی های روغنی نیز به وفور وجود دارد، بر کاهش علائم آسم تاثیر قابل توجهی می گذارد. منیزیم نیز بر عضلات اطراف مجاری تنفسی تاثیر گذاشته و باعث انبساط آنها می شود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که انقباض نایژه همان چیزی است که باعث حمله آسم می شود.

سیر

سیر خاصیت ضد التهابی دارد. سالها است که سیر در صدر فهرست مواد غذایی بسیار مفید قرار دارد و هر نوع بیماری از بواسیر تا عفونت های ویروسی را بهبود می دهد. در سیر آلیسین وجود دارد که یک آنتی اکسیدان فوق العاده قوی است. آلیسین در بدن اسیدی تولید می کند که رادیکال های آزاد را از بین می برد، همین موضوع باعث می شود که علائم آلرژی و آسم کاهش پیدا کند.

شیر

شیر یکی از بهترین منابع ویتامین D است که که به کاهش علائم آسم کمک می کند. اما بعضی از افراد به آن آلرژی دارند و پس از مصرف آن دچار سرفه می شوند. پس بهتر است افراد مبتلا به آسم به این نکته توجه داشته باشند که در صورت نداشتن آلرژی به این ماده غذایی آن را مصرف کنند.

بادام زمینی

بادام زمینی نیز از آن دسته مواد خوراکی است که در بعضی از افراد واکنش های آلرژیک بوجود می آورد و در برخی موارد باعث تشدید علائم آسم می شود. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که به آسم مبتلا هستند و به بادام زمینی نیز آلرژی دارند نسبت به سایر کودکان بیشتر به حملات آسم دچار می شوند.

رژیم غذایی

نمک

تحقیقات ضد و نقیضی درمورد اینکه آیا نمک باعث افزایش علائم آسم می شود یا نه وجود دارد. ویژگی بارز آسم التهاب و سفت شدن مجاری تنفسی است و نمک با ایجاد احتباس مایعات می تواند باعث این التهاب شود. بنابراین بهتر است افراد مبتلا به آسم نمک کمتری مصرف کنند.

آوکادو

آووکادو حاوی یک آنتی اکسیدان مهم به نام گلوتاتیون است. به طور کلی متخصصان معتقدند که آنتی اکسیدان ها به طور گسترده در درمان و کاهش علائم بسیاری از بیماری ها مفیدند. نقش آنها در بدن محافظت از سلولها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد باعث تخریب سلول ها و در نتیجه از دست دادن کارایی آنها می شود.

زنجبیل

گذشته از تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با سرطان و سایر مزایایی که در مورد زنجبیل شناخته شده است این ماده غذایی به درمان آسم نیز کمک می کند. زنجبیل مجاری تنفسی را تحت کنترل قرار می دهد و آنها را منبسط می کند. علاوه بر آن میزان جذب کلسیم که مسئول کاهش حمله آسم را نیز تنظیم می کند.

عسل

عسل یک ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص ضد التهابی دارد. این ماده غذایی معمولا برای برطرف کردن سرفه استفاده می شود که از علائم اصلی بیماری آسم است. مواد موجود در عسل تورم مجاری تنفسی که در افراد مبتلا به آسم اتفاق می افتد را کاهش می دهد.

روغن زیتون

چربی های موجود در روغن زیتون علاوه بر تاثیراتی که بر سلامت پوست و مو دارند برای افراد مبتلا به آسم نیز مفیدند. روغن زیتون در حقیقت به پاکسازی ریه از آلودگی کمک می کند. علاوه بر آن این روغن حاوی مواد ضد التهابی است.

رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در کنترل و یا حتی جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها ایفا می کند. مشورت با متخصصین تغذیه معمولا بهترین روش برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. خوشبختانه امروزه استفاده از دانش متخصصین به صورت آنلاین نیز در دسترس است. پس اگر به دنبال یک رژیم غذایی متناسب با سبک زندگی و شرایط جسمی خود هستید به سایت من و رژیم سری بزنید و رژیم هوشمند مناسب خود را دریافت کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل