همه چیز درباره رژیم کالری شمار

چاقی یکی از مشکلات و معضلات زندگی امروزی است. زندگی مدرن و تغییر و تحولات بسیار در حوزه های مختلف، حوزه سلامتی را نیز دگرگون کرده و تغییرات بسیاری در آن پدید آورده است. این تغییر و تحول ها، در این حوزه برای مردم، چاقی و معضلات مختص به آن را هدیه آورده اند. از زمانی که چاقی به عنوان یک مشکل و معضل شناسایی شد، روش ها و متدهای مختلفی نیز برای کنترل آن و یا برطرف کردن آن از سوی متخخصان و مردم عادی ارائه شد. برخی از مردم به داروهای گیاهی روی آورده، برخی دارو مصرف کرده و برخی رژیم های غذایی می گرفتند.

اگر بخواهیم رژیم های لاغری را برشمریم، به لیستی بلند بالا بر می خوریم که هر کدام از آن ها دارای ویژگی هایی خاص خود می باشد. هر کدام از این رژیم ها طرفداران به خصوصی داشته و موفقیت ها و شکست ها در آن وجود داشته است. یکی از این رژیم ها، رژیم کالری شمار است. با من و رژیم همراه باشید تا در ادامه این رژیم، جزئیات آن و نحوه لاغر شدن با استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

رژیم کالری شمار چیست؟

برنامه کالری شمار، یکی از انوع برنامه ها و رژیم هایی بود که برای مقابله با چاقی و رسیدن به تناسب اندام معرفی شد. تاریخچه دقیقی از معرفی این رژیم در دست نیست اما بسیاری آن را منتسب به متخصص تغذیه، نویسنده و محقق آمریکایی، Jonny Bowden می دانند. این متخصص تغذیه تحقیقات فراوانی بر روی تغذیه و رژیم های غذایی انجام داده و کتاب های متعددی نیز در این زمینه ها به چاپ رسانده است.

Bowden و همکاران او می گفتند می توان انرژی و کالری غذاها و مواد مغذی را محاسبه کرد. با استفاده از این مفهوم نیز می توان کالری غذاهای مختلف مصرفی روزانه را محاسبه کرده و با میزان کالری های سوزانده شده روزانه مقایسه کرد.

 

 

از آن موقع، استفاده از رژیم کالری شمار رواج پیدا کرده و مردم بیشتری در سرتاسر دنیا ماشین حساب به دست گرفته و به جمع و تفریق کالری های مصرفی و دریافتی روزانه پرداختند. برنامه کالری شمار، جدای از جنبه علمی خود، به عادتی روانی تبدیل شده و تاثیرات زیادی در جنبه های روانی مردم برای چاق شدن، لاغری و تناسب اندام گذاشت. افرادی که با ذوق و شوق کالری های مصرفی و دریافتی روزانه خود را محسابه می کنند، معمولا احساس بهتری نسبت به رژیم خود، رسیدن به نتیجه و تناسب اندام دارند.

کالری شماری را اکنون می توان رفتار و عادتی جاری در بسیاری از رژیم های غذایی دانست. حتی افرادی که رژیم غذایی خاصی نداشته ولی کالری های روزانه خود را محاسبه می کنند، به نوعی رژیم کالری شمار دارند.

 

رژیم کالری شمار چه می گوید؟

رژیم کالری شمار به طور ساده می گوید اگر به دنبال کاهش وزن و لاغر شدن هستید، می بایست کالری های مصرفی روزانه شما کاهش یافته و از کالری های سوزانده شده کمتر شود. متقابلا، اگر به دنبال افزایش وزن هستید، می بایست کالری های مصرفی خود را بالا برده و بیشتر از کالری های سوزانده شده در روز تنظیم کنید.

به عنوان مثال برای پاسخ به سوال رژیم کالری شمار چگونه است، اگر کالری های دریافتی روزانه شما 3000 کالری است و می خواهید وزن کم کنید می بایست با محاسبه کالری های غذاهایی که در طول روز مصرف می کنید، این میزان را کاهش داده تا وزن کم کنید. محاسبه کالری مواد غذایی معمولا از روی لیبل ارزش غذایی آن ها و یا اطلاعات موجود در مراجع و منابع مواد غذایی یا اینترنت انجام می شود.

 

آیا کالری شماری مفید است؟

کالری شماری همان طور که گفته شد از یک اصل ساده پیروی می کند. با کاهش کالری های مصرفی وزن کاهش پیدا کرده و با افزایش آن ها وزن افزایش می یابد. محسابه کالری ها نیز با همین هدف و برای دانستن میزان دقیق کالری هایی که در روز دریافت کرده یا مصرف می کنیم انجام می شود. برنامه کالری شمار هم اکنون از روش های بسیار محبوب کاهش وزن در ایران و دنیا می باشد که طرفداران بسیار زیادی در کشورهای مختلف داشته اما رژیم های من و رژیم اصلا شمارا درگیر کالری شماری نمی کند.

از زمان گسترش کالری شما و استفاده آن در میان مردم، موارد بسیاری بوده اند که با استفاده از رژیم کالری شمار وزن کم کرده اند. همچنین افرادی هم هستند که نتیجه خاصی از این رژیم غذایی نگرفته اند. علاوه بر این ها در کاربرد این رژیم غذایی بسیاری افراد دچار مشکلاتی از قبیل استپ وزنی شده اند. این رژیم همانند بسیاری از رژیم های غذایی دیگر مزایا و معایب خود را دارد. با من و رژیم همراه باشید تا در ادامه مهم ترین مزایا و معایب رژیم کالری شمار را بررسی کنیم.

 

مزایای رژیم کالری شمار

در رژیم کالری شمار، میزان کالری های مصرفی و دریافتی مشخص است و این موضوع می تواند مزایایی برای کاهش وزن داشته باشد.

رژیم کالری شمار، شما را وادار می کند اطلاعات مربوط به تمامی مواد غذایی مصرفیتان را دانسته و از آن ها آگاه باشید. این موضوع می تواند دانش خوبی از مواد غذایی، کالری و انرژی آن ها به شما بدهد. علاوه بر این ها، شما می فهمید کدام وعده های غذایی بیشترین سهم را در میزان کالری های دریافتی شما دارد که با کاهش آن می توانید به راحتی میزان کالری های روزانه خود را کم کرده و کاهش وزن را تجربه کنید.

همچنین رژیم کالری شماری آگاهی خوبی درباره کالری های مصرفی روزانه شما و میزان کالری سوزی فعالیت های مختلف روزانه به شما می دهد که با آگاهی از آن می توانید فعالیت های فیزیکی خود را مطابق با اهداف کاهش وزن تنظیم کرده و لاغر شوید.

برنامه کالری شمار همچنین جنبه های روانی کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام را تقویت می کند. افرادی که کالری شماری می کنند، نسبت به خورد و خوراک و فعالیت های خود حساس تر بوده و فعالیت ها و تغذیه خود را به طور ویژه زیر نظر می گیرند. این موضوع باعث می شود این افراد حساسیت خاصی بر روی سلامتی خود داشته و محاسبه کالری ها و حساسیت ها، باعث افرایش اعتماد به نفس در آن ها شده و احساس خوبی در رژیم لاغری و مسیر رسیدن به تناسب اندام به آن ها می دهد.


 

معایب رژیم کالری شمار

رژیم کالری شماری در کنار مزایایی که دارد، معایب نیز به همراه داشته و بی عیب و نقص نیست. از مهم ترین معایب این رژیم، ابطال این باور پذیرفته شده است که کالری تنها عدد است.

جمله ای وجود دارد که می گوید یک کالری، یک کالری نیست! رژیم کالری شمار تنها با کالری مواد غذایی، دریافت و مصرف آن ها سر و کار دارد. اما اکنون تحقیقات علمی می گویند یک کالری، یک کالری نیست!

این به آن معناست که کیفیت کالری های مواد غذایی با یا یکدیگر متفاوت می باشند و این موضوع دقیقا همان چیزی است که در رژیم کالری شمار مد نظر قرار نگرفته است. کیفیت کالری های مواد غذایی با یکدیگر یکسان نمی باشند.

به عنوان مثال ممکن است کالری های یک شیرینی و یک معجون طبیعی یکسان باشد اما کیفیت کالری های آن ها یکسان نیست. معجون طبیعی با در اختیار داشتن فیبر و پروتئین کالری های سالمی به بدن رسانده و تا ساعت ها شما را سیر نگه می دارد، در حالی که کالری های شیرینی قند و چربی بوده و علاوه بر مضراتی که برای سلامتی دارد احساس گرسنگی و تشنگی برای شما می آورد.

از دیگر معایب رژیم کالری شمار، این است که لیبل های ارزش غذایی مواد غذایی خطا داشته و نمی توان به طور کامل به آن ها اطمینان کرد. جدول های ارزش غذایی مواد غذایی در برخی موارد تا 20 درصد امکان خطا دارند و این موضوع می تواند برای کسانی که به دنبال محاسبه کالری های خود هستند مشکلاتی ایجاد کند.

از دیگر معایب این رژیم روند سخت محاسبه کالری ها است. در این رژیم می بایست وقت زیادی را صرف محسابه کالری مواد غذایی و جمع و تفریق کنید.

علاوه بر این موضوع، برخی از مواد غذایی ترکیبی بوده و متشکل از مواد غذایی دیگری است که روند محاسبه کالری را برای این افراد سخت تر می کند.

همچنین نوع پخت مواد غذایی در کاهش یا افزایش کالری های آن موثر می باشد. محاسبه کالری مواد خام، با پخته، آب پز، سرخ شده، گریل شده و … متفاوت بوده و این موضوع می تواند مشکلاتی در مسیر محاسبه کالری های برای شما به همراه داشته باشد.

 

سخن پایانی

رژیم کالری شمار، همان گونه که گفته شد، از متداول ترین و محبوب ترین رژیم های غذایی در دنیا است که اکنون به عادت و رفتاری رایج در بسیاری از برنامه های غذایی بدل شده است. رژیم کالری شما مزایا و معایبی به همراه دارد که در بالا مهم ترین آن ها را مورد بررسی قرار دادیم. اگر به کالری شماری علاقه مندید، این مزایا و معایب را در نظر گرفته و آن ها را در راه سلامتی و تناسب اندام خود نادیده نگیرید.

اگر هم به کالری شماری در رژیم اختصاصی خود علاقه مندید، می توانید با در اختیار داشتن یک برنامه غذایی سالم در راه تناسب اندام قدم برداشته و کالری شماری را با در نظر گرفتن تمام ویژگی ها آن انجام دهید.

وب سایت من و رژیم در مسیر رسیدن به وزن ایده آل و تناسب اندام شما را یاری رسانده و مفتخر است رژیم اختصاصی شما را مطابق با شرایط، در اختیارتان قرار دهد.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل