آیا ال کارنیتین در کاهش وزن تاثیری دارد؟

آیا ال کارنیتین در کاهش وزن تاثیری دارد؟

آیا ال کارنیتین در کاهش وزن تاثیری دارد؟ | ال کارنیتین ترکیبی است که بدن آن را از لیزین و متیونین تولید می کند. این ماده با انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری سلولهای بدن نقش مهمی در تولید انرژی دارد. میتوکندری به عنوان موتور درون سلول های عمل می کند و با چربی سوزی این چربی ها انرژی قابل استفاده ای ایجاد می کند. برای اینکه بدن بتواند ال کارنیتین را به مقدار کافی تولید کند ، به ویتامین C زیادی نیاز دارد. علاوه بر ال کارنیتین تولید شده در بدن ، می توانید مقادیر کمی را با خوردن محصولات حیوانی مثل گوشت یا ماهی و بعضی از محصولات لبنی به بدن خود برسانید.

در مورد گیاهخواران یا افرادی که مشکلات ژنتیکی خاصی دارند یا از برنامه غذایی خاصی استفاده می کنند ، این احتمال وجود دارد که دچار کمبود ال کارنیتین شوند. این افراد معمولا مجبور می شوند که از مکمل ها برای تامین این ماده استفاده کنند. با این حال ، ادعاهای رایج در مورد مکمل ها همیشه با علم مطابقت ندارد. در این مقاله خطرات و مزایای احتمالی مکمل های ال کارنیتین بررسی شده و نحوه عملکرد این ماده مغذی در بدن توضیح داده می شود.

آیا ال کارنیتین به کاهش وزن کمک می کند

نقش اصلی ال کارنیتین در بدن چیست؟

نقش اصلی ال کارنیتین در بدن کمک به عملکرد میتوکندری و تولید انرژی است. در سلول ها ، به انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری کمک می کند و این محلی است که بدن چربی را برای تولید انرژی می سوزاند. حدود 98 درصد از ال کارنیتین در ماهیچه ها و مقادیر کمی در کبد و خون ذخیره می شود. ال-کارنیتین به افزایش عملکرد میتوکندری کمک می کند که نقشی اساسی در بیماری و پیری سالم دارد.

تحقیقات جدید مزایای بالقوه شکل های مختلف کارنیتین را ثابت کرده است و از این ماده می توان برای بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلب و مغز استفاده شود. ال-کارنیتین یک مشتق اسید آمینه است که اسیدهای چرب را به سلولهای بدن منتقل می کند تا برای تولید انرژی تجزیه شوند. این ماده به طور طبیعی در بدن ساخته می شود و به صورت مکمل نیز در دسترس است.

آیا ال کارنیتین انواع مختلفی دارد؟

ال کارنیتین نوع استاندارد فعال بیولوژیکی کارنیتین است که در بدن ، غذاها و اکثر مکمل ها یافت می شود. اما چندین نوع کارنیتین دیگر نیز وجود دارد که شامل موارد زیر است:

دی کارنیتین: این فرم غیرفعال با جلوگیری از جذب سایر انواع مفیدتر ممکن است باعث کمبود کارنیتین در بدن شما شود.

      • استیل-ال-کارنیتین: که اغلب ALCAR نامیده می شود ، موثرترین نوع کارنیتین برای مغز است. مطالعات نشان می دهد که این ماده به افراد مبتلا به بیماری های تخریب اعصاب کمک زیادی می کند.
      • پروپیونیل-ال-کارنیتین: این شکل از کارنیتین برای مسائل مربوط به گردش خون مثل بیماری عروق محیطی و فشار خون بالا بسیار مناسب است. این ماده تولید اکسید نیتریک را افزایش می دهد و در نتیجه باعث بهبود جریان خون می شود.
      • ال کارنیتین ال تارتارات: این ماده به دلیل سرعت جذب سریع ، معمولا به مکمل های ورزشی اضافه می شود. این نوع از کارنیتین به درد عضلات و بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند.

برای اکثر افراد ، استیل-ال-کارنیتین و ال-کارنیتین بیشترین تاثیر را برای استفاده عمومی دارد. با این حال ، همیشه باید بهترین نوع را برای نیازهای جسمی و اهداف شخصی خود انتخاب کنید.

آیا ال کارنیتین در کاهش وزن نقش دارد؟

در تئوری ، استفاده از ال-کارنیتین به عنوان یک مکمل کاهش وزن منطقی است. از آنجا که ال-کارنیتین به بدن کمک می کند تا اسیدهای چرب بیشتری به سلول های بدن برسد و در آنجا برای تولید انرژی استفاده شود ، ممکن است فکر کنید این موضوع باعث افزایش توانایی بدن در چربی سوزی و کاهش وزن خواهد شد.

بدن انسان بسیار پیچیده است ، و نتایج مطالعات انسانی و حیوانی بسیار با هم متفاوت است. در یک مطالعه هشت هفته ای بر روی 50 داوطلب که چهار بار در هفته ورزش می کردند ، تفاوتی در کاهش وزن بین کسانی که ال کارنیتین مصرف کرده اند و کسانی که این کار را انجام نداده اند دیده شد. علاوه بر این ، پنج نفر از شرکت کنندگان با مصرف مکمل ال-کارنیتین حالت تهوع یا اسهال را تجربه کردند.

یک مطالعه انسانی دیگر اثر ال کارنیتین را بر روی چربی سوزی در طی 90 دقیقه تمرین دوچرخه ثابت بررسی کرد. نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف چهار هفته ای مکمل ال کارنیتین تاثیری بر افزایش چربی سوزی ندارد. با این حال ، یک تجزیه و تحلیل از 9 مطالعه که عمدتا بر روی افراد چاق یا افراد مسن انجام شده بود نشان داد که افراد با مصرف ال- کارنیتین به طور متوسط 1 کیلوگرم وزن کم می کنند.

برای تایید فواید ال کارنیتین بر روی افراد جوانتر و فعال تر ، تحقیقات بیشتری لازم است. اگرچه احتمال دارد که ال کارنیتین در کاهش وزن افراد چاق یا افراد مسن کمک کند ، اما این افراد باید در درجه اول رژیم و برنامه غذایی کامل داشته باشند تا اینکه بشود در مورد کاهش وزن آنها قضاوت کرد. برای مثال فردی که از یک رژیم غذایی کاهش وزن استفاده می کند و هم زمان از ال کارنیتین هم استفاده می کند نمی شود به درستی در مورد اثر این ماده بر کاهش وزن او قضاوت کرد.

اگرچه مکانیسم سلولی ال-کارنیتین نشان می دهد که می تواند برای کاهش وزن مفید باشد ، اما به طوری کلی می توان گفت که اثرات آن (در صورت وجود ) بسیار کم است. افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند بهتر است از یک رژیم غذایی کاهش وزن خوب و مناسب با شرایط جسمی خود استفاده کنند. برای آگاهی از اینکه چه برنامه غذایی یا چه نوع رژیم کاهش وزن برای شما مناسب تر است با کارشناسان من و رژیم تماس بگیرید.

آیا ال کارنیتین بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد؟

این احتمال وجود دارد که ال کارنیتین برای عملکرد مغز مفید باشد. برخی از مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که شکل استیل ، استیل-ال-کارنیتین ، به جلوگیری از زوال ذهنی مربوط به افزایش سن و بهبود شاخص های یادگیری کمک می کند.

علاوه بر این مطالعات انسانی نشان می دهد که مصرف روزانه استیل-ال-کارنیتین به کاهش عملکرد مغز مرتبط با آلزایمر و سایر بیماری های مغزی کمک می کند. این فرم مزایای مشابهی را برای عملکرد کلی مغز در بزرگسالان مسن که آلزایمر یا سایر بیماری های مغزی ندارند نشان می دهد.

در موارد خاص ، این فرم حتی ممکن است از مغز در برابر آسیب سلول محافظت کند. در یک مطالعه 90 روزه ، افراد مبتلا به اعتیاد به الکل که روزانه 2 گرم استیل-ال- کارنیتین مصرف می کردند ، پیشرفت قابل توجهی در کلیه اقدامات عملکرد مغز داشتند. با این حال تحقیقات بیشتری در مورد مزایای طولانی مدت مصرف ال کارنیتین برای افراد سالم لازم است. به طور کلی ال-کارنیتین – به ویژه استیل-ال-کارنیتین – می تواند اثرات مفیدی بر عملکرد مغز در بیماری های مختلف داشته باشد.

مصرف ال کارنیتین چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

علاوه بر مزایای ذکر شده در بالا، گفته می شود مصرف مکمل ال کارنیتین چند مزیت دیگر نیز برای سلامتی دارد. از جمله این مزایا می توان به سلامت قلب و بهبود عملکرد ورزشی اشاره کرد. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف این ماده، پتانسیل کاهش فشار خون و روند التهابی مرتبط با بیماری های قلبی را دارد.

در یک تحقیق انجام شده مشخص شد مصرف 2 گرم استیل-ال-کارنیتین در روز منجر به کاهش تقریبا 10 نقطه ای فشار خون سیستولیک می شود که بیشترین میزان فشار خون و شاخص مهمی برای سلامت قلب محسوب می شود. علاوه بر این، ال کارنیتین با پیشرفت در بیماران مبتلا به اختلالات شدید قلبی ، مانند بیماری عروق کرونر قلب و نارسایی مزمن قلب ارتباط دارد. نتایج یک مطالعه 12 ماهه کاهش نارسایی قلبی و مرگ و میر را در بین شرکت کنندگانی که از مکمل های ال کارنیتین استفاده کردند را نشان داده است.

در مورد عملکرد ورزشی وقتی صحبت از تأثیرات ال-کارنیتین بر عملکرد ورزشی می شود ، شواهد ضد و نقیضی در این زمینه مشاهده می شود. با این حال ، چندین مطالعه مزایای خفیف مرتبط با مصرف دوزهای طولانی مدت یا بیشتر را گزارش داده اند. مزایای ال کارنیتین ممکن است غیرمستقیم باشد و ظاهر شدن آن هفته ها یا ماه ها طول می کشد. تاثیر این ماده بر بدن با مکمل هایی مثل کافئین یا کراتین ، که می تواند به طور مستقیم عملکرد ورزشی را افزایش دهد ، متفاوت است. سایر دلایلی که ممکن است به تاثیر مصرف ال کالنیتین بر بهبود عملکرد ورزشی تاثیر بگذارد، شامل موارد زیر است:

    • اکسیژن رسانی عضلات: ممکن است اکسیژن رسانی به عضلات را افزایش دهد.
    • استقامت: ممکن است جریان خون و تولید اکسید نیتریک را افزایش داده و احساس درد را به تاخیر انداخته و خستگی را کاهش دهد.
    • درد عضلات: ممکن است درد عضلات را بعد از ورزش کاهش دهد.
    • تولید گلبول های قرمز: ممکن است تولید گلبول های قرمز خون که اکسیژن را به بدن و عضلات منتقل می کنند ، افزایش دهد.

سخن پایانی

برای آنکه بدن سالمی داشته باشید همیشه لازم نیست که به دنبال درمان یا مصرف ماده غذایی خاصی باشید. یک برنامه غذایی خوب یا یک رژیم غذایی سالم کمک می کند تا سلامتی بدن حفظ شده و دچار کمبود یا اضافه وزن نشوید. در صورتی که اضافه وزن دارید و می خواهید وزن کم کنید هم با یک رژیم غذایی کاهش وزن خوب و مناسب با شرایط جسمی خود می توانید به وزن ایده ال خود برسید.

استفاده از مکمل های غذایی به عنوان یک ماده موثر برای کاهش وزن و بدون تجویز پزشک هرگز توصیه نمی شود. به جای بهتر است به سایت من و رژیم بروید و یک برنامه غذایی مناسب با وزن و قد خود دریافت کنید. کارشناسان من و رژیم برنامه غذایی به شما پیشنهاد می کنند که با آن لازم نیست برای کاهش وزن خود گرسنگی بکشید، بلکه به شکلی اصولی می توانید هم غذاها و خوراکی های مورد علاقه خود را میل کنید و هم به وزن ایده ال خود برسید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل