حقایقی جالب درباره کورتون و تاثیرش بر وزن بدن

حقایقی جالب درباره کورتون و تاثیرش بر وزن بدن

حقایقی جالب درباره کورتون و تاثیرش بر وزن بدن | حتما برای تان پیش آمده که پزشک برای تان کورتون تجویز کرده شما هم مجبور به مصرف این دارو شده اید اما واقعا کورتون ها چه هستند و چه عملکردی دارند. کورتون ها از جمله داروهایی هستند که توسط انسان ساخته شدند و شباهت زیادی به کورتیزول یا همان هورمون طبیعی دارند. عموما کورتون ها را با نام استروئید می شناسند و کاملا با ترکیباتی که بعضی از ورزشکاران از آن ها سوء استفاده می کنند متفاوت می باشند.

مصرف استروئیدها مزایا و عوارض جانبی بسیاری به همراه دارند که در ادامه این مطلب قصد داریم درباره آن ها صحبت کنیم؛ خصوصا تاثیرشان بر وزن. با ما همراه باشید…

کورتون و تاثیرش بر وزن بدن

داروهای حاوی کورتون شامل چه داروهایی می شوند؟

انواع مختلفی از داروهای استروئیدی وجود دارند و هرکدام از آن ها بسته به این که چقدر راحت حل می شوند یا چه مدت در بدن باقی می مانند با یکدیگر تفاوت دارند. ممکن است تنها استروئیدها را برای محل خاصی که دچار مشکل است تجویز کنند و یا برای کل بدن مورد استفاده قرارگیرند. از جمله موارد تجویز محلی استروئید می توان به آمپول مفاصل، قطره چشم، قطره گوش و کرم های پوست اشاره نمود.

برای درمان کل بدن نیز می توان استفاده از داروهای خوراکی و یا داروهایی که مستقیم از طرف رگ یا عضله به بدن رسانده می شوند را نام برد. استروئیدهای سیستمیک که برای دران کل بدن تجویز می شوند از طریق جریان خون به قسمت های مختلف بدن بیمار منتقل می شوند. گاها دیده شده که جهت کاهش خطر عوارض جانبی درصورتی که نیاز باشد از داروهای محلی استروئید به جای انواع سیستمیک استفاده می شود.

کورتون ها چگونه کار می کنند؟

کورتون ها با کاهش التهاب و فعالیت سیستم ایمنی عملکرد خود را نشان می دهند. اما منظور از التهاب چیست؟ التهاب فرآیندی است که در آن بدن توسط سلول های سفید و مواد شیمیایی در برابر عفونت و مواد خارجی مثل باکتری ها و ویروس ها محافظت می شود. متاسفانه سیستم ایمنی بدن در بعضی از بیماری ها عملکرد مناسبی از خود نشان نمی دهد. این موجب می شود التهاب علیه بافت بدن کار کند. علائم التهاب هم عبارتند از قرمزی، گرما، ورم کردن و درد. استروئیدها یا همان کورتون ها میزان تولید مواد شیمیایی که باعث ایجاد التهاب می شوند را کاهش می دهند. این کار کمک می کند تاجایی که ممکن است آسیب به بافت کاهش یابد. همچنین استروئیدها با تاثیر روی نحوه کارکرد سلول های سفید خونی فعالیت سیستم ایمنی را نیز کاهش می دهند.


 

عوارض جانبی احتمالی مصرف کورتون یا استروئید چیست؟

این که کورتون ها چه نوع عوارض جانبی و به چه مقدار و در چه مدت زمانی دارند کاملا به دوز مصرف، نوع استروئید و مدت زمان درمان بستگی دارد. متاسفانه تعدادی از عوارض جانبی نسبت به دیگر موارد جدی تر هستند. عوارض جانبی معمول حاصل از مصرف سیستمیک استروئید یا کورتون عبارتند از:

      • افزایش اشتها
      • افزایش وزن
      • تغییر ناگهانی خلق و خو
      • ضعف عضلانی
      • تاری دید
      • افزایش رشد موهای بدن
      • کبود شدن بدن به سادگی
      • مقاومت کمتر در برابر عفونت ها
      • ورم، صورت پف کرده
      • آکنه
      • پوکی استخوان
      • بدتر شدن دیابت
      • فشار خون بالا
      • تحریک روده
      • اضطراب، بی قراری مشکل در به خواب رفتن
      • آب مروارید یا گلوکوم
      • احتباس مایعات

تاثیر کورتون یا استروئید بر روی وزن

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم مصرف کورتون ها بدون عوارض جانبی نیست. یکی از شایع ترین و مهم ترین این عوارض بر روی بیمارانی که از داروهای حاوی کورتون استفاده می کنند افزایش وزن است و بر اساس پژوهش ها و مطالعات صورت گرفته چیزی حدود ۷۰ درصد افراد اضافه وزن به دلیل مصرف کورتون را تجربه می کنند. استروئیدها با تغییر دادن الکترولیت ها و تعادل آب بدن و همچنین متابولیسم (نحوه ذخیره چربی ها، آمینو اسیدها، پروتئین، کربوهیدرات ها و گلوکز) موجب افزایش وزن می شوند. این موارد به این شکل با افزایش وزن در ارتباط هستند:

    • افزایش اشتها
    • احتباس مایعات
    • تغییر در محل ذخیره چربی توسط بدن

کورتون و تاثیرش بر وزن بدن

اگر شما هم به هر دلیلی مجبور به مصرف کورتون ها هستید، حتما تا به امروز متوجه افزایش چربی در قسمت شکم، صورت و گردن تان شدید. این بدین معناست که حتی اگر با اجرای رژیم غذایی سالم و مناسب هم بتوانید جلوی افزایش وزن ناشی از استروئید را بگیرید به دلیل تغییر در توزیع ذخیره چربی ظاهرتان چاق تر به نظر می آید. البته لازم به ذکر است که دوز دارو و مدت زمان مصرف آن روی مقدار وزنی که اضافه می کنید تاثیر دارد.به طور کلی هرچه دوز بیشتر و مدت زمان طولانی تر باشد وزنی که اضافه خواهید کرد نیز بیشتر خواهد شد. البته بهتر است این را بدانید که دوره های مصرف کوتاه مدت چند روزه یا دو تا سه هفته ای کورتون ها نمی توانند تاثیر زیادی داشته باشند. و همچنین خبر خوب نیز این است که با متوقف کردن مصرف استروئیدها و تنظیم شدن مجدد بدن وزن اضافه شده به مرور کم خواهد شد. البته این دوره و بازگشت وزن حدود ۶ ماه تا یک سال طول خواهد کشید.

آیا همه عوارض جانبی کورتون را تجربه خواهند کرد؟

خبری که شاید برای برخی خوب باشد این است که همه ی بیماران عوارض جانبی که از آن ها صحبت شد را تجربه نمی کنند. حتی این که عوارض جانبی چه زمانی و به چه شکلی اتفاق می افتد نیز در افراد متفاوت است. درصورتی که مدت زمان استفاده از کورتون یا استروئید کوتاه باشد برای مثال به مدت چند روز تا چند هفته از آن استفاده شود، این احتمال وجود دارد که هیچکدام از عوارض جانبی آورده شده در لیست بالا اتفاق نیفتد. اما با این وجود اگر کورتون یا استروئید استفاده شده دوز بالایی داشته باشد یا برای مدت طولانی استفاده شود ممکن است تعداد زیادی از عوارض جانبی را تجربه کنید. استفاده بلند مدت از دوز بالای استروئید یا کورتون تنها زمانی مجاز است که بیماری بسیار جدی باشد و جان فرد در خطر باشد.

کورتون ها یا استروئیدها چه زمانی مفید هستند؟

زمانی که اعضای مهم بدن در معرض آسیب و تهدید جدی التهاب قرار می گیرند، استروئید یا کورتون می تواند نجات بخش آن عضو و یا حتی جان فرد بیمار شود. به عنوان مثال استروئیدها می توانند از التهاب کلیه ها که موج از کار افتادن آن در افراد مبتلا به لوپوس یا واسکولیت می شود، جلوگیری کنند. برای این دسته از بیماران درمان با کورتون یا استروئید از دیالیز شدن و یا حتی نیاز برای پیوند کلیه پیشگیری می کند. مصرف کورتون با دوز پایین حتی تواند درد و سفتی در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی را تا حدود زیادی کاهش دهد. استفاده از دوز بالای استروئید به مدت کوتاه به فرد کمک می کند تا بتواند از حمله شدید آرتریت ریکاوری کند.

کورتون و تاثیرش بر وزن بدن

پیشگیری از تاثیر کورتون بر وزن

برای جلوگیری از این که مصرف استروئید ها یا همان کورتون بر وزن تان تاثیر نگذارد باید در ابتدا با پزشک تان مشورت کنید. با توجه به دارویی که مصرف می کنید ممکن است انتخاب های دارویی دیگری داشته باشید. همچنین پزشک شما این امکان را دارد که دوزها و یا نوع استروئید را تغییر دهد. به عنوان مثال اگر دچار آسم باشید به جای قرص که تاثیر سیستمیک دارد از استروئید های تنفسی استفاده می شود که مستقیم ریه ها را هدف قرار می دهد. هرگز بدون صحبت و مشورت با زشک مصرف داروهای این چنینی را قطع یا شروع نکنید. کورتون ها داروهای قوی هستند که باید آرام آرام کم شوند.
قطع کردن آن ها به یکباره ممکن است باعث بروز مشکلات جدی مثل سفت شدن عضلات، درد مفاصل و تب می شود. برای کاهش تاثیر افزایش وزن از همان استراتژی استفاده کنید که برای کنترل وزن تان به کار می بردید:

    • به مصرف غذاهایی روی بیاورید که کم کالری باشند مانند میوه های تازه و سبزیجات.
    • در طول روز به جای سه وعده، شش وعده میل کنید تا جلوی احساس گرسنگی شدید را بگیرید.
    • به جای کربوهیدرات های تصفیه شده از کربوهیدرات های پیچیده با فیبر بالا که دیر هضم می شوند استفاده کنید، مثل پاستا سبوس داربه جای پاستا ساده و برنج قهوه ای به جای برنج سفید .
    • در کنار هر وعده یک منبع پروتئینی میل کنید؛ از گوشت، پنیر گرفته تا حبوبات و غیره. تحقیقات نشان دادند وعده هایی که ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین دارند بیشترین تاثیر را روی جلوگیری از اشتها و کنترل آن دارند.
    • آب بنوشید.

نتایج مطالعات و آزمایش هایی که توسط دانشمندان انجام شده این طور نشان می دهند که کودکان چاقی که مصرف آب خود را افزایش دادند توانستند سوخت و ساز خود در حالت استراحت را تا ۲۵ درصد افزایش دهند. فعال بمانید. این کار وقتی احساس خوبی ندارید کمی دشوار است. داشتن یک دوست که در کنارتان ورزش کند می تواند خیلی مفید باشد. همچنین فعالیتی را انتخاب کنید که از انجامش لذت می برید.

من و رژیم همراه همیشگی شما

همان طور که دربالا به ان اشاره شد برای پیشگری از تاثیر کورتون ها بر افزایش وزن و چاقی می توانید از همین حالا اجرای یک رژیم غذایی اصولی را آغاز کنید. برنامه ی غذایی شما که در طول روز براساس آن پیش می روید باید شامل مقدار زیادی مایعات و غذاهای سالم مثل میوه ها و سبزیجات باشد. به همین دلیل لازم است حتما در تهیه و اجرای یک رزیم غذایی بسیار دقت کنید.

خوشبختانه وب سایت من و رژیم همیشه در دسترس شما عزیزان است تا با چند کلیک ساده در هر زمان که می خواهید برنامه غذایی مناسب با خودتان را دریافت کنید. اگر به هر دلیلی مجبور به مصرف استروئیدها هستید بهتر است دست بجنبانید و در کنار استفاده از آن یک رژیم اصولی را نیز پیش ببرید تا با افزایش وزن زیاید مواجه نشوید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل