برنامه غذایی سنگ کلیه

برنامه غذایی سنگ کلیه

برنامه غذایی سنگ کلیه | متاسفانه این روزها سنگ کلیه در میان افراد جامعه بسیار شایع شده است. براساس آمار میان افراد 30 تا 50 سال شیوع بالاتری دارد و مردان نیز ۳ برابر بیشتر از زنان به سنگ کلیه مبتلا می شوند. جالب است بدانید که این بیماری در خانواده هایی که دارای بیماری سنگ کلیه هستند، شایع تر می باشد. اما سنگ کلیه چیست و چگونه تشکیل می شود؟

سنگ کلیه به تهنشین شدن مواد معدنی در لوله‌ های ادراری و سفت شدن و کریستالی شدن آن گفته می‌ شود که با علائمی مانند درد شدید نواحی پهلو، کمر و نواحی پایینی لگن و اغلب اوقات خون ‌ریزی در ادرار همراه است که با مصرف غذاها و برخی گیاهان دارویی می‌ توان دفع آن ‌ها را تسهیل کرد.

سنگ کلیه انواع مختلفی دارد، مانند سنگ‌ های اسید اوریک، سنگ‌ های سیستینی و سنگ ‌های کلسیمی (اگزالات کلسیم و فسفات کلسیم) است که شایع ترین این ها، سنگ های کلسیمی (اگزالات کلسیم) می باشد. اگر شما تا به حال سنگ کلیه داشته اید قطعا به یاد دارید که درد ناشی از آن می تواند غیر قابل تحمل باشد. اما نکته بسیار مهم این است که سنگ کلیه را می توان با داشتن تغذیه ی مناسب درمان کنیم و درد ناشی از آن را کمی کاهش دهیم. با کارشناسان من و رژیم همراه باشید و خواندن این مقاله را از دست ندهید.

برنامه غذایی

چگونه بفهمیم که سنگ کلیه داریم؟

درصورتی که می خواهید بدانید، آیا سنگ کلیه دارید و شک تان را برطرف کنید، باید حتما آزمایش ادرار انجام دهید. انجام آزمایش ادرار و تشخیص بیماری، می ‌تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند و به دنبال آن بسیار سریع برای درمان اقدام شود. اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد؛ سنگ کلیه می ‌تواند بدون هیچ علائمی باشد و دلیل دردهای ناشی از آن، جا به‌ جایی سنگ است. یکی از مهم ترین دلایل ایجاد سنگ کلیه تغذیه است. این روزها بسیار دیده می شود که تغذیه بر موارد زیادی تاثیر دارد و با تغییر آن می توان مشکل جسمی یا بیماری را درمان کرد و یا حتی جلوی بروز آن را گرفت.

اما سنگ کلیه می ‌تواند علت ‌های دیگری هم داشته باشد، مثل کم‌ تحرکی و مصرف کم‌ مایعات تا پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، مصرف خودسرانه یا زیاد داروهای کلسیمی، مصرف زیاد پروتئین‌ های حیوانی، نمک و… از دیگر دلایل ایجاد سنگ کلیه است. همان طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، زمینه های ارثی و اختلالات سوخت و ساز است نیز می تواند در ایجاد سنگ کلیه بستگی داشته باشد.

درمان سنگ کلیه و پیشگیری آن با تغذیه

ممکن است برای درمان درد کلیه از شما خواسته شود که تغییراتی را در میزان نمک، کلیسم، اگزالات، پروتئین، سیترات، پتاسیم و مایعات مصرفی در رژیم غذایی خود اعمال کنید. برای ایجاد این تغییرات باید یک رژیم غذایی مناسب دریافت کنید، برای این کار هم می توانید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و یا با راهنمایی پزشک تان به طور آنلاین رژیمی معتبر دریافت کنید. به عنوان مثال، وب سایت من و رژیم با دریافت اطلاعات دقیق شما، یک برنامه غذایی مناسب ارائه می دهد که با رعایت آن می توانید اکثر این توصیه ها را اجرا کنید.

نوع رژیم غذایی برای سنگ کلیه اگزالاتی

نوع اصلی سنگ های کلیه، سنگ‌ های اگزالات کلسیمی است. به طور طبیعی اگزالات در بسیاری از غذاها یافت می‌ شود از جمله در آجیل، سبزیجات، میوه‌ ها خصوصا میوه‌ های دانه ‌دار، حبوبات، غلات و حتی در شکلات و چای. نمونه‌ هایی از غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی اگزالات هستند عبارتند از: بادام زمینی، اسفناج، ریواس، چغندر، سیب ‌زمینی شیرین و شکلات. جالب است بدانید که میزان اگزالات غذاها به دلیل تفاوت در مواردی مثل کیفیت خاک و میزان رسیده بودن آن می‌ تواند متغیر باشد. همچنین در اطلاعات موجود در این زمینه نیز تفاوت‌ هایی وجود دارد چرا که روش‌ های مختلفی را می ‌توان برای تعیین میزان اگزالات مواد غذایی استفاده کرد.

براساس تحقیقات انجام شده، ممکن است با محدود کردن مواد غذایی حاوی اگزالات احتمال شکل ‌گیری سنگ کلیه‌ ی اگزالاتی کاهش یابد. هرچند بسیاری از غذاهای حاوی مقدار زیاد اگزالات سالم هستند بنابراین محدود کردن بیش از حد برنامه غذایی در صورت عدم ضرورت، به هیچ عنوان هوشمندانه نخواهد بود. اکثر سنگ‌ های کلیه زمانی شکل می ‌گیرند که در حین تشکیل ادرار توسط کلیه‌ ها، اگزالات به کلسیم متصل می ‌شود.
مطالعات جدید این طور نشان می دهند که خوردن و نوشیدن غذاهای سرشار از کلسیم و اگزالات به طور همزمان در حین یک وعده‌ ی غذایی بهتر از محدود کردن کامل اگزالات است زیرا احتمال ترکیب اگزالات و کلسیم در معده و روده‌ ها پیش از رسیدن به کلیه افزایش پیدا کرده و در نتیجه احتمال تشکیل سنگ کلیه کاهش می ‌یابد.

در بخش های قبل نیز گفتیم که برای مشخص کردن این مقدارها باید با پزشک مخصوص تان مشورت کنید با نظارت آن یک برنامه غذایی دریافت کنید که شامل مواد غذایی ذکر شده باشد، برای این کار هم می توانید به وب سایت من و رژیم مراجعه کنید و در کمتر از 10 دقیقه یک رژیم غذایی سالم و مناسب دریافت کنید.

برنامه غذایی

نوع رژیم غذایی برای سنگ کلیه کلسیمی

شما می توانید برنامه ی غذایی دریافت کنید که به شما کمک کند میزان کلسیم موجود در ادرارتان را افزایش دهید تا به دنبال آن سدیم کاهش یابد و در نتیجه از بروز سنگ کلیه پیشگیری کنید. به جای کاهش مصرف کلسیم، بر محدود کردن میزان سدیم در برنامه غذایی خود تمرکز کنید و غذاهای سرشار از کلسیم را همراه با غذاهای سرشار از اگزالات مصرف کنید. بخاطر داشته باشید که سدیم اضافه موجب کاهش بیشتر کلسیم در ادرار می ‌شود و شما را در خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار می دهد.

احتمالا پزشکان و متخصصین تغذیه به شما توصیه می‌ کنند که میزان سدیم مصرفی را به مقداری حدود ۲۰۰۰ میلی‌ گرم در روز محدود کنید. پیش از این شما باید مواد غذایی دارای سدیم پنهان را بشناسید، موادی مثل کنسرو ها و افزودنی‌ ها و نیز غذاهای فست‌ فودی. شما می بایست برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه نسبت به برچسب های مواد غذایی و ایجاد تغییرات در میزان سدیم مصرفی درک کافی داشته باشید. برای این کار هم می توانید از پزشک تان کمک بگیرید.

فراموش نکنید که اگر میزان کلسیم در ادرار زیاد نباشد در این صورت برای کاهش سنگ کلیه باید بر سایر تغییرات در برنامه غذایی خود تمرکز کنید. متخصص تغذیه یا متخصص رژیم درمانی می ‌تواند به شما در تشخیص این که باید میزان مصرف کلسیم را افزایش یا کاهش دهید و نیز تهیه‌ ی یک رژیم غذایی سالم کمک کند.

برنامه غذایی

نوع برنامه غذایی برای سنگ کلیه اسید اوریکی

یکی دیگر از انواع شایع در سنگ کلیه، سنگ اسید اوریکی است. ترکیب شیمیایی به نام پورین موجب تشکیل این نوع سنگ می شود. گوشت قرمز و خرچنگ و صدف دارای منابع غنی این ترکیب هستند. مصرف زیاد پورین منجر به تولید بیشتر اسید اوریک می ‌گردد که به صورت کریستال‌ هایی در مفاصل یا سنگ‌ های کلیه در می‌ آیند.

کاملا طبیعی است که برای پیشگیری از تشکیل سنگ‌ های اسید اوریکی، باید مصرف غذاهای سرشار از پورین مثل گوشت قرمزو سایر فراورده‌ های گوشتی (کله ‌پاچه، سیرابی و …)، خرچنگ و صدف را قطع کرده و از یک رژیم غذایی سالم که بیشتر حاوی میوه‌ ها و سبزیجات، غلات سبوس ‌دار و فراورده‌ های لبنی کم چرب می ‌باشد، پیروی کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید مصرفش را محدود کنید، غذاها و نوشیدنی‌ های شیرین شده با شکر به خصوص آن هایی که حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالایی هستند. نکته بسیار مهمی که وجود دارد و باید سعی در رعایت آن نمایید مصرف آب و در طول یک روز است. شما باید روزانه حداقل سه لیتر (۱۲ فنجان) آب بنوشید تا خطر تشکیل سنگ کلیه کاهش پیدا کند. ایجاد این تغییرات سالم در شیوه‌ ی زندگی همچنین خطر ابتلا به نقرس را نیز کاهش می ‌دهد زیرا اسید اوریک عامل خطر اصلی بیماری نقرس می ‌باشد.

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل